Człowiek wobec Boga, życia i śmierci. Literatura średniowieczna miała charakter moralizatorski. Jej głów-nym zadaniem było pouczanie ludzi w jaki sposób mają żyć, w utwo-rach szukano wzorców do naśladowania. Literatura ukazywała życie ludzkie, tajemnicę śmierci i Boga - jako sens ludzkiego istnienia. Utwory średniowieczne były w większości anonimowe, nacisk kła-dziono głównie na treść, autor nie pisał dla własnej sławy lecz dla chwa-ły Boga i pożytku innych ludzi. W „Legendzie o św. Aleksym” ukazane zostało całkowite poświęcenie się Bogu, wyrzeczenie się radości życia, by zdobyć aureolę świętości. Dobrowolne odrzucanie dóbr doczesnych, kierowanie się maksymą „memento mori” (pamiętaj o śmierci), życie w skrajnym ubóstwie i czystości było ideałem, do którego dążyć mieli ów-cześni chrześcijanie. „Bogurodzica” stała się pierwszym hymnem pol-skim, najważniejszą pieśnią narodową. Jest to dowód na to, że Bóg był w średniowieczu najważniejszy, oddawano Mu cześć poprzez poświęca-nie utworów Jego Matce i świętym. „Boska komedia” pokazywała wę-drówkę człowieka przez zaświaty, piekło: miasto utrapienia, pełne wie-kuistych mąk i odrażających scen, czyściec: ludzi czekających na poku-tę; raj: krainę duchów, dobra i pokoju. Podkreślanie wagi ludzkiego ży-cia i jego konsekwencji ( raj, czyściec lub piekło ) miało utwierdzać w wierze w Boga, w Jego sprawiedliwość i władzę nad światem. W utwo-rze „O zachowaniu się przy stole” nakazywano, by mężczyźni okazywali szacunek kobietom, gdyż są one odbiciem Matki Boskiej na ziemi. Literatura miała kształtować ludzkie charaktery, dawała wskazówki jak żyć, by postępować godnie. W „Kronikach” Galla Anonima król zo-stał przedstawiony jako pobożny, sprawiedliwy, mądry władca, prowa-dzący nienaganne życie. Bardzo ważne dla niego było dobro kraju i chluba kościoła. Król, jako najważniejsza osoba w państwie, był wzorem dla swoich poddanych. „Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią” uka-zywała wszystkie stany społeczne w bardzo krytycznym świetle: księża nie wypełniali swoich obowiązków i używali uciech cielesnych, kobiety były rozpustne, sędziowie wydawali niesprawiedliwe wyroki. Utwór miał uświadomić ludziom średniowiecznym, że śmierć przychodzi po wszystkich, a to co mamy i tak musimy stracić. Krytyka ówczesnych stosunków społecznych sygnalizowała, że ludzie powinni zmienić swoje podejście do spraw doczesnych. Przejście z ziemskiego życia do wieczności zawsze przerażało człowieka. W literaturze średniowiecznej śmierć uległa personifikacji, ukazywano ją jako odrażającą, wywołującą grozę i przerażenie kobietę. Przychodziła do każdego, bez względu na to, czy człowiek był dobry, zły, bogaty czy biedny. Wobec śmierci wszyscy byli sobie równi. Boha-ter „Pieśni o Rolandzie” umarł modląc się i jednając z Bogiem, nie było w nim strachu ani przerażenia. Śmierć przestała być straszna, ponieważ niebawem miał spotkać się ze Stwórcą, a jego życie, pełne chwalebnych czynów, zasługiwało na nagrodę u Boga. Utwór ukazywał w jaki sposób powinni żyć rycerze, o co walczyć i jak umierać. Roland był wzorcem dla wojowników średniowiecznych, jego historia zawierała w sobie isto-tę ówczesnego spojrzenia na miejsce człowieka wobec Boga, życia i śmierci. Literatura średniowieczna miała charakter dydaktyczny, kreowała różne wzorce postępowania wobec wiary, życia i śmierci. Jednoznacznie potępiała złe czyny, gloryfikując dobro i te ideały, które dobru służyły. Stąd tak rozpowszechniony wzór rycerza, dzielnego, oddanego sprawie, której służył, wierny Bogu. To co zawsze towarzyszyło wojnie: zdrada i okrucieństwo, chciwość i przemoc nie znajdowało u autorów uznania. Rycerskie zachowanie to ideał pięknego życia wiążącego się zawsze z pobożnością. Literatura średniowieczna przywoływała zdarzenia i osoby wyróżniające się na tle innych pozytywnymi cechami, w moralizatorski sposób nakłaniając do naśladowania
Człowiek średniowiecza wobec życia, boga i śmierci
Człowiek wobec Boga, życia i śmierci. Literatura średniowieczna miała charakter moralizatorski. Jej głów-nym zadaniem było pouczanie ludzi w jaki sposób mają żyć, w utwo-rach szukano wzorców do naśladowania. Literatura ukazywała życie ludzkie, tajemnicę śmierci i Boga - jako sens ludzkiego istnienia. Utwory średniowieczne były w większości anonimowe, nacisk kła-dziono głównie na treść, autor nie pisał dla własnej sławy lecz dla chwa-ły Boga i pożytku innych ludzi. W „Legendzie o św. Aleksym” ukazane zostało całkowite poświęcenie się Bogu, wyrzeczenie się radości życia, by zdobyć aureolę świętości. Dobrowolne odrzucanie dóbr doczesnych, kierowanie się maksymą „memento mori” (pamiętaj o śmierci), życie w skrajnym ubóstwie i czystości było ideałem, do którego dążyć mieli ów-cześni chrześcijanie. „Bogurodzica” stała się pierwszym hymnem pol-skim, najważniejszą pieśnią narodową. Jest to dowód na to, że Bóg był w średniowieczu najważniejszy, oddawano Mu cześć poprzez poświęca-nie utworów Jego Matce i świętym. „Boska komedia” pokazywała wę-drówkę człowieka przez zaświaty, piekło: miasto utrapienia, pełne wie-kuistych mąk i odrażających scen, czyściec: ludzi czekających na poku-tę; raj: krainę duchów, dobra i pokoju. Podkreślanie wagi ludzkiego ży-cia i jego konsekwencji ( raj, czyściec lub piekło ) miało utwierdzać w wierze w Boga, w Jego sprawiedliwość i władzę nad światem. W utwo-rze „O zachowaniu się przy stole” nakazywano, by mężczyźni okazywali szacunek kobietom, gdyż są one odbiciem Matki Boskiej na ziemi. Literatura miała kształtować ludzkie charaktery, dawała wskazówki jak żyć, by postępować godnie. W „Kronikach” Galla Anonima król zo-stał przedstawiony jako pobożny, sprawiedliwy, mądry władca, prowa-dzący nienaganne życie. Bardzo ważne dla niego było dobro kraju i chluba kościoła. Król, jako najważniejsza osoba w państwie, był wzorem dla swoich poddanych. „Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią” uka-zywała wszystkie stany społeczne w bardzo krytycznym świetle: księża nie wypełniali swoich obowiązków i używali uciech cielesnych, kobiety były rozpustne, sędziowie wydawali niesprawiedliwe wyroki. Utwór miał uświadomić ludziom średniowiecznym, że śmierć przychodzi po wszystkich, a to co mamy i tak musimy stracić. Krytyka ówczesnych stosunków społecznych sygnalizowała, że ludzie powinni zmienić swoje podejście do spraw doczesnych. Przejście z ziemskiego życia do wieczności zawsze przerażało człowieka. W literaturze średniowiecznej śmierć uległa personifikacji, ukazywano ją jako odrażającą, wywołującą grozę i przerażenie kobietę. Przychodziła do każdego, bez względu na to, czy człowiek był dobry, zły, bogaty czy biedny. Wobec śmierci wszyscy byli sobie równi. Boha-ter „Pieśni o Rolandzie” umarł modląc się i jednając z Bogiem, nie było w nim strachu ani przerażenia. Śmierć przestała być straszna, ponieważ niebawem miał spotkać się ze Stwórcą, a jego życie, pełne chwalebnych czynów, zasługiwało na nagrodę u Boga. Utwór ukazywał w jaki sposób powinni żyć rycerze, o co walczyć i jak umierać. Roland był wzorcem dla wojowników średniowiecznych, jego historia zawierała w sobie isto-tę ówczesnego spojrzenia na miejsce człowieka wobec Boga, życia i śmierci. Literatura średniowieczna miała charakter dydaktyczny, kreowała różne wzorce postępowania wobec wiary, życia i śmierci. Jednoznacznie potępiała złe czyny, gloryfikując dobro i te ideały, które dobru służyły. Stąd tak rozpowszechniony wzór rycerza, dzielnego, oddanego sprawie, której służył, wierny Bogu. To co zawsze towarzyszyło wojnie: zdrada i okrucieństwo, chciwość i przemoc nie znajdowało u autorów uznania. Rycerskie zachowanie to ideał pięknego życia wiążącego się zawsze z pobożnością. Literatura średniowieczna przywoływała zdarzenia i osoby wyróżniające się na tle innych pozytywnymi cechami, w moralizatorski sposób nakłaniając do naśladowania
Materiały
Podwójna moralność pani Dulskiej
TEMAT: Podwójna moralność pani Dulskiej.
Gabriela Zapolska (1857÷1921) pochodziła z rodziny ziemiańskiej, opuściła środowisko, wędrowała z trupą teatralną. Występowała w Krakowie, także w Paryżu, ale bez większego powodzenia. Założyła szkołę teatralną. Umarła w opuszczeniu. Używała pseudonimów Józef Maskoff, Walery Tomicki.
Dramaty: „P...
Życie społeczne - wstęp
Społeczeństwo jest formą zbiorowości, która wytwarza wartości kulturalne. Zapewnia integrację osobowości ludzi uczestniczących w wielu grupach społecznych, o różnych systemach wartości. Zastanawiając się nad celami ogólnymi, do których powinniśmy dążyć w życiu społecznym, można właściwie powtórzyć cele ogólne, jakie przyświecają nam w budowan...
Pokora i bunt jako główne postawy wobec Boga
8. Pokora i bunt jako dominujące postawy wobec Boga
Bóg jest postacią, czy jak chcą inni, zbiorem wartości, dogmatów dotyczących naszego życia, wobec których trzeba przyjąć jakieś stanowisko. Trudno być wobec niego czy też webec nich obojętnym, gdyż obojętność świadczy o braku zainteresowania, a wydaje się, że nie moż na być takim wobec najważn...
Nad Niemnem a hasła pozytywizmu
Powieść pt.\"Nad Niemnem\" wyrosła z ducha epoki pozytywizmu, dlatego nawiązywała do głównych założeń epoki. Przede wszystkim widać ogromny kult pracy widoczny w historii Jana i Cecylii, w stosunku Bohatyrowiczów do pracy, zróżnicowaniu bohaterów według stosunku do pracy, widoczny podział na \"darmozjadów\" i ludzi żyjących z pracy własnych rą...
Cechy ballady
CECHY BALLADY:
PRZEMIESZCZANIE ELE. EPICKICH I LIRYCZNYCH
OBECNOŚĆ NARRATORA
FABUŁA JEDNOWĄTKOWA
OPISY
OBECNOŚĆ ELE. FANTASTYCZNYCH
CHARAKTER TAJEMNICZOŚCI I GROZY
BOHATER ROMANTYCZNY
DUALIZM ŚWIATA
PODZIAŁ NA ZWROTKI I WERSY
SILNE ZRYTMIZOWANIE
OBECNOŚĆ RYMÓW
Kat i ofiara "Rozmowach z katem" "Zdążyć przed Panem Bogiem" "Początku" "Medalionach"
Kat i ofiara w \"Rozmowach z katem\" \"Zdążyć przed Panem Bogiem\" \"Początku\" \"Medalionach\".
Motyw kata i ofiary jest widoczny głównie w utworach:\"Rozmowy z katem\" Kazimierza Moczarskiego i \"Zdążyć przed Panem Bogiem\" Hanny Krall. O warszawskim getcie, martyrologii jego mieszkańców i powstaniu opowiada właśnie książka Hanny Krall. Ma po...
Nobel dla Reymonta - co zadecydowało o przyznaniu
Co twoim zdaniem zadecydowało o
przyznaniu Reymontowi Nagrody Nobla ?
Nie jest chyba możliwe jednoznaczne odpowiedzenie na to pytanie,
gdyż powodów, które przeważyły szalę zwycięstwa na stronę Reymonta i
jego wspaniałej powieci, możemy się jedynie domylać i nigdy do końca
nie będziemy pewni, co tak naprawdę chcieli nagrodzić jurorzy. Ja...
Krajobraz jako motyw literacki
Temat: Krajobraz jako motyw literacki - przedstaw jego funkcjonowanie w twórczości pisarzy różnych epok.
Siądź z książką na fontanny krawędzi kamiennej Gdzie ogród się odbija i błękit czysty Połóż przy sobie uschły kwiat, pożółkłe listy Wstążkę i mandolinę - instrument piosenny. To słowa Leopolda Staffa z wiersza Jak czytać wiersze, w których ...