Kat i ofiara "Rozmowach z katem" "Zdążyć przed Panem Bogiem" "Początku" "Medalionach"



Kat i ofiara w "Rozmowach z katem" "Zdążyć przed Panem Bogiem" "Początku" "Medalionach". Motyw kata i ofiary jest widoczny głównie w utworach:"Rozmowy z katem" Kazimierza Moczarskiego i "Zdążyć przed Panem Bogiem" Hanny Krall. O warszawskim getcie, martyrologii jego mieszkańców i powstaniu opowiada właśnie książka Hanny Krall. Ma postać reportażu z Markiem Edelmanem- zastępcą powstania w getcie. Wspomina wojenne czasy niechętnie, nie chce do nich wracać pamięcią. Nie uważa się za bohatera, zastanawia się czy walkę w getcie można nazwać powstaniem. Jego zdaniem chodziło o sposób umierania- zostać wywiezionym w wagonach czy zginąć z bronią w ręku. Na jego przykładzie można obserwować jak wojna niszczy psychikę człowieka, staczając go na dno reifikacji- życie własne, przyjaciół, wrogów stało mu się obojętne, przestał na to reagować, gdyż wojna nurza w podłości nawet swe ofiary i im się zdarza przejąć rolę katów (zabójstwo człowieka, który nie chce dać pieniędzy na broń). To co przeżył to koszmarny sen, w którym człowiek jest ścigany jak zwierzę i z którego nie można się obudzić. To samo powstanie widziane jednak oczyma jego likwidatora- generała SS Jurgena Stroopa opisał Kazimierz Moczarski w swych "Rozmowach z katem". Moczarski starał się odpowiedzieć na pytanie dlaczego Stroop okazał się tak idealnym wykonawcą obłąkanych planów Hitlera?. Bada swego bohatera wnikliwie, opisując go od dzieciństwa do końca jego dni. Od dziecięcych lat przygotowany przez rodzinę, lokalną społeczność i naród do rzetelnego wykonywania przyszłej roli- nie wojownika lecz kata. Stroop okazał się katem idealnym- posłusznym, gorliwym, bezwzględnym. Opowiadając o powstaniu nie zdaje sobie sprawy, że jest sprawcą jednego z najokrutniejszego mordu II wojny światowej. Uważał Żydów za zwierzęta i tłumaczył sobie, że skoro zabija się zwierzęta nie jest mordercą. Różnica w znaczeniu słów- kat i ofiara- zaciera się przy rozpatrywaniu spraw wojny z perspektywy człowieka, który nie jest przedstawicielem żadnego państwa, żadnej narodowości. Słowa motta do utworu "Medaliony" są wstrząsającym ukazaniem rzeczywistości, jaka rządzi światem, bo przecież nikt inny, lecz właśnie sami ludzie przyczynili się do tego wszystkiego, co długo jeszcze pozostanie w pamięci wielu milionów mieszkańców naszej planety. Zofia Nałkowska w pełni przekonywujący sposób działania, myślenia oraz mentalności wielu jednostek społeczeństwa, rzuconych przypadkowo do różnych punktów odniesienia. Z perspektywy każdego z nich wojna ta wyglądała jakby trochę inaczej, w rezultacie jednak dla każdego stanowiła pewien istotny przełom w życiu i na każdej z tych osób wojna wywarła większe lub mniejsze piętno okrucieństwa, skłaniając ich ku refleksji nad prawdziwością zawartych w motcie słów, że "ludzie lodziom zgotowali ten los". Zofia Nałkowska napisała je w oparciu o badania i obserwacje, poczynione podczas prac Głównej Komisji Badań Zbrodni Hitlerowskich. Pisarka była członkiem tej komisji i wszystko, co zawarła w swojej prozie, jest faktem. "Medaliony" stanowią cykl opowiadań, zestawionych na zasadzie podobieństwa tematu i identycznej formy. Zauważmy, że autorka nie poddaje materiału specjalnej obróbce literackiej. Jest to zabieg celowy. Wyczywamy gorycz- refleksję i pytanie: jak to się mogło stać?. Jak człowiek mógł tak skrzywdzić i upokorzyć drugiego człowieka?. Motto Nałkowskiej to bezmiar przerażenia, że przedstawione "drobne" obrazy są dziełem człowieka, że ludzie stworzyli faszyzm, hitleryzm, piece i miejsca każni, że są autorami tak strasznej rzeczywistości. "Medaliony"- dzięki prostocie języka, braku moralizowania, zwykłym bohaterom i bezpośredniej relacji- uderzają swoim autentyzmem. Utwór wystawia świadectwo prawdzie o zbrodni, kacie i ofierze- ukazuje tym samym tragedię ludzi w czasie II wojny światowej.

Kat i ofiara "Rozmowach z katem" "Zdążyć przed Panem Bogiem" "Początku" "Medalionach"

Materiały

Słabość wojska polskiego w "Pospolitym ruszeniu" Potockiego • pospolite ruszenie W utworze \"Pospolite ruszenie\", Potocki ukazuje słabość polskiego wojska. Szlachta wchodząca w skład pospolitego ruszenia nie ma zamiaru wstawać wcześnie rano i walczyć, choć otrzymano wieści, że nieprzyjaciel jest gotowy do uderzenia. \"Dano znać do obozu od placowej straży, Że nieprzyjaciel nocą na impre...

Tragizm patrioty w "Kordianie" i "Konradzie Wallenrodzie" Sytuacja tragiczna występuje wówczas, gdy bohater zostaje postawiony przed wyborem racji, zwykle dwóch, z których każda reprezentuje jakiś ważne wartości i jednocześnie prowadzi do tragedii; w romantyzmie obie racje nie mają tej samej wartości (jak w antyku) - wybór jest jasny i wiadomo co wybierze bohater, ale bohater nie na pewności co do doko...

Folklor w "Chłopach" Folklor w utworze Folklor to twórczość danego środowiska charakteryzująca kulturę. Obejmuje on muzykę, plastykę, podania i baśnie, pieśni itp. Folklor ludowy to folklor ludzi wsi. Wesele Odbywały się na zimę i jesień - brak prac gospodarskich. Najpierw przysyłano zaufanego do panny by wiedzieć czy zalotnik jest mile widziany. Potem przy...

Szarzyński i Naborowski o wartościach trwałych i przemijających M.S. Szarzyński i D. Naborowski o wartościach trwałych i przemijających Mikołaj S. Szarzyński przekazuje informacje o przemijaniu, o wartości dóbr ziemskich i ostatecznych - śmierci, wieczności i zbawieniu. W sonecie „O wojnie naszej, którą wiedziemy z szatanem, światem i ciałem\" szczęściem jest pokój. Życie stanowi jednak walkę z ...

Od czego zależy motywacja do pracy a) motywacja występuje gdy zadanie warto wykonać, jest wykonalne i ja mogę go wykonać. Motywacja do zadania może być innowacyjna (wizja lepszego stanu rzeczy) lub zachowawcza (wizja gorszego stanu rzeczy) b) od czego zależy motywacja do pracy: - od cech jednostki: ludzie różnią się ogólną motywacją do działania, są tacy którzy w każdych warunk...

Czasy saskie w Polsce w okresie baroku 1. CZASY SASKIE W KULTURZE POLSKIEJ 1. Dwa nurty kultury • szlachecki - rodzinność • magnacki - wzorowany na dworach zachodniej Europy 1. Cechy kultury dworskiej (magnackiej) • umowność, konwenans życia towarzyskiego • hedonizm pod przykrywką etykiety dworskiej 1. Sytuacja kościoła • triumf kontrreform...

"But w butonierce" - analiza wiersza Wiersz zbudowany jest z sześciu zwrotek, każda z nich ma cztery wersy. Mają one na przemian dziewiętnaście i osiemnaście sylab. Rymy występują we wszystkich wersach, są typu abab. Para pierwsza to rymy żeńskie, druga zaś - męskie. Wiersz opowiada o samym autorze, nawet wymienione jest jego nazwisko w jednej ze zwrotek. Utwór jest dynamiczny, Ze...

Omówienie konfliktu 14. Konflikt (Coffer, Apley) a) konflikt typu mechanicznego – polegają na tym, że niezgodne ze sobą mięśniowe, czyli wewnętrzne reakcje ruchowe, wzajemnie się hamują b) niezgodność typu nerwowego – niezgodności między tymi procesami ośrodkowymi, które towarzyszą, poprzedzają bądź uniemożliwiają wybory motoryczne. Powstaje między ...