" Kochałem najlichsze ĽdĽbło trawy i człeka co z losem się zmaga" - motto twórczo¶ci Kasprowicza



By odpowiedzieć na zadane w temacie pytanie i by lepiej zrozumieć wiersze Jana Kasprowicza należy bliżej przyjrzeć się jego życiu. Jest to niezwykle istotne ze względu na częste zmiany w sposobie pojmowania poezji i ¶wiata przez autora "Hymnów". Kasprowicz urodził się w rodzinie chłopskiej na Kujawach w roku 1860. Ojciec poety był analfabetą, dlatego największym autorytetem intelektualnym w rodzinie młodego Kasprowicza była jego matka. W wieku dziewięciu lat chłopcu udało się dostać do inowrocławskiego gimnazjum. PóĽniej studiował na uniwersytetach w Lipsku i Krakowie. Był aresztowany przez pruską policję za działalno¶ć socjalistyczną, póĽniej wyjechał i zamieszkał we Lwowie. Tam był członkiem redakcji i wydał mnóstwo książek. Doceniany stopniowo w ¶wiecie literackim doktoryzował się na uniwersytecie lwowskim. W roku 1906 na dwa lata wyjechał do Poronina. Powróciwszy do Lwowa objął katedrę literatury porównawczej. Po swym rektoracie ze względu na stan zdrowia wrócił do "ukochanego" Poronina. W 1923 r. zamieszkał w Harendzie. W rok póĽniej objawiła się nagłymi atakami choroba i Kasprowicz zmarł w 1926r. Najwcze¶niejsze wiersze Kasprowicza pochodzą z okresu gimnazjalnego. Są one próbą wytrwałego na¶ladowania polskiej poezji romantycznej. Należy zaznaczyć, że poeta wtedy jeszcze nie poruszał tematyki chłopskiej. Jego osobowo¶ć się dopiero kształtowała i było za wcze¶nie na sięgnięcie do do¶wiadczeń własnej młodo¶ci. Dopiero w czasie studiów w Lipsku powstają utwory, w których widać pewien indywidualizm. Widać, że na Kasprowicza wpłynęły tendencje ówczesnej epoki. Poeta zaczyna pisać wiersze naturalistyczne. Powstaje cykl "Obrazki natury". Oto fragment jednego z wierszy tego cyklu, pod tytułem: "W chałupie": Na stole, w łyżce blaszanej Podpartej cegły odłamem, Pali się knotek, zasycan Kawałkiem ¶wieżej okrasy I rzuca mgławe ¶wiatełko W mrok zadymionej izdebki Wiersz ten wręcz promieniuje naturalizmem, a wła¶ciwie naturalistyczną opisowo¶cią. Jak wszystkie tego typu utwory, ten także miał wstrząsnąć czytelnikiem. Kasprowicz pokazał niezwykle szczegółowo wygląd nędznej chłopskiej chaty i jej mieszkańców. W tym okresie powstaje ponadto cykl sonetów "Z chałupy". Kasprowicz zaczyna zastanawiać się w nich nad wsią i jej mieszkańcami, nad ich losem i niedolą. W każdym sonecie pokazuje inną chatę chłopską, inną rodzinę, inny problem: "Miała rolę, spredali jej rolę - Były czasy gradu i posuchy, Kubę dawno zamknął grób już głuchy, A skąd płacić, gdy pustki w stodole? (...)" "Leży chory dwa miesiące blisko, Rwanie w krzyżach, ból piersi, ograszka - Nie pomoże ni piasek, ni kaszka (...)" W ten sposób zaczyna traktować niedolę jednostki jako problem dotyczący ogółu społeczeństwa wiejskiego. Kasprowicz w tym okresie traktuje swoją poezję jako działalno¶ć społeczną, jakże sprzeczną z ideami tamtej epoki. W jego twórczo¶ci następuje przełom modernistyczny. Zaczyna się od stopniowego przesuwania w stronę symboliki i metafizyki. Wyrazem prawdziwie modernistycznych warto¶ci jest tomik "Krzak dzikiej róży". W sonetach tych powtarzają się dwa motywy - pąsowej róży i próchniejącej limby. Mają one sens symboliczny. Są refleksją na temat życia, przemijania, ¶mierci. Można powiedzieć, że jest to poezja tęsknoty do siły przyrody, a także zrozumienia, że istota bytu polega na przeplataniu się życia i ¶mierci. ¦miało, można stwierdzić, że Kasprowicz przechodząc na stronę" modernistów nie przestał kochać najlichszego ĽdĽbła trawy i człeka, co z losem się zmaga". Następnym przełomem w twórczo¶ci mistrza były "Hymny". Kasprowicz podjął w nich problem zatracania znaczenia warto¶ci duchowych pod wpływem rozwoju cywilizacyjnego. Poeta podjął wielkie wyzwanie. Rozpoczął rozważania nad miejscem człowieka i poety w ¶wiecie. Zaczął się zastanawiać głębiej nad życiem ludzkim, istnieniem absolutu i władzą Bożą nad warto¶ciami duchowymi. W hymnie Dies Irae" podmiot liryczny przyjmując postawę prometejską, podobnie jak Konrad z Dziadów", wadzi się ze Stwórcą, w imię skazanej na zagładę, oszalałej ze strachu przed dniem gniewu Bożego ludzko¶ci. Kochający człowieka Kasprowicz zadaje pytanie: Dlaczego człowiek ma być skazany za co¶, co Bóg wpisał w istotę ¶wiata ? Cykl jest przepełniony różnorakimi pesymistycznymi postawami filozoficznymi, od dekadentyzmu, poprzez katastrofizm do shopenhaueryzmu. W kolejnym etapie twórczo¶ci Kasprowicza to wła¶nie przyroda tatrzańska stanie się lekiem na jego wewnętrzne bolączki. Powraca on na jej łono z pesymistycznej otchłani. Wtedy to przestaje się "wadzić się z Bogiem" i wprowadza do swojego życia ideowe akcenty franciszkańskie. Jednym z nich jest pogodzenie się ze ¶wiatem, które wynika jakby ze zrozumienia przyrody i ludowej mądro¶ci tych, którzy z nią obcują. Wyraża podziw dla piękna przyrody, której spokój skłania do refleksji nad sensem ludzkiej egzystencji. Przyroda uspokaja, uczy życiowej mądro¶ci. To naturalne piękno dane przez Boga jest symbolem trwało¶ci, a także przemijania i odradzania się. Kasprowicz głosi miło¶ć dla natury, szacunek dla chłopa i jego mądro¶ci. Mądro¶ci, którą posiada tylko ten, który żyje w najbliższym kontakcie z naturą. Postawę franciszkańska znajduje wierne odzwierciedlenie w wierszach "Nie ma tu nic szczególnego" i "Przeprosiny Boga". Jak rozumieć tytułowy cytat "Bom kochał najlichsze ?d?bło "? Można go rozumieć na bardzo wiele sposobów. Nie ulega wątpliwo¶ci, że Kasprowicz chciał w ten sposób co¶ wytłumaczyć. Nie trudno dociec co. Po pierwsze: własne postępowanie. Wyjechał z Lwowa do Poronina i na Harendę. Ten cytat mówi dlaczego to zrobił. Pokochał wie¶, prostych ludzi, przyrodę i mimo wysokiego stanowiska na uniwersytecie lwowskim postanowił dokonać żywota jak najbliżej natury: na wsi. Po drugie: chciał wytłumaczyć przesłanie swoich wierszy. Poeta przez całe życie poszukiwał my¶li i ideałów, które gotów by był uważać za wła¶ciwe. Jego poezja ewoluowała poprzez naturalizm, modernizm, dekadentyzm, by powrócić do symbolicznej harmonii z naturą. Zauważyć należy, że przez cały czas w tle wszystkich wierszy pojawiał się prosty, ubogi człowiek, a także trawa, drzewa, słowem - matka Ziemia. Kasprowicz nie mógł się od niej uwolnić. Natura stanowiła tło wesołych i smutnych wierszy, była wiecznym motywem, który stanowił podporę istoty wiersza. Dlaczego szukał zgody z przyrodą we wszystkich wierszach? Odpowiedz jest prosta: bo kochał najlichsze ĽdĽbło trawy". Dlaczego był przez cały czas pocieszycielem biednych i skrzywdzonych przez los? Bo kochał człeka co z losem się zmaga. Pozostaje na marginesie jeszcze jedno pytanie: Dlaczego kochał przyrodę i prostego, najbliższego jej człowieka? Tego możemy się tylko domy¶lać. Może zatęsknił do nich, gdyż razem z nimi się wychował, a może dotarł do nich dzięki licznym przemy¶leniom i poznawaniu literatury ¶wiatowej. Uważam, że cytat ten w pełni można uznać za motto twórczo¶ci Kasprowicza. Nie da się ukryć że, motyw przyrody i chłopa przewija przez wszystkie jego wiersze. Co by było gdyby o nich zapomniał i zagłębił się w dekadentyzm, modernizm, katastrofizm bez oparcia na naturze? Może nie potrafiłby nic wielkiego napisać, a może wręcz przeciwnie: uwolniłby się z więzów i zagłębiłby się po uszy w nirwanie poszukując istoty bytu. Jedno jest pewne natura i człowiek prosty to tematy najbliższe sercu Kasprowicza .

" Kochałem najlichsze ĽdĽbło trawy i człeka co z losem się zmaga" - motto twórczo¶ci Kasprowicza

Materiały

Analiza "Spadanie" Tadeusza Różewicza Spadanie Poemat Spadanie z 1963 r. Tadeusz Różewicz umie¶cił w tomie Twarz trzecia z 1968 r. Jest to utwór kilkustronicowy (w podręczniku T. Wroczyńskiego – 7 stron), który w technice collage\'u ukazuje moralny, filozoficzny i religijny kryzys współczesnego człowieka. Utwór ten został poddany drobiazgowej analizie przez autora wspomn...

Problem wolno¶ci w romantyĽmie i współczesno¶ci Romantyczne i współczesne my¶lenie o wolno¶ci. Rozważ problem na wybranych utworach literackich I. W czasach zagrożenia lub utraty suwerenno¶ci państwa poeci podejmuj± walkę o uzyskanie wolno¶ci i ocalenie warto¶ci narodowych. Literatura wówczas nacechowana jest patriotyzmem, walk± o wolno¶ć za wszelk± cenę - nawet za cenę życia. Literatur...

Sceneria zdarzeń w "Pamiętniku z powstania warszawskiego" Sceneria zdarzeń Ludzkie tragedie i losy zostały przedstawione w Pamiętniku jako uzależnione od sytuacji w mie¶cie. Autor wiele uwagi po¶więca obra¬zom kolejnych etapów działań i słabnięcia powstania poprzez opisy¬wanie sytuacji na ulicy, odgłosów walki dochodz±cych do schronów i piwnic, przez ukazanie zagrożenia w¶ród kruchych m...

Marginalno¶ć społeczna - wyja¶nienie Marginalno¶ć społeczna Marginalno¶ć jest zwi±zana ze spadkiem znaczenia danej grupy w społeczeństwie m.in. z powodu zmniejszenia się jej liczebno¶ci, osłabienia jej funkcji i pozycji w hierarchii społecznej, reprezentowania skrajnych pogl±dów, podejmowania zachowań nieakceptowanych przez większo¶ć. Dotyczy często nielicznej, mało znacz±cej grup...

"Iliada" jako epos oparty na micie "Wojny trojańskiej" Temat: \"Iliada\" Homera jako bohaterski epos oparty na micie o \"Wojnie trojańskiej\" \"Iliada\" opisuje jeden z epizodów ostatniego roku trwającej 10 lat wojny o Troję-gniew Achillesa, który został obrażony przez wodza Greków, Aganemnona. Zabrał on Achillesowi brankę wojenną, Bryzeidę, co doprowadziło do wycofania się herosa z udziału w walka...

Znaczenie tytułu "Kamieni na szaniec" CO OZNACZA TYTUŁ\'\' KAMIENI NA SZANIEC\'\'? Gdy skatowany przez gestapo Rudy umiera, prosi Czarnego Jasia, by ten zadeklamował mu utwór \'\'Testamen mój\" Juliusza Słowackiego. \" Rudy trzymał w dłoni rękę Zo¶ki i szeptem powtórzył sinymi wargami jedn± ze zwrotek: Lecz zaklimam - niech żywi nie trac± nadziei I przed narode...

Młodzież w IIIcz Dziadów SPOŁECZEŃSTWO POLSKIE • młodzież Aresztowania najczę¶ciej dotycz± młodzieży. S± oni ¶wiadomi tego co robi±, s± nieugięci, wierni ideałom, patrioci, solidarni, zawzięci. Dla niektórych z nich walka stała się czę¶ci± ich życia. Walcz± do końca. Ich ¶rodowisko: bohaterskie, ludzie konsekwentnie potwierdzaj±cy swe ideały, warto¶ci; w rękach...

Zagadnienia etyczne w działalno¶ci gospodarczej Etyka- nauka jak nasze decyzje wpływaj± na innych ludzi(nauka o prawach i obowi±zkach ludzi. Cztery poziomy zagadnień etycznych w działalno¶ci gospodarczej. 1. Na poziomie społeczeństwa- problem Apartheidu w RPA był zagadnieniem na poziomie społeczeństwa (grupa ludzi –systematycznie odmawia podstawowych praw) 2. Poziom in...