Przebudowa polskiego systemu bankowego



Przesłanki i proces przebudowy polskiego systemu bankowego W drugiej połowie lat 80-tych zaczęły przeważać poglądy, że system bankowy powinien być bardziej rozbudowany, że należy dopuścić konkurencję, samodzielność banków i położyć nacisk na ich działalność komercyjną. Ogólnie można powiedzieć, że sytuację charakteryzowały następujące elementy: • ograniczona liczba banków, brak konkurencji i ścisła specjalizacja banków, • łączenie przez NBP funkcji banku komercyjnego i niektórych funkcji banku centralnego, • administracyjne ustalanie przez rząd stóp procentowych, kierunków i wielkości akcji kredytowej (obowiązywał roczny plan kredytowy i plan kasowy), • brak przepisów prawnych regulujących działanie systemu bankowego (m.in. norm przezornościowych), jak też brak instrumentów polityki pieniężnej banku centralnego, • brak międzybankowego systemu rozliczeniowego. Pod koniec lat osiemdziesiątych podjęto reformę, która zasadniczo zmieniła obraz systemu bankowego w Polsce. Punktem wyjścia reformy bankowej był „Program umacniania pieniądza” przygotowany przez NBP w 1987 r. po raz pierwszy w powojennej historii Polski wskazano na doniosłe znaczenie pełnowartościowego pieniądza, jego stabilności i wymienialności, zarówno dla gospodarki, jak i społeczeństwa. Zwrócono uwagę na konieczność stworzenia instytucjonalnych zapór chroniących gospodarkę przed wypływem pustego pieniądza, a w szczególności uniezależnienia banku centralnego od rządu oraz koniunktur i presji politycznych. W celu umocnienia pieniądza – stwierdzono w „Programie” – niezbędne jest oddzielenie funkcji depozytowo-kredytowych, które powinny być domeną samodzielnych banków komercyjnych, od funkcji emisyjnej, realizowanej przez bank centralny. Pierwszy etap reform bankowych stanowiło prawne i organizacyjne wyodrębnienie ze struktur NBP Powszechnej Kasy Oszczędności w 1987 roku. Celem tego przedsięwzięcia było usamodzielnieni PKO i umożliwienie bankowi tworzenia własnej strategii rozwoju. Jednocześnie pozostawiono nie rozwiązaną kwestię obciążeń z przeszłości (tj. długoletnich kredytów na budowę mieszkań udzielonych spółdzielniom mieszkaniowym). 11 kwietnia 1988 r. Rada Ministrów zatwierdziła dokument pod tytułem „Przebudowa organizacji i funkcji NBP i utworzenie sieci banków kredytowych” przygotowany przez NBP oraz wydała rozporządzenie o utworzeniu z dniem 1 maja 1988 r. dziewięciu banków depozytowo-kredytowych. Na tej podstawie rozpoczęto prace organizacyjne i legislacyjne, zmierzające do budowy nowego modelu bankowości polskiej. • Za główne założenie reformy bankowej uznano stworzenie dwupoziomowego systemu bankowego, charakterystycznego dla państw o rozwiniętej gospodarce rynkowej. • Drugim istotnym elementem reformy było utworzenie dziewięciu banków komercyjnych na bazie 430 oddziałów operacyjnych NBP oraz zliberalizowanie warunków wejścia do sektora bankowego. Stworzone zostały szerokie możliwości zakładania banków w formie spółki akcyjnej, zarówno przez osoby fizyczne, jak i prawne, krajowe i zagraniczne. • Usunięte zostały wszelkie ograniczenia podmiotowo-przedmiotowe, klienci uzyskali możliwość wyboru banku i prowadzenia rachunków jednocześnie w wielu bankach, a stosunki relacji klient-bank zastały oparte na umowach. • Banki komercyjne uzyskały samodzielność w zakresie kształtowania profilu swojej działalności, określania wielkości prowizji oraz odsetek od kredytów i pożyczek, a także we wszystkich sprawach związanych z ekonomiką i finansami banku. • Istotnej zmianie uległy relacje banków z bankiem centralnym. Nowy układ stosunków, obejmujący przede wszystkim zagadnienia polityki pieniężnej i nadzoru bankowego, oparty został na wzorach bankowości zachodniej. Ukoronowaniem prac związanych z reformą bankową było uchwalenie 31 stycznia 1989 roku dwóch ustaw: 1. Prawo bankowe, 2. Ustawa o NBP. Wśród zasadniczych zmian wprowadzonych przez nowe prawo należy wymienić: • Określenie wymogów niezbędnych do powołania banku i otrzymania licencji na prowadzenie działalności bankowej, a w tym:  Wielkości minimalnego kapitału założycielskiego,  Kompetencji osób mających prowadzić bank,  Zestawu i treści dokumentów (statut i regulaminy wewnętrzne, struktury organizacyjne, docelowy rynek, plan działania, prognozowane bilanse i rachunki wyników). • Utworzenie nadzoru bankowego w ramach NBP i wyposażenie go w stosowne narzędzia kontroli (badanie sprawozdawczości banków, inspekcja na miejscu, prawo do wydawania zaleceń itd.), • Wprowadzenie zasad rachunkowości bankowej – Bankowego Planu Kont (BPK) przystosowanej do wymogów sprawozdawczości oraz do prowadzenia polityki pieniężnej. BPK zawiera dane mogące służyć do badania sytuacji finansowej, wypłacalności i płynności banków. • Wprowadzenie podstaw do ustalania norm przezorności bankowej przez Prezesa NBP, na zasadzie delegacji i upoważnień ustawowych do wydawania zarządzeń obowiązujących banki. Do podstawowych norm, które są zobowiązane przestrzegać banki, należą następujące współczynniki:  Współczynnik wypłacalności – stanowi najbardziej syntetyczną miarę bezpieczeństwa banku – mierzy bowiem stopień pokrycia kapitałem pozycji obarczonych ryzykiem (aktywów i pozycji pozabilansowych). Przyjęto, że współczynnik nie powinien być niższy niż 8%. Ryzyko odzwierciedlają wagi obciążające w różny sposób poszczególne pozycje. Najwyższe wagi przypisane są do kredytów, najniższe – do operacji ze Skarbem Państwa i bankiem centralnym,  Współczynniki płynności, oblicza się je jako relację płynnych aktywów do pasywów, mierzą zrównoważenie pasywów aktywami o podobnych terminach,  Normy dopuszczalnej koncentracji należności w stosunku do: a) Jednego kontrahenta, b) Pojedynczej umowy, c) Inwestycji kapitałowych banku (zakupu papierów wartościowych, w tym akcji i udziałów), celem tych norm jest uniknięcie zagrożenia wynikającego z nadmiernego zaangażowania się banku w operacje z klientem, którego trudna sytuacja mogłaby wpłynąć na załamanie całego banku,  Norm dopuszczalnych pozycji walutowych w relacji do kapitału własnego banku. • Określenie ogólnych ram prawnych umów rachunku bankowego i zasad udzielania kredytów, ustalających uprawnienia i zakres odpowiedzialności partnerów (w tym zobowiązanie do stosowania zabezpieczeń prawnych przy udzielaniu kredytów, badania sytuacji kredytobiorcy itd.). • Określenie uprawnień Prezesa NBP wobec banków zagrożonych i okoliczności władczego wkraczania w funkcjonowanie banków. Prezes NBP ma prawo:  Wydania polecenia opracowania programu naprawczego,  Powołania zarządu komisarycznego,  Wydania zakazu wykonywania niektórych czynności,  Odebrania licencji na prowadzenie działalności bankowej,  Postawienia wniosku o zawieszenie działalności,  Podjęcia decyzji o likwidacji lub zgłoszenia wniosku do sądu o ogłoszenie upadłości banku. • Wprowadzenie instrumentów polityki pieniężnej, przede wszystkim rezerw obowiązkowych, a następnie kredytów refinansowych i stóp banku centralnego, operacji otwartego rynku. • Wprowadzenie powszechnego obowiązku publikacji sprawozdań finansowych banku – po ich zbadaniu przez audytora i przyjęciu przez walne zgromadzenie akcjonariuszy (dla banków - spółek akcyjnych jest to wymóg Kodeksu handlowego). Ostatecznym celem reformy systemu bankowego było stworzenie warunków pełnienia przez banki funkcji podmiotów narzucających twarde ograniczenie budżetowe podmiotom gospodarczym i zmuszających je do racjonalnego wykorzystywania środków oraz podwyższania efektywności działania. Cel ten miał być osiągnięty przez pełną komercjalizację działalności banków. Celem zasadniczym zaś miała być – w skali makro – alokacja zasobów w gospodarce na zasadzie racjonalności i najbardziej efektywnego ich wykorzystania. Utworzenie dziewięciu regionalnych banków komercyjnych było rezultatem nowych rozwiązań prawnych. Miały one formę banków państwowych, wyposażonych w kapitał (fundusze własne) przez NBP. Centrale banków „dziewiątki” zostały utworzone w miastach o największej aktywności gospodarczej. Uważano, że takie rozmieszczenie będzie stanowić potencjał rozwojowy nowych banków. W 1991 roku Rada Ministrów podjęła decyzję o komercjalizacji banków „dziewiątki”, czyli o przekształceniu ich w spółki prawa handlowego. Łączyło się to m.in. z nadaniem bankom statutów i powołaniem Rad Nadzorczych. Radom Banków (nadzorczym) postawiono następujące zadania: • Przygotowanie banków do prywatyzacji, • Przeprowadzenie restrukturyzacji aktywów, • Podwyższenie efektywności banków, • Przebudowę struktur organizacyjnych i dokonanie niezbędnych zmian personalnych. Komercjalizacja była pierwszym krokiem w kierunku prywatyzacji banków „dziewiątki”. Kolejnym etapem było dokonanie w połowie 1991 roku wyboru banków do prywatyzacji. Jako podstawowe kryterium wyboru pierwszych dwóch banków przyjęto dotychczasowe wyniki działalności. Okres brany pod uwagę obejmował lata 1989 – 1990 i pierwszą połowę 1991 r. Dochody i koszty banków w tym okresie były kształtowane w znacznej mierze przez zjawiska inflacyjne, co zniekształciło nieco analizę wyników ekonomicznych. W celu przyspieszenia modernizacji siedem banków z „dziewiątki” realizowało w latach 1992 – 1994 tzw. porozumienia bliźniacze z bankami z krajów rozwiniętych. Porozumienia polegały na współpracy w dziedzinie formułowania strategii banku, zarządzania aktywami i pasywami, ulepszania procedur kredytowych itd. W zakładanych celach prywatyzacji banków chodziło o to, aby pełna odpowiedzialność za kierowanie bankami spoczęła na władzach banku i ich prywatnych właścicielach, a nie na Skarbie Państwa (a właściwie Ministrze Finansów reprezentującym Skarb Państwa). Zarządy, Rady Nadzorcze i nowi właściciele mieliby odtąd ponosić pełną odpowiedzialność nie tylko za realizację misji i przyjętej strategii, lecz także za bieżące kierowanie i ewentualną restrukturyzację banku. Oczekiwano, że dzięki sprywatyzowaniu banki będą się kierować w swych działaniach wyłącznie kryteriami mikroekonomicznej efektywności, co z kolei miało prowadzić do rzeczywistej realizacji postulatu narzucania podmiotom gospodarczym twardych ograniczeń budżetowych, w celu wymuszenia zmian w ich zachowaniach. Innym celem prywatyzacji było unowocześnienie działalności banków, wprowadzenia nowoczesnych metod zarządzania i nowych produktów.

Przebudowa polskiego systemu bankowego

Materiały

Program literacki romantyzmu Romantyzm, to epoka nastała po krótkotrwałym klasycyzmie i potężnym Oświeceniu. Twórcą, którego twórczość możemy uznać za inicjację nowego ruchu filozoficznego był Adam Mickiewicz. Stało się tak dzięki opublikowanym w 1822r. \"Balladom i romansom\". Z zbioru tych utworów przedstawiających program literacki romantyzmu należy wymienić: \"Romantycz...

Oryginalność poetyki Ignacego Gałczyńskiego 5.Orginalność poetyki K. I. Gałczyńskiego K.I.G.--1905-1953Początkowo wzorował się na poetach \'\'Skamandra\'\', ale szybko wypracował swój indywidualny styl. W tym okresie dominowały w jego twórczości dwa nurty:1-pierwszy, związany z kreacją poety-cygana uciekającego od rzeczywistości w świat poezji; 2-drugi, dający początek jego katastroficz...

Teoria literatury i Historia Polski w Literaturze współczesnej Teoria literatury: esej- szkic literacko-naukowy. indeks- spis tematów, rzeczy, nazwisk według przyjętego schematu, najczęściej wg alfabetu. farsa- odmiana komedii czerpiąca temat z życia codziennego, o błahych konfliktach. groteska- rodzaj satyry silnie deformującej rzeczywistość. karykatura- deformowanie przedstawianego przedmiotu lub os...

Teoria literatury i Historia Polski w Romantyźmie Teoria literatury Najpopularniejszymi gatunkami literackimi poza liryką była powieść poetycka i dramat romantyczny. akt- jedna z głównych części dramatu. arcydzieło literackie- dzieło, któremu przypisuje się najwyższe oceny w historii literatury. artyzm- cecha dzieła wzbudzająca przeżycia estetyczne. ballada- utwór epicko-liryczny przed...

"Przedwiośnie" powieść o mijaniu się marzeń z rzeczywistością “Przedwiośnie” – książka o rozmijaniu się marzeń z rzeczywistością. Rozmijanie się marzeń z rzeczywistością, czyli rozczarowanie, w powieści Stefana Żeromskiego pt. “Przedwiośnie” dotyka bardzo mocno i często głównego bohatera – Cezarego Barykę. Wszystkie jego perypetie opisane w książce można uznać za pasmo ...

Porównanie mesjanizmu Słowackiego a Mickiewicza Pojęcie mesjanizm sięga do judaizmu i wzięło się od imienia Mesjasza, na którego przyjście oczekiwali Izraelici. Mesjasz miał przynieść im wolność. Według historyka filo-zofii Stanisława Pieroga mesjanizm jest wiarą w rychłe ziemskie zbawienie ludzkości, dokonane przez jednostkę lub zbiorowość powołanych przez Boga do tego celu. Z mesjanizmem...

Sytuacja polityczna Polaków po klęsce powstania 1863 2. Granice czasowe pozytywizmu w Polsce (sytuacja polityczna Polaków po klęsce powstania 1863). Zrodzony w epoce romantycznej mesjanizm widział Polskę jako kraj przeznaczony do spełnienia wielkiej misji odrodzenia Europy, a Polaków jako naród wybrany, otoczony szczególną opieką boską, powołany do podjęcia przewodniej roli w życiu Europy. Klęska...

Szczegółowa interpretacja i analiza wiersza "Deszcz jesienny" \"Deszcz jesienny\". Wiersz nietypowo rozpoczyna się od refrenu, który powtarza się ponadto po każdej z trzech zwrotek. Refren jest tak skonstruowany od strony artystycznej by maksymalnie wywołać wrażenie monotonii i przygnębienia. Służą temu głównie wrażenia słuchowe: deszcz dzwoni, pluszcze, tłucze o szyby, jęczy, płacze (onomatopeja). Celowo...