Pozytywiści wobec romantyzmu i powstania styczniowego (przykłady z biografii i twórczości). Pisarzom debiutującym tuż przed powstaniem styczniowym marzyło się nawiązanie do tradycji wielkiej poezji romantycznej, do jej rozmachu myślowego i jej więzi z życiem narodu. Jednocześnie zdawano sobie sprawę z tego, że trzeba wychodzić poza tamte treści. Wierność tradycji nie powinna polegać na niewolniczym naśladowaniu wieszczów. Zaczynali jako romantycy, zaś pozytywizm mieli dopiero stworzyć. Powstanie traktowali z należytym szacunkiem i potrafili docenić romantyczny zryw, musieli jednak odrzucić ideały na których się wychowali. Sytuację swego startu radzi byli widzieć jako ponowienie walki pierwszego pokolenia romantyków z klasykami. Tak to ujmował Józef Szujski. U romantyków krytykowali przede wszystkim: • ideę mesjanizmu (Michał Bałucki zawarł m. in. w artykule Nasze grzechy krytykę mesjanizmu i mistycyzmu, dopominając się obnażenia błędów przeszłości, które doprowadziły kraj do rozbiorów) • niechęć do prozy • brak tendencyjności (według nich literatura powinna zawierać ideę postępu, kult pracy i nauki oraz ofiarność patriotyczną) • przekonanie o wyjątkowym posłannictwie ideowym, bo swoje przewodnictwo duchowe narodu potraktowali skromnie, bardziej przyziemnie i prozaicznie, jako rodzaj pracy i służby nauczycielskiej • kreację bohatera romantycznego Pozytywiści radykalnie zerwali z romantyzmem, a za koronny argument w tej sprawie uchodzi obrachunek z powstaniem styczniowym, dokonany po jego klęsce. Naraziło ich to na wielostronną krytykę, oskarżano ich nawet o zdradę, a przecież sami mieli epizody powstańcze. Literatura pozytywistyczna jest dziełem właściwie tylko jednego pokolenia. Wydarzeniem, które przesądziło o decyzjach ideowych i orientacjach literackich pisarzy urodzonych w pobliżu lat 1840-1850, stały się wypadki poprzedzające powstanie styczniowe i samo powstanie. Odcisnęły one trwałe piętno na ich dojrzewaniu i powracały w ich wspomnieniach jako fakty, do których odnosili kolejne pasma swych biografii. Nierzadko wiązało się to z osobistym udziałem w wypadkach: • Michał Bałucki organizował w Galicji siatkę spiskową, mającą wspomagać powstanie w Królestwie. Gdy wpadł w ręce policji austriackiej, niemal przez rok był więziony w Krakowie. • Adam Asnyk, który na wieść o powstaniu przyjechał do Warszawy z dalekiej zagranicy, przerwawszy studia, brał udział w pracy dwóch kolejnych Rządów Narodowych, a później przez kilka lat ratował się emigracją przed wyrokiem, jaki niechybnie byłby jego udziałem w kraju. • Eliza Orzeszkowa żarliwie zaangażowała się w sprawy roku 1863 na Polesiu, w opiekę nad rannymi, ukrywanie tropionych i posługi kurierskie (własną karetą paradną udało się jej przewieźć Romualda Traugutta do granicy Królestwa). Sama uniknęła więzienia, ale jej mąż został skazany na zesłanie, a jego majątek skonfiskowano. • Maria Konopnicka mieszkająca wówczas w okolicach łęczycy, podczas tłumienia w tamtych stronach “buntu” ratowała się wraz z mężem i kilkumiesięcznym synkiem ucieczką do Wiednia, potem do Drezna. • Aleksander Głowacki (późniejszy Bolesław Prus) jako szesnastoletni gimnazjalista zbiegł do partyzantki. Podczas potyczki został ranny w głowę, był też więziony. Mimo definitywnego zerwania z romantyzmem pozytywiści niejednokrotnie odwoływali się do minionej epoki i powstania. Robili to m. in.: • B. Prus w Lalce (postać Stanisława Wokulskiego, człowieka o pozytywistycznym światopoglądzie, jednak przesiąkniętego romantyczną uczuciowością i skłonnością do idealizowania miłości, przekonaniem o swojej indywidualności). • E. Orzeszkowa w Nad Niemnem (chodziło jej o podtrzymanie narodowej świadomości, ale nie drogą dosłownego powtarzania ich czynu zbrojnego, ale o naśladowanie programu ideowego bohaterów roku 1863
Pozytywiści w stosunku powstania styczniowego i romantyzmu
Pozytywiści wobec romantyzmu i powstania styczniowego (przykłady z biografii i twórczości). Pisarzom debiutującym tuż przed powstaniem styczniowym marzyło się nawiązanie do tradycji wielkiej poezji romantycznej, do jej rozmachu myślowego i jej więzi z życiem narodu. Jednocześnie zdawano sobie sprawę z tego, że trzeba wychodzić poza tamte treści. Wierność tradycji nie powinna polegać na niewolniczym naśladowaniu wieszczów. Zaczynali jako romantycy, zaś pozytywizm mieli dopiero stworzyć. Powstanie traktowali z należytym szacunkiem i potrafili docenić romantyczny zryw, musieli jednak odrzucić ideały na których się wychowali. Sytuację swego startu radzi byli widzieć jako ponowienie walki pierwszego pokolenia romantyków z klasykami. Tak to ujmował Józef Szujski. U romantyków krytykowali przede wszystkim: • ideę mesjanizmu (Michał Bałucki zawarł m. in. w artykule Nasze grzechy krytykę mesjanizmu i mistycyzmu, dopominając się obnażenia błędów przeszłości, które doprowadziły kraj do rozbiorów) • niechęć do prozy • brak tendencyjności (według nich literatura powinna zawierać ideę postępu, kult pracy i nauki oraz ofiarność patriotyczną) • przekonanie o wyjątkowym posłannictwie ideowym, bo swoje przewodnictwo duchowe narodu potraktowali skromnie, bardziej przyziemnie i prozaicznie, jako rodzaj pracy i służby nauczycielskiej • kreację bohatera romantycznego Pozytywiści radykalnie zerwali z romantyzmem, a za koronny argument w tej sprawie uchodzi obrachunek z powstaniem styczniowym, dokonany po jego klęsce. Naraziło ich to na wielostronną krytykę, oskarżano ich nawet o zdradę, a przecież sami mieli epizody powstańcze. Literatura pozytywistyczna jest dziełem właściwie tylko jednego pokolenia. Wydarzeniem, które przesądziło o decyzjach ideowych i orientacjach literackich pisarzy urodzonych w pobliżu lat 1840-1850, stały się wypadki poprzedzające powstanie styczniowe i samo powstanie. Odcisnęły one trwałe piętno na ich dojrzewaniu i powracały w ich wspomnieniach jako fakty, do których odnosili kolejne pasma swych biografii. Nierzadko wiązało się to z osobistym udziałem w wypadkach: • Michał Bałucki organizował w Galicji siatkę spiskową, mającą wspomagać powstanie w Królestwie. Gdy wpadł w ręce policji austriackiej, niemal przez rok był więziony w Krakowie. • Adam Asnyk, który na wieść o powstaniu przyjechał do Warszawy z dalekiej zagranicy, przerwawszy studia, brał udział w pracy dwóch kolejnych Rządów Narodowych, a później przez kilka lat ratował się emigracją przed wyrokiem, jaki niechybnie byłby jego udziałem w kraju. • Eliza Orzeszkowa żarliwie zaangażowała się w sprawy roku 1863 na Polesiu, w opiekę nad rannymi, ukrywanie tropionych i posługi kurierskie (własną karetą paradną udało się jej przewieźć Romualda Traugutta do granicy Królestwa). Sama uniknęła więzienia, ale jej mąż został skazany na zesłanie, a jego majątek skonfiskowano. • Maria Konopnicka mieszkająca wówczas w okolicach łęczycy, podczas tłumienia w tamtych stronach “buntu” ratowała się wraz z mężem i kilkumiesięcznym synkiem ucieczką do Wiednia, potem do Drezna. • Aleksander Głowacki (późniejszy Bolesław Prus) jako szesnastoletni gimnazjalista zbiegł do partyzantki. Podczas potyczki został ranny w głowę, był też więziony. Mimo definitywnego zerwania z romantyzmem pozytywiści niejednokrotnie odwoływali się do minionej epoki i powstania. Robili to m. in.: • B. Prus w Lalce (postać Stanisława Wokulskiego, człowieka o pozytywistycznym światopoglądzie, jednak przesiąkniętego romantyczną uczuciowością i skłonnością do idealizowania miłości, przekonaniem o swojej indywidualności). • E. Orzeszkowa w Nad Niemnem (chodziło jej o podtrzymanie narodowej świadomości, ale nie drogą dosłownego powtarzania ich czynu zbrojnego, ale o naśladowanie programu ideowego bohaterów roku 1863
Materiały
Wyznaczanie cen kontraktów forward
Kontrakt forward zobowiązuje posiadacza do kupna lub sprzedaży pewnego dobra w określonym czasie i po określonej cenie. Cena określana w kontrakcie jest ceną wykonania (delivery price). W momencie zawierania transakcji ustala się ją na takim poziomie, że wartość kontraktu dla obu stron transakcji jest równa zero. W praktyce oznacza to, że przy...
Preromantyzm - wyjaśnienie pojęcia i cechy
Periodyzacja. Początek jest trudny do określenia. Tendencje można dostrzec już w oświeceniu. Za początek przyjmuje się datę 1789 r., a koniec 1848 (Wiosna Ludów). Rewolucja we Francji 1789 r. objęła sprawy społeczne, religijne, gospodarcze, polityczne. Burzyła w znacznej mierze oświeceniowy obraz świata. Podważała racjonalność ludzkiego działani...
Co to jest mitologia?
Większość utworów literackich nawiązuje do mitologii greckiej. Mitem nazywamy historię prawdziwą, mającą pozorną historyczność i opowiadającą o powstaniu świata, bogach, legendarnych bohaterach. Ze względu na treść mity dzielimy na:
teogoniczne - o narodzinach bogów
kosmogoniczne - o powstawaniu świata
antropogeniczne (antropogenetyczne...
"Konrad Wallenrod" - przebieg zdarzeń
Przebieg zdarzeń
Utwór rozpoczyna krótki poetycki Wstęp, w którym – w ogólnym ujęciu – zarysowane są wzajemne powiązania historyczne i nienawiść pomiędzy Niemcami a Litwinami oraz zapowiedź klęski wrogów ojczyzny (narracja prowadzona jest z pozycji członka lub zwolennika narodu litewskiego):
O Niemnie! wkrótce runą do twych...
Marketing globalny - czynniki
Czynniki determinujące znaczenie marketingu globalnego
Do podstawowych czynników które wyznaczają znaczenie stosowania zasad marketingu globalnego zaliczyć należy globalizację rynków wynikłą przede przez wszystkim przemiany społeczno-polityczne w byłych krajach socjalistycznych (wśród nich Polska), prywatyzacja przedsiębiorstw i dążenie tych kr...
Losy młodego pokolenia w czasie II wojny światowej w wierszach K.Baczyńskiego
. Losy młodego pokolenia w czasie II wojny światowej i ich poetycki wyraz w wierszach Krzysztofa K. Baczyńskiego.
Każdy młody człowiek z niecierpliwością czeka na dojrzałość, snuje plany na przyszłość i wierzy, że jego życie będzie wyjątkowe. Z pewnością tak myśleli młodzi Polacy, którym wypadło żyć w czasie II wojny światowej. Do pokolenia t...
"Odprawa posłów greckich" Jana Kochanowskiego
W roku 1578 ukazała się w Warszawie w druku \"Odprawa posłów greckich\", wystawiona poprzednio na scenie dworskiej z okazji zaślubin Jana Zamoyskiego z Krystyną Radziwiłłówną. Próbując sił na polu tragedii renesansowej Kochanowski podjął ambitne zadanie literackie, odległe, zdawałoby się od natury jego talentu. \"Odprawa...\" stanowi dokume...
Narodziny tragedii i komedii
Ariona - 7- 6 w.p.n.e. półlegendarny grecki poeta i lutnista z Lesbos, domniemany twórca dytyrambu ( pieśń pisana w intencji pochwalnej, gatunek uprawiany w starożytnej Grecji, wyłoniła się z niego tragedia i komedia), jako gatunku literackiego
Tespis - w 534 r. p.n.e. uzupełnił pieśni chóru o postać aktora prowadzącego dialog z przewodnikie...
