A. "Klaskaniem mając obrzękłe prawice...": Norwid pisze tu o sobie i swoich odczuciach, przy czym nie jest to jedyny temat - drugi to perspektywiczne przedstawienie świata i ocena jego prawidłowości. "Treść" można następująco omówić: w świecie, w którym znudzony pieśniami lud domaga się czynu, w ojczyźnie, w której jest "laurowo i ciemno" ("laurowo" z pieśnią romantyczną,, "ciemno" - bo są czasy terroru, niewoli i niepewności), w takiej atmosferze pojawia się nowy poeta - Norwid. Jest samotny i nie rozumiany (nie naśladuje wielkich wieszczów i nie idzie ich drogą). Wędruje przez świat sam i oto, co ogląda: - ludzi zapatrzonych w przeszłość i tam tylko szukających wartości, - kobiety - sztuczne i fałszywe jak posągi, wierne salonowym konwenansom, - czas "przesytu i Niedzieli" - czyli bierności i lenistwa. Taki świat przemierza Norwid jako poeta - wędrowiec i poezja jego jest "obłędnym!... ależ - wielce rzeczywistym" pamiętnikiem. Poeta żywi jednak nadzieję, że jego wiersze - listy trafią do idealnej przyszłości i kończy tak charakterystycznym motywem: "syn - minie pismo, lecz ty spomnisz, wnuku" - miną pokolenia, zanim społeczność doceni twórczość Norwida. To proroctwo wypełniło się całkowicie. B. "Pielgrzym": Wiersz mówi o Norwidzie, lecz także o hierarchii wartości tego świata, o wyższości sfery duchowej nad sferą spraw materialnych. Norwid postrzega siebie jako pielgrzyma przez życie swoje i każdego z ludzi. Ośmiesza poglądy, które uzależniają wartość człowieka od ilości dóbr ziemskich, jakie posiada. Sam nie ma nic, a wielbłądzia skóra na sandały i namiot symbolizuje wieczną tułaczkę. Lecz zarazem ma bardzo wiele: należy do stanu "nad stanami", ponad płaskość dusz i poglądów, stan, który wartościami duszy sięga nieba i ma tyle ziemi, ile potrzeba jej, by wciąż dążyć do celu: "dopokąd" - czyli dokąd i po coś. Obywatel świata - Norwid przypomina, że człowiek na tym świecie jest tylko przechodniem i ma niewiele czasu, by spełnić swoją misję.
Norwid o sobie
A. "Klaskaniem mając obrzękłe prawice...": Norwid pisze tu o sobie i swoich odczuciach, przy czym nie jest to jedyny temat - drugi to perspektywiczne przedstawienie świata i ocena jego prawidłowości. "Treść" można następująco omówić: w świecie, w którym znudzony pieśniami lud domaga się czynu, w ojczyźnie, w której jest "laurowo i ciemno" ("laurowo" z pieśnią romantyczną,, "ciemno" - bo są czasy terroru, niewoli i niepewności), w takiej atmosferze pojawia się nowy poeta - Norwid. Jest samotny i nie rozumiany (nie naśladuje wielkich wieszczów i nie idzie ich drogą). Wędruje przez świat sam i oto, co ogląda: - ludzi zapatrzonych w przeszłość i tam tylko szukających wartości, - kobiety - sztuczne i fałszywe jak posągi, wierne salonowym konwenansom, - czas "przesytu i Niedzieli" - czyli bierności i lenistwa. Taki świat przemierza Norwid jako poeta - wędrowiec i poezja jego jest "obłędnym!... ależ - wielce rzeczywistym" pamiętnikiem. Poeta żywi jednak nadzieję, że jego wiersze - listy trafią do idealnej przyszłości i kończy tak charakterystycznym motywem: "syn - minie pismo, lecz ty spomnisz, wnuku" - miną pokolenia, zanim społeczność doceni twórczość Norwida. To proroctwo wypełniło się całkowicie. B. "Pielgrzym": Wiersz mówi o Norwidzie, lecz także o hierarchii wartości tego świata, o wyższości sfery duchowej nad sferą spraw materialnych. Norwid postrzega siebie jako pielgrzyma przez życie swoje i każdego z ludzi. Ośmiesza poglądy, które uzależniają wartość człowieka od ilości dóbr ziemskich, jakie posiada. Sam nie ma nic, a wielbłądzia skóra na sandały i namiot symbolizuje wieczną tułaczkę. Lecz zarazem ma bardzo wiele: należy do stanu "nad stanami", ponad płaskość dusz i poglądów, stan, który wartościami duszy sięga nieba i ma tyle ziemi, ile potrzeba jej, by wciąż dążyć do celu: "dopokąd" - czyli dokąd i po coś. Obywatel świata - Norwid przypomina, że człowiek na tym świecie jest tylko przechodniem i ma niewiele czasu, by spełnić swoją misję.
Materiały
Ludzkość w czasach średniowiecza
Cywilizacja
To stan rodzaju społeczeństwa w danym okresie historycznym uwarunkowany stopniem opanowania potrzeb przez człowieka , a więc ogół dóbr materialnych , środków i umiejętności produkcyjnych oraz instytucji społecznych w powiązaniu z wierzeniami , czyli światem duchowym człowieka .
Kultura
Tworzona dla człowieka i przez człowieka w ra...
Cechy renesansu w utworach Szarzyńskiego
Co w tych utworach jest jeszcze renesansowe?
- miłość do życia, fakt, iż przemija nie umniejsza jego wartości, wręcz wyczuwamy, że poeta pragnie życia - jest to pogląd renesansowy.
- przedstawia walkę z szatanem, lecz nie odmalowuje straszliwych obrazbw sżatana i śmierci, pełnych grozy, stractu - charakterystycznych dla póżniejszej epoki,
- ...
Obraz szkoły w "Ferdydurke"
Obraz szkoły.
1. Dyrektor i nauczyciele.
Dyrektor nosi mówiące nazwisko Piórkowski, można je wywodzić od pióra, pisania, biurokracji, ale też od zwrotu „obrastać w piórka”. Jest pewny swoich racji, siedzi „absolutnie i potężnie”. Józia uszczypnął w policzek, wziął pod brodę, a Józio zamiast zaprotestować ukłonił się. W ...
Templariusze - kim byli?
Templariusze-,zakon rycerski założony w 1119 przez rycerza z Szampani Huguesa de Payensa. Początkowo był bractwem chroniącym pielgrzymów przybywajacych do Ziemi Świętej, później głównym zadaniem zakonu stała się walka z muzułmanami. Nazwę templariusze wzięli od ich siedziby w pobliżu dawnej świątyni (templum) Salomona w Jerozolimie.
Templariusz...
Znaczenie wolności szlacheckiej - barok
istota wolności szlacheckiej
- antynomiczność: od zabezpieczenia przed gwałtem do prawa zadawania gwałtu -liberum veto, zajazdy (zbrojne napady) itp.
- odwaga jako brawura i ryzykanctwo
- rozrzutność, lekceważenie dóbr
- opozycyjność - skłonność do pieniactwa powodowanego chęcią zysku materialnego i szeroki gest
- rozrzutność, pewność siebi...
Miłość Wertera do Lotty - plan
Narodziny i rozwój miłości Wertera do Lotty.
Radość z poznania Lotty i fascynacja jej postacią (\"Tyle prostoty przy takim rozumie, tyle dobroci przy takiej mocy, tyle spokoju duszy...\")
Wiadomość o Albercie-narzeczonym Lotty
Bliższe poznanie podczas zabawy
Przekonanie Wertera o odwazajemnieniu jego uczuć przez Lottę (\"On...
Światowa organizacja handldu - wyjaśnienie
ŚWIATOWA ORGANIZACJA HANDLU
W dniu 15 kwietnia 1994 roku w Marakeszu (Maroko) odbyło się spotkanie kończące rokowania Rundy Urugwajskiej. Tego dnia sygnowano Umowę z Marakeszu o Ustanowieniu Światowej Organizacji Handlu (WTO - World Trade Organization). Umowę tą podpisały wszystkie kraje członkowskie GATT. Pod pojęciem Światowej Organizacji...
Karta narodów zjednoczonych - wyjaśnienie
Karta Narodów Zjednoczonych – jest to traktat międzynarodowy i stanowi podstawę działania ONZ (zwany też konstytucją ONZ). Określa prawa i obowiązki państw członkowskich oraz strukturę i procedury działania. Kodyfikuje na szczeblu międzynarodowym główne zasady stosunków międzynarodowych, począwszy od suwerennej równości państw i zakazu uży...