Podaż - zależność od ceny



PODAŻĄ nazywamy ilość dóbr i usług oferowaną przez sprzedawców w danym miejscu, czasie i po określonej cenie. Podaż jest kształtowana przez: popyt na dobra i usługi (popyt obecny, a zwłaszcza przyszły daje potencjalnemu producentowi sygnał o celowości i opłacalności przedsięwzię- cia), cenę dóbr i usług (dla sprzedających cena stanowi informację o opłacalności priodukcji, wymaga to jednak analizy rynku i przewidzenie ceny, za którą producent będzie mógł w przyszłości sprzedać wytwarzane towary), możliwości wytwórcze jednostek gospodarczych (ilość towarów , jaką jest w stanie wytworzyć dany producent), cenę czynników produkcji, która wpływa na koszty produkcji (w przypadku nowych, małych firm zbyt wysokie koszty produkcji mogą uniemożliwić rozpoczęcie produkcji), politykę gospodarczą państwa (w krót- kim okresie czasu państwo może np. zwolnić od podatku lub zastosować ulgi podatkowe wobec producentów określonych towarów; może także złożyć zamówienie rządowe, dające gwarancję zakupu wyprodukowanego towaru; w długim okresie czasu państwo może zastosować ulgi podatkowe z tytułu inwestycji dla producentów podejmujących inwestycje) oraz przez ryzyko produkcyjne ( jeżeli rynek zachowa się zgodnie z przewidywaniami przysporzy producentom zyski, jeżeli natomiast rynek nie zachowa się zgodnie z założeniami producenta- poniesie on straty z tytułu kosztów produkcji, reklamy itd.) Prawo podaży odzwierciedla stałą zależność między podażą a ceną, polegającą na tym, że wraz ze wzrostem ceny wzrasta także podaż danego towaru, a każdy spadek ceny rynkowej danego produktu powoduje także spadek podaży. Podaż i popyt to dwie podstawowe wielkości rynkowe, od których zależy wielkość produkcji, stopień zaspokojenia potrzeb ludzkich oraz kształtowanie się poziomu cen. Zjawiskiem najkorzystniejszym jest równowaga podaży i popytu na rynku. Oznacza ona, że sprzedający upłynnią swoje towary, a a nabywcy zaspokajają swoje potrzeby. Taki idealny stan występuje jednak rzadko. Najczęściej rynek jest niezrównoważony, czyli występuje nadwyżka podaży nad popytem lub odwrotnie. Stan taki trwający przez krótki czas rzutuje na ceny. Przy dużej podaży ceny maleją, przy małej- rosną. Przy dużym popycie ceny rosną, przy małym popycie, ceny maleją. Jest to bardzo czuły mechanizm rynkowy, który poza wpływaniem na poziom cen- w dłuższym przedziale czasu- wpływa także na rozwój lub spadek produkcji. Wielkość popytu ma także wpływ na wielkość podaży. Jeżeli zapotrzebowanie na dany towar na rynku jest duże, wzrasta jego produkcja, a więc podaż. Jeżeli natomiast producenci mają problem z upłynnieniem wyprodukowanych już towarów, ograniczają ich produkcję, a tym samym zmniejszają podaż tych towarów na rynku.

Podaż - zależność od ceny

Materiały

UGiW - drugi etap realizacji Drugi etap drugi realizacji UGiW (lata 1994 - 1998) Traktat z Maastricht ustalił termin rozpoczęcia drugiego etapu tworzenia UGiW na 1 stycznia 1994 r. W drugim etapie kraje zobowiązały się do koordynacji polityki pieniężnej i makroekonomicznej oraz unikania nadmiernego deficytu budżetowego oraz do zapewnienia niezależności swojego banku cent...

Sentymentalizm jako nurt NURT SENTYMENTALNY Sentymentalizm jest nurtem literackim. Miał on charakter pewnej postawy filozoficznej. Nazwa wywodzi się od powieści “Podróż sentymentalna”. Sentymentalizm powstał jako reakcja przeciwko racjonalizmowi i dydaktyzmowi. Przejawiał się on pod koniec wieku XVIII w modzie, stylu bycia, życiu towarzyskim, ogrodnictwie...

Elementy czystej formy w "Szewcach" “SZEWCY” I. WITKIEWICZA Teoria czystej formy w teatrze Jest to stworzona przez Witkacego koncepcja teatru, mająca go całkowicie zrewolucjonizować. Teoria czystej formy dotyczyła wyłącznie teatru i przeciwstawiała się tradycji - zarówno dramatowi naturalistycznemu, jak i symbolicznemu. Celem spektaklu nie jest naśladowanie rz...

Marketing dóbr konsumpcyjnych i produkcyjnych MARKETING DÓBR KONSUMPCYJNYCH – zorientowany na końcowe ogniwo procesu reprodukcji tzn. gospodarstwo domowe i indywidualnego konsumenta lub użytkownika określonego dobra będącego przedmiotem fizycznym. - pierwotny charakter popytu (generowany potrzebami konsumpcyjnymi) - duża ilość podmiotów reprezentujących popyt - wysoki udział indywi...

Psychoanaliza Freuda Sigmund Freud (1856-1939) - austriacki neurolog, psychiatra, twórca psychoanalizy. Początkowo zajmował się neuropatologią, później leczeniem nerwic, zwłaszcza histerii. W latach 1885-86 pracował w paryskiej klinice psychiatrycznej Salpetriere pod kierunkiem J.M. Charcot\'a. Po powrocie do Wiednia prowadził prywatną praktykę lekarską. Wspólnie z ...

Znaczenie pojęć mitologicznych i biblijnych Pojęcie Znaczenie etymologiczne Znaczenie realne Chaos-bezład, zamieszanie, zamęt, rozgardiasz, bałagan bezkształtna, nieuporządkowana materia, z której powstał świat Atlas -zbiór map, pierwszy krąg szyjny dźwigający, wspierający tytan, brat Prometeusza skazany przez Zeusa na dźwiganie sklepienia niebieskiego Syzyf -praca wymagająca ogrom...

Publicystyka oświecenia W okresie oświecenia rozwija się publicystyka. Powstają pierwsze czasopisma: „Monitor\" (1765r.), „Zabawy przyjemne i pożyteczne\", „Gazeta Narodowa i Obca\". Na łamach „Monitora\" redagował m.in. I. Krasicki. W esejach, felietonach, report-ażach autorzy kryty-kują sarmackie zachowanie, propagują wzór oświeconego szl...

Rola społeczna - pojęcie, czynniki ROLA SPOŁECZNA - system spójnych zachowań będących reakcją na zachowania i oczekiwania innych ludzi, przebiegających wg mniej lub bardziej wyraźnie ustalonego wzoru. Czynniki wpływające na realizację roli społecznej: 1. elementy bio- i psychogenne jednostki - mogą ułatwiać lub utrudniać wykonywanie pewnych ról; 2. wzór osobowy - określa zesp...