Osiągnięcia w prozie XX-lecia międzywojennego



Temat: Najbardziej nowatorskie i znaczące osiągnięcia w prozie XX-lecia międzywojennego. 1) Marcel Proust "W poszukiwaniu straconego czasu" (1913 - 1927) Sposób odtworzenia opisywanych wydarzeń polegał na całkowitym zaburzeniu ich chronologicznego porządku, a przedstawieniu ich tak jak wspomnienia narratora i wzbudzone przez nie refleksje i komentarze. Jedne wspomnienia wywołują następne, powodując ustawiczne przeskoki w czasie. Praust pierwszy zaakcentował w powieści istnienie głębszych warstw psychiki określanych jako podświadomość. Postaci jego mają rysy płynne i zmienne. Podważył zasadę, że autor wnika w dusze innych, wymyślonych przez siebie postaci. 2) James Joyce "Ulisses" (1922) Obrazując myśli i przeżycia bohaterów Joyce posłużył się swoistą odmianą monologu wewnętrznego bohaterów mającego oddać luźny tok skojarzeń myślowych (tzw. strumień świadomości). Jej celem jest dążenie do uchwycenia tego co w głębiach psychiki ludzkiej pozostające ciemne i niezracjonalizowane. Utwór ten ma kompozycję chaotyczną i niespójną, gdyż taki ma dla niego charakter świat i osobowość ludzka. 3) Franz Kafka "Proces" (1925) - Treścią utworu jest zagadkowa wędrówka bohatera wśród tajemniczych zakamarków jakiegoś biurokratycznego labiryntu w poszukiwaniu inspiracji które go mają sądzić. "Zamek" (1926) - bohater równie beznadziejnie szuka dróg wstępu do tajemniczego zamku, z którego przysłano doń zlecenie wykonania pracy. 4) Sagi Rodzinne W epoce pełnej niepokoju sagi rodzinne były wyrazem tęsknoty za stabilizacją. Prototypem owych sag była napisana jeszcze na początku stulecia powieść Manna "Buddenbrockowie", a jej kontynuacją była "Saga rodu Forsytów" Johna Galswortnyego. Poza tym "Rodzina Thibaut" Martina duGarda i "Kronika rodu Pasquier" Georga Duhamela. Sagi rodzinne cechował tzw. Epicki dystans do tematu. Dystans ten to zarówno spojrzenie pełne sentymentu, jak też realistyczny, a tym samym krytyczny obraz epoki. 5) Thomas Mann Niemiecki pisarz należał do burzycieli tradycyjnych form prozy, który wyznaczył w swej twórczości kształt jaki nadał "Bundenbrockom". Powieść "Czarodziejska góra" (1924) nawiązuje do klasycznych tradycji europejskiej prozy refleksyjno - intelektualnej wyrażających niepokoje współczesnych pisarzy epoki. Utwór jest symbolem "chorej Europy", jej duchowego krytycyzmu w przededniu I wojny światowej. W późniejszej jego twórczości coraz bardziej wzmagała się poza tym skłonność do ironicznego operowania elementami fantastyki i groteski. Powieści : "Lotta w Weimarze" 1939 - z życia Goethego "Józef i jego bracia" (1933-43), "Doktor Faust" . 6) Rozwój prozy amerykańskiej a) Theodor Preiser (1871 - 1945) - powieści o problematyce społecznej "Tragedia amerykańska" (1925) b) Sondatre Lewis (1885 - 1951) Ulica główna" (1929) c) Scott Tizgerald (1896-1940) - kronikarz epoki jazzu którego twórczość oddawała sposób przemiany młodego pokolenia amerykańskiego, jego rozczarowanie i bunt d) John Dos Passas (1896-1970) "Mauhaten", "USA" e) Ernest Hemingway (1899-1961) strącił od bezpośredniego wyrażania uczuć i ich analizy "Pożegnanie z bronią", "Słońce bez wschodu", "Komu bije dzwon", "Stary człowiek i morze" f) William Kaulkner (1897-1963) "Światłość w sierpniu", "Dzikie palmy" 7) Rozwój literatury rosyjskiej a) Aleksander Błok (1880-1921) w poemacie "Dwunastu" (1918) głosił pochwałę groźnego, ale oczyszczającego żywiołu rewolucji b) Walery Briusaw (1873-1924) widział w niej kontynuację bojowego dziedzictwa wiodącego aż do starożytnych Scytów (poemat "My Scytowie" 1917) c) Mikołaj Gumizow (1886-1921) był krytycznie i nieufnie nastawiony do rewolucyjnych wydarzeń. Zginął w wojnie domowej rozstrzelany pod zarzutem udziału w kontrrewolucyjnym spisku d) Iwan Bunin (1870-1953) osiadł we Francji. Pisał o życiu w Rosji przedrewolucyjnej e) Aleksjej Riemizow (1877-1957) - jego proza oparta była na wątkach legend f) Jewgienij Zemiatin (1884-1937) "My" 1992 g) Izaak Babel (1894-1941) "Armia konna" 1926, "Opowiadania odeskie" 1923-1925 h) Borys Pilniak (1894-1938) "Wołga wpada do M. Kaspijskiego"i 1930

Osiągnięcia w prozie XX-lecia międzywojennego

Materiały

Kontrakty terminowe futures - charakterystyka pojęcia Instrumenty pochodne zwane także derywatami są, jak sama nazwa wskazuje, instrumentami, których wartość pochodzi od wartości instrumentów podstawowych. W momencie zmiany wartości instrumentu podstawowego, np. indeksu, ceny akcji bądź kursu waluty zmienia się także wartość instrumentu pochodnego. Rynek obrotu derywatami może przybierać dw...

Powieść i literatura tendencyjna - cel i zadania Cele i zadania literatury Literatura pozytywistyczna miała być społecznie zaangażowana. Jej twórca to nauczyciel społeczeństwa a pisarstwo to służba publiczna. Orzeszkowa twierdziła, że literatura współczesna nie mówi prawdy o życiu i ludziach, nie zajmuje się żywotnymi sprawami współczesności, obraca się wokół tematów nieaktualnych, nie nadą...

"Jestem towarzyszem tych, którszy cierpią, walczą, dążą do wolności" - jako myśl przewodnia utworów Żeromskiego UZASADNIJ, ŻE SŁOWA ST. ŻEROMSKIEGO „JESTEM TOWARZYSZEM TYCH, KTÓRZY CIERPIĄ, WALCZĄ, DĄŻĄ DO WOLNOŚCI” BYŁY MYŚLĄ PRZEWODNIĄ JEGO UTWORÓW. Żeromski był twórcą, który bardzo zaangażował się w sprawy kraju. Interesowało go to, co się działo na terenach Polski, był sumieniem narodu prowadząc go i wskazując mu drogę. W swoich opowia...

Artryzm "Konrada Wallenroda" Artyzm Konrada Wallenroda Powieść poetycka, odmiana poematu epickiego, była jednym z ulubionych gatunków literackich romantyków. Za twórcę tej formy uchodzi Walter Scott (Pieśń ostatniego minstrela, Pani jeziora); jednak pojęcie to najczęściej przywołuje na myśl utwory angielskiego poety romantycznego, Georga Byrona (Giaur, Korsarz, Narzec...

Groteskowa absurdalność świata w "Tangu" Groteskowa absurdalność świata Tango jest utworem pokazującym w groteskowym wykrzywieniu miejsce i znaczenie intelektualisty w świecie ogołoconym z zasad porządkujących, pozbawionym wartości moralnych. Próba przy¬wrócenia dawnych reguł współżycia w „mikrospołeczeństwie”, jakim jest rodzina, to zarazem staranie o przywrócen...

Podstawy światopoglądowe poszukiwania Czystej Formy Podstawy światopoglądowe poszukiwania Czystej Formy: - szybki rozwój nauki i techniki - fascynacja osiągnięciami cywilizacji znalazła wyraz w sztuce * teoria względności (A.Einstein)- obalenie hipotezy o ciągłości i trwalości materii * psychoanaliza (Z.Freud)- motorem działań człowieka jest podświadomość - I Wojna Światowa i Rewolucja Paździ...

Definicje pojęć: katastrofizm, dekadentyzm, naturalizm, impresjonizm, humanizm, pareneza, hagiografia, historiografia, archetyp, eufemizm, groteska, mesjanizm, nihilizm, poeta doctus, retoryka, sarmat Teoria Katastrofizm - postawa duchowa występująca w kulturze i sztuce XX w., cechuje ją świadomość kryzysu, poczucie zagrożenia wartości współczesnego świata, niepokój o losy kultury, obawa przed zagładą. Elementy tej postawy wystąpiły już w XIX w., przede wszystkim w romantyzmie w twórczości Z. Krasińskiego Nie-Boska komedia. W okresie Młode...

Człowiek sentymentalny - przykłady utworów Czołowym twórcą sentymentalizmu był Jean Jaques Rousseau (1712-1778). Głosił on powrót do natury oznaczający aprobatę podstawowych uczuć ludzkich nie skażonych cywilizacyjnym zepsuciem. Jego utworem, który zyskał największą popularność jest \"Nowa Heloiza\" mówiąca o miłości dwojga kochanków, popadającą w konflikt z fałszywymi normami społecznym...