Ocena cywilizacji w "Szewcach"



TEMAT: Osąd cywilizacji w „Szewcach”. Nadchodzi czas, w którym zniknie sztuka i filozofia, nie będzie indywidualności, nastanie władza automatów, jest to wizja katastroficzna, apokaliptyczna. Apokalipsa: - Kultura: a) liczy się autorytet moralny lub artysta - wieszcz, czyli władza nad uczuciem i rozumem; b) indywidualizm; c) elitaryzm i bunt; d) zasadnicza rola jednostki (świadomy wybór). - Antykultura: a) liczy się absolutna, dyktatorska władza zmierzająca do totalitaryzmu, czyli kontrolowanie każdej dziedziny życia, także osobistej; b) dyscyplina, uniformizacja, mechanizacja, automatyzacja; c) egalitaryzm (wszystkim jednakowo) i konformizm; d) rola masy (wpływ instynktów), mentalność owadów, społeczeństwo mrówek. Witkacy uważał, że ludzkość jedzie wozem do zupełnej automatyzacji. Pałką między szprychami tego wozu może być tylko sztuka. Wizję takiego świata przedstawia Hiperrobociarz, w jego wypowiedzi człowiek to tylko automat, konsument, statystyka wszystko zniweluje, produkcja będzie celem samym w sobie, a może materiałem do konsumpcji społecznej. Ludzkość kona na nowotwora kapitału, wariuje jako zbiorowość, jednostki widzą to, lecz są bezsilne. W wizji Witkacego nie będzie religii, sztuki, filozofii, przetrwa tylko erotyzm (w przeszłości matriarchat). Nie będzie o co walczyć, gdy będzie równość, ludzie staną się trybikami. Kolejny problem to uniformizacja, znika to, co niepowtarzalne, indywidualne, nie ma rękodzieła. Księżna lubi Szewców, bo to rzemieślnicy, a nie fabryczna mechanika. Należy cenić rzeczy unikatowe, „wielkość istotna to ino w indywidualnym napięciu i w stopniu zginania tym napięciem rzeczywistości: myślą czy wolą uzbrojoną w pięść - to wszystko jedno”. Sajetan stwierdza, że jest jedna dobra rzecz na świecie: „indywidualne istnienie w dostatecznych warunkach materialnych”. Problem elitaryzmu i egalitaryzmu został u Witkacego pokazany według schematu Don Kichot i Sancho Pansa. Odwołuje się też do teorii Ernesta Kretschmana, niemieckiego psychiatry, który łączył ludzki charakter z typem budowy ciała. Wyróżniał typ: • schizoidalny, czyli zamknięty we własnym świecie, myśli i wyobrażeń (smukła postawa - Don Kichot); • pyhnika - osobowość na przeciwległym biegunie, ktoś niski, krępy o zmiennej psychice od pogody ducha do melancholii (Sancho Pansa); U Witkacego oba te terminy to obelgi. Stwierdził, że w społeczeństwie pojawia się już tylko sporadycznie schizoik, coraz częściej pyhnik. Następuje zbyt szybki awans społeczny bez awansu umysłowego. Według encyklopedii pyhnik to ktoś odznaczający się małym lub średnim wzrostem, silnie rozwiniętą tkanką tłuszczową, krótkimi kończynami i krótką, grubą szyją, dużą głową, okrągłą, łatwo czerwieniejącą twarzą. Witkacy pisze: „Coraz więcej na tym świeci pyhników. Ma se radio, ma se stylo, ma se kino, ma se brzucho, ma se syćko jak się patrzy - czego mu trza? A sam sobie ścierwa podłe, gudno przebrzydłe”. Dla pyhnika jedna dobra rzecz na świecie: „zjeść, poczytać, pooglądać, pogwajdlić, pokierdasić i pójść spać - to jest pyhnika filozofia”. Masowość kultury i produkcji wyklucza indywidualność. Wobec masowości obniża się poziom kultury, inteligenci są niepotrzebni, ponieważ są uciążliwi. Sajetan mówi, że czuje się kuzynem jurajskich gadów. Padają katastroficzne słowa: „z wibronów powstaliśmy - w wibrony się obrócimy”. Pozostaje walka o formę, teraz jedyny przejaw indywidualizmu. Destrukcja dotyczy także języka, jest tak samo chaotyczny, bełkotliwy, wulgarny, jak cała rzeczywistość XX wieku. Jest to wiek rozkładu, zaniku idei, zamętu świadomości, taki język nie jest w stanie „chwycić rzeczywistości”, czyli opisać jej. Destrukcja języka uwidoczniona przez melanż sloganów, frazesów, wulgaryzmów, kakofonii. Rzeczywistość sztuki to rezultat kryzysu kultury, jego przejaw to: melanż (mieszanina, pomieszanie różnych rzeczy) oraz kakofonia (połączenie dźwięków nie przyjemnych dla ucha).

Ocena cywilizacji w "Szewcach"

Materiały

Żywioł epicki, język, ludowość w III cz. "Dziadów" Mickiewicza Żywioł epicki, język, ludowość Synkretyzm rodzajowy III cz. Dziadów wprowadza charakterystyczną dla dramatu romantycznego niespójność poszczególnych fragmentów dzieła. Wśród partii lirycznych i dramatycznych można odnaleźć epickie, które przeważają w utworze. Taki podział jest oczywiście uproszczony – wzajemne uzupełnianie się i prze...

Wzorzec dobrego władcy w Średniowieczu Dobry władca Literatura średniowieczna przedstawia również wzorzec osobowy dobrego władcy. Znana wszystkim z historii \"Kronika polska\" Galla Anonima dokumentuje czasy panowania Bolesława Chrobrego i Bolesława Krzywoustego. Pierwszy posiada cechy mądrego człowieka, który dba o dobro publiczne, jest oddany sprawom ojczyzny i poszczególnych obyw...

Opis stanowiska pracy Klasyfikacja i zasady sporządzania opisu stanowiska pracy Klasyfikacja to określenie obowiązków związanych z danym stanowiskiem pracy – sprecyzowanie zadań i standardów ich wykonania. Jest to dokładne opisanie danego stanowiska pracy z uwzględnieniem wartości wykonywanej pracy. W istocie system klasyfikacji odpowiada na pytanie ile i za c...

"Tango" Mrożek Tango Mrożka. S.Mrożek-1930 debiutował w prasie jako dziennikarz jest satyrykiem i filozofem mieszka w Meksyku. Napisał ”Emigranci” „Policja” „Rzeźnia” „Tango”-1964. Wydarzenia w dramacie. Akcja dramatu rozgrywa się w salonie awangardowych artystów Stomila i Eleonory obok nich występują babcia Eu...

Arthur Thompson - strategia Arthur Thompson; poziomy strategii: 1. Strategia na poziomie przedsiębiorstwa - kształtowana przez naczelne kierownictwo, dotyczy działań podejmowanych przez organizację jako całość. 2. Strategia na poziomie jednostki operacyjnej - służy sterowaniu interesami i operacjami określonej jednostki gospodarczej. Strategiczna jednostka gospodarcza (S...

"Laura i Filon" - krytyka sentymentalizmu \"Laura i Filon\" Marii Jasnorzewskiej - Pawlikowskiej jako polemika z sentymentalnym wzorcem wrażliwości : Na podstawie sielanki F.Karpińskiego \"Laura i Filon\" Jasnorzewska - Pawlikowska krytykuje model sentymentalnego przestawiania pojęć takich jak miłość, tęsknota, czy zazdrość. Wykorzystując ramy kompozycyjne Karpińskiego, opierając się n...

Miłośc trudna w literaturze Miłość trudna Miłość trudna - Miłość trudna to nie tyle uczucie nie odwzajemnione i nie¬szczęśliwe, co skomplikowane, pełne uwarunkowań wewnętrznych i zewnęt¬rznych. Przyczynami komplikacji uczu¬ciowych mogą być: różnica charakte¬rów, bariery społeczne czy moralne, jak i wydarzenia (np. historyczne) niezależ¬ne od zakoc...

Marketing ubezpieczeń i towarzystwo ubezpieczeniowe MARKETING UBEZPIECZEŃ TOWARZYSTWO UBEZPIECZENIOWE Działalność ubezpieczeniową w Polsce regulują postanowienia Ustawy o działalności ubezpieczeniowej, a prowadzenie tej działalności wymaga uzyskania stosownego zezwolenia Ministra Finansów. Wniosek o zezwolenie powinien zawierać: § Nazwę, siedzibę, obszar i rzeczowy zakres działania zakła...