Ocena społeczeństwa w Dziadach IIIcz



III cz. „Dziadów” zwana jest także drezdeńskimi. Powstała w Dreźnie w 1832 r. Utwór ten pośredni odnosi się do sytuacji narodu po klęsce powstania listopadowego. Mickiewicz mówi o problemach wynarodowienia młodzieży polskiej przez Rosję. W swojej przedmowie podkreśla bezprawne działania władz carskich na Litwie. Działalność ta wymierzona była przeciwko młodzieży. Mówi o prześladowaniach i ogromie cierpień, przez które przeszła młodzież polska. Ziemie polskie określa jako wielkie więzienie i miejsce kaźni narodów. Cierpienia narodu polskiego poeta przyrównał do cierpień Jezusa Chrystusa na krzyżu. Utwór ten ma zarówno charakter dokumentalny jak i autobiograficzny. W scenie 7 pt. „salon warszawski” Adam Mickiewicz opisuje dwie grupy Polaków: jedna to towarzystwo stolikowe (arystokracja) i towarzystwo przy drzwiach (młodzież polska). Mówi, że arystokracja nie interesuje się losami narodu, ci ludzie myślą tylko o zabawie i własnym dorobku. Mickiewicz krytykuje ich za to, że byli kosmopolitami, a nie znali realiów polskich i ich nie rozumieli. Poeta mówi o głupocie, lekkomyślności i braku patriotyzmu arystokracji. Oni chcą mieć dwór tylko dla zabaw, jest im obojętne, kto będzie rządził w Polsce. Arystokracja zaakceptowała niewolę, ci ludzie byli kolaborantami. Mickiewicz całkowicie przekreśla tę część narodu. Natomiast bardzo pozytywnie ocenia młodzież polską. Mickiewicz porównuje naród do lawy, mówi: „(........) Nasz naród jak lawa, Z wierzchu zimna i twarda, sucha i plugawa, Lecz wewnętrznego ognia sto lat nie wyziębi: Plwajmy na tę skorupę i zastąpmy do głębi. Mówi o młodzieży, że jest wewnętrznym ogniem. Mówi, że młodzież, która stanowi większą część narodu jest patriotami. Poeta jest przekonany, że tego patriotyzmu nie zniszczą żadne zabory. Mickiewicz wzywa do przyłączenia się do tej wartościowej części narodu, gdyż to młodzież interesuje się losami narodu. Poeta wierzy w patriotyzm młodzieży. Adam Mickiewicz ukazuje w III cz. „Dziadów” jeszcze jeden obraz narodu polskiego. W scenie piątej poeta opisuje widzenie ks. Piotra. Naród w jego widzeniu ukazany jest jako cierpiący na krzyżu, a u jego podnóży stoi Moskal zamierzający się nad jego kopią. Jest tu zawarta taka myśl, że naród polski cierpi po to, aby uratować inne narody. W ten sposób Mickiewicz chce zwrócić uwagę na to, że cierpienia narodu polskiego mają sens, tak jak miały sens cierpienia Jezusa Chrystusa na krzyżu. Dzięki tym cierpienia zostanie uwolniona Polska i pozostałe narody.

Ocena społeczeństwa w Dziadach IIIcz

Materiały

Metoda opisowa oceny ryzyka Metoda opisowa oceny ryzyka Alternatywnym dla sposobu liczbowego (za pomocą miar ryzyka) identyfikacji ryzyka charakterystycznego dla działalności gospodarczej jest sposób opisowy. W tej metodzie wielkość ryzyka określana jest za pomocą opisu słownego np. ryzyko małe, ryzyko średnie, ryzyko duże. Metoda ta jest bardzo prosta w zastosowaniu. Ja...

Główne wątki w "Panu Tadeuszu" Główne wątki Na początku utworu czytelnik poznaje tytułowego bohatera, Tadeusza, który wrócił po dłuższym pobycie w mieście, gdzie pobierał nauki pod opieką surowego księdza, aby – na życzenie stryja – przejąć gospodarstwo. Jest to postać wiodąca w wątku miłosnym, który jednakże najpierw ustępuje miejsca innemu – dwaj ryw...

Orientalizm w literaturze romantyzmu Orientalizm to inaczej zainteresowanie światem Bliskiego i Środkowego Wschodu. Twórcy romantyczni zachwycali się kulturą i tradycją arabską, perską, japońską i chińską. Świat ten urzekał twórców romantycznych tajemniczością i barwnością, pozwalał uciec od smutnej rzeczywistości. Orientalizm przejawiał się w opisach egzotycznych krajobrazów, w ak...

Akcje - wyjaśnienie, podział Akcja jest papierem wartościowym potwierdzającym własność do części majątku firmy, która je wyemitowała. Przynosi ona dochód zmienny składający się z dwóch elementów: 1. bieżącego kursu waloru, 2. wysokości wypłaconej dywidendy. W zależności od oznaczenia akcjonariusza, wyróżnia się akcje:  imienne (zbywalność ograniczona), ...

Globalizacja - definicja GLOBALIZACJA – jest to historyczny proces wzrastającej integracji gospodarki światowej, sterowanej przez strategiczne działania państw i wielonarodowych korporacji. Istotą tego jest przenikanie się układów lokalnych przez układy sterowane przez korporacje międzynarodowe. Obecnie pojęcie przemysłu zatraciło swoje pierwotne znaczenie, ...

Filozofia starożytnej Grecji a) periodyzacja historyczna- podział procesu rozwojowego literatury na epoki i okresy, niekiedy także podział w obrębie danego okresu. Pierwszą postacią periodyzacji był podział na literaturę starożytną i nowożytną. Obecnie dominuje tendencja, by przy dokonywaniu periodyzacji brać pod uwagę właściwości rozwojowe samej literatury, a więc za głów...

Opracowanie "Innego świata" Inny Świat. Książka ta, nosząca podtytuł Zapiski sowieckie, jest zapisem doświadczeń, przeżyć i przemyśleń autora z okresu jego pobytu w więzieniach w Grodnie, Witebsku i Leningradzie oraz w obozie w Jercewie, aż do uwolnienia i wstąpienia do armii polskiej. Była to pierwsza tego typu relacja, powstała na wiele lat przed prozą Sołżenicyna, nic w...

Cechy Młodej Polski -Nirwana- pojęcie spopularyzowane przez Schopenhauera filozofa niemieckiego, którego poglady Tetmajer wyznawał jest to stan, który następuje po zupełnym wyzbyciu się woli zycia. Powduje on całkowiet uniezależnienie się człowieka od cierpienia, bólu, niespełnienia. Wierszem traktującym o tych stanach jest “Hymn do Nirwany” (R...