"W małym domku" Witkiewicza - absurd i groteska



Temat: Absurd i groteska - "W małym domku" S.I. Witkiewicza. Według stworzonej przez Stanisława Ignacego Witkiewicza teorii Czystej Formy, jednym z celów teatru jest drażnienie widza, artystyczne i estetyczne prowokowanie go. Jednym ze środków prowokacji było groteskowe ukazywanie rzeczywistości. Typowym przykładem groteski jest dramat Witkacego "W małym dworku", wydany w 1921 roku. Groteska w tej "sztuce w trzech aktach" polega na współistnieniu pewnych specyficznych właściwości. Przede wszystkim rzeczywistość sceniczna ulega deformacji, czyli zniekształceniu, często przez wprowadzenie elementów fantastyki. W dramacie "W małym dworku" pretekstem do tego jest zorganizowanie seansu spirytystycznego. Niejednoznaczne stają się motywacje postępowania bohaterów. Nie wiadomo czy ważniejsza jest motywacja naturalistyczna, czy może baśniowa, odrealniona. Bohaterowie często zachowują się w sposób absurdalny, niezrozumiały dla realistycznie patrzącego na świat czytelnika. Kiedy pojawia się duch matki, córki rozmawiają z nią jak gdyby nigdy nic, zupełnie jak z normalną, żywą osobą. Poczucie zdrowego rozsądku zostaje zaatakowane, sprowokowane i niejednokrotnie ośmieszone, choćby w momencie gdy okazuje się, że duch normalnie je, śpi, a nawet upija się wódką. W utworach Witkacego bezustannie miesza się komizm z patosem, nawet czyjaś śmierć nie jest traktowana tu poważnie. W sztuce "W małym dworku" ochoczo popełniają samobójstwo córki zmarłej, z własnej ręki ginie nawet wdowiec Nimbek. Jednak nie wywołuje to u pozostałych bohaterów żadnego wstrząsu, z całkowitym spokojem zbierają się, niemalże nad ciałami ofiar, do spożywania kolacji. Częstym elementem komicznym jest komizm słowa. Istnieje ogromny kontrast pomiędzy sposobem wyrażania się bohaterów a ich sytuacją społeczną. Na przykład ludzie wykształceni wyrażają się jak najprostsi robotnicy, i odwrotnie, w ustach proletariatu pojawiają się terminy naukowe i filozoficzne. "W małym dworku" Stanisława Ignacego Witkiewicza jest więc doskonałym przykładem stosowania w sztuce poetyki groteski oraz absurdu, czyli zdeformowania świata i spowodowanie, że bohaterowie zachowują się anormalnie, niezrozumiale, niedorzecznie.

"W małym domku" Witkiewicza - absurd i groteska

Materiały

Liryka starożytnej Grecji: Tyrteusz, Safona z Lezbos, Anakreont, Symonides Liryka starożytnej Grecji. a) Tyrteusz (Tyrtajos) - żył w VII w. p.n.e., twórca utworów patriotycznych, związany ze Spartą. (poezja tyrtejska - patriotyczna, np. „Bagnet na broń\" Broniewskiego). Napisał: „Rzecz to piękna...\" Autor zachęca do walki za ojczyznę i uważa, że hańbą jest, jak ktoś ucieknie z pola walki, taki człowiek...

Charakterystyka postaci w "Noce i dnie" Dąbrowskiej “NOCE I DNIE” M. DĄBROWSKIEJ datą graniczną tej powieści jest powstanie styczniowe wpływa ono na życie bohaterów każde z nich widzi je inaczej Barbara patriotka niechęć i nienawiść do wszystkich i wszystkiego co związane było z zaborcami ceniła tych, którzy brali udział w powstaniu; powstanie uw...

Ważne lektury z polskiego - opis a...b...c... Eliza Orzeszkowa \"A...B...C\" to opowiadanie zaadresowane do inteligencji, zawierające wyraźny nakaz \"pracy u podstaw\". Bohaterką jest młoda dziewczyna, Joanna Lipska, córka nauczyciela, mieszkająca w \"wielkim mieście wielkich Niemiec\". Ojciec, czego autorka wyraźnie powiedzieć nie mogła, brał być może udział w powstaniu s...

Motyw miłości spełnionej w literaturze Miłość spełniona____ Miłość spełniona - Uczucie, któremu dane było się w pełni zrealizować. Speł¬nienie może oznaczać wzajemność albo miłość fizyczną. Może się też realizo¬wać przez narodziny potomstwa. Biblia (ST) - 1) Miłość Abrahama i Sary zyskuje spełnienie, kiedy Bóg błogosławi ich starości i obdarza ich potomstwem -rodzi się up...

Sentymentalizm w literaturze oświecenia Sentymentalizm w literaturze oświecenia. Sentymentalizm jako kierunek literacki zaczął się rozwijać w latach 60 XVIII w.. Prekursorami byli Jan Jakub Rousseau oraz Wolfgang Goethe. Twórców sentymentalizmu fascynowała emocjonalna strona ludzkiej natury, ludzka uczuciowość. Przeciwstawiali cywilizacji naturę, rozumowi serce, a inspir...

Przejście od mitologii do nauki Przejście od mitologii do nauki. W czasach starożytnych nie było nauki. Świat objaśniano jedynie mitologicznie- Bóg tak chce- tak musi być. To Bóg i nic więcej , był podstawą wszystkiego co dzieje się na Ziemi. Jest on prekursorem, konstruktorem i wykonawcą wszelkich procesów ziemskich. Kiedyś wreszcie starożytni Grekowie przeszli od mitolo...

"Medaliony" jako dokument męczeństwa narodu Medaliony\" Z. Nałkowskiej jako dokument męczeństwa narodu. Zofia Nałkowska pracowała w Głównej Komisji Badania Zbrodni Hitlerowskich w Polsce. \"Medaliony\" zostały napisane na podstawie autentycznych faktów-zeznań świadków, składanych przed komisją. Pisarka jest narratorem, ogranicza swoją rolę do niezbędnych wyjaśnień, powstrzymuje się od ko...

Tragedia antyczna Tragedia antyczna Dramat (wg świadectwa Arystotelesa - Ars. poetica) wywodzi się ze świąt Dionizosa, czyli boga urodzajów i wiecznej beztroski lecz także boga narodzin i śmierci. Ze świętem Dionizosa łączyły się specjalne obrzędy i procesje. W miastach (wiosną) odprawiano Djonizje Wielkie, które dał...