istota wolności szlacheckiej - antynomiczność: od zabezpieczenia przed gwałtem do prawa zadawania gwałtu -liberum veto, zajazdy (zbrojne napady) itp. - odwaga jako brawura i ryzykanctwo - rozrzutność, lekceważenie dóbr - opozycyjność - skłonność do pieniactwa powodowanego chęcią zysku materialnego i szeroki gest - rozrzutność, pewność siebie, duma - ale i pokora, oddanie się woli Boga, poniżające pokuty - ceremonialność i spontaniczność, porywczość - ziemiańskość i rycerskość - w literaturze i sztuce barokowa kunsztowność, a jednocześnie skłonność do prymitywności i rubaszności - widzenie świata pełnego sprzeczności i jednocześnie dążenie do Arkadii -ziemiańskiego dworku - monumentalność i przepych, dekoracyjność sztuki, a z drugiej strony surowość i prostota
Znaczenie wolności szlacheckiej - barok
istota wolności szlacheckiej - antynomiczność: od zabezpieczenia przed gwałtem do prawa zadawania gwałtu -liberum veto, zajazdy (zbrojne napady) itp. - odwaga jako brawura i ryzykanctwo - rozrzutność, lekceważenie dóbr - opozycyjność - skłonność do pieniactwa powodowanego chęcią zysku materialnego i szeroki gest - rozrzutność, pewność siebie, duma - ale i pokora, oddanie się woli Boga, poniżające pokuty - ceremonialność i spontaniczność, porywczość - ziemiańskość i rycerskość - w literaturze i sztuce barokowa kunsztowność, a jednocześnie skłonność do prymitywności i rubaszności - widzenie świata pełnego sprzeczności i jednocześnie dążenie do Arkadii -ziemiańskiego dworku - monumentalność i przepych, dekoracyjność sztuki, a z drugiej strony surowość i prostota
Materiały
Gatunki literackie średniowiecza
Średniowiecze przejęło wiele gatunków uprawianych już wcześniej, takich jak pieśń, tragedia, komedia, historia czy satyra. Jednak średniowieczna literatura stworzyła również kilka nowych gatunków:
MISTERIUM:
Było to widowisko sceniczne, którego treść dotyczyła głównie motywów z Nowego i Starego testamentu. Prezentowało ono fragment dzi...
Ideał człowieka poczciwego Mikołaja Reja
Ideał człowieka poczciwego Mikołaja Reja
Mikołaj Rej(1505-1569)
Nie był człowiekiem zamożnym, choć pochodził z rodziny szlacheckiej.
Urodził się w Żurawnie
Jest czołowym poetą polskim.
Nauki początkowe pobierał w Skalmierzu pod Krakowem, a potem krótko uczęszczał do szkoły we Lwowie, potem krótko do Akademii Krakowskiej. Uczyć się l...
Charakterystyka twórczości Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego
Charakterystyka twórczości wybranego poety okresu międzywojennego.
GAŁCZYŃSKI Konstanty Ildefons, 1905–53, poeta; nastrojowa liryka z elementami fantastyki, humoru, groteski (Zaczarowana dorożka 1948); powieść satyryczna Porfirion Osiełek (1929); pieśni, poematy (Niobe 1951, Wit Stwosz 1952); groteskowe miniatury dramatyczne Teatrzyk ...
Klasyczny wzorzec piękna
Klasyczny - wzorowy, pierwszorzędny - oznacza zwykle twórczość artystyczną i wszystkie późniejsze prądy artystyczne oparte na wzorach antycznych.
Termin „sztuka klasyczna” może być rozumiany na kilka sposobów:
- sztuka antyczna (starożytna);
- sztuka w swoim rodzaju doskonała np.: „klasyczny gotyk”;
- szczytowy okres ...
Ocena efektywności projektów inwestycyjnych - kryteria
KRYTERIA OCENY PROJEKTÓW INWESTYCYJNYCH.
1 Okres zwrotu nakładów określa się PP
2 Wartość bieżąca netto NPV
3 Wewnętrzna stopa zwrotu IRR i IRR* - skorygowana
4 Wskaźnik rentowności inwestycji PJ
Kryterium, które prawidłowo służy ocenie projektów inwestycyjnych powinno:
1. Ujmować wszystkie wydatki i przychody pieniężne, zarówno w okresi...
Kompozycja, narracja, czas i miejsce akcji, ponadczasowa parabola w "Dżumie"
Kompozycja
Dżuma zamyka się w klamrze kompozycyjnej, którą tworzy obraz wychodzących i padających szczurów (początek choroby) oraz pojawiających się znowu w mieście po paromiesięcznej nieobecności (wracają po epidemii). Tekst poprzedza motto: Jest rzeczą równie rozsądną ukazać jakiś rodzaj uwięzienia przez inny, jak ukazać coś, co istn...
Akcja w "Beniowskim"
AKCJA
obraz konfederacji barskiej w czasie walk z wojskiem rosyjskim i powstańcami ukraińskimi;
Społeczności lokalne - definicja, cechy, funkcje
społeczności lokalne –
cechy społeczności lokalnych:
- wyodrębnione terytorium zamieszkałe przez określoną liczbę osób – np. może być to kamienica lub miasto, trudno jest ustalić górną granice, ale określa się ją przez możliwość nawiązywania bezpośrednich kontaktów międzyludzkich
- interakcje społeczne, wynikające z bliskości ...