Podstawy światopoglądowe poszukiwania Czystej Formy: - szybki rozwój nauki i techniki - fascynacja osiągnięciami cywilizacji znalazła wyraz w sztuce * teoria względności (A.Einstein)- obalenie hipotezy o ciągłości i trwalości materii * psychoanaliza (Z.Freud)- motorem działań człowieka jest podświadomość - I Wojna Światowa i Rewolucja Październikowa - artyści szukali sposobów wypowiedzi, które lepiej pasowałyby do niepokojów ówczesnego człowieka Estetyka: - Czysta Forma - czynnik decydujący o autonomii, pięknie i jedności dzieła muzycznego, malarskiego, czy dramatycznego - elementy konstruujące utwór (barwy, kształty, słowa, ruch sceniczny) powinny być zupełnie oderwane od motywacji praktycznych, życiowych, logicznych i.t.p.
Podstawy światopoglądowe poszukiwania Czystej Formy
Podstawy światopoglądowe poszukiwania Czystej Formy: - szybki rozwój nauki i techniki - fascynacja osiągnięciami cywilizacji znalazła wyraz w sztuce * teoria względności (A.Einstein)- obalenie hipotezy o ciągłości i trwalości materii * psychoanaliza (Z.Freud)- motorem działań człowieka jest podświadomość - I Wojna Światowa i Rewolucja Październikowa - artyści szukali sposobów wypowiedzi, które lepiej pasowałyby do niepokojów ówczesnego człowieka Estetyka: - Czysta Forma - czynnik decydujący o autonomii, pięknie i jedności dzieła muzycznego, malarskiego, czy dramatycznego - elementy konstruujące utwór (barwy, kształty, słowa, ruch sceniczny) powinny być zupełnie oderwane od motywacji praktycznych, życiowych, logicznych i.t.p.
Materiały
Prducenci nie dbaja o swoją markę
Ponieważ nie wiedzą o tym, że marka ma tak duży wpływ na to, jak sprzedaje się
ich produkt. Takie pytanie było zadane zresztą w badaniach. Okazało się, że tylko
34 % respondentów (czyli menedżerów, biznesmenów, ludzi, którzy podejmują w
firmie kluczowe decyzje) wymieniło markę jako wartość, która ma wpływ na
przyszłość przedsiębiorstwa i na ...
Poglądy Platona
• poglądy :
1 sprzeciwiał się relatywizmowi sofistów i atomistycznemu materializmowi
2 od Sokratesa przyjmował, że wiedza pewna i powszechna zawiera się w pojęciach ogólnych i nie tylko dotyczących dziedziny etyki, ale i wszelkiego bytu
3 od Heraklita przyjmował, że postrzeżenia dają jedynie obraz świata materi...
Groteska w literaturze romantycznej
Groteska w dramacie od dramatycznośc do współczesności
Groteska to kategoria estetyczna występująca w lietraturze w plastyce, muzyce i filmie, teatrze. Charakteryzuje się fantastyką. Upodobaniem do osobliwości(dziwadztwa), ekscentryczności(dziwne chcące szokować) , monstrualnością i karykaturalnością. Światem groteski rządzi absurd, niesposób...
Trzy poziomy kultury Edgara Scheina
Trzy podstawowe poziomy kultury Edgara Scheina
1. Artefakty kulturowe: elementy, które składają się na obraz danej kultury i ujawniają, czym ona jest dla członków grupy. Obejmują one wyroby, usługi, a nawet wzory zachowań członków organizacji.
2. Uznawanie wartości: podawane przez organizacje powody ,dla których postępuje się w określony sposó...
Problematyka utworu "Panny z wilka"
“PANNY Z WILKA” J. IWASZKIEWICZA - problematyka
autobiograficzna
u podstaw fabuły legły wspomnienia młodzieńczego pobytu Iwaszkiewicza we dworze w Byszewach, gdzie jako gimnazjalista udzielał korepetycji. Zapamiętane obrazy, osoby, sytuacje wykorzystał pisząc opowiadanie
psychologiczna
leży w centrum zainteresow...
"Nie-Boska komedia" jako dramat romantyczny - udowodnienie
75. Udowodnij, że \"Nie-Boska komedia\" jest dramatem romantycznym.
Dramat Z. Krasińskiego składa się z czterech części, poprzedzanych poetycką, odautorską, epizodyczną wypowiedzią, nawiązującą do danej części utworu. Dramat napisany jest prozą, lecz jest dziełem synkretycznym: np. elementy liryczne obserwujemy w poetyckich wypowiedziach Marii ...
Motyw miłości w baroku
Motyw miłości w twórczości barokowej
Motyw miłości był jednym z częściej pojawiających się tematów w twórczości barokowej. Nawiązaniem do niego jest sonet J. A. Morsztyna \"Cuda miłości\". Utwór mówi o cierpieniach, których źródłem jest miłość. Miłość jest, według poety, uczuciem skomplikowanym, co podkreślają zresztą licznie użyte paradoksy....
Motyw krzywdy i cierpienia w wierszu "O miłości wroga"
- Motyw wybaczania krzywd i wyjaśnienie sensu cierpienia w wierszu L. Staffa \" O mi-
ości wroga\".
Jest to utór nawiązujący bardzo silnie do klasycyzmu. Zawiera chrześcijańskie wyznanie po-
kory, konieczności pogodzenia i przebaczenia wrogu. Człowiek dobry, umiejący wybaczyć
bliżniemu, choćby nawet był ubogi na ciele, zawsze...