Romantyzm w Polsce zaczął się balladami. Utwory te miały wszelkie szanse zainteresować szerokie kręgi odbiorców, będąc atrakcyjne pod względem treści i formy. Nawiązywały do wierzeń i podań ludowych, często sięgających w wieki predchreścijańskie, co było zgodne z romantyczną filozofią tajemniczości. Na pierwszy plan wysuwał się prosty lud, wśród którego krążyły "prawdy żywe" - normy etyczno - moralne nie znające wpływu cywilizacji, zachowujące swoją pierwotność i głęboką korelację z prawami przyrody. Ballady nieść mogły przesłanie patriotyczne ( "Świteź" ) ukryte pośród ludowych podań; mogły wskazywać na związek wydarzeń historycznych z baśniowymi, utrwalając tożsamość narodową. Jeszcz bardziej programowy charakter miały ody. Skierowane były do konkretnego pojęcia, opisując jego zalety i przewagi nad starymi, zdezaktualizowanymi wartościami. Stanowiły wezwanie do czynu, przemawiały językiem grupy, która miała pójść za wezwaniem ( "Oda do młodości" ). Bardzo wiele założeń filozofii wyrażonych było wprost, oddziaływując swoim pięknem i jasnym określeniem postawy zbuntowanego człowieka. Z kolei liryka osobista jest niewątpliwie mniej uniwersalnym fragmentem romantycznej twórczości, choć nie pozbawionym pewnego uniwersalizmu. Tutaj właśnie najwyraźniej i najbardziej bezpośrednio wyrażane są uczucia twórców. Przedstawiane są najśmielsze wizje bez obawy o niezrozumienie. Często poznajemy przyczyny niepowodzeń lub nagłych wzlotów poetów. Do liryki osobistej należą m.in. Liryki lozańskie Mickiewicza, będące swoistym rozrachunkiem poety z życia i działalności na polu szuki i walki o niepodległość polskiego narodu. Liryka patriotyczna i religijna, choć obfita w literaturze romantyzmu, nie jest nastawiona na żywotność, a raczej na wywołanie u odbiorcy buntu przeciw złu, niesprawiedliwości czy też podkreślenie boskich pierwiastków w programie poety. Utwory takie jak "Hymn do Bogarodzicy" lub "Grób Agamemnona" Słowackiego odwołują się do chlubnej ( lub tragicznej ) historii narodu polskiego, nawołując do podjęcia czynnego oporu w imię honoru własnego, własnych przodków i wiary, która od wieków zagrzewała do walki o wolność. Typowo romantycznym gatunkiem jest dramat poetycki, będący wytworem panującej wówczas koncepcji syntezy sztuk i gatunków. Jako przykład rozpatrzmy III część "Dziadów". Znajdziemy tu pierwiastki epickie ( opowiadanie ), liryczne ( widzenie ks. Piotra, 2*Improwizacja ) czy też operowe ( salon warszawski ). Powoduje to szybką zmianę nastrojów, umożliwiając autorowi zapisanie szerokiej gamy uczuć towarzyszącej bohaterom, jak też wpłynięcie na odbiór utworu. Także powieść poetycka ( "Konrad Wallenrod" ) to owoc syntezy bohaterskiego eposu z pierwiastkami scenicznymi. Na długo pozostał on aktualnym, gdyż pod atrakcyjnym kostiumem literackim skrywał treści aktualne - walkę, nienawiść do wroga depczącego naród, wezwanie do zachowania tożsamości. Na dodatkową wartość artystyczńa tego gatunku wpływało umieszczenie akcji w średniowieczu; powstawała bardzo modna wówczas "powieść grozy" I wreszczie epos, znany jeszcze w starożytności, rozwinięty przez Mickiewicza w postaci "Pana Tadeusza", także łączący w sobie lirykę i epikę. Jego wybitne walory artystyczne, przemawiające do każdego Polaka - patrioty jeszcze po latach zjednywać mu będą czytelników i twórców nawiązujących do treści i formy. O żywotności tego gatunku może świadczyć doniosłość wydarzeń wokół których jest osnuty. Oto stworzona jest możliwość dokonania zmiany, zrzucenia jarzma niewoli - każdy niemal bohater ustosunkować się musi do rzeczywistościm wystawiając świadectwo realiom historycznym epoki, w której żyje.
Romantyczne gatunki literackie
Romantyzm w Polsce zaczął się balladami. Utwory te miały wszelkie szanse zainteresować szerokie kręgi odbiorców, będąc atrakcyjne pod względem treści i formy. Nawiązywały do wierzeń i podań ludowych, często sięgających w wieki predchreścijańskie, co było zgodne z romantyczną filozofią tajemniczości. Na pierwszy plan wysuwał się prosty lud, wśród którego krążyły "prawdy żywe" - normy etyczno - moralne nie znające wpływu cywilizacji, zachowujące swoją pierwotność i głęboką korelację z prawami przyrody. Ballady nieść mogły przesłanie patriotyczne ( "Świteź" ) ukryte pośród ludowych podań; mogły wskazywać na związek wydarzeń historycznych z baśniowymi, utrwalając tożsamość narodową. Jeszcz bardziej programowy charakter miały ody. Skierowane były do konkretnego pojęcia, opisując jego zalety i przewagi nad starymi, zdezaktualizowanymi wartościami. Stanowiły wezwanie do czynu, przemawiały językiem grupy, która miała pójść za wezwaniem ( "Oda do młodości" ). Bardzo wiele założeń filozofii wyrażonych było wprost, oddziaływując swoim pięknem i jasnym określeniem postawy zbuntowanego człowieka. Z kolei liryka osobista jest niewątpliwie mniej uniwersalnym fragmentem romantycznej twórczości, choć nie pozbawionym pewnego uniwersalizmu. Tutaj właśnie najwyraźniej i najbardziej bezpośrednio wyrażane są uczucia twórców. Przedstawiane są najśmielsze wizje bez obawy o niezrozumienie. Często poznajemy przyczyny niepowodzeń lub nagłych wzlotów poetów. Do liryki osobistej należą m.in. Liryki lozańskie Mickiewicza, będące swoistym rozrachunkiem poety z życia i działalności na polu szuki i walki o niepodległość polskiego narodu. Liryka patriotyczna i religijna, choć obfita w literaturze romantyzmu, nie jest nastawiona na żywotność, a raczej na wywołanie u odbiorcy buntu przeciw złu, niesprawiedliwości czy też podkreślenie boskich pierwiastków w programie poety. Utwory takie jak "Hymn do Bogarodzicy" lub "Grób Agamemnona" Słowackiego odwołują się do chlubnej ( lub tragicznej ) historii narodu polskiego, nawołując do podjęcia czynnego oporu w imię honoru własnego, własnych przodków i wiary, która od wieków zagrzewała do walki o wolność. Typowo romantycznym gatunkiem jest dramat poetycki, będący wytworem panującej wówczas koncepcji syntezy sztuk i gatunków. Jako przykład rozpatrzmy III część "Dziadów". Znajdziemy tu pierwiastki epickie ( opowiadanie ), liryczne ( widzenie ks. Piotra, 2*Improwizacja ) czy też operowe ( salon warszawski ). Powoduje to szybką zmianę nastrojów, umożliwiając autorowi zapisanie szerokiej gamy uczuć towarzyszącej bohaterom, jak też wpłynięcie na odbiór utworu. Także powieść poetycka ( "Konrad Wallenrod" ) to owoc syntezy bohaterskiego eposu z pierwiastkami scenicznymi. Na długo pozostał on aktualnym, gdyż pod atrakcyjnym kostiumem literackim skrywał treści aktualne - walkę, nienawiść do wroga depczącego naród, wezwanie do zachowania tożsamości. Na dodatkową wartość artystyczńa tego gatunku wpływało umieszczenie akcji w średniowieczu; powstawała bardzo modna wówczas "powieść grozy" I wreszczie epos, znany jeszcze w starożytności, rozwinięty przez Mickiewicza w postaci "Pana Tadeusza", także łączący w sobie lirykę i epikę. Jego wybitne walory artystyczne, przemawiające do każdego Polaka - patrioty jeszcze po latach zjednywać mu będą czytelników i twórców nawiązujących do treści i formy. O żywotności tego gatunku może świadczyć doniosłość wydarzeń wokół których jest osnuty. Oto stworzona jest możliwość dokonania zmiany, zrzucenia jarzma niewoli - każdy niemal bohater ustosunkować się musi do rzeczywistościm wystawiając świadectwo realiom historycznym epoki, w której żyje.
Materiały
Humaniści Europy
Erazm z Rotterdamu (Niderlandy) - myśliciel, polityk, religioznawca, publicysta (cynik - liczne satyry). Korespondował z Zygmuntem Starym i Kanclerzem Łaskim. Głosił tolerancję religijną w duchu irenizmu. Był autorem satyrycznego dzieła pt. \"Pochwała Głupoty\" z 1520 r.
Michał Montaigne (Francja) - pisarz, moralista, autor 3-tomowego dzieła ...
Zarządzanie finansami - znaczenie
ZNACZENIE ZARZĄDZANIA FINANSAMI
Praktycznie każda decyzja firmy ma implikacje finansowe i dyrektorzy nie zajmujący się finansami muszą po prostu orientować się w finansach, aby móc włączyć te implikacje w swoje własne specjalistyczne analizy.
Większość dyrektorów generalnych w tysiącu czołowych firm USA zaczynało karierę w branży finansowej....
Lord Jim jako postać tragiczna
Udowodnij, że Lord Jim jest postacią tragiczną.
Plan pracy:
1.Wyjaśnienie pojęć takich jak :
a)tragizm
b)konflikt tragiczny
c)postać tragiczna
2.Odwołanie się do tragedii antycznej Sofoklesa.
a)Kreon dokonuje wyboru między państwem a rodziną
b)Antygona musi dokonać wyboru między miłością do brata a zakazem króla
3. „Lord JimR...
Samuel Backett - Czekając na Godota
Składa się z II aktów, a każdy z nich z 3 części
Główni bohaterowie to Estragon i Vladimir. Są to dwaj przyjaciele,
znający się od dzieciństwa.Są oni włóczęgami, spiącymi w
rowach.Utrzymują oni, że istnieje szansa odmiany. Ich los może odmienic
Godot na którego czekają. Jednak tu pojawiają się sprzeczności nie
są pewni o co prosili Godota, ...
Analiza "Nie tak" Czesława Miłosza"
Nie tak (z tomu Gdzie wschodzi słońce i kędy zapada 1794)
Wiersz ma formę monologu skierowanego, jest rodzajem wyznania skierowanego do Boga. Modlitewny charakter podkreślony został po¬przez specyficzny zapis, gdzie poszczególne zdania stanowią odrębne wersety, rozdzielone wyrazistymi pauzami – każda z wypowiedzianych myli domag...
Pozioma analiza bilansu przedsiębiorstwa
Pozioma analiza bilansu
Poziomą analizą bilansu jest porównanie powiązań poziomych pomiędzy poszczególnymi pozycjami aktywów i pasywów, co pozwala na ocenę struktury majątkowo – kapitałowej firmy. Ma ona wysoki wpływ na poziom ryzyka finansowego, gdyż poszczególne składniki majątkowe różnią się między sobą stopniem płynności. Szczególnie ...
Motyw góry w literaturze
Góra
Góra - W religiach wszystkich ludów znających górę ma ona bardzo bogatą symbolikę. Najczęściej jest przestrzen¬nym symbolem transcendencji, sferą sa¬kralną, siedzibą bogów lub sił zła. Jest kojarzona z niewzruszalnością, pępkiem świata, drogą do nieba, samotnością, miejscem kultu lub medytacji, spotkania człowieka z Bogiem.
Bibl...
Streszczenie "Hamleta" Williama Shakespeara
OSOBY
Klaudiusz - król Danii, brat zmarłego króla, przewrotny, żadny władzy;
Hamlet - syn zmarłego króla, prostoduszny, wrażliwy, inteligentny;
Poloniusz - kanclerz na dworze Klaudiusza;
Horacjo - przyjaciel Hamleta, ubogi szlachcic, szlachetny i honorowy;
Laertes - syn Poloniusza, bardzo porywczy;
Voltymand, Cornelius, Rosencr...