Formalne wyznaczniki dramatu antycznego Elementy budowy dramatu antycznego: parodos - pieśń na wejście chóru sksodos - pieśń na zejście chóru komos - scena lamentu i żalu stasimon - pieśń chóru epejsodion - dialogi bohaterów Istotą budowy dramatu antycznego jest wzajemne przeplatanie się stasimonów i epejsodionów. Epejsodiony tworzą akcję utworu. Kompozycja tragedii antycznej: prolog - wprowadzenie akcji i problematyki utworu rozwinięcie akcji - wszystkie wydarzenia w utworze a) perypetie - punkt kulminacyjny b) katastrofa - śmierć głównego bohatera epilog - ogólne rozwiązanie akcji Chór spełnia rolę opinii publicznej w utworze i pełni następujące funkcje: wypowiadanie ogólnych refleksji komentowanie wydarzeń akcji zapowiada pojawienie się bohatera na scenie Za czasów Sofoklesa w tragedii antycznej na scenie było tylko trzech aktorów. Scen zbiorowych nie było, a o zdarzeniach, w których bierze udział wiele osób opowiadała specjalnie do tego przeznaczona osoba. Główna zasada dramatu antycznego to zasada trzech jedności: jedność czasu (akcja krótsza niż jedną dobę) jedność miejsca (akcja rozgrywa się w jednym miejscu) jedność akcji (jest tylko jedna akcja) Zasada Decorum polega na wykorzystaniu w tragedii stylu językowego pełnego wzniosłości i patosu, zaś w komedii średniego lub niskiego, z wykorzystaniem mowy potocznej. Zasada jedności stylowej wymaga utrzymania całości utworu w jednym nastroju. Nie mogły występować sceny tragiczne i komiczne w jednym utworze.
Wyznaczniki dramatu antycznego
Formalne wyznaczniki dramatu antycznego Elementy budowy dramatu antycznego: parodos - pieśń na wejście chóru sksodos - pieśń na zejście chóru komos - scena lamentu i żalu stasimon - pieśń chóru epejsodion - dialogi bohaterów Istotą budowy dramatu antycznego jest wzajemne przeplatanie się stasimonów i epejsodionów. Epejsodiony tworzą akcję utworu. Kompozycja tragedii antycznej: prolog - wprowadzenie akcji i problematyki utworu rozwinięcie akcji - wszystkie wydarzenia w utworze a) perypetie - punkt kulminacyjny b) katastrofa - śmierć głównego bohatera epilog - ogólne rozwiązanie akcji Chór spełnia rolę opinii publicznej w utworze i pełni następujące funkcje: wypowiadanie ogólnych refleksji komentowanie wydarzeń akcji zapowiada pojawienie się bohatera na scenie Za czasów Sofoklesa w tragedii antycznej na scenie było tylko trzech aktorów. Scen zbiorowych nie było, a o zdarzeniach, w których bierze udział wiele osób opowiadała specjalnie do tego przeznaczona osoba. Główna zasada dramatu antycznego to zasada trzech jedności: jedność czasu (akcja krótsza niż jedną dobę) jedność miejsca (akcja rozgrywa się w jednym miejscu) jedność akcji (jest tylko jedna akcja) Zasada Decorum polega na wykorzystaniu w tragedii stylu językowego pełnego wzniosłości i patosu, zaś w komedii średniego lub niskiego, z wykorzystaniem mowy potocznej. Zasada jedności stylowej wymaga utrzymania całości utworu w jednym nastroju. Nie mogły występować sceny tragiczne i komiczne w jednym utworze.
Materiały
Zjawiska i motywy baroku
Temat: Barok - Zjawiska i motywy.
Śmierć przemijanie, szatan-typowe motywy sztuki i lite -ratury. Zwrot ku Bogu i
religii wobec przeczucia kruchości i przemijalności życia ludzkiego. Filozofowie
B. Franciszek Bacon(An) Novum Organum. Błażej Pascal(Fr)
Człowiek jako krucha trzcina, rozumna, lecz poddana wichrom wszechświata.
Teoria i...
Zmiany w kapitale własnym
Zestawienie zmian w kapitale własnym.
Jedną z nowości, jakie niesie za sobą nowelizacja ustawy o rachunkowości, jest nałożenie na większe, podlegające corocznemu badaniu jednostki, obowiązku sporządzania nowego elementu sprawozdania finansowego, nazwanego zestawieniem zmian w kapitale własnym.
Istotnym wymogiem UoR jest przedstawienie zmian ...
Główne postanowienia porozumienia CEFTA
Główne postanowienia porozumienia
Formułując tekst porozumienia zakładano, że przez stopniową redukcję ceł i barier pozacelnych uda się utworzyć do końca 2000 r. strefę wolnego handlu towarami przemysłowymi, obejmującą Czechosłowację, Polskę i Węgry. Towary objęte liberalizacją podzielono na trzy kategorie (A, B, C) zróżnicowane pod względem w...
Arkadia dzieciństwa Bruno Schulz’a w "Sklepach cynamonowych"
TEMAT: Arkadia dzieciństwa Bruno Schulz’a w „Sklepach cynamonowych”.
Bruno Schulz (1892÷1942) pisarz, grafik, rysownik ur. w Drohobyczu w rodzinie żydowskiej, studiował architekturę na Politechnice Lwowskiej i malarstwo w Wiedniu. W latach 1924÷41 był nauczycielem rysunku w gimnazjum i innych szkołach Drohobycza. Zastrzelony...
Motyw wędrówki - przykłady utworów
MOTYW WĘDRÓWKI:
1. Homer \"Odyseja\" - wytrwałość.
2. Dante \"Boska komedia\" - walka człowieka z niedoskonałością natury, wędrówka ku odrodzeniu moralnemu (przez miłość).
3. Johan Wolfgang Geothe \"Faust\" - wędrówka go zbawiła.
4. Maria Konopnicka \"Wolny najmita\".
5. Stefan Żeromski \"Przedwiośnie\".
6. Tadeusz Konwicki \"M...
Pochwała życia w renesansie
Renesansową pochwałę życia, świata, radości i przyrody dostrzec można m.in. we fraszkach Jana Kochanowskiego. \"O żywocie ludzkim\" jest utworem podającym receptę na życie, stwierdzającym, iż poza wartościami materialnymi istnieją jeszcze w świecie inne, równie ważne, takie jak bogactwo duchowe, rozwój intelektualny. Życie nie powinno być zabieg...
Dłuższy opis lektury Kordian
\"Kordian\" Juliusza Słowackiego jest uważany za próbę rozrachunku poety z moralnymi i politycznymi problemami pokolenia po roku 1830. Stanowi też udaną polemikę na gruncie ideowo - artystycznym z Adamem Mickiewiczem. Akcja utworu rozgrywa się w noc sylwestrową 1799 roku (\"Przygotowanie\"), około roku 1815 (Akt I) i w 1828 (Akt II). Miejscem ak...
Ocena społeczeństwa w Dziadach IIIcz
III cz. „Dziadów” zwana jest także drezdeńskimi. Powstała w Dreźnie w 1832 r. Utwór ten pośredni odnosi się do sytuacji narodu po klęsce powstania listopadowego. Mickiewicz mówi o problemach wynarodowienia młodzieży polskiej przez Rosję. W swojej przedmowie podkreśla bezprawne działania władz carskich na Litwie. Działalność ta wymier...