Prawo do nauki - na czym polega



PRAWO DO NAUKI Deklaracja Uniwersalna (art.. 26), Pakt Ekonomiczny (art. 13 i 14). Art. 26 Deklaracji stwierdza, że „każdy człowiek ma prawo do nauki”. Art. 55 Karty NZ przewiduje poparcie przez ONZ międzynarodowej współpracy na polu kulturalnym i wychowawczym w celu stworzenia warunków stabilizacji i dobrobytu, koniecznych dla utrzymania między narodami pokojowych i przyjaznych stosunków. Zarówno Deklaracja jak i Pakt przewidują szereg środków mających na celu realizację prawa człowieka do nauki, a to takich jak: obowiązkowe bezpłatne nauczanie przynajmniej na stopniu podstawowym i powszechnie dostępnie, na zasadzie równości w zależności od osobistych zdolności, studia techniczne, zawodowe i wyższe. W myśl postanowień Deklaracji celem nauczania powinien być pełny rozwój osobowości ludzkiej i ugruntowanie poszanowania praw człowieka i podstawowych wolności. Rodzice powinni mieć prawo pierwszeństwa w wyborze kierunku nauczania ich dzieci. Pakt mówi ponadto o popieraniu i rozwoju nauczania podstawowego dla osób, które go nie ukończyły w terminie. Z powyższymi przepisami łączą się postanowienia o rozwoju systemu szkół, stypendiów oraz o poprawie warunków materialnych personelu nauczającego. W art. 13, pkt 3 Paktu ekonomicznego mowa jest o prawie rodziców do zapewnienia swym dzieciom wychowania religijnego i moralnego, zgodnie z ich własnymi przekonaniami. Przepis Paktu Ekonomicznego, który przewiduje wolność wyboru przez rodziców lub opiekunów szkół innych niż założone przez władze publiczne, gwarantuje między innymi wolność wyboru poziomu i rodzaju nauczania. Natomiast postanowienie o swobodzie rodziców „zapewnienia swym dzieciom wychowania religijnego i moralnego zgodnie z ich własnymi przekonaniami” stanowi raczej gwarancję wolności religii aniżeli gwarancję prawa do nauki. Prawo do nauki jest jednym spośród praw figurujących w Pakcie Ekonomicznym, które winno być zagwarantowane również w terytoriach niemetropolitalnych. Przepis ten zobowiązuje państwa, by w okresie dwóch lat opracowały i przyjęły plan środków koniecznych do stopniowego wprowadzania w życie zasady obowiązkowego i bezpłatnego szkolnictwa podstawowego dla wszystkich. W Karcie Socjalnej prawo do nauki sprowadzone jest do omówionych już postanowień dotyczących przygotowania zawodowego. Przepisy te są równocześnie gwarancją prawa do pracy (art. 9 i 10). Zagwarantowanie prawa do nauki jest jednym z celów UNESCO, której Konstytucja mówi między innymi o „potrzebie zapewnienia wszystkim pełnej i jednakowej oświaty”, oraz stanowi, że jednym z celów Organizacji jest „ustawicznie pobudzać rozwój powszechnej oświaty”, między innymi przez działanie na rzecz „realizacji idei równości w korzystaniu z oświaty, bez względu na rasę, płeć czy jakiekolwiek różnice ekonomiczne albo społeczne” (art. 1). Sformułowana w Konstytucji zasada niedyskryminacji rozwinięta została w konwencji z 1960 r. w sprawie zwalczania dyskryminacji w dziedzinie oświaty. Brak jest konwencji szczegółowych, które rozwijałyby postanowienia wspomnianych wyżej traktatów. Natomiast w formie zaleceń i to w sposób dość wyczerpujący uregulowane są dwa problemy: szkolenie techniczne i zawodowe oraz treści nauczania i podstawowe cele, jakim powinno ono służyć. Jeśli chodzi o pierwszy problem, to podstawowe znaczenie ma zlecenie UNESCO z 1962 r., zmienione w 1974 r., dotyczące przygotowania technicznego i zawodowego oraz zalecenie nr 117 MOP z 1962 r. dotyczące kształcenia zawodowego. To ostatnie obejmuje prawie wszystkie kategorie pracowników i reguluje między innymi: planowanie szkolenia, organizację i metody szkolenia, zasady szkolenia w przedsiębiorstwie, przyuczenie do zawodu. W licznych zaleceniach UNESCO dotyczących treści nauczania kładzie się nacisk na potrzebę i celowość włączenia do programów nauczania na wszystkich szczeblach wiedzy o prawach człowieka. Realizacja tych zaleceń mogłaby być jedną z gwarancji prawa człowieka „do informacji o przysługujących mu prawach”, a także jedną z form realizacji Deklaracji o wychowaniu dla pokoju.

Prawo do nauki - na czym polega

Materiały

Opis dworu Soplicowa Dwór Soplicowo jest to prykład domostwa szczególnie dbającego o tradycję. Gospodarz tego dworu - Sędzia - to patriota, wzorowo utrzymujący staropolskie obyczje, dba o zachowanie ducha polskości wśród znajomych. Dom Sędziego to tradycyjny, szlachecki, polski dom. Trafny jest więc cytat: \"Wpadam do Soplicowa, jak w centrum polszczyzny: tam się c...

Bohater pozytywny drugiej połowy XVIII wieku BOHATER POZYTYWNY DRUGIEJ POŁOWY XVIII WIEKU - MIKOŁAJ DOŚWIADCZYŃSKI - WZORZEC OSOBOWY DOBY OŚWIECENIA Cechy powieści W 1775 roku Ignacy Krasicki napisał pierwszą polską powieść literatury nowożytnej pod tytułem: „Mikołaja Doświadczyńskiego przypadki”. Był to utwór, w którym Krasicki skoncentrował trzy typy powieści: cechy utworu ...

Motyw ucieczki w literaturze Ucieczka Ucieczka - Uciekanie skądś i przed czymś, nagłe opuszczenie jakiegoś miejsca, wydostanie się, schronienie gdzieś. W innym sensie może być rozu¬miana jako ucieczka przed samym sobą czy rzeczywistością. Biblia (ST) - 1) Lot, ostrzeżony przez wysłanników Boga, ucieka z płonącej Sodomy wraz z żoną i córkami. Został ocalony jako jedyn...

Motyw wsi w literaturze Wieś __ Wieś - Osada zamieszkała przez lud¬ność, która w większości trudni się pracą na roli; osada rolnicza. Tereny poza-miejskie, rolnicze, letniskowe. W litera¬turze wieś obrosła wieloma różnymi asocjacjami jako miejsce szczęśliwego i beztroskiego życia (patrz: Arkadia) albo rażących nierówności społecznych. Teokryt - bukoliki, id...

Poezja Asnyka w pozytywiźmie Asnyk: Poeta urodził się zbyt późno lub zbyt wcześnie, bo jego mentalność była raczej romantyczna. Liryki miłosne jakie pisał były podobne do poezji romantycznej, zarówno w sposobie pojmowania miłości jak i pod względem środków artystycznych. Poeta wyniósł miłość na piedestał i przedstawił dramat człowieka, któremu miłość przesłoniła świ...

Bohaterowie zbuntowani Bohaterowie zbuntowani są to osoby nie przeciętne stojące przed pewnym konfliktem . Bohater zbuntowany postawiony jest w obliczu wyboru pewnych dróg postępowania, z której jedna jest drugiej przeciwna i każda niesie ze sobą inne nieszczęście. Nie może być nic pośredniego, istnieją tylko skrajności w takiej sytuacji zostaje postawiona Antygona. M...

Zasoby naturalne: niewyczerpywalne i wyczerpywalne Zasoby naturalne dzielimy na niewyczerpywalne i wyczerpywalne. Wyczerpywalne: odnawialne i nieodnawialne. Niewyczerpywalne: nieulegające zmianie (niezmienne) i ulegające zmianie (zmieniające się). Niewyczerpywalne i nie ulegające zmianie to jest: energia słońca, energia wiatru, zasoby prądów morskich i pływów morskich. Niewyczerpywalne, al...

Przemiana bohatera romantycznego w twórczości Mickiewicza Ewolucję koncepcji bohatera romantycznego w twórczości Adama Mickiewicza łatwo zauważyć odwołując się do ogólnego schematu tej postawy. Bohater romantyczny był symbolem młodego człowieka pierwszej polowy XIX wieku. Możemy wyróżnić następujące cechy, które były dla niego charakterystyczne: - jego młodość określona była przez: samotność, poc...