Sytuacja polityczna Polska znalazła się pod rządami władzy komunistycznej uległej wobec presji Związku Radzieckiego. W sytuacji wielu niedostatków uderza rozmach świętowania kolejnego zjazdu partii oraz wypełniają¬ca wszystkie programy telewizji bezustanna transmisja z uroczysto¬ści. Ulicami ciągną pochody z odpowiednimi transparentami i flaga¬mi. Dominuje hasło: Zbudowaliśmy socjalizm! (m.in. 47) i kolor czer¬wony. Polskie barwy narodowe zmieniły charakter. Z bieli pozostał zaledwie cienki pasek. Dominacja czerwieni łatwo kojarzy się z flagą rosyjską. Biały orzeł sprowadzony do małych rozmiarów ginie wśród dekoracji (okno wystawowe w sklepie), przy tym stracił koronę, a nie¬kiedy (np. na Pałacu Kultury) warunki atmosferyczne odmieniły ko¬lory godła. Awaryjna plansza w telewizji prezentuje dwa czerwone gołąbki. Jeden z nich ma mały, biały, prawie niewidoczny, ogonek. W każdym miejscu publicznym i prywatnym mieszkaniu najważ¬niejszym przedmiotem jest odbiornik telewizyjny, w którym, już z na¬wyku, wyłącza się dźwięk (ciągle podają podobne treści). Telewizja stanowi bardzo ważne narzędzie kształtowania społeczeństwa w karności wobec reżimu. Sączy „jedynie słuszne” poglądy i prezentuje „właściwe” postawy. Zjazd partii w okrągłą (nie wiadomo dokładnie którą) rocznicę PRL-u ma nadzwyczajne znaczenie – Polska uzyskuje „szansę” sta¬nia się jedną z radzieckich republik. Sekretarz KPZR jest czczony pu¬blicznie nie tylko przez komunistycznych przywódców Polski, ale również przez przedstawicieli różnych środowisk, m.in. przez ludzi sztuki. Formy oddawania mu hołdu wyraźnie wskazują na podporząd¬kowanie Polski wschodniemu mocarstwu, np. polski sekretarz w przyklęku całuje brzeg szaty rosyjskiego przywódcy. Komunistyczny reżim jest wspierany przez liczną rzeszę tajnych i mundurowych milicjantów, którzy stosują brutalne metody przesłu¬chań (bicie, wstrzykiwanie substancji wzmagającej uczucie bólu), wła¬mują się do mieszkań i rewidują je, dokonując przy okazji kradzieży. Podczas państwowych świąt wielokrotnie kontrolują dokumenty osób nie angażujących się w pochody i prorządowe manifestacje. Zachowując pozory wolności i niezależności kraj jest całkowicie zdominowany przez wpływy rosyjskie. Mało tego, ośrodki propagan¬dy wmawiają narodowi, że on sarn pragnie przyłączenia do Związku Radzieckiego, że jest to nadzwyczajne, zaszczytne wyróżnienie. Polityce państwa podporządkowana jest sztuka, dzięki której można kształtować nie tylko estetyczne gusty, ale i poglądy obywateli. Nie¬zależnych artystów spycha się na margines życia społecznego i utru¬dnia publikację ich dzieł (działa cenzura), zaś wielkim uznaniem otaczani są twórcy posłuszni obowiązującym trendom, rekrutujący się najczęściej z grona byłych polityków. System gospodarczy, w którym wszystko jest wspólne, czyli po pro¬stu niczyje, doprowadził do upadku wszystkich dziedzin życia, prze¬obraził kraj w szarą, brudną, obskurną prowincję, gdzie spotkać moż¬na zaniedbane budynki, zrujnowane zakłady przemysłowe i zdewa¬stowaną przyrodę. Taką rzeczywistość wypełniają obywatele całko¬wicie podporządkowani totalitarnej władzy. Przedstawiciele opozycji nie są dopuszczani do głosu, zresztą ich opór nie ma znaczenia, jest zbyt słaby, pozorny. Ogólnie rzecz biorąc, naród został w pełni znie¬wolony i zdemoralizowany.
Sytuacja polityczna w "Małej apokalipsie"
Sytuacja polityczna Polska znalazła się pod rządami władzy komunistycznej uległej wobec presji Związku Radzieckiego. W sytuacji wielu niedostatków uderza rozmach świętowania kolejnego zjazdu partii oraz wypełniają¬ca wszystkie programy telewizji bezustanna transmisja z uroczysto¬ści. Ulicami ciągną pochody z odpowiednimi transparentami i flaga¬mi. Dominuje hasło: Zbudowaliśmy socjalizm! (m.in. 47) i kolor czer¬wony. Polskie barwy narodowe zmieniły charakter. Z bieli pozostał zaledwie cienki pasek. Dominacja czerwieni łatwo kojarzy się z flagą rosyjską. Biały orzeł sprowadzony do małych rozmiarów ginie wśród dekoracji (okno wystawowe w sklepie), przy tym stracił koronę, a nie¬kiedy (np. na Pałacu Kultury) warunki atmosferyczne odmieniły ko¬lory godła. Awaryjna plansza w telewizji prezentuje dwa czerwone gołąbki. Jeden z nich ma mały, biały, prawie niewidoczny, ogonek. W każdym miejscu publicznym i prywatnym mieszkaniu najważ¬niejszym przedmiotem jest odbiornik telewizyjny, w którym, już z na¬wyku, wyłącza się dźwięk (ciągle podają podobne treści). Telewizja stanowi bardzo ważne narzędzie kształtowania społeczeństwa w karności wobec reżimu. Sączy „jedynie słuszne” poglądy i prezentuje „właściwe” postawy. Zjazd partii w okrągłą (nie wiadomo dokładnie którą) rocznicę PRL-u ma nadzwyczajne znaczenie – Polska uzyskuje „szansę” sta¬nia się jedną z radzieckich republik. Sekretarz KPZR jest czczony pu¬blicznie nie tylko przez komunistycznych przywódców Polski, ale również przez przedstawicieli różnych środowisk, m.in. przez ludzi sztuki. Formy oddawania mu hołdu wyraźnie wskazują na podporząd¬kowanie Polski wschodniemu mocarstwu, np. polski sekretarz w przyklęku całuje brzeg szaty rosyjskiego przywódcy. Komunistyczny reżim jest wspierany przez liczną rzeszę tajnych i mundurowych milicjantów, którzy stosują brutalne metody przesłu¬chań (bicie, wstrzykiwanie substancji wzmagającej uczucie bólu), wła¬mują się do mieszkań i rewidują je, dokonując przy okazji kradzieży. Podczas państwowych świąt wielokrotnie kontrolują dokumenty osób nie angażujących się w pochody i prorządowe manifestacje. Zachowując pozory wolności i niezależności kraj jest całkowicie zdominowany przez wpływy rosyjskie. Mało tego, ośrodki propagan¬dy wmawiają narodowi, że on sarn pragnie przyłączenia do Związku Radzieckiego, że jest to nadzwyczajne, zaszczytne wyróżnienie. Polityce państwa podporządkowana jest sztuka, dzięki której można kształtować nie tylko estetyczne gusty, ale i poglądy obywateli. Nie¬zależnych artystów spycha się na margines życia społecznego i utru¬dnia publikację ich dzieł (działa cenzura), zaś wielkim uznaniem otaczani są twórcy posłuszni obowiązującym trendom, rekrutujący się najczęściej z grona byłych polityków. System gospodarczy, w którym wszystko jest wspólne, czyli po pro¬stu niczyje, doprowadził do upadku wszystkich dziedzin życia, prze¬obraził kraj w szarą, brudną, obskurną prowincję, gdzie spotkać moż¬na zaniedbane budynki, zrujnowane zakłady przemysłowe i zdewa¬stowaną przyrodę. Taką rzeczywistość wypełniają obywatele całko¬wicie podporządkowani totalitarnej władzy. Przedstawiciele opozycji nie są dopuszczani do głosu, zresztą ich opór nie ma znaczenia, jest zbyt słaby, pozorny. Ogólnie rzecz biorąc, naród został w pełni znie¬wolony i zdemoralizowany.
Materiały
Motyw syna w literaturze
Syn
Syn - W literaturze syn to nie tylko męski potomek, ale także kontynuator rodu, dziedzic nazwiska i majątku. To właśnie decyduje o tym, że nierzadko popada on w konflikt ze swoimi rodzica¬mi, a przede wszystkim z ojcem. W bo¬gatej galerii portretów literackich mamy synów marnotrawnych, synów posłusz¬nych i zbuntowanych, synów...
Jan Andrzej Morsztyn - przedstawiciel poezji dworskiej
reprezentant marinizmu (konceptyzmu) w literaturze polskiej
przedstawiciel poezji dworskiej
w swej twórczości poszukiwał nowych, zaskakujących odbiorcę form
J. A. Morsztyn żył w latach 1620-1693. Całe dorosłe życie obracał się w wielkim eleganckim życiu dworów. Zajmował się dyplomacją. Cała jego twórczość zebrana była w dwa tomy \"Lutni...
Charakterystyka romantyzmu rosyjskiego
SPECYFIKA ROMANTYZMU ROSYJSKIEGO
W pierwszej połowie XIX wieku kapitalizm w Rosji rozwijał się bardzo słabo. Istniały w pełni stosunki feudalne. Wszelkie przejawy życia poddane były ścisłemu nadzorowi policyjnemu, najmniejsze ślady wolnej myśli były tłumione w zarodku, rósł ucisk pańszczyźniany chłopów. Przeciwko temu występowali młodzi przed...
Metody rynkowe - wycena firmy
METODY RYNKOWE
I. Wartość giełdowa
Metoda nośnika rynkowego – wycena wg. wartości giełdowej jest prostą wyceną opierającą się na założeniu, że firma jest wartościowana w analogiczny sposób do spółek akcyjnych wchodzących do publicznego obrotu lub już notowanych.
Przyjmuje się zatem, że wartość firmy jest równa iloczynowi nominalnej wart...
Tragizm Wertera i cechy werteryzmu
Tragizm Wertera
Tragizm Wertera polega na nieszczęśliwej miłości, jego wybujałej uczuciowości i wrażliwości. Żeby być szczęśliwie zakochany musiałby unieszczęśliwić inna osobę. Werter czuł się inny od wszystkich. Nie mógł pogodzić się z rzeczywistością. Był w niej zagubiony. Jego uczucia dominowały nad racjonalnym postępowaniem.
Cechy post...
Podstawowe rodzaje analiz ekonomiczno finansowych
Podstawowe rodzaje analiz ekonomiczno-finansowych:
- przedmiot analizy: analiza techniczno-ekonomiczna, analiza finansowa
- przeznaczenie analizy:
Analizy zewnętrzne opracowywane są dla osób i instytucji spoza przedsiębiorstwa. Mogą być one przeznaczone dla banku w związku z ubieganiem się o kredyt, dla udziałowców i akcjonariuszy (sprawozd...
Krótkie wprowadzenie do średniowiecza
Nazwę średniowiecza (z łac. media tempora - wieki średnie) wprowadzili twórcy renesansowi, dla oznaczenia okresu rozciągającego się pomiędzy antykiem a nowymi czasami odrodzenia. Przyjęta nazwa stanowiła wyraz pogardy w stosunku do poprzedniej epoki, której zarzucano odejście od kultury antycznej i jej zniekształcenie, a także uległość w stosunk...
Polecenie wypłaty - co to jest
POLECENIE WYPŁATY (przekaz bankowy) – jest pisemne lub faksowe, teleksowe skierowane do banku przez jego klienta zapisanie na jego ach wskazanej osoby określonej kwoty pieniężnej ze środków znajdujących się na ach zleceniodawcy. Dyspozycje te wystawia się na specjalnym formularzu. Jest to często stosowana forma przekazu, ale niezabezpiecz...