"Laura i Filon" Marii Jasnorzewskiej - Pawlikowskiej jako polemika z sentymentalnym wzorcem wrażliwości : Na podstawie sielanki F.Karpińskiego "Laura i Filon" Jasnorzewska - Pawlikowska krytykuje model sentymentalnego przestawiania pojęć takich jak miłość, tęsknota, czy zazdrość. Wykorzystując ramy kompozycyjne Karpińskiego, opierając się na głównych elementach sielankowych i sentymentalnych (jawor, koszyk z wikliny, maliny) poetka tak dobierała skojarzenia i środki stylistyczne, że cały melancholijny nastrój "rozsypał się w proch. "Koszyk miły pleciony był z cienkiej wikliny, maliny w nim różowe śmiały się po cichu..." Pisarka starała się udowodnić tym samym fałsz i powierzchowność sentymentalnej wrażliwości, która nie ujawnia prawdziwych uczuć i przeżyć. Według Jasnorzewskiej historia Laury i Filona wygląda jak ze starego kiczowatego francuskiego romansu, który nie ma nic wspólnego z rzeczywistością. "Laura miała łzy w oczach i przepaskę modrą, wśród książkowej, pożółkłej i francuskiej woni leżała, chudą rękę oparłszy o biodro" W wierszu poetki wszystko jest żywe i ma swój wymiar ("jawor szumiący, ponury i siny" , "koszyk miły pleciony był z cienkiej wikliny"). Według Jasnorzewskiej romans z oświecenia był tak sztuczny, suchy i "płaski ( jak kwiat w książce)", że nie był w stanie nawet zainteresować, a co dopiero oczarować.
"Laura i Filon" - krytyka sentymentalizmu
"Laura i Filon" Marii Jasnorzewskiej - Pawlikowskiej jako polemika z sentymentalnym wzorcem wrażliwości : Na podstawie sielanki F.Karpińskiego "Laura i Filon" Jasnorzewska - Pawlikowska krytykuje model sentymentalnego przestawiania pojęć takich jak miłość, tęsknota, czy zazdrość. Wykorzystując ramy kompozycyjne Karpińskiego, opierając się na głównych elementach sielankowych i sentymentalnych (jawor, koszyk z wikliny, maliny) poetka tak dobierała skojarzenia i środki stylistyczne, że cały melancholijny nastrój "rozsypał się w proch. "Koszyk miły pleciony był z cienkiej wikliny, maliny w nim różowe śmiały się po cichu..." Pisarka starała się udowodnić tym samym fałsz i powierzchowność sentymentalnej wrażliwości, która nie ujawnia prawdziwych uczuć i przeżyć. Według Jasnorzewskiej historia Laury i Filona wygląda jak ze starego kiczowatego francuskiego romansu, który nie ma nic wspólnego z rzeczywistością. "Laura miała łzy w oczach i przepaskę modrą, wśród książkowej, pożółkłej i francuskiej woni leżała, chudą rękę oparłszy o biodro" W wierszu poetki wszystko jest żywe i ma swój wymiar ("jawor szumiący, ponury i siny" , "koszyk miły pleciony był z cienkiej wikliny"). Według Jasnorzewskiej romans z oświecenia był tak sztuczny, suchy i "płaski ( jak kwiat w książce)", że nie był w stanie nawet zainteresować, a co dopiero oczarować.
Materiały
Treść i problematyka "Giaura"
Treść i problematyka utworu “Giaur”
Giaur (niewierny) przybył z Grecji, z Wenecji. Był chrześcijaninem ale zmienił wiarę na muzułmanizm. Prowadził życie rycerza. Był wykształcony i zacnie urodzony. Zabił on Hassana z chęci zemsty za zabicie ukochanej. Giaur urasta do rangi bohatera tragicznego. Utracił kobietę, którą kochał. Sprze...
Przygoda z groteską w literaturze dwudziestolecia
A może pod bezsensem kryje się sens? – moja przygoda z groteską w literaturze dwudziestolecia. (Irytuje, śmieszy, skłania do refleksji...?)
Groteska była jedną z częstszych obok paraboli, metod przedstawiania rzeczywistości w literaturze dwudziestolecia. Rzeczywistość groteskowa staje się absurdalna, bezsensowna, czasami śmieszna i jedn...
Sposoby wspierania eksportu
Sposoby wspierania eksportu
Pomimo korzyści z napływu inwestycji zagranicznych optymalna byłaby sytuacja gdyby zniknął deficyt obrotów bieżących, i aby eksport przeważał nad importem. Do takiej sytuacji możemy dążyć używając dwóch sposobów:
I. Wspierając eksport i administracyjnie ograniczając import (sposób wymagający mniej wysiłku i raczej...
Od realizmu do mityzacji w literaturze XX-lecia
Temat: Od realizmu do mityzacji, czyli rzecz o literaturze okresu XX-lecia
międzywojennego.
Mityzacja w literaturze okresu XX-lecia międzywojennego zaczęła wypierać
elementy realistyczne, zaś w niektórych utworach wyparła je niemal całkowicie.
Pisarze sięgali do nich wtedy, kiedy pragnęli ukazać rzeczywistość skomplikowaną
i nie...
Zainteresowanie dramatami szekspirowskimi
Odrodzenie.
\"Dramaty Szekspirowskie - wyjaśnij zainteresowanie nimi trwające od stuleci.\"
Szekspir na tle literatury renesansowej jest wyjątkiem. Nie podporządkował się trwającej wtedy modzie, która wzorowała się na antyku. Burzył tradycje nakazujące trzymać się schematów klasycznych w budowaniu utworów dramatycznych. Nie przestrzeg...
Polska szlachta w twórczości Krasickiego
- Krasicki czêsto zajmuje siê krytyk¹ zachowañ szlachty; najwyraŸniej widaæ to w jego satyrach
- krytykuje wiele aspektów sprawy: marnotrawstwo, lenistwo, hazard, lekkomyœlnoœæ, zachwycenie czudzoziemszczyzn¹, konserwatyzm szlachecki (w tym sarmatyzm), no i oczywiœcie zachowania takie jak p...
Rozwój geografii, rozmieszczenie ludności
Kierunki rozwoju geografii:
- regionalny – wydzielenie jednostek terytorialnych o jednorodnym charakterze i zwartych przestrzennie,
- ekologiczny – badanie wzajemnego oddziaływania środowiska przyrodniczego i społeczeństwa,
- przestrzenny – przestrzenne struktury i procesy oraz ich współzależności.
Geografia – nau...
Obraz i ocena rewolucji w "Przedwiosniu"
Obraz i ocena rewolucji.
• Żeromski przedstawił rewolucję 1917r. Wzorując się na relacjach w prasie krajowej oraz opowiadaniach uciekinierów polskich z Rosji.
• Dość dokładnie przedstawia rzeczywistość rewolucyjną - mordy, rzezie gwałty groza itd. Oraz spekulacja, nadużycia, samowola, konfiskaty majątków (np. Branzolety na łydkach ...