Problematyka "Niemców"Kruczkowski



LEON KRUCZKOWSKI „NIEMCY” Autor na przykładzie jednej niemieckiej rodziny pokazał i skonfrontował różne postawy wobec hitleryzmu. Centralnym problemem stała się postawa profesora Sonnenbrucha. Można zna-leźć tu dowody na to, co z ludzi uczyniła ideologia faszyzmu. Dialogi dramatu dają duże możliwo-ści przedstawienia się poszczególnym postaciom. Żadna z postaci dramatu nie jest osobą szczęśliwą, każda przeżywa swój dramat. Czas akcji przypadł na koniec września 1943 roku., a więc w tym momencie wydarzeń w Europie rozpanoszył się hitlerowski terror. W dramacie występuje 19 osób: - profesor Sonnenbruch - Berta – jego żona - Ruth – ich córka - Willi – ich syn - Liesel – wdowa po starszy synu Berty i profesora - Joachim Peters – były student profesora, a obecnie zbieg z obozu - Hoppe – woźny - Schultz - Juryś - pani Soerensen - Marika - Tourterelle - oficer Wermachtu - gefreiter - Antoni - urzędnik policyjny - dziecko żydowskie - Heini Dramat składa się z 3 aktów, a one są podzielone na odsłony. W pierwszym akcie dra-mat rozgrywa się w Polsce, Norwegii i we Francji. W drugim zostajemy wprowadzeni przez drama-turga do niemieckiej rodziny w Getyndze. Profesor Sonnenbruch jest wybitnym uczonym, a w związku z tym człowiekiem myślą-cym, potrafiącym wytyczyć drogi rozwoju nauki, ale jest odizolowany od wszystkiego. Nie intere-suje go jak są wykorzystywane jego wynalazki. Postanowił przeczekać złe czasy, nie robiąc nic dla bliźnich. Jest on odpowiedzialny za morderstwa na bliźnich pośrednio. Drobne gesty wskazują na to, że nie solidaryzuje się on z faszystami, np.: sprawa odmowy napicia się francuskiego koniaku. Lecz ten gest jest postrzegany tu jako „dziecięce dąsanie”. Berta kocha naród niemiecki i nienawidzi wrogów. Z drugiej strony jest wielka miłość do syna. O podbitych terenach mówi, że są to „dzikie tereny” zamieszkiwane przez złych ludzi. Ruth dobrze czuje się w Europie, gdyż jest arystokratką. Lubi ona życie na gorąco. Po-maga ukryć się Petersonowi, przez co zostaje aresztowana. Liesel zadzwoniła po policję, nie troszczy się o nic, jest egoistyczna, okrutna, nie szanuje profesora. Hoppe morduje żydowskie dziecko z zimną krwią, uprzednio nakarmiwszy go jabłkiem. Przed tym zdarzeniem widzimy jego człowieczeństwo, lecz szybko mija. Życie człowieka nie stanowi dla niego wartości. Juryś jest podobny do Hoppego. Upia się aby uśpić nerwy i sumienie. Willi okłamuje panią Soersen, przekazuje jej fałszywe wiadomości o jej aresztowanym synu w zamian za piękny drogocenny naszyjnik. Jest obojętny dla ludzkiego życia, egoistyczny. Marika jest przerażona zachowaniem swojego kochanka – Willego, czuje się bezsilna wobec tego stanu rzeczy. Dość dużą rolę w dramacie pełnią rekwizyty, które w „Niemcach” nabrały rangi symbo-li. Oto one: Jabłko – jest to symbol dobra i zła. Zjada je przed śmiercią dziecko żydowskie. Jabł-kiem później również jest obdarowany syn Hoppego. Butelka koniaku – szlachetny trunek, który potrafi rozjaśnić umysł, pobudzić do życia, a jednak profesor odmawia wypicia jednego kieliszka. Naszyjnik – drogocenny klejnot, który założyła matka bolejąca nad uwięzionym synem, z zamiarem podarowania go Willemu. Ozdobił on potem szyję Berty – matki mordercy.

Problematyka "Niemców"Kruczkowski

Materiały

Polska szlachta w twórczości Krasickiego - Krasicki czêsto zajmuje siê krytyk¹ zachowañ szlachty; najwyraŸniej widaæ to w jego satyrach - krytykuje wiele aspektów sprawy: marnotrawstwo, lenistwo, hazard, lekkomyœlnoœæ, zachwycenie czudzoziemszczyzn¹, konserwatyzm szlachecki (w tym sarmatyzm), no i oczywiœcie zachowania takie jak p...

Definicje marketingu • Najogólniej można stwierdzić, iż istotą marketingu jest transakcja, której celem jest zaspokojenie ludzkich potrzeb i pragnień natomiast samo pojęcie „marketing” wiąże się nierozerwalnie ze słowem „rynek”. • Amerykańskie Stowarzyszenie Marketingowe definiuje marketing jako „proces planowania i urzeczy...

Propozycje reform w okresie Sejmu Czteroletniego Reforma edukacji, bo historia dalsza zależy od aktualnego systemu edukacji społeczeństwa Dziedziczność tronu bo wpływy zewnętrzne Ograniczenie władzy magnaterii, bo to oni doprowadzili Polskę na skraj upadku Wolność chłopu bo to też człowiek, a wyżywi się, bo pan będzie musiał z nim zawierać umowy o dzierżawę gruntów

Co to są migracje? Migracje. Przejaw mobilności czynników produkcji w tym spadku czynnika pracy. Migrujący kieruje się dążeniem do maksymalizacji swoich dochodów. Motywy migracji mają charakter kulturowy, np. religijny, etniczny, językowy rodzinny. Proces jednokierunkowy. Odpływom ludności towarzyszą ponowne przypływy do regionu lub kraju rodzinnego. Bariery w...

Satyry Ignacego Krasickiego „Satyra prawdę mówi” Drugim ulubionym gatunkiem dydaktycznym I. Krasickiego była satyra. Jako nowy gatunek satyra ukształtowała się w starożytnym Rzymie (Horacy, Juvenalis), odżyła we Francji i w Anglii, a także w Polsce w czasach rozkwitu klasycyzmu. Na rodzimym gruncie głównym jej twórcą był Ignacy Krasicki. Utwory takie wych...

Związek Nad Niemnem w hasłami pozytywizmu Związek powieści \"Nad Niemnem\" z hasłami pozytywizmu. Powieść pt.\"Nad Niemnem\" wyrosła z ducha epoki pozytywizmu, dlatego nawiązywała do głównych założeń epoki. Przede wszystkim widać ogromny kult pracy widoczny w historii Jana i Cecylii, w stosunku Bohatyrowiczów do pracy, zróżnicowaniu bohaterów według stosunku do pracy, widoczny podzia...

Jak literatura polska XIX lub XX wieku tworzy i demaskuje mity narodowe? Jak literatura polska XIX lub XX wieku tworzy i demaskuje mity narodowe? Literatura, towarzysząc człowiekowi w każdej z następujących po sobie epok, starała się zawsze w pewien sposób kształtować jego światopogląd. Za jej pośrednictwem pisarze i myśliciele wyznaczali drogę rozwoju ludzkiej osobowości. Poeci i twórcy, stając się moralnym autor...

Barok - nazwa epoki Nazwa: Nazwa \"barok\" stała się metaforą epoki dziwnej, niezwykłej i odchodzącej od klasycznego wzorca renesansu, harmonii i proporcjonalności ( zarzucano jej barbarzyństwo polegające na wypaczeniu klasycznej estetyki i jej kanonów piękna). Nazwa epoki została zapożyczona z terminologii historii sztuki, gdzie była określeniem przedmiotów art...