Kat i ofiara "Rozmowach z katem" "Zdążyć przed Panem Bogiem" "Początku" "Medalionach"



Kat i ofiara w "Rozmowach z katem" "Zdążyć przed Panem Bogiem" "Początku" "Medalionach". Motyw kata i ofiary jest widoczny głównie w utworach:"Rozmowy z katem" Kazimierza Moczarskiego i "Zdążyć przed Panem Bogiem" Hanny Krall. O warszawskim getcie, martyrologii jego mieszkańców i powstaniu opowiada właśnie książka Hanny Krall. Ma postać reportażu z Markiem Edelmanem- zastępcą powstania w getcie. Wspomina wojenne czasy niechętnie, nie chce do nich wracać pamięcią. Nie uważa się za bohatera, zastanawia się czy walkę w getcie można nazwać powstaniem. Jego zdaniem chodziło o sposób umierania- zostać wywiezionym w wagonach czy zginąć z bronią w ręku. Na jego przykładzie można obserwować jak wojna niszczy psychikę człowieka, staczając go na dno reifikacji- życie własne, przyjaciół, wrogów stało mu się obojętne, przestał na to reagować, gdyż wojna nurza w podłości nawet swe ofiary i im się zdarza przejąć rolę katów (zabójstwo człowieka, który nie chce dać pieniędzy na broń). To co przeżył to koszmarny sen, w którym człowiek jest ścigany jak zwierzę i z którego nie można się obudzić. To samo powstanie widziane jednak oczyma jego likwidatora- generała SS Jurgena Stroopa opisał Kazimierz Moczarski w swych "Rozmowach z katem". Moczarski starał się odpowiedzieć na pytanie dlaczego Stroop okazał się tak idealnym wykonawcą obłąkanych planów Hitlera?. Bada swego bohatera wnikliwie, opisując go od dzieciństwa do końca jego dni. Od dziecięcych lat przygotowany przez rodzinę, lokalną społeczność i naród do rzetelnego wykonywania przyszłej roli- nie wojownika lecz kata. Stroop okazał się katem idealnym- posłusznym, gorliwym, bezwzględnym. Opowiadając o powstaniu nie zdaje sobie sprawy, że jest sprawcą jednego z najokrutniejszego mordu II wojny światowej. Uważał Żydów za zwierzęta i tłumaczył sobie, że skoro zabija się zwierzęta nie jest mordercą. Różnica w znaczeniu słów- kat i ofiara- zaciera się przy rozpatrywaniu spraw wojny z perspektywy człowieka, który nie jest przedstawicielem żadnego państwa, żadnej narodowości. Słowa motta do utworu "Medaliony" są wstrząsającym ukazaniem rzeczywistości, jaka rządzi światem, bo przecież nikt inny, lecz właśnie sami ludzie przyczynili się do tego wszystkiego, co długo jeszcze pozostanie w pamięci wielu milionów mieszkańców naszej planety. Zofia Nałkowska w pełni przekonywujący sposób działania, myślenia oraz mentalności wielu jednostek społeczeństwa, rzuconych przypadkowo do różnych punktów odniesienia. Z perspektywy każdego z nich wojna ta wyglądała jakby trochę inaczej, w rezultacie jednak dla każdego stanowiła pewien istotny przełom w życiu i na każdej z tych osób wojna wywarła większe lub mniejsze piętno okrucieństwa, skłaniając ich ku refleksji nad prawdziwością zawartych w motcie słów, że "ludzie lodziom zgotowali ten los". Zofia Nałkowska napisała je w oparciu o badania i obserwacje, poczynione podczas prac Głównej Komisji Badań Zbrodni Hitlerowskich. Pisarka była członkiem tej komisji i wszystko, co zawarła w swojej prozie, jest faktem. "Medaliony" stanowią cykl opowiadań, zestawionych na zasadzie podobieństwa tematu i identycznej formy. Zauważmy, że autorka nie poddaje materiału specjalnej obróbce literackiej. Jest to zabieg celowy. Wyczywamy gorycz- refleksję i pytanie: jak to się mogło stać?. Jak człowiek mógł tak skrzywdzić i upokorzyć drugiego człowieka?. Motto Nałkowskiej to bezmiar przerażenia, że przedstawione "drobne" obrazy są dziełem człowieka, że ludzie stworzyli faszyzm, hitleryzm, piece i miejsca każni, że są autorami tak strasznej rzeczywistości. "Medaliony"- dzięki prostocie języka, braku moralizowania, zwykłym bohaterom i bezpośredniej relacji- uderzają swoim autentyzmem. Utwór wystawia świadectwo prawdzie o zbrodni, kacie i ofierze- ukazuje tym samym tragedię ludzi w czasie II wojny światowej.

Kat i ofiara "Rozmowach z katem" "Zdążyć przed Panem Bogiem" "Początku" "Medalionach"

Materiały

Zasoby wodne Azji Stosunki wodne Obszary bezodpływowe zajmują ok. 37% pow. (gł. pustynie środk. ipd.-zachodniej Azji); do M.Kaspijskiego, Jez. Aralskiego ijez. Bałchasz uchodzą rz.: Kura, Emba, Syr-daria, Ili; wiele rzek (Tarym, Czu, Helmand) ginie wpiaskach pustyń. Kontynentalny dział wód stanowią góry środk. ipołudniowej Azji. Do zlewiska O.Atlantyckiego iO. ...

"Pijaństw" - obraz pijaka Ignacy Krasicki żartuje,wyśmiewa słabość natury ludzkiej w \"Pijaństwie\",jako brak hamulców wewnętrznych i bezsilność racjonalnych argumentów.Bawi czytelnika,ukazując stadium portretowe nałogowego pijaka,który poszukuje okazji do wypicia wódki i wie równocześnie o szkodliwości alkoholu,nawet wymienia zgubne jego skutki.Człowiek,który spożył alk...

Jaki był wrzesień 1939 r dla Polski Obraz września w poezji Utwór f. informacyjna f. propagandowa Antoni Słonimski „Alarm\" „głos syren\", „ruiny\", „płyną zburzone kościoły\", „ogrody zamienione w cmentarze\" - obraz wojennych zniszczeń, zagłady Warszawy ostrzeżenie skierowane do całej Europy Julian Przyboś „Póki my żyjemy\" „huk a...

Motyw miłości - spis utworów MOTYW MIŁOŚCI: 1. \"Tristan i Izolda\". 2. Jan Kochanowski: Pieśń VII, \"O miłości\". 3. Andrzej Morsztyn \"Sonet do trupa\". 4. Jan Jacob Rousseau \"Nowa Heloiza\". 5. Franciszek Karpiński. 6. Johan Wolfgang Geothe \"Cierpienia młodego Wertera\". 7. George Byron \"Giaur\". 8. Eliza Orzeszkowa \"Nad Niemnem\". 9. Adam ...

Co to jest apostrofa? Apostrofa - bezpośredni, patetyczny zwrot do osoby, bóstwa, personifikowanie idei lub przedmiotu występujący najczęściej w przemówieniu lub uroczystym utworze poetyckim, np. odzie, a kreujący postać fikcyjnego adresata, zazwyczaj wyraziście odmiennego od rzeczywistego. Zaliczana na figur retorycznych.

Motyw miłości i śmierci w literaturze Miłość i śmierć Miłość i śmierć - W kulturze motyw miłości i śmierci często wzajemnie się przenikają. Miłość prowadzi do śmierci, śmierć zostaje przez miłość pokonana albo też okazuje się od niej silniejsza. Wreszcie może być i tak, że miłość odsuwa śmierć, pozwala człowiekowi odnaleźć nowe życie. Biblia (NT) - Chrystus umilowawszy swoich, do ...

Steven Wheelwright - strategia Steven Wheelwright; dwa podejścia do opracowania strategii przedsiębiorstwa: 1. Podejście oparte na wartościach - kierunek działania wyznaczają poglądy i przekonania członków organizacji, często istnieje „firmowy sposób” działania (np. Hewlett-Packard). 2. Podejście oparte na portfelu przedsiębiorstwa - analityczne i racjonalne, ki...

Ogólna charakterystyka "Mitologii" Parandowskiego Bogowie: ogólne wiadomości: - nieśmiertelni i zawsze młodzi - obdarzeni niezwykłą siłą i urodą, więksi, piękniejsi i silniesi od ludzi - posiadający wielką potęgę i wiedzę - obdarzeni cudowną własnością przenoszenia się z miejsca na miejsce z niezwykłą szybkością oraz zdolnością przemiany w różne postaci i kształty - nie są wsz...