Biblia może być wzorem : - myśli moralno-religijnej i filozoficznej - kontynuowanej, rozwijanej lub podejmowanej w ujęciu polemicznym; - wzorów osobowych; - wątków i motywów fabularnych; - symboliki, metaforyki, frazeologii i rytmiki; - stylizacji gatunkowych. Wątki biblijne - powtarzają się wielokrotnie w literzturze i sztuce: - stworzenie świata (patrz: "Czego chcesz od nas, Panie" Kochanowskiego, "Silmarilion" Tolkiena, "Podziękowanie" Herberta); - cierpienia Hioba; - częste nawiązania do Psalmów, Księgi Koheleta; - z Pnp, np.: wersety stają się tytułami dzieł "Idzie skacząc po górach" Andrzejewskiego; - "jeremiada" (patrz: "Skarga Jeremiego" Ujejskiego) (porównaj Lamentacje); - z przypowieści: dobry Paterz, owczarnia. - z Apokalipsy: czterech jeżdżców, siedem pieczęci (patrz: "Siódma pieczęć"). Stylizacje gatunkowe oparte na Biblii: - pastisz - wierne naśladowanie gatumku; - parafraza - swobodna przeróbka, po której jednak można rozpoznać cechy gatunkowe; - transwestacja - przeróbka zmieżająca do degradacji (obniżenia tonu) utworu; - parodia - ośmieszenie. Wyrażenia i zwroty - ST: "Sodoma i Gomora", "trąby jerychońskie", "zamienić się w słup soli", "owoc zakazany", "hiobowe wieści", "salomonowa mądrość"; - NT: "judaszowy pocałunek", "sprzedać coś za 20 srebrników", z przrypowieści: "wdowi grosz", "szata godowa", "dobry pasterz", "panny głupie i mądre", "światło pod korcem".
Wątki biblijne, stylizacje gatunkowe, wyrażenia i zwroty biblijne
Biblia może być wzorem : - myśli moralno-religijnej i filozoficznej - kontynuowanej, rozwijanej lub podejmowanej w ujęciu polemicznym; - wzorów osobowych; - wątków i motywów fabularnych; - symboliki, metaforyki, frazeologii i rytmiki; - stylizacji gatunkowych. Wątki biblijne - powtarzają się wielokrotnie w literzturze i sztuce: - stworzenie świata (patrz: "Czego chcesz od nas, Panie" Kochanowskiego, "Silmarilion" Tolkiena, "Podziękowanie" Herberta); - cierpienia Hioba; - częste nawiązania do Psalmów, Księgi Koheleta; - z Pnp, np.: wersety stają się tytułami dzieł "Idzie skacząc po górach" Andrzejewskiego; - "jeremiada" (patrz: "Skarga Jeremiego" Ujejskiego) (porównaj Lamentacje); - z przypowieści: dobry Paterz, owczarnia. - z Apokalipsy: czterech jeżdżców, siedem pieczęci (patrz: "Siódma pieczęć"). Stylizacje gatunkowe oparte na Biblii: - pastisz - wierne naśladowanie gatumku; - parafraza - swobodna przeróbka, po której jednak można rozpoznać cechy gatunkowe; - transwestacja - przeróbka zmieżająca do degradacji (obniżenia tonu) utworu; - parodia - ośmieszenie. Wyrażenia i zwroty - ST: "Sodoma i Gomora", "trąby jerychońskie", "zamienić się w słup soli", "owoc zakazany", "hiobowe wieści", "salomonowa mądrość"; - NT: "judaszowy pocałunek", "sprzedać coś za 20 srebrników", z przrypowieści: "wdowi grosz", "szata godowa", "dobry pasterz", "panny głupie i mądre", "światło pod korcem".
Materiały
Bohaterowie "Wesela"
Postaci
W środowisku ludzi teatru często uważa się, że doskonale dobrany zespół teatralny to taki, który potrafi zagrać Wesele. Chodzi tu o dobór wykonawców różnych pod względem wieku, charakteru, temperamentu itp. Lesław Eustachiewicz mówi o „instynkcie dramaturgicznym”, jaki podyktował Wyspiańskiemu taką panoramę figur scenic...
Cele polityki promocji
CELE POLITYKI PROMOCJI
Cele ekonomiczne promocji:
Wyrażone są poprzez wielkości takie jak: sprzedaż, koszty, zysk oraz ich wzajemne kombinacje. Tworzą dwie podstawowe gałęzie:
• cele związane ze wzrostem dochodów
• cele nastawione na oszczędność kosztów
Cele związane ze wzrostem dochodów obejmują:
• wzrost utargu w porówn...
"Potop" jako powieść historyczna i fikcyjna
Sienkiewicz przy pomocy wydarzeń i postaci historycznych realizuje ideę krzepienia serc. Postacie historyczne i fikcyjne występują na równych prawach. Autor jako artysta zmienił prawdę historyczną dla celów ideowych.
Płaszczyzna fikcyjna i historyczna są równoległe i mają wiele powiązań. Ukazana jest makro- i mikrohistoria.
Wątek...
Tragedia młodych w poezji Baczyńskiego i Gajcego
Tragedia młodych w poezji Krzysztof Kamil Baczyńskiego i Tadeusza Gajcego
Wybuch II wojny światowej zmienił sytuację polskiej kultury i literatury. Zlikwidowane zostały wszelkie instytucje życia artystycznego, a środowisko pisarzy uległo rozproszeniu. Literatura rozwijała się nadal w konspiracyjnych podziemnych warunkach i poza granicami polski...
Przyczyny energochłonności
PRZYCZYNY ENERGOCHŁONNOŚCI
1. w dalszym ciągu niekorzystna struktura przemysłu, zbyt duży udział górnictwa i hutnictwa;
2. zacofanie technologiczne przemysłu;
3. duże straty ponoszone w gospodarce komunalnej, na skutek wykorzystywania pierwotnych nośników energii w nieefektywnych indywidualnych paleniskach;
4. niski stopień gazyfikacji g...
Opracowanie "Kordiana"
“Kordian” Juliusza Słowackiego
Kiedy w 1830 r. wybuchło powstanie listopadowe dwudziestojednoletni Juliusz Słowacki był jedynym spośród wielkich polskich romantyków obecnym w tych dniach w Warszawie. Zaznał wtedy po raz pierwszy sławy i sympatii czytelników, a przyniosły mu ją patriotyczne wiersze wzywające do walki. Przyjął w n...
Co to jest paronomazja?
Paronomazja - zestawienie podobnie brzmiących słów, uwydatniające ich znaczeniowa bliskość, obcość lub przeciwieństwo. Zaliczano ja do figur retorycznych. Paronomazja bardzo często bywa źródłem żartów językowych (np. J. Tuwim “Lament aniński”), współuczestniczy w kompozycji sloganów i maksym. Traktowana bywa jako sposób uwydatniania ...
Uniwersalny charakter utworów I.Krasickiego
Uniwersalny charakter utworów Krasickiego
Bajki i satyra „Żona modna” od lat są przedmiotem rozważań w szkołach podstawowych. Ten krąg utworów poszerza się w szkole średniej. Wydawnictwa polskie stale drukują teksty Księcia Biskupa i zawsze znajdują one nabywców. W czym tkwi zainteresowanie współczesnych twórczością powstałą pr...