Jak mógł wyglądać sylwester 999/1000 ?



Sylwester 999/1000 Tamtego sylwestra nie było. W nocy z 31 grudnia 999 na 1 stycznia 1000 r. świat pogrążony był w głębokich ciemnościach i ciszy. Świadomość roku tysięcznego było problemem ograniczonym do niewielkiego obszaru zachodniej i środkowej Europy. A nawet tam niewielu zdawało sobie sprawę z tego, który jest rok. Co więcej, lata zaczynały się wówczas w marcu, bo 1 stycznia miał podejrzanie pogańską proweniencję. Nie ulega wątpliwości, że Europa spała tej nocy. Dawno pogaszono pochodnie i kaganki. Jedynie w klasztorach mogły płonąć świece odmierzające czas do jutrzni, jak wówczas nazywano północ. Mnisi uważali ,że chłopi są po to, by wszystkich wyżywić, rycerstwo, by bronić przed najazdami a oni, mnisi, pełnią funkcje najważniejszą bez ich modlitwy świat padłby niechybnie ofiarą przewrotności diabla. Trzeba nieprzerwanie chwalić Boga i walczyć z siłami zła, a modlitwa to broń skuteczniejsza od miecza. Ze względu na taki podział nie wszyscy wiedzieli co to za noc. Gdy do położonej na leśnej polanie wioski dotarł tej nocy dźwięk dzwonów na jutrznię, wszyscy już spali pogrążeni w błogostanie. Chłopskie chałupy, sklecone z drewna, słomy i liści wypełnione były jak co noc - oddechami ludzi i zwierząt. Ale tej nocy do zapachu dymu, potu i bydlęcego łajna dołączył zapach pieczonej słoniny. Na te dni przypada bowiem coroczne święto zabicia wieprza, karmionego całą jesień żołędziami, obmacywanego, hołubionego. Oczekiwane od miesięcy uczucie sytości pozwalało zapomnieć o minionym niedawno terminie św. Marcina, kiedy musieli odnieść do dworu daninę, część tegorocznych plonów i garnek łajna dla użyźnienia pańskiego pola. Nie buntowali się ze względu na opowieść pielgrzyma z Normandii o tamtejszych chłopach, którzy trzy lata temu zbuntowali się wołając „nasz wróg to nasz pan”. Po takich wystąpieniach zaczęto stosować represje wyrywano zęby ,drugim wydłubywano oczy albo cięto ręce, wszystkim przypalano ścięgna pod kolanami ,a najgłośniej protestujących wbito na pal ,spalono lub ugotowano na ołowiu. Ten okres w średniowieczu powodował że mieszkańcy wsi chowali się w chatach przed wybrykami rycerstwa. Na dworach i zamkach zapewne bawiono się tej nocy. Dla rycerzy był to czas odpoczynku. Zimą zawieszano konflikty nie było gdzie wypasać koni. Skończył się adwent. Trwał sezon polowań. Zapraszano więc sztukmistrzów, żonglerów i budzących największe emocje niedźwiedników. Widok leśnego potwora, skutego łańcuchami pląsającego posłusznie na polecenie człowieka, dawał złudzenie panowania nad groźną i zbuntowaną naturą. Na długie stoły wjeżdżały kolejne potrawy: bulion mięsny, w którym maczano chleb, puree z grochu soczewicy, duszone i pieczone mięsa z dodatkiem kapusty i rzepy, doprawione cebulą, czosnkiem i korzeniami, w bogatszych dworach także pieprzem, goździkami, cynamonem i kminkiem, a na koniec skropione garum - przyprawą powstałą z maceracji wnętrzności skumbrii i jesiotra w roztworze z soli z ostrygami. Niekiedy trafiał się prawdziwy rarytas: pokrojony w cienkie plasterki ser, dojrzewający w wapiennych grotach Roquefort pod czujnym okiem mnichów. Wszystko to topiono w litrach wina. A że oprócz wody, piwa i wina nie znano innych napojów, średniowiecze musiało być ciągle na lekkim rauszu. Jadano palcami. Odbijania i wzdęcia objawiano w jak najbardziej hałaśliwy sposób, bo była to oznaka zdrowia i wdzięczności dla gospodarza. Rycerze znali wyłącznie gwałtowne uczucia, trzęśli się ze złości przy najlżejszej obrazie. Przy szachach kłócono się jak dziś przy pokerze, przy kościach lała się krew. Pewien szlachcic wyznawał szczerze: ,,Za każdym razem, kiedy ogarniało mnie bojowe szaleństwo, zbierałem gromadę moich rycerzy, schodziłem do wsi i pozwalałem swoim rycerzom łupić ludzki dobytek". Nie spali być może także złotnicy w Trewirze, kończąc w pośpiechu zamówiony relikwiarz. Kilka dni wcześniej, 26 grudnia, w dniu pogańskiego święta boga Jula urządzano wielką ucztę, na której przysięgano sobie pomoc bez względu na okoliczności. Pito przy tym do nieprzytomności, aby wejść w kontakt z siłami nad przyrodzonymi i umocnić przysięgę. Po takiej uczcie musieli kilka dni odpoczywać, a arcybiskup Egbert ponaglał. Wprawiali więc ostatnie szlachetne kamienie, których sznury okazały złotą stopę św. Andrzeja apostola. W skrzynce ze złota kości słoniowej wyłożonej emalią i inkrustowanej perłami miał spocząć prawdziwy sandał świętego. A święci w owych czasach jednym dmuchnięciem strącali postumentów pogańskie bałwany, oswajali spojrzeniem dzikie zwierzęta, kilkoma kroplami święconej wody gasili wulkany. Ich ciała nie rozkładały się po śmierci i wydzielały piękną woń. Tak jak hostia mogły być podzielone nie tracąc niezwykłej mocy. Czasem święci swobodnie opuszczali swoje grobowce, by w cudowny sposób pozbawiać rozumu najeźdźców. Czasem nakazywali wiernym przeniesienie swych szczątków w bardziej dostojne miejsce. Tej nocy mogli nie spać' także pokutnicy. Grzech był wówczas nadzwyczaj wymierny,opisanyadokładnieawapenitencjałachaiaprzeliczonyanaalatapokuty, które za kościelnym przyzwoleniem można było zamienić na arreum, czyli umartwienia. Tydzień pokuty można było zastąpić 700 pokłonami z uderzeniem rózgą po każdej setce. Mnisi znali najlepiej apokalipsę św. Jana „A gdy mnie tysiąc lat ...” więc spędzili tą noc na modlitwie do Boga. Jedynie oni wiedzieli dlaczego ta noc była wyjątkowa.

Jak mógł wyglądać sylwester 999/1000 ?

Materiały

"Kartka z pamiętnika Demetr" Temat: „Kartka z pamiętnika Demetr” Była taka nieuważna . A przecież ją ostrzegałam by nie zrywała kwiatu Narcyza. Lecz ona była młoda i zbyt pewna siebie. Gdy zerwała kwiat z pod ziemi wyłoniła się chmara czarnego dymu. To Hades pan podziemi przybył zabrać moją córkę Korę. Błąkałam się po Ziemi bez celu , życie bez mojego ukoc...

Wpływ symboli na poezję Kasprowicza Wpływ symbolizmu na poezję Jana Kasprowicza (Krzak dzikiej róży, Dies irae). \"Krzak dzikiej róży\" jest to mały 4 częściowy zbiorek z roku 1898. Sonety te można uważać za wyraz zainteresowania Kasprowicza Tatrami. Cel poety był inny, głębszy. Dwa pojęcia: krzak dzikiej róży i limba pełnią rolę symboli. Pierwszy z nich lęka się burzy - \"skro...

Streszczenie "Dziadów" cz. III Adama Mickiewicza Prolog Miejsce: Wilno, klasztor ojców Bazylianów, przerobiony na więzienie stanu. Cela więźnia. Osoby: Więzień, Anioł Stróż, Duchy nocne, Aniołowie, Duch Nad śpiącym Więźniem czuwa Anioł Stróż. Mówi, że na prośbę zmarłej matki Więźnia często przybywał do niego i kierował jego snami, starając się odnaleźć i spotęgować w świadomości śpi...

"Kordian" - powstanie listopadowe Dramat \"Kordian\" został napisany w Szwajcarii w 1833 roku, a ukazał się w Paryżu w 1834 roku anonimowo. Utwór nawiązuje do powstania listopadowego, chociaż czas akcji umieszcza autor wcześniej, o czym mówi w przygotowaniu, w noc sylwestrową 1799-1800. Przedstawia sąd na przywódcami wydarzeń nawiązuje do 1830 roku tworząc dygnitarzy na okres...

Topos kariera - wyjaśnienie Topos kariery Najbardziej wyraźnym i znanym archetypem kariery był Makbet bohater książki W. Szekspira pod tym samym tytułem. Autor bardzo dokładnie opisał drogę po szczeblach kariery Makbeta, która była usłana trupami jego przyjaciół i podwładnych. Takie postawy można zaobserwować w literaturze antycznej aż po epokę oświecenia oraz w Biblii. O...

Bohaterowie mitologiczni =======BOHATEROWIE============================================================================== --------HERAKLES--------------------------------------------------------------------------------- Herakles-ulubiony bohater grecki,syn Zeusa i krolowej Alkmeny,mial syna Hylasa Amfitrion-maz Alkmeny,wypedzil Heraklesa z domu,gdy ten zabil swojeg...

Światowa organizacja handldu - wyjaśnienie ŚWIATOWA ORGANIZACJA HANDLU W dniu 15 kwietnia 1994 roku w Marakeszu (Maroko) odbyło się spotkanie kończące rokowania Rundy Urugwajskiej. Tego dnia sygnowano Umowę z Marakeszu o Ustanowieniu Światowej Organizacji Handlu (WTO - World Trade Organization). Umowę tą podpisały wszystkie kraje członkowskie GATT. Pod pojęciem Światowej Organizacji...

Warszawa w latach wojny i okupacji w utworach literackich XX-lecia Temat: Warszawa z lat wojny i okupacji w utworach literackich dotyczących tego okresu. Warszawę z lat wojny i okupacji odnajdujemy w wielu utworach tego okresu. Dotyczą one życia codziennego okupowanej stolicy, literackich ujęć powstania w getcie warszawskim i powstania warszawskiego. Obraz Warszawy z okresu wojny ukazany został...