„Zaklęcie” Czesława Miłosza - nawiązanie do racjonalizmu i klasycyzmu. Racjonalizm był nierozerwalnie związany z głównym prądem ideowym oświecenia - krytycyzmem. Racjonalizm, którego ojca dopatrywano się w Kartezjuszu stanowił oparcie dla krytycyzmu. Racjonalizm szczególną wagę przywiązywał do roli rozumu w poznawaniu prawdy. Klasycyzm wyznaczał poezji cele utylitarne, zaangażowanie w społeczno-kulturowe przemiany. Klasycyzm odwołuje się do literatury starożytnej eksponując język jasny, przejrzysty, pełen harmonii i elegancji. Budowę taką reprezentuje "Zaklęcie" Miłosza. • Pochwała ludzkiego rozumu, jego możliwości poznawczych " Piękny jest ludzki rozum i niezwyciężony" • rozum jako oparcie, nieomylne narzędzie człowieka "Nieprzyjaciel rozpaczy, przyjaciel nadziei" • wiersz zawiera ideały rewolucji francuskiej => równość, jedność, braterstwo "On nie zna Żyda ni Greka, niewolnika ni pana" • pochwała filozofii i poezji jako wartości służących celom utylitarnym, dydaktyczno-moralizatorskim "I prowadzi nam rękę, więc piszemy z wielkiej litery Prawda i Sprawiedliwość, a z małej kłamstwo i krzywda" • ogromna rola poezji i słowa jako narzędzi oddziaływania na społeczeństwo • poezja i filozofia strażnicą moralności i etyki człowieka • motyw gospodarstwa świata => fizjokratyzm "W zarząd oddając nam wspólne gospodarstwo świata" • ideały prawdy i sprawiedliwości • optymizm i wiara w wartości humanistyczne i szeroko pojęty humanizm mający moc ocalającą człowieka i świat "Piękna i bardzo młoda jest Filo-Sofija I sprzymierzona z nią poezja w służbie Dobrego" • poezja i filozofia sprzężona z rozumem zwyciężają czas i przeciwności Budowa wiersza: • forma rozprawki, dyskursy filozoficznej • stylizacja na kaznodziejski patos • personifikacja filozofii, natury, rozumu • proste epitety • kontrasty (rozum - zło , prawda - kłamstwo)
"Zaklęcie" - racjonalizm i klasycyzm
„Zaklęcie” Czesława Miłosza - nawiązanie do racjonalizmu i klasycyzmu. Racjonalizm był nierozerwalnie związany z głównym prądem ideowym oświecenia - krytycyzmem. Racjonalizm, którego ojca dopatrywano się w Kartezjuszu stanowił oparcie dla krytycyzmu. Racjonalizm szczególną wagę przywiązywał do roli rozumu w poznawaniu prawdy. Klasycyzm wyznaczał poezji cele utylitarne, zaangażowanie w społeczno-kulturowe przemiany. Klasycyzm odwołuje się do literatury starożytnej eksponując język jasny, przejrzysty, pełen harmonii i elegancji. Budowę taką reprezentuje "Zaklęcie" Miłosza. • Pochwała ludzkiego rozumu, jego możliwości poznawczych " Piękny jest ludzki rozum i niezwyciężony" • rozum jako oparcie, nieomylne narzędzie człowieka "Nieprzyjaciel rozpaczy, przyjaciel nadziei" • wiersz zawiera ideały rewolucji francuskiej => równość, jedność, braterstwo "On nie zna Żyda ni Greka, niewolnika ni pana" • pochwała filozofii i poezji jako wartości służących celom utylitarnym, dydaktyczno-moralizatorskim "I prowadzi nam rękę, więc piszemy z wielkiej litery Prawda i Sprawiedliwość, a z małej kłamstwo i krzywda" • ogromna rola poezji i słowa jako narzędzi oddziaływania na społeczeństwo • poezja i filozofia strażnicą moralności i etyki człowieka • motyw gospodarstwa świata => fizjokratyzm "W zarząd oddając nam wspólne gospodarstwo świata" • ideały prawdy i sprawiedliwości • optymizm i wiara w wartości humanistyczne i szeroko pojęty humanizm mający moc ocalającą człowieka i świat "Piękna i bardzo młoda jest Filo-Sofija I sprzymierzona z nią poezja w służbie Dobrego" • poezja i filozofia sprzężona z rozumem zwyciężają czas i przeciwności Budowa wiersza: • forma rozprawki, dyskursy filozoficznej • stylizacja na kaznodziejski patos • personifikacja filozofii, natury, rozumu • proste epitety • kontrasty (rozum - zło , prawda - kłamstwo)
Materiały
"Memento mori" i "Non omnis moriar" - postawy człowieka średniowiecza i renesansu
„Memento mori” i „Non omnis morial”, jako przykłady odmiennych postaw człowieka średniowiecza i człowieka renesansu.
Wiemy, że słowa „Memento mori” były podstawowym hasłem epoki średniowiecza. Znaczą one – „Pamiętaj, że umrzesz”. Natomiast „Non omnis morial” znaczy – ...
Instrumenty polityki handlowej
Narzędzia bezpośrednie: kurs walutowy, oddziaływanie polityki pieniężnej i finansowej. Instrumenty o działaniu selektywnym globalnym na całą gospodarkę. Podział na instrumenty administracyjnego i rynkowego oddziaływania.
Kierunek:cła importowe, eksportowe, transportowe Cele: poprawa bilansu płatniczego, ochrona przemysłu krajowego, forsowanie...
"Każdy z nas jest Odysem, co wraca do swej Itaki"
„Każdy z nas jest Odysem, co wraca do swej Itaki” (L. Staff „Dziewięć muz”). Co według Ciebie znaczą słowa poety? Rozważania na podstawie własnych przemyśleń i literatury.
Jedną z zalet poezji jest – w moim odczuciu – możliwość jej różnorakiej interpretacji. Każdy człowiek, ze względu na swe osobiste skłonn...
Rentowność banku - czynniki
Rentowność jest miarą efektywności rozumianą jako nadwyżka przychodów nad kosztami.
Banki prowadzą gospodarkę finansową samodzielnie na podstawie planu finansowego. Nie znaczy to jednak, że mają one wyłączny wpływ na wysokość i rodzaje źródeł osiąganych przychodów, jak też na wielkość i strukturę ponoszonych kosztów, a w konsekwencji na uz...
Dramat pozytywistyczny - tematyka
Dramat pozytywistyczny obejmował tematykę historyczną lub mieszczańską. Pierwszy typ dramatu był epigoński; postromantyczny. Przedstawiał losy wybitnych jednostek, wydarzenia dziejowe, w których uwydatniały się namiętności prowadzące bohatera do zbrodni albo po-święceń. Autorami byli: Józef Szujski, Wincenty Rapacki. Dramat mieszczański opierał ...
Charakter ballad Mickiewicza
Ballady Mickiewicza to programowe dzieła polskiego romantyzmu, ściśle stosujące się do jego filozofii.
Bohaterów cechuje odrzucenie racjonalnego poznawania świata, przenoszą się w sferę uczuć i fantazji; intuicyjnie interpretują zachodzące zjawiska i wydarzenia (głos Jasia, szum wody w Świtezi). Bohaterowie nie walczą z własną imginacją, są c...
Mentalność kobiet w utworach Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej
TEMAT: Psychika kobiety w miniaturach poetyckich M. Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej.
Jasnorzewska pochodziła ze słynnej rodziny Kossaków.
Juliusz Kossak - dziadek Marii, malarz, batalista np.: „Wyjazd Jana III do Wiedniej”, „Odsiecz Smoleńska”, ilustracje do pamiętników Paska i Trylogii.
Wojciech Kossak - ojciec Marii, ...
Metody finansowania - rachunek ekonomiczny
Metody wyboru efektywnych źródeł finansowania – rachunek ekonomiczny
Rachunek ekonomiczny jest metodą pozwalającą na wybór najlepszego wariantu planowanego działania. Wykorzystywany jest w szerokim zakresie do rozwiązywania różnych problemów decyzyjnych w procesie zarządzania przedsiębiorstwem. Jednym z ważniejszych obszarów decyzji zarzą...