. PROBLEM “PROGRAMOFOBII" Artykuły “Programofobia" Karola Irzykowskiego jest potępieniem bezprogramowej ideologii Skamandrytów. Ich “Słowa Wstępnego" najważniejsze punkty programu to: • brak ugrupowań programowych w Polsce, • niestawianie programów, objawem małoduszności “... lecz dziwne jest u pokolenia najmłodszego, które się jeszcze nigdy nie sparzyło, a już na zimne dmucha". • Irzykowski uważa iż we “Słowie Wstępnym" Skamandrytów jest wiele pomyłek. Nieświadomie wzorują się oni na filozofii Bergsona i stąd ich wstręt do programów. • programy są istotnym spojrzeniem wstecz i dzieleniem nieobliczalnego życia przez znane. • wyprawa Kolumba w nieznane jest dowodem, że mimo odkrycie Ameryki nie było planowane (brak programu) to Kolumb wyruszył z pewnym zamierzeniem (programem), znalezienia najkrótszej drogi do Indii. -bez programowości nie ruszy się z miejsca, -tylko gdy ma się program, ma się również niespodzianki nadprogramowe • “Do chaosu 'stawania się' należy się tylko przez to, że się temu chaosowi przeciwstawia, a nie przez to, że się chaos naśladuje" • “Słowo Wstępne" jest miejscem nie na słowa, nie na czyny. • dawne programy nie dotykały aktu poetyckiego, obiecywały tylko nową jakość i takie mogłoby być “Słowo Wstępne"* gdyby nie zaprzeczyło własnej naturze. “Słowo Wstępne" - do pierwszego numeru pisma “Skamander" było ono uzasadnieniem, dlaczego Skamandryci byli niechętni wobec wszelkich programów.
Problem "programofobii" w XX-leciu
. PROBLEM “PROGRAMOFOBII" Artykuły “Programofobia" Karola Irzykowskiego jest potępieniem bezprogramowej ideologii Skamandrytów. Ich “Słowa Wstępnego" najważniejsze punkty programu to: • brak ugrupowań programowych w Polsce, • niestawianie programów, objawem małoduszności “... lecz dziwne jest u pokolenia najmłodszego, które się jeszcze nigdy nie sparzyło, a już na zimne dmucha". • Irzykowski uważa iż we “Słowie Wstępnym" Skamandrytów jest wiele pomyłek. Nieświadomie wzorują się oni na filozofii Bergsona i stąd ich wstręt do programów. • programy są istotnym spojrzeniem wstecz i dzieleniem nieobliczalnego życia przez znane. • wyprawa Kolumba w nieznane jest dowodem, że mimo odkrycie Ameryki nie było planowane (brak programu) to Kolumb wyruszył z pewnym zamierzeniem (programem), znalezienia najkrótszej drogi do Indii. -bez programowości nie ruszy się z miejsca, -tylko gdy ma się program, ma się również niespodzianki nadprogramowe • “Do chaosu 'stawania się' należy się tylko przez to, że się temu chaosowi przeciwstawia, a nie przez to, że się chaos naśladuje" • “Słowo Wstępne" jest miejscem nie na słowa, nie na czyny. • dawne programy nie dotykały aktu poetyckiego, obiecywały tylko nową jakość i takie mogłoby być “Słowo Wstępne"* gdyby nie zaprzeczyło własnej naturze. “Słowo Wstępne" - do pierwszego numeru pisma “Skamander" było ono uzasadnieniem, dlaczego Skamandryci byli niechętni wobec wszelkich programów.
Materiały
"Wielkie dzieła literatury światowej nie są na ogół optymistyczne, ale nie odbierają nadziei" J.Przyboś
Rozpoczynając rozważania na ten temat, należałoby zadać sobie pytanie – jakie zadanie ma spełniać utwór literacki, by można go było określić mianem wielkiego dzieła literackiego na skalę światową?
Oczekuje się, że będzie zawierał treści ogólnoludzkie, wartości nieprzemijające, nie tylko w danej epoce, ale w ogóle, na przestrzeni stuleci...
Postawa kapitana Rymwida w "Echa leśne"
Postawa kapitana Rymwida
Jan Rozłucki, czyli kapitan Rymwid, reprezentuje postawę wier¬ności ojczyźnie, zdecydowanego działania, troski o przyszłość kraju i własnej rodziny. Jako wychowanek swojego stryja Jan został ukształ¬towany jako żołnierz. Służył w szeregach rosyjskich, ale – jak się później okazało nie zatracił poczu...
Świat wartości biblijnych w literaturze i sztuce
Świat wartości biblijnych i ich kontynuacja w literaturze i sztuce późniejszych epok.
Ogromna ilość dzieł traktuje o tym, co dobre, a co złe, prezentuje wzorce i antywzorce postaw ludzkich, zawiera pouczenia i zestaw norm etycznych – bezpośrednio lub parabolicznie.
Biblia – najstarsza księga świata – zawiera nie tylko dek...
"Nic co ludzkie nie jest mi obce" - czy Kochanowski był wierny tej zasadzie?
Jan Kochanowski był wierny zasadzie humanistów: „Nic co ludzkie nie jest mi obce” – co przejawia się w jego twórczości.
Poeta popierał szczęśliwe życie na łonie natury. Widać to w utworze pt. „Pieśń świętojańska o sobótce”. Już w pierwszym wersecie zachwala wieś, słowami: „Wsi spokojna, wsi wesoła”. P...
Poglądy Witkiewicza na temat społeczeństwa, cywilizacji i kultury
Poglądy Witkiewicza na temat kultury, cywilizacji i społeczeństwa
Cywilizacja zmierza ku zagładzie z powodu zaniku “metafizycznego instynktu człowieka\". Utrata przez człowieka podmiotowości, jego mechanizacja, sprowadzenie do roli wykonawcy czynności, a nie twórcy- wiodą nieuchronnie do ostatecznego kryzysu cywilizacji, znajdującego swój...
Charakterystyka Santiago - Stary człowiek i morze
Charakterystyka Santiago
Santiago to główny bohater opowiadania Ernesta Hemingway’a p.t. „Stary człowiek i morze”. Jest rybakiem w podeszłym wieku. Żyje w nędzy, na obrzeżach Hawany. Nie ma dzieci i jest wdowcem, a jego jedyny przyjaciel to młody chłopiec o imieniu Manolin. Santiago często określany jest mianem salao, co j...
Dwa nurty polskiego baroku
Dwa nurty polskiego baroku na przykladzie tworczosci wybranych autorow.
I – NURT DWORSKI – rozwijajacy się na dworach magnackich i krolewskim. Nurt ten reprezentowany jest przez Jana Andrzeja Morsztyna i Daniela Naborowskiego. Ten typ literatury uprawiany był na wzor europejski, zwlaszcza modna stala się poezja wloskiego Marina, któ...
Przesłanie odautorskie w "Odprawie posłów greckich"
Przesłanie odautorskie
Spośród trzech greckich tragediopisarzy Kochanowskiemu najbliższy był Eurypides, u którego fatum odgrywa w rozwoju wypadków stosunkowo nieznaczną rolę. W Odprawie przekleństwo, wina przodków, wola bogów nic nie znaczą. Tu wszystko jest dziełem ludzi i winą aktualną. Los Troi jest losem, któremu można było zapobiec. K...