a) zachowanie ludzkie podzielił na utylitarne (motywowane, wyuczone, celowe, kontrolowane) i ekspresywne (bez celu, służące wyrażaniu siebie, niekontrolowane, względnie nie motywowane, lub przez motywację rozwoju) b) hierarchia potrzeb – aby osiągnąć potrzebę wyższą trzeba zaspokoić niższe - fizjologiczne - bezpieczeństwa - społeczne potrzeby niedoboru, redukujące się - uznania - samorealizacji (poznawcza) - transcendencji (potrzeby ducha, kontaktu z absolutem) nie redukujące się c) potrzeba bezpieczeństwa – u dzieci potrzeba stałości, przewidywalności, sprawiedliwości, konsekwencji, organizacji czasu u przestrzeni. U dorosłych potrzeba stałej pracy, oszczędności, ubezpieczenia się, religijna, bycia ważnym, sztywności zachowań (nawyku) d) potrzeba szacunku – poczucia siły, osiągnięć, kompetencji, potrzeba perutacji, prestiżu, podziwu
Teoria hierarchii potrzeb Maslow’a
a) zachowanie ludzkie podzielił na utylitarne (motywowane, wyuczone, celowe, kontrolowane) i ekspresywne (bez celu, służące wyrażaniu siebie, niekontrolowane, względnie nie motywowane, lub przez motywację rozwoju) b) hierarchia potrzeb – aby osiągnąć potrzebę wyższą trzeba zaspokoić niższe - fizjologiczne - bezpieczeństwa - społeczne potrzeby niedoboru, redukujące się - uznania - samorealizacji (poznawcza) - transcendencji (potrzeby ducha, kontaktu z absolutem) nie redukujące się c) potrzeba bezpieczeństwa – u dzieci potrzeba stałości, przewidywalności, sprawiedliwości, konsekwencji, organizacji czasu u przestrzeni. U dorosłych potrzeba stałej pracy, oszczędności, ubezpieczenia się, religijna, bycia ważnym, sztywności zachowań (nawyku) d) potrzeba szacunku – poczucia siły, osiągnięć, kompetencji, potrzeba perutacji, prestiżu, podziwu
Materiały
Socjalizacja - pojęcie
Pojęcie socjalizacji. Elementy procesu socjalizacji
socjalizacja wg socjologów to przede wszystkim:
- proces przekształcania biologicznego noworodka w aktywnego uczestnika życia społecznego
- proces uczenia się życia w społeczeństwie wśród innych
- to również wychowanie, to wszystko co wpływa na potencjalnego człowieka
Elementy proc...
Kierunki literackie w oświeceniu
Klasycyzm. Znaczenie terminu - klasycyzm ujmuje charakterystyczne cechy antycznej sztuki literatury greckiej i rzymskiej, traktowanych jako doskonały wzór estetyczny, wzór pełnej i harmonijnej egzystencji człowieka. Drugie znaczenie określa klasycyzm jako kierunek literacki rozwijający się we Francji XVII i XVIII wieku, a oddziaływujący na liter...
Artryzm "Konrada Wallenroda"
Artyzm Konrada Wallenroda
Powieść poetycka, odmiana poematu epickiego, była jednym z ulubionych gatunków literackich romantyków. Za twórcę tej formy uchodzi Walter Scott (Pieśń ostatniego minstrela, Pani jeziora); jednak pojęcie to najczęściej przywołuje na myśl utwory angielskiego poety romantycznego, Georga Byrona (Giaur, Korsarz, Narzec...
Świat przedstawiony w "Panu Tadeuszu"
Świat przedstawiony i sposoby jego kreowania
Miejscem wydarzeń jest Soplicowo i jego najbliższa okolica - ziemie litewskie leżące nad Niemnem (realna, określona geograficznie, zamknięta i uporządkowana określonymi punktami topograficznymi: dwór, sad, ogród, karczma, zaścianek, zamek, las. Swoisty mi-krokosmos, centrum świata)
Czas fabuły obejm...
Ocena efektywności pracownika
Ocena efektywności pracownika
Podstawowym warunkiem uczciwej i efektywnej oceny działań pracowników jest wyznaczenie rozsądnych, osiągalnych, ambitnych, dających się zmierzyć celów działania, które są ustalane wspólnie z pracownikiem.
Okresowo – raz w roku - powinno sporządzać się ocenę wyników pracy.
Opis danego stanowiska zawiera wyka...
"Polska - stwór nie do życia" czy "Polska - kraj, w którym zawsze ktoś przygarnie skrzywdzonego"
Przy lekturze literatury wojennej wielokrotnie zastanawiałam się, jaką postawę przybraliby dzisiejsi Polacy w podobnej sytuacji. Jak zachowałaby się bierna dzisiaj młodzież i wreszcie co zrobiłabym ja? Te wątpliwości skłoniły mnie do rozmyślań, na ile ja, młoda osoba, identyfikuję się ze swoim krajem. Jaki naprawdę on jest, czy ma jakąś specyfik...
Wzorce parenetyczne literatury średniowiecza o renesansu
Rozpoczynając pracę tego typu warto na wstępie zastanowić się nad znaczeniem samej parenezy, by potem móc mówić o jej znaczeniu w literaturze średniowiecza i renesansu, jak również o przykładach które byłyby tego przykładem. Należy uświadomić sobie, że pareneza, jako sam wyraz oznacza dokładnie \"zachęcanie\", \"pouczenie\". Często w sensie ...
Jan Lechoń - skamander
Lechoñ: podobnie jak S³onimski szalenie dba o formê wypowiedzi i nawi¹zuje do klasycznych ju¿ w¹tków romantycznych; mimo wszystko jednak, równie¿ stara siê oderwaæ od nurtu patriotycznego („Hesrostrates\") i to doœæ nachalnie (nawo³uje do zburzenia £azienek); Jednak w wielu k...