Opis przedstawienia - Dziady albo młodzi czarodzieje



Tytuł przedstawienia : DZIADY ALBO MŁODZI CZARODZIEJE Teatr : im. Jana Kochanowskiego w Opolu Data premiery : 20.XII.1997 Realizacja sztuki : wg Adama Mickiewicza - ,, DZIADY " (cz. I , II , IV i III ) Adaptacja , inscenizacja , reżyseria : Adam Sroka Scenografia : Toroniewicz Iza Muzyka : Szwajgier Krzysztof Obsada : Cz. I - Dziewica - Rogowska Grażyna , Starzy: - Rogowska Grazyna , Guślarz - Minkiewicz Grzegorz , Starzec - Lecki Zdzislaw , Kobieta - Wyszomirska Ewa , Dziecię - Cwen Aleksandra(adeptka) , Młodzi: - Cwen Aleksandra(adeptka) , Młodzieniec I(Strzelec) - Malec Leszek , Młodzieniec II(Mysliwy) - Orłowski Maciej , Młodzieniec III - Jakubczyk Andrzej ,Młodzieniec IV - Misiorowska Grażyna , Gustaw - Federowicz Sławomir ; Cz. II - Federowicz Sławomir , Chor: - Federowicz Sławomir , Guślarz - Minkiewicz Grzegorz , Starzec - Lecki Zdzisław , Kobieta - Wyszomirska Ewa , Pasterka w , Żałobie - Rogowska Grażyna , Młodzieniec I - Malec Leszek , Młodzieniec III - Jakubczyk Andrzej , Widma: - Jakubczyk Andrzej , Aniołek I(Rozia) - Cwen Aleksandra(adeptka) , Aniołek II(Józio) - Misiorowska Grażyna , Pan - Switała Michał , Sowa - Paradzińska Judyta , Kruk - Orłowski; Maciej , Zosia - Wnek-Malec Lucyna , Gustaw - Federowicz Slawomir ; Cz. IV - Federowicz Sławomir , Ksiądz - Kotas Waldemar , Gustaw - Federowicz Sławomir , Dziewczyna I - Rogowska Grażyna , Dziewczyna II - Cwen Aleksandra(adeptka) ; Cz. III - Cwen Aleksandra(adeptka) , Konrad - Federowicz Sławomir ,Więźniowie: - Federowicz Sławomir , Jan - Jakubczyk Andrzej , Zegota - Orłowski Maciej , Feliks - Misiorowska Grażyna , Tomasz - Malec Leszek , Ksiądz Piotr - Switała Michał , Ewa - Paradzińska Judyta , Duchy latawce - Paradzińska Judyta , Dobry - Wnek-Malec Beata , Zły - Wyszomirska Ewa , Guślarz - Minkiewicz Grzegorz , Kobieta w Żałobie - Rogowska Grażyna , Asystent reżysera - Rogowska Grażyna , Asystent scenografa - Kulakowska Jola. Przedstawienie Dziady albo młodzi czarodzieje poprzedza inwokacja. Inwokację tę można zresztą uznać jako motto , zaczerpnięte z dramatu pt. "Dziady" Adama Mickiewicza , z którego w bardzo dużym stopniu korzystał autor sztuki Adam Sroka , przy tworzeniu swego przedstawienia . Przedstawienie Dziady albo młodzi czarodzieje to nic innego jak tylko przekomponowanie dramatu Adama Mickiewicza pt. "Dziady" w takim stopniu , że jego autor staje się tylko współautorem omawianego przedstawienia . I chociaż w całym przedstawieniu są prawie wyłącznie słowa , wersy i strofy Adama Mickiewicza , to nie wygląda na to iż , jest on tu ważniejszy od Adama Sroki . Myślę , że reżyser poszedł trochę "na łatwiznę", wplatając do swojej sztuki prawie same słowa Mickiewicza, zamiast wymyślać od podstaw całkiem nową sztukę . Po prostu , podkradł Mickiewiczowi fundament ,,Dziadów", w którym zastosował dekompozycję , dodał trochę retuszu i tak powstał scenariusz do - wydaje mi się bardzo nowoczesnego spektaklu jakim są Dziady albo młodzi czarodzieje . Może przez to Adam Sroka chciał się jakoś utożsamić z Adamem Mickiewiczem i tym samym sprawić , że jego przedstawienie będzie bardziej realistyczne ? . Sam tytuł ,,Dziady" mówi sam za siebie. Natomiast Dziady albo młodzi czarodzieje to już znacznie więcej - to ponadplanowe , nowoczesne "Dziady " , o które zresztą chyba chodziło reżyserowi . Tytuł Dziady albo młodzi czarodzieje może budzić jakieś wątpliwości . Co mają Dziady do młodych czarodziejów? Wydaje mi się , że reżyser chciał tu pokazać kontrast pomiędzy Starymi i Młodymi . Przyszło mi to na myśl ponieważ , zaraz na początku spektaklu , na scenie pojawili się Młodzi i Starzy , którzy jeżdżą na dziwacznych , panoptikalnych wózkach . Młodzi są żywi , ruchliwi, hałasując zabijają krzykiem " Dalej , że dalej że, z tropu w trop " Starzy natomiast mamroczą . Całe przedstawienie składa się z dwóch części , które są oddzielone piętnastominutową przerwą . Pierwsza cześć spektaklu ( złożona z I , II i IV części Dziadów) rozegrana jest na scenie wspólnie z widownią. Natomiast część druga przedstawienia ( oparta na III części Dziadów ) rozgrywa się w nowej scenerii . Cytat : " Wyprowadził Sroka widzów ze sceny , rozbił wspólnotę części pierwszej (tj. I, II i IV ) , i usadowił publiczność w wygodnych fotelach teatralnych , uczynił świadkami rozmowy o Bogu i o podmiotowości człowieka . Część drugą rozpoczyna Gustaw - Konrad, od słów " ja , ja , ja , ja ", które są przedmiotem do odkrytej prawdy przez Konrada - że Ja - zwrócenie się do samego siebie rozwiąże wszystkie problemy . Jednym może się ta sztuka podobać , drugim nie , ale całość zawdzięczamy nie tylko samemu Adamowi Sroce , ale także wszystkim jego współpracownikom których wymieniłem na początku . Teatr opolski im. Jana Kochanowskiego oferuje bogate , możliwości inscenizacyjne i techniczne na każdej z trzech scen. Np. Pierwsza scena na której wystawia się ( część I, II i IV Dziadów ) ma obrotówkę o średnicy 13 m , cztery ruchome zapadnie oraz opuszczany orkiestrion . Nowoczesnym oświetleniem , które szczególnie dodaje przedstawieniu uroku steruje komputerowa Compolite TyP Photon . Jest jeszcze wiele innych rozwiązań które dają odpowiedni klimat wystawianej sztuce Dziady albo młodzi czarodzieje . Do ważniejszych rzeczy przy omawianym spektaklu należy także , specyficzna muzyka doświadczonego kompozytora Krzysztofa Szwajgiera , któremu też musi zawdzięczać Adam Sroka swój wkład . I właśnie przez scenerię , poprzez naświetlenie i szczególnie muzykę , sztuka Adama Sroki mi się podobała. Może w niektórych momentach mniej a w niektórych więcej , ale w sumie ze spektakli , które dotychczas oglądałem na żywo, a nie było ich za dużo w moim życiu , sztuka w reżyserii Adama Sroki była dobra. Mimo , iż przedstawienie Dziady albo młodzi czarodzieje jest wystawiane w ciągu dwóch godzin , jest dosyć dokładne w szczegółach i przejrzyste . Przy całościowej ocenie , myślę , że Adam Sroka jednak minimalnie przesadził traktując wieszcza Adama Mickiewicza i jego ,, Dziady " na pozór mniej elegancko.

Opis przedstawienia - Dziady albo młodzi czarodzieje

Materiały

"Pamiętnik z powstania warszawskiego" jako gatunek Uściślenia gatunkowe W tytule utworu Białoszewski umieścił termin – pamiętnik. Istotnie, utwór spełnia wymagania gatunku. Wypowiedź jest prowa¬dzona w pierwszej osobie, jej nadawcą (narratorem) jest autor, którego imię i nazwisko pojawia się wielokrotnie w tekście. Jest to prozatorska relacja o zdarzeniach7, których uczestnikiem...

Rola niemców w społeczeństwie polskim I. MNIEJSZOŚĆ NIEMIECKA I JEJ FUNKCJONOWANIE W SPOŁECZEŃSTWIE POLSKIM. Niemcy odgrywali znaczną rolę w życiu gospodarczym kraju. To oni byli właściwie właścicielami nielicznych fabryk. Nadzorcy – Niemcy nic nie umieli, a zarabiali duża więcej niż wyzyskiwani w zakładach pracy – Polacy, np. Powracająca fala” B Prusa (patrz pun...

Klasycyzm stanisławowski - wyjaśnienie Klasycyzm stanisławowski – trwał od 1765 roku (wstąpienie Poniatowskiego na tron) do roku 1780. Zasługi króla Stanisława Augusta Poniatowskiego dla kultury polskiej były ogromne. Swoim mecenatem obejmował nie tylko literatów, ale i malarzy, rzeźbiarzy, architektów. Sprowadził do Polski wybitnych artystów tej miary co Dominik Merlini, Marce...

"Cyd" - klasycyzm francuski „Cyd” jako dzieło francuskiego klasycyzmu Autor zachował zasady trzech jedności (akcja jest zamknięta w ciągu 24 godzin, rozgrywa się w Sewilli, dotyczy dziejów Rodryga, starającego się o rękę Chimeny). Bohaterowie przeżywają głębokie konflikty psychologiczne i moralne. Rozdarci są między obowiązkiem a uczuciem, obrażoną ambicją a m...

Opis kierownika ds. Marketingu Kierownik ds. Marketingu Przełożony: Dyrektor handlowy Podwładni:  asystent Zastępstwo: asystent Cel stanowiska: Głównym celem Kierownika ds. Marketingu jest koordynowanie prac wszystkich kierowników regionalnych i zbieranie informacji uzyskanych przez nich na przydzielonym im rynku oraz odpowiednia reakcja na te informacje. Poza...

"Lalka" powieść realizmu \"Lalka\" jest to powieść dojrzałego realizmu - ze względu na skomplikowany obraz przedstawionego świata i jego wieloznaczną koncepcję, kształtuje odmiennie niż dotąd rodzaj fabuły. Konwencjom tradycyjnego romansu, uproszczonym charakterystykom postaci i tła przeciwstawiona jest rozległa epickość, wielowątkowość oraz głębsze związki między psych...

Losy Wokulskiego jako pozytywisty Plan: 1.Wybuch w zamku. 2.Cudem ocalały. 3.Wybuch sposobem na rozpoczęcie nowego życia. 4.Osiedlenie się w niewielkim miasteczku. 5.Zakupienie budynku. 6.Stworzenie pensjonatu dla uczniów pobliskiej szkoły. 7.Pomoc lokatorom pensjonatu i mieszkańcom miasta. 8.Próby swatania Wokulskiego. 9.Opłacanie lekarza. 10.Historia sąsiadki. 11....

Krótka charakterystyka utworu "Do Trupa" DO TRUPA (Jan Andrzej Morsztyn) Sonet \"Do trupa\" należy do najgłośniejszych wierszy miłosnych Morsztyna. Zaskakuje on czytelnika nie tylko tytułem, lecz i treścią. Na zasadzie rozwiniętego porównania ukazuje najpierw poeta podobieństwo zakochanego do trupa, np.: pierwszego zabiła strzała miłości, drugiego - strzała śmierci, obu ogarnia...