Wpłaty udziałowców - wewnętrzne pozyskiwanie kapitałów



Zasadniczym źródłem wewnętrznym pozyskiwania kapitałów firmy są wkłady kapitałowe właścicieli, wnoszone w formie udziałów, subskrypcji akcji itp. Tworzą one kapitał podstawowy, który nosi różne nazwy w zależności od formy organizacyjno-prawnej przedsiębiorstwa. Może on nosić nazwy kapitału:  -założycielskiego  -udziałowego  -zakładowego  -akcyjnego Kapitał ten znajduje się w bezterminowej dyspozycji firmy, a na ich zwrot udziałowcy mogą liczyć z zasadzie dopiero w momencie jej likwidacji, co nie znaczy, że w trakcie funkcjonowania nie może zmienić właściciela. Ewentualne zmniejszenie kapitałów o statutowym charakterze w okresie funkcjonowania firmy wymaga specjalnej procedury prawnej uwzględniającej m.in. zabezpieczenie interesów jej wierzycieli. Uzupełnienie kapitałów firmy może następować z dodatkowych wkładów kapitałowych udziałowców, jeżeli dotychczasowe wyniki finansowe firmy były satysfakcjonowane, a przedłużonej program rozwoju skierowany np. w formie prospektu emisyjnego do potencjalnych zawiera wiarygodną szansę wzrostu wartości firmy i zyskowności jej własnych kapitałów. Znaczenie trudniej przychodzi pozyskiwanie dodatkowych wkładów kapitałowych od właścicieli w celu przezwyciężenia rysującej się niewypłacalności firmy, zwłaszcza gdy towarzyszą temu straty. Wówczas przekonanie udziałowców o celowości zwiększenia kapitałów firmy musi być poparte wiarygodnym programem sanacji działalności przedsiębiorstwa, wskazującym zarówno na możliwość przezwyciężenia kryzysu jak i na uniknięcie utraty dotychczas zainwestowanych w firmie kapitałów własnych. Inwestowanie w kapitał wymaga odpowiednich środków, których podstawowym źródłem są właśnie sumy wniesione przez właścicieli. Wkłady właścicieli inwestowane są bezterminowo lub na z góry określony czas trwania przedsiębiorstwa. W wielu przypadkach wycofania wniesionych sum nie jest w ogóle możliwe przed jego rozwiązaniem. W razie likwidacji przedsiębiorstwa obowiązuje jednak zasada pierwszeństwa regulacji zobowiązań wobec wierzycieli przed właścicielami. Wnoszone sumy mogą przybierać formę:  -wkładów rzeczowych noszących wówczas nazwę aportów lub  -wkładów pieniężnych. Wzrost kapitału własnego następuje- jeżeli taką możliwość przewiduje statut- w wyniku dodatkowych wpłat wnoszonych przez dotychczasowych udziałowców bądź przyjmowania nowych. Kapitał występuje w różnych postaciach i może się różnie nazywać i tak:  w przedsiębiorstwach jednoosobowych nazywa się- „kapitałem właściciela”  -w spółkach osobowych -„kapitałem udziałowym”  -w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością- „kapitałem zakładowym”  -w spółkach akcyjnych –„kapitałem akcyjnym” Podwyższenie tych kapitałów może następować przez podwyższenie wkładów dotychczasowych wspólników, przyjęcie nowych. Dla każdego wspólnika prowadzone są osobne konta kapitałowe: wkład kapitałowy udziałowców odpowiada kwotom udziałowi w majątku zapisanym w księgach. Wspólnicy mogą ustalić swoje udziały w stałym kapitale udziałowym. Powiększenie kapitału odbywa się przez wygospodarowaną nadwyżką przychodów nad kosztami z działalności firmy. Może następować także w drodze przekształceń struktury majątkowej /np. sprzedaż zbędnych składników majątkowych/, poprzez sprawniejsze zarządzanie i efektywniejsze gospodarowanie czynnikami produkcji przez udostępnienie majątku przedsiębiorstwo osobom trzecim, odpisy amortyzacyjne itp. Znajduje to swój ostateczny wyraz w zysku pozostawionym do dyspozycji przedsiębiorstwa .

Wpłaty udziałowców - wewnętrzne pozyskiwanie kapitałów

Materiały

Poezja młodopolska Inspiracją dla poezji młodopolskiej stały się wiersze Charles’a Baudelaire’a, Paula Verla-ine’a i Jeana-Arthura Rimbauda. Baudelaire w tomie „Kwiaty zła\" ukazywał podłość i zwierzęcość ludzkiej natury, brnącej w grzech i upadek. Drwił z moralności, przedstawiał perwersyjną erotykę. W turpistycznym wierszu „Padl...

Gatunki typowe dla średniowiecza Legenda - dosłownie \"czytanka\", utwór nasycony motywami niezwykłości i cudowności. Ukazuje obrazy z życia świętych i męczenników. Posiada cechy hagiograficzne i parenetyczne. (zbiory: Jakub z Voragine \"Złota legenda\" oraz \"Legenda austriacka\") Pieśń - wiersz zdaniowo-rymowy, początkowo nie przestrzegał jednakowego rozmiaru syla-bicznego...

"O zachowaniu się przy stole" - dokładna analiza i interpretacja Przecław Słota O zachowaniu się przy stole INFORMACJE WSTĘPNE W atmosferze kultury rycerskiej i miłości dworskiej rozwijała rozwijała się bujnie świecka liryka miłosna. Przodowała w tej dziedzinie Francja. W polskiej literaturze średniowiecznej nie ma pieśni miłosnych. Wprawdzie jeden z Piastowiczów - Henryk IV Probus tworzył wier...

Funkcje ECU Funkcje ECU:  miernik wartości w mechanizmie kursowym,  podstawa określania wskaźnika odchyleń kursów walut od kursu centralnego,  środek płatniczy do rozliczeń operacji w ramach interwencji na rynku walutowym,  środek płatniczy do rozliczeń między władzami Wspólnoty Europejskiej. Pierwsza emisja ECU został...

Wyjaśnienie pojęć: transport i lokalizacja TRANSPORT + ŁĄCZNOŚĆ = KOMUNIKACJA TRANSPORT – PRZENOSZENIE RZECZY MATERIALNYCH I PRZESYŁAENIE ENERGII ELEKTRYCZNEJ. ŁĄCZNOŚĆ – PRZESYŁANIE RZECZY NIEMATERIALNYCH (INFORMACJI, OBRAZU, DŹWIĘKU). KRYTERIA TRANSP. – ODLEGŁOŚĆ WYRAŻANA JEST W JEDNOSTKACH MIARY, CZASU (SZLAKI W GÓRACH) LUB JEST ODLEGŁOŚĆ EKONOMICZNA (WYRAŻA...

Cechy epopei - epos jest praktycznie pierwszym gatunkiem, jaki się pojawia w Grecji w starożytności powstały dwa wielkie eposy Homera, zwane również epopejami: \"Iliada\" i powiązana z nią \"Odyseja\"; pierwsza opisuje historię wojny Trojańskiej, do niedawna uważanej za całkiem mityczną sprawę, a teraz już, po odkryciach Schliemana, patrzy się na to nieco in...

Dzieje i znaczenie teatru oświeceniowego 1. powstanie Sceny Narodowej w Warszawie 1. dzieje teatru 17 listopada 1765 roku został otwarty polski teatr publiczny dla wszystkich. Powstał w budynku operalni saskiej. Pierwszą wystawioną sztuką była komedia “Natręty” Józefa Bielawskiego. Komedie tworzył Franciszek Bohomolec. Stworzył między innymi: “Małżeństwo z kalenda...

Program, twórcy i przykłady Awangardy Krakowskiej Grupa skupiona wokół Tadeusza Peipera i pisma \"Zwrotnica\"; należeli do niej Julian Przyboś, Jan Parandowski, Adam Ważyk; Głosili związek literatury z teraźniejszością, w odróżnieniu od futurystów, ale podobnie do futurystów ma współbrzmieć z nowoczesnością, cywilizacją, techniką i rozwojem miast (hasło 3*M: \"Miasto, Masa, Maszyna\" Tadeusz...