Zasoby naturalne dzielimy na niewyczerpywalne i wyczerpywalne. Wyczerpywalne: odnawialne i nieodnawialne. Niewyczerpywalne: nieulegające zmianie (niezmienne) i ulegające zmianie (zmieniające się). Niewyczerpywalne i nie ulegające zmianie to jest: energia słońca, energia wiatru, zasoby prądów morskich i pływów morskich. Niewyczerpywalne, ale ulegające zmianie to: powietrze, woda, przestrzeń geograficzna. Dwie cechy dot. wody na Ziemi: 1. 2/3 powierzchni Ziemi są to wody, 2. stale się pogłębia deficyt wody na Ziemi, rozpatrywany w kategoriach jakościowych, a nie ilościowych. Ilość wody jest ta sama, ale jej dostęp jest ograniczony i należy ją uzdatniać. Podobnie jest z powietrzem, tlenem, przestrzenią geograficzną – traktowana w kategorii rzeźby terenu. Wyczerpywalne i nieodnawialne – to wszystkie surowce mineralne, nie odrodzą się. Trzeba stosować odpowiednią politykę oszczędzania, limitowania. Wyczerpywalne, odnawialne – siła spadku wód (siła motoryczna), roślinność, gleby. Substytuty – zastępowanie surowców innymi, wykorzystywanie poprzez odzyskiwanie, a tylko woda nie ma substytutu, brak racjonalnej gospodarki doprowadza do zachwiania równowagi w przyrodzie. Nieodnawialne, niewyczerpywalne tworzą je surowce mineralne. Surowce mineralne kopalina użyteczna(ropa naftowa, miedź) jest to minerał, albo skała, która znajduje się w litosferze i nadaje się do wykorzystania gospodarczego, bezpośrednio lub pośrednio. Bezpośrednio bez poddawania jej obróbce. Natomiast rudy żelaza są wykorzystane pośrednio.
Zasoby naturalne: niewyczerpywalne i wyczerpywalne
Zasoby naturalne dzielimy na niewyczerpywalne i wyczerpywalne. Wyczerpywalne: odnawialne i nieodnawialne. Niewyczerpywalne: nieulegające zmianie (niezmienne) i ulegające zmianie (zmieniające się). Niewyczerpywalne i nie ulegające zmianie to jest: energia słońca, energia wiatru, zasoby prądów morskich i pływów morskich. Niewyczerpywalne, ale ulegające zmianie to: powietrze, woda, przestrzeń geograficzna. Dwie cechy dot. wody na Ziemi: 1. 2/3 powierzchni Ziemi są to wody, 2. stale się pogłębia deficyt wody na Ziemi, rozpatrywany w kategoriach jakościowych, a nie ilościowych. Ilość wody jest ta sama, ale jej dostęp jest ograniczony i należy ją uzdatniać. Podobnie jest z powietrzem, tlenem, przestrzenią geograficzną – traktowana w kategorii rzeźby terenu. Wyczerpywalne i nieodnawialne – to wszystkie surowce mineralne, nie odrodzą się. Trzeba stosować odpowiednią politykę oszczędzania, limitowania. Wyczerpywalne, odnawialne – siła spadku wód (siła motoryczna), roślinność, gleby. Substytuty – zastępowanie surowców innymi, wykorzystywanie poprzez odzyskiwanie, a tylko woda nie ma substytutu, brak racjonalnej gospodarki doprowadza do zachwiania równowagi w przyrodzie. Nieodnawialne, niewyczerpywalne tworzą je surowce mineralne. Surowce mineralne kopalina użyteczna(ropa naftowa, miedź) jest to minerał, albo skała, która znajduje się w litosferze i nadaje się do wykorzystania gospodarczego, bezpośrednio lub pośrednio. Bezpośrednio bez poddawania jej obróbce. Natomiast rudy żelaza są wykorzystane pośrednio.
Materiały
Cechy władcy doskonałego
WŁADCA DOSKONAŁY
troszczy się o kraj i o poddanych
dobry rycerz
dobry chrześcijanin (miłosierny)
sprawiedliwy i wyrozumiały
bronił granic
szybkość podejmowania trudnych decyzji
dobro ogółu przedkłada nad dobro własne
Przyczyny wykreowania takich wzorców osobowych
kościół zyskiwał władzę i wzbogacał ...
"Uczyniwszy na wieki wybór, w każdej chwili wybierać muszę" J, Liebert Przedstaw bohaterów literackich w sytuacji wyboru i oceń ich postawy, albo bohater literacki XX wieku w sytuacji wybor
Każdy człowiek wielokrotnie w swym życiu znajduje się w sytuacji wyboru. Czasem jest to wybór trudny, niezwykle ważny, decydujący o naszej postawie życiowej, a także odpowiedzialności moralnej za własne czyny. Wielokrotnie musimy wybierać w życiu między dobrem i złem, toteż niezwykle ważne jest, aby człowiek umiał odróżnić dobro od zła, wybrać m...
Mechanizm władzy i jej wynaturzenia w literaturze
Jak literatura ukazuje mechanizmy władzy i jej wynaturzenia. Rozwiń temat na przykładzie znanych Ci utworów.
Władza daje człowiekowi poczucie siły i satysfakcję, dlatego często jest obiektem marzeń. O nią walczą ludzie, dla niej walczą i cierpią. Sprawowanie władzy wiąże się jednak z odpowiedzialnością za podejmowane decyzje. Nie jest łatwo r...
Problem krzywdy społecznej w "Ułanie"
Najbardziej zasłużonym dla rozwoju naszej kultury i narodowej świadomości powieściopisarzem okresu romantyzmu jest Józef Ignacy Kraszewski. W okresie narodowej niewoli i ucisku jego wszechstronna twórczość oraz wszelka działalność społeczna była dla czytelników obfitym źródłem wiadomości o Polsce i świecie. Można powiedzieć, że przez około dwadz...
Hołd powstańcom w "Gloria victis"
TEMAT: Hołd powstańcom styczniowym w „Gloria victis”.
Na Polesie Litewskie przyleciał wiatr, nie był tu 50 lat, pytał drzewa o zdarzenia. Usłyszał historię wielkiej bitwy, po której została zbiorowa mogiła, na niej mały krzyżyk. Dowódcą był wódz na miarę Leonidasa - Romuald Traugutt. Nie o nim jednak opowiadają drzewa, lecz o dwóc...
Styl baroku
Barok postawił sobie za zadanie szokowanie i zaskakiwanie odbiorcy swoją oryginalnością i formą. Dlatego też twórcy tego okresu, tacy jak Daniel Naborowski czy Jan Andrzej Morsztyn stworzyli nowy styl poetyckiego obrazowania, przesycony środkami stylistycznymi. Rozbudowane, kunsztowne środki poetyckie często kontrastowały z zawartością myślową u...
Bóg, życie i śmierć w literaturze średniowiecza, baroku i romantyzmu
Bóg, życie, śmierć. Te trzy słowa zawierają w sobie niemal cały sens istnienia człowieka. Nasze życie, to po prostu czekanie na śmierć, która jest końcem wszystkiego, a jednocześnie początkiem nowego życia, już po tamtej stronie, według większości ludzi wyznających jakąkolwiek religię życia z Bogiem. Nic zatem dziwnego, że słowa te tak często po...
Cechy noweli na podstawie "Sokoła"
Cechy noweli na podstawie “Sokoła\".
-utwór niewielkich rozmiarów
-skondensowana,wyrażnie zarysowana akcja
-akcja rozwija się w kierunku punktu kulminacyjnego,w którym decyduje się los bohatera
-pisany prozą
-niewielka liczba postaci