Pozytywiści wobec romantyzmu i powstania styczniowego (przykłady z biografii i twórczości). Pisarzom debiutującym tuż przed powstaniem styczniowym marzyło się nawiązanie do tradycji wielkiej poezji romantycznej, do jej rozmachu myślowego i jej więzi z życiem narodu. Jednocześnie zdawano sobie sprawę z tego, że trzeba wychodzić poza tamte treści. Wierność tradycji nie powinna polegać na niewolniczym naśladowaniu wieszczów. Zaczynali jako romantycy, zaś pozytywizm mieli dopiero stworzyć. Powstanie traktowali z należytym szacunkiem i potrafili docenić romantyczny zryw, musieli jednak odrzucić ideały na których się wychowali. Sytuację swego startu radzi byli widzieć jako ponowienie walki pierwszego pokolenia romantyków z klasykami. Tak to ujmował Józef Szujski. U romantyków krytykowali przede wszystkim: • ideę mesjanizmu (Michał Bałucki zawarł m. in. w artykule Nasze grzechy krytykę mesjanizmu i mistycyzmu, dopominając się obnażenia błędów przeszłości, które doprowadziły kraj do rozbiorów) • niechęć do prozy • brak tendencyjności (według nich literatura powinna zawierać ideę postępu, kult pracy i nauki oraz ofiarność patriotyczną) • przekonanie o wyjątkowym posłannictwie ideowym, bo swoje przewodnictwo duchowe narodu potraktowali skromnie, bardziej przyziemnie i prozaicznie, jako rodzaj pracy i służby nauczycielskiej • kreację bohatera romantycznego Pozytywiści radykalnie zerwali z romantyzmem, a za koronny argument w tej sprawie uchodzi obrachunek z powstaniem styczniowym, dokonany po jego klęsce. Naraziło ich to na wielostronną krytykę, oskarżano ich nawet o zdradę, a przecież sami mieli epizody powstańcze. Literatura pozytywistyczna jest dziełem właściwie tylko jednego pokolenia. Wydarzeniem, które przesądziło o decyzjach ideowych i orientacjach literackich pisarzy urodzonych w pobliżu lat 1840-1850, stały się wypadki poprzedzające powstanie styczniowe i samo powstanie. Odcisnęły one trwałe piętno na ich dojrzewaniu i powracały w ich wspomnieniach jako fakty, do których odnosili kolejne pasma swych biografii. Nierzadko wiązało się to z osobistym udziałem w wypadkach: • Michał Bałucki organizował w Galicji siatkę spiskową, mającą wspomagać powstanie w Królestwie. Gdy wpadł w ręce policji austriackiej, niemal przez rok był więziony w Krakowie. • Adam Asnyk, który na wieść o powstaniu przyjechał do Warszawy z dalekiej zagranicy, przerwawszy studia, brał udział w pracy dwóch kolejnych Rządów Narodowych, a później przez kilka lat ratował się emigracją przed wyrokiem, jaki niechybnie byłby jego udziałem w kraju. • Eliza Orzeszkowa żarliwie zaangażowała się w sprawy roku 1863 na Polesiu, w opiekę nad rannymi, ukrywanie tropionych i posługi kurierskie (własną karetą paradną udało się jej przewieźć Romualda Traugutta do granicy Królestwa). Sama uniknęła więzienia, ale jej mąż został skazany na zesłanie, a jego majątek skonfiskowano. • Maria Konopnicka mieszkająca wówczas w okolicach łęczycy, podczas tłumienia w tamtych stronach “buntu” ratowała się wraz z mężem i kilkumiesięcznym synkiem ucieczką do Wiednia, potem do Drezna. • Aleksander Głowacki (późniejszy Bolesław Prus) jako szesnastoletni gimnazjalista zbiegł do partyzantki. Podczas potyczki został ranny w głowę, był też więziony. Mimo definitywnego zerwania z romantyzmem pozytywiści niejednokrotnie odwoływali się do minionej epoki i powstania. Robili to m. in.: • B. Prus w Lalce (postać Stanisława Wokulskiego, człowieka o pozytywistycznym światopoglądzie, jednak przesiąkniętego romantyczną uczuciowością i skłonnością do idealizowania miłości, przekonaniem o swojej indywidualności). • E. Orzeszkowa w Nad Niemnem (chodziło jej o podtrzymanie narodowej świadomości, ale nie drogą dosłownego powtarzania ich czynu zbrojnego, ale o naśladowanie programu ideowego bohaterów roku 1863
Pozytywiści w stosunku powstania styczniowego i romantyzmu
Pozytywiści wobec romantyzmu i powstania styczniowego (przykłady z biografii i twórczości). Pisarzom debiutującym tuż przed powstaniem styczniowym marzyło się nawiązanie do tradycji wielkiej poezji romantycznej, do jej rozmachu myślowego i jej więzi z życiem narodu. Jednocześnie zdawano sobie sprawę z tego, że trzeba wychodzić poza tamte treści. Wierność tradycji nie powinna polegać na niewolniczym naśladowaniu wieszczów. Zaczynali jako romantycy, zaś pozytywizm mieli dopiero stworzyć. Powstanie traktowali z należytym szacunkiem i potrafili docenić romantyczny zryw, musieli jednak odrzucić ideały na których się wychowali. Sytuację swego startu radzi byli widzieć jako ponowienie walki pierwszego pokolenia romantyków z klasykami. Tak to ujmował Józef Szujski. U romantyków krytykowali przede wszystkim: • ideę mesjanizmu (Michał Bałucki zawarł m. in. w artykule Nasze grzechy krytykę mesjanizmu i mistycyzmu, dopominając się obnażenia błędów przeszłości, które doprowadziły kraj do rozbiorów) • niechęć do prozy • brak tendencyjności (według nich literatura powinna zawierać ideę postępu, kult pracy i nauki oraz ofiarność patriotyczną) • przekonanie o wyjątkowym posłannictwie ideowym, bo swoje przewodnictwo duchowe narodu potraktowali skromnie, bardziej przyziemnie i prozaicznie, jako rodzaj pracy i służby nauczycielskiej • kreację bohatera romantycznego Pozytywiści radykalnie zerwali z romantyzmem, a za koronny argument w tej sprawie uchodzi obrachunek z powstaniem styczniowym, dokonany po jego klęsce. Naraziło ich to na wielostronną krytykę, oskarżano ich nawet o zdradę, a przecież sami mieli epizody powstańcze. Literatura pozytywistyczna jest dziełem właściwie tylko jednego pokolenia. Wydarzeniem, które przesądziło o decyzjach ideowych i orientacjach literackich pisarzy urodzonych w pobliżu lat 1840-1850, stały się wypadki poprzedzające powstanie styczniowe i samo powstanie. Odcisnęły one trwałe piętno na ich dojrzewaniu i powracały w ich wspomnieniach jako fakty, do których odnosili kolejne pasma swych biografii. Nierzadko wiązało się to z osobistym udziałem w wypadkach: • Michał Bałucki organizował w Galicji siatkę spiskową, mającą wspomagać powstanie w Królestwie. Gdy wpadł w ręce policji austriackiej, niemal przez rok był więziony w Krakowie. • Adam Asnyk, który na wieść o powstaniu przyjechał do Warszawy z dalekiej zagranicy, przerwawszy studia, brał udział w pracy dwóch kolejnych Rządów Narodowych, a później przez kilka lat ratował się emigracją przed wyrokiem, jaki niechybnie byłby jego udziałem w kraju. • Eliza Orzeszkowa żarliwie zaangażowała się w sprawy roku 1863 na Polesiu, w opiekę nad rannymi, ukrywanie tropionych i posługi kurierskie (własną karetą paradną udało się jej przewieźć Romualda Traugutta do granicy Królestwa). Sama uniknęła więzienia, ale jej mąż został skazany na zesłanie, a jego majątek skonfiskowano. • Maria Konopnicka mieszkająca wówczas w okolicach łęczycy, podczas tłumienia w tamtych stronach “buntu” ratowała się wraz z mężem i kilkumiesięcznym synkiem ucieczką do Wiednia, potem do Drezna. • Aleksander Głowacki (późniejszy Bolesław Prus) jako szesnastoletni gimnazjalista zbiegł do partyzantki. Podczas potyczki został ranny w głowę, był też więziony. Mimo definitywnego zerwania z romantyzmem pozytywiści niejednokrotnie odwoływali się do minionej epoki i powstania. Robili to m. in.: • B. Prus w Lalce (postać Stanisława Wokulskiego, człowieka o pozytywistycznym światopoglądzie, jednak przesiąkniętego romantyczną uczuciowością i skłonnością do idealizowania miłości, przekonaniem o swojej indywidualności). • E. Orzeszkowa w Nad Niemnem (chodziło jej o podtrzymanie narodowej świadomości, ale nie drogą dosłownego powtarzania ich czynu zbrojnego, ale o naśladowanie programu ideowego bohaterów roku 1863
Materiały
Bawełna i len - uprawa
• BAWEŁNA: wymaga dużej ilości wody i wilgoci w ciągu całego okresu rozwoju i bezdeszczowej
pogody podczas zbiorów, uprawiana jest głównie w srefie podzwrotnikowej i zwrotnikowej, jest to roślina
bardzo pracochłonna, jej zbiory wciąż rosną.
- Bawełna zwyczajna
- Bawełna egipska: ma najlepsze włókna, uprawiana w Egipcie ...
Etos rycerza i spiskowca
Etos rycerza i spiskowca.
Etos rycerza, który jest powszechnie znany i propagowany, pochodzi z epoki średniowiecza To właśnie wieki średnie ukształtowały ideał rycerza o nieskazitelnej reputacji, człowieka honoru, walczącego do ostatniej krwi o słuszna sprawę, odważnego i zdolnego do poswiecen.
Ten wzorzec moralny, mocno zakorzeniony w sre...
Krótkie wprowadzenie do średniowiecza
Nazwę średniowiecza (z łac. media tempora - wieki średnie) wprowadzili twórcy renesansowi, dla oznaczenia okresu rozciągającego się pomiędzy antykiem a nowymi czasami odrodzenia. Przyjęta nazwa stanowiła wyraz pogardy w stosunku do poprzedniej epoki, której zarzucano odejście od kultury antycznej i jej zniekształcenie, a także uległość w stosunk...
Depozyty importowe - wyjaśnienie
DEPOZYTY IMPORTOWE –państwo uzależnia zgodę na dokonanie importu od wpłacenia przez importera na specjalny rachunek określonej wartości importowanych towarów przy czym wpłata ta ma charakter depozytu i jest po upływie określonego przez państwo okresu zwracana. Powoduje to dla importera dodatkowe koszty, gdyż na depozyt należy zablokować ś...
"Potop" jako powieść historyczna i fikcyjna
Sienkiewicz przy pomocy wydarzeń i postaci historycznych realizuje ideę krzepienia serc. Postacie historyczne i fikcyjne występują na równych prawach. Autor jako artysta zmienił prawdę historyczną dla celów ideowych.
Płaszczyzna fikcyjna i historyczna są równoległe i mają wiele powiązań. Ukazana jest makro- i mikrohistoria.
Wątek...
"Nie-Boska komedia" - historiozofia w genezie
1. Historiozofia w genezie \"Nieboskiej komedii\":
na przyczyny napisania dzieła złożyły się:
a) powstanie listopadowe w Polsce i nieobecność w nim poety
b) obserwacje poety związane z ówczesną sytuacją polityczną w Europie - wydarzenia rewolucyjne w państwach zachodnioeuropejskich (Francja VII 1830 oraz VI 1832) i refleksje na temat pr...
Wizja miasta w powieściach Juliana Tuwima
. OBRAZ MIASTA W POWIEŚCI TUWIMA
Julian Tuwim - poeta łódzki, czy poeta urodzony w Łodzi? To pierwsze hasło funkcjonuje w charakterze symbolu. Miasto cierpiące na niedostatki wielkich tradycji kulturalnych niejako przypisuje sobie owego 20-letniego, który opuszcza Łódź, aby do niej tak naprawdę nigdy nie wrócić. Nieczęsto wracał do tego miasta ...
Tragiczny los ojca i syna w "Zapomnieniu"
Tragiczny los ojca i syna
Zapomnienie ukazuje problem nędzy małorolnych po uwłaszcze¬niu. Chłop, chociaż wolny, nadal pozostaje w zależności od pana. Ucieka się do kradzieży pożywienia (niedojrzałe kłosy zbóż, deski na trumnę dla dziecka). Wygląd Obali świadczy o tym, że niewiele różni się od zwierzęcia – brudny, obdarty, z głod...