Kat i ofiara "Rozmowach z katem" "Zdążyć przed Panem Bogiem" "Początku" "Medalionach"



Kat i ofiara w "Rozmowach z katem" "Zdążyć przed Panem Bogiem" "Początku" "Medalionach". Motyw kata i ofiary jest widoczny głównie w utworach:"Rozmowy z katem" Kazimierza Moczarskiego i "Zdążyć przed Panem Bogiem" Hanny Krall. O warszawskim getcie, martyrologii jego mieszkańców i powstaniu opowiada właśnie książka Hanny Krall. Ma postać reportażu z Markiem Edelmanem- zastępcą powstania w getcie. Wspomina wojenne czasy niechętnie, nie chce do nich wracać pamięcią. Nie uważa się za bohatera, zastanawia się czy walkę w getcie można nazwać powstaniem. Jego zdaniem chodziło o sposób umierania- zostać wywiezionym w wagonach czy zginąć z bronią w ręku. Na jego przykładzie można obserwować jak wojna niszczy psychikę człowieka, staczając go na dno reifikacji- życie własne, przyjaciół, wrogów stało mu się obojętne, przestał na to reagować, gdyż wojna nurza w podłości nawet swe ofiary i im się zdarza przejąć rolę katów (zabójstwo człowieka, który nie chce dać pieniędzy na broń). To co przeżył to koszmarny sen, w którym człowiek jest ścigany jak zwierzę i z którego nie można się obudzić. To samo powstanie widziane jednak oczyma jego likwidatora- generała SS Jurgena Stroopa opisał Kazimierz Moczarski w swych "Rozmowach z katem". Moczarski starał się odpowiedzieć na pytanie dlaczego Stroop okazał się tak idealnym wykonawcą obłąkanych planów Hitlera?. Bada swego bohatera wnikliwie, opisując go od dzieciństwa do końca jego dni. Od dziecięcych lat przygotowany przez rodzinę, lokalną społeczność i naród do rzetelnego wykonywania przyszłej roli- nie wojownika lecz kata. Stroop okazał się katem idealnym- posłusznym, gorliwym, bezwzględnym. Opowiadając o powstaniu nie zdaje sobie sprawy, że jest sprawcą jednego z najokrutniejszego mordu II wojny światowej. Uważał Żydów za zwierzęta i tłumaczył sobie, że skoro zabija się zwierzęta nie jest mordercą. Różnica w znaczeniu słów- kat i ofiara- zaciera się przy rozpatrywaniu spraw wojny z perspektywy człowieka, który nie jest przedstawicielem żadnego państwa, żadnej narodowości. Słowa motta do utworu "Medaliony" są wstrząsającym ukazaniem rzeczywistości, jaka rządzi światem, bo przecież nikt inny, lecz właśnie sami ludzie przyczynili się do tego wszystkiego, co długo jeszcze pozostanie w pamięci wielu milionów mieszkańców naszej planety. Zofia Nałkowska w pełni przekonywujący sposób działania, myślenia oraz mentalności wielu jednostek społeczeństwa, rzuconych przypadkowo do różnych punktów odniesienia. Z perspektywy każdego z nich wojna ta wyglądała jakby trochę inaczej, w rezultacie jednak dla każdego stanowiła pewien istotny przełom w życiu i na każdej z tych osób wojna wywarła większe lub mniejsze piętno okrucieństwa, skłaniając ich ku refleksji nad prawdziwością zawartych w motcie słów, że "ludzie lodziom zgotowali ten los". Zofia Nałkowska napisała je w oparciu o badania i obserwacje, poczynione podczas prac Głównej Komisji Badań Zbrodni Hitlerowskich. Pisarka była członkiem tej komisji i wszystko, co zawarła w swojej prozie, jest faktem. "Medaliony" stanowią cykl opowiadań, zestawionych na zasadzie podobieństwa tematu i identycznej formy. Zauważmy, że autorka nie poddaje materiału specjalnej obróbce literackiej. Jest to zabieg celowy. Wyczywamy gorycz- refleksję i pytanie: jak to się mogło stać?. Jak człowiek mógł tak skrzywdzić i upokorzyć drugiego człowieka?. Motto Nałkowskiej to bezmiar przerażenia, że przedstawione "drobne" obrazy są dziełem człowieka, że ludzie stworzyli faszyzm, hitleryzm, piece i miejsca każni, że są autorami tak strasznej rzeczywistości. "Medaliony"- dzięki prostocie języka, braku moralizowania, zwykłym bohaterom i bezpośredniej relacji- uderzają swoim autentyzmem. Utwór wystawia świadectwo prawdzie o zbrodni, kacie i ofierze- ukazuje tym samym tragedię ludzi w czasie II wojny światowej.

Kat i ofiara "Rozmowach z katem" "Zdążyć przed Panem Bogiem" "Początku" "Medalionach"

Materiały

Paradoks krajów trzeciego świata Polega on na tym, że poszczególne rodziny chcą mieć dużo dzieci a im jest więcej ludzi tym w krajach tych jest coraz ciężej bo gospodarka nie wyrabia za przyrostem ludności. Kraje trzeciego świata leżą w strefach: równikowej, podrównikowej, zwrotnikowej i podzwrotnikowej. W zasadzie wydatki na dzieci są niewielkie, np.: nie trzeba kupować częs...

Holocaust w literaturze współczesnej Holocaust w literaturze współczesnej. Holocaust - termin określający zagładę Żydów w okresie II wojny światowej. Zniszczenie ludności żydowskiej stanowiło jeden z głównych punktów programu partii hitlerowskiej. W wyniku holocaustu zginęło ponad 5 mln Żydów. Literatura współczesna bogata jest w utwory traktujące o holocauście. Pisarze, którzy pr...

Kontrakt- definicja, rodzaje KONTRAKT W HANDLU ZAGRANICZNYM Kontrakt jest to zgodne wyrażenie woli kupującego i sprzedającego w myśl, którego sprzedający zobowiązuje się dostarczyć towar zgodnie z umowa a kupujący zobowiązuje się odebrać go i zapłacić ustalona cenę. Rodzaje kontraktu: • Jednodokumentowy jest umowa sporządzoną w formie jednego aktu prawnego z...

Tranzyt - wyjaśnienie TRANZYT – przewóz towarów z jednego kraju do drugiego przez trzeci kraj. Rodzaje tranzytu:  Bezpośredni – bezpośrednio z jednego kraju do drugiego (z Litwy do Niemiec)  Pośredni – zatrzymuje się w kraju tranzytowym i są stosowane środki uszlachetniające np. przepakowanie, przeładowanie towaru. Podział tranzy...

Asertywność - pojęcie Asertywność – tj. umiejętność uczciwego i szczerego wyrażania własnych uczuć i poglądów, obrony własnych praw przy jednoczesnym respektowaniu praw innych, co jest równoznaczne z pozytywnym stosunkiem do własnej osoby i do innych ludzi. Osoba zachowująca się asertywnie broni własnych praw i domaga się respektowania ich przez innych ludzi,...

Analiza "Sekretarze" Czesława Miłosza Sekretarze (z tomu Hymn o Perle 1982) Rzadko w poezji Miłosza pojawia się podmiot zbiorowy. Zasadni¬cza mydl wiersza wynika właśnie ze swoistego poczucia wspólnoty, łączności losów i działań, którą to łączność – chociaż jest ona bardzo enigmatyczna – podmiot wiersza odczuwa niezwykle wyraziście. Warto zwrócić uwagę na tytu...

"Pan Tadeusz" jako epopeja narodowa 55. Udowodnij, że \"Pan Tadeusz\" jest romantyczną epopeją narodową. Epopeja, czyli epos, jest jednym z głównych gatunków epiki. Dominowała ona wśród gatunków epickich aż do powstania powieści. Jest to zazwyczaj jeden, wybrany utwór w literaturze danego narodu, pisany wierszem i ukazujący realistyczny obraz życia tego narodu na tle przełomo...

Problemy zawarte w poezji Szymborskiej W poezji Szymborskiej odnajdujemy prawdę o sobie i świecie, który nam zagraża. CECHY: - pointa - koncept, komizm językowy, - wykorzystanie języka - wieloznaczność, dowcip, gra słów, mowa potoczna, - intelektualizm - wyraża uczucie światopoglądowe przez ironię i drwinę, - metafora. Pytania: 1. Co jest najważniejszą informacją...