Motyw dworku w literaturze



Dworek _____ Dworek - Niewielki dom mieszkalny wiejski, rzadziej miejski, najczęściej z gankiem od frontu; mały dwór. W Pol¬sce kojarzony zwykle z kulturą szlache¬cką. W XIX i XX wieku staje się symbolem tej kultury, utożsamianej z wartościami narodowymi. M. Rej „Żywot człowieka poczciwe¬go" - Wiejski dworek jest miejscem, gdzie człowiek z dala od świata może pędzić ciche i spokojne życie w zgodzie z rytmem natury. Tutaj zażywa radości pracy na roli. Tutaj, gdy przypadnie wiosna, może z żonką, z czeladką po sadkoch, po ogródkach sobie chodzić, szczepków naszczepić, drobne drzewka rozsadzić, niepotrzebne gałązki obci¬nać, mszyce pozbierać, krzaczki ochędo-żyć. Tutaj wreszcie wychowuje swoje potomstwo na łudzi poćciwych. J. Kochanowski „Na dom w Czarno-lesie" - Wiejski dom, gniazdo ojczyste, jest symbolem umiarkowanych prag¬nień poety, który - na wzór Horacego -nie pożąda bogactwa ani marmorowych pałaców, ale pragnie cichego i spokoj¬nego życia, otoczony szacunkiem ludzi. Nurt ziemiański w literaturze XVII w. - Nurt ten często zwany jest także dworkowym, ponieważ jego twórcy to zwykle średnia szlachta zamieszkująca w wiejskich dworkach. Dla pisarzy tego nurtu dworek jest symbolem ich swo¬bód, często staje się twierdzą w walkach z sąsiadami. W przeciwieństwie do bo¬gatych rezydencji magnackich, utożsa-miany jest z tym, co swojskie i rodzime. J.Ch. Pasek „Pamiętniki" - Po licz¬nych wojnach Pasek porzuca służbę w wojsku i osiada w swoim majątku. Jego siedziba, dworek wiejski w Krako¬wskiem, staje się nieraz twierdzą, gdyż bujny temperament Paska bywa przy¬czyną licznych procesów (m.in. zostaje skazany na infamię). Czas pobytu na wsi ukazuje autora jako skrzętnego gospo¬darza i dobrego męża. I. Krasicki „Żona modna" - Wiejski dworek pana Pietra po przyjeździe „żo¬ny modnej" zostaje poddany gruntow¬nym zmianom. Stracił cały swój dawny sarmacki charakter, zgoła przeszedł (...) warszawskie pałace. I. Krasicki „Mikołaja Doświadczyńs-kiego przypadki" - 1) Dworek rodzi¬ców Doswiadczyńskiego jest ostoją obs-kurantyzmu i źle pojmowanych tradycji sarmackich. 2) Wiejska siedziba Do-świadczyńskiego po jego powrocie do kraju staje się miejscem, gdzie wprowa¬dza on w życie to wszystko, czego nauczył się na Nipu. A. Mickiewicz „Pan Tadeusz" - Dwo¬rek w Soplicowie, z drzewa, lecz pod¬murowany, jest ostoją polskości i dob¬rych szlacheckich tradycji. Jego wygląd stal się wzorcem polskiego dworku. Wnętrze siedziby Sopliców wskazuje, że szanują oni tradycje narodowe. Dla Mickiewicza Soplicowo staje się sym-bolem szczęścia lat dziecięcych i utraco¬nej ojczyzny. H. Rzewuski „Listopad" - W opowie¬ści o tragicznych losach braci Strawińs-kich wiejski dworek utożsamiony jest ze szlachecką tradycją, którą Rzewuski ujmuje jako jedyną prawdziwie polską. To w dworkach litewskiej szlachty bu¬dzi się sprzeciw wobec rosyjskiego pro¬tektoratu i króla narzuconego przez Ka¬tarzynę II. Scudzoziemszczała, obojętna na losy kraju arystokracja zamieszkuje wspaniałe wielkomiejskie pałace. J. Słowacki „Horsztyński" - W skrom¬nym dworku mieszka stary i ślepy kon¬federat barski, Horsztyński, który pró¬buje pokrzyżować plany zdrajcy, het¬mana Kossakowskiego. Ów dworek sta¬nie się świadkiem jego samobójstwa, gdy starzec dowie się o romansie swojej młodej żony z synem Kossakowskiego. J. Słowacki „Fanta/y" - Były mar¬szałek powiatowy, hrabia Respekt, mie¬szka z żoną i dwiema córkami w pod¬upadłym dworku na Podolu. Ogród, który był kiedyś ogrodem angielskim, teraz zarastają chwasty, rury od kaskad wodnych pordzewiały. Aby dwór utrzy¬mać w polskich rękach, hrabiostwo po¬stanowili wydać starszą córkę, Diannę, za bogatego obieżyświata, hrabiego Fantazjusza. A. Fredro „Śluby panieńskie" - Dwo¬rek pani Dobrójskiej jest miejscem, któ¬re początkowo Gustaw uważa za wyjąt¬kowo nudne, więc nocami ucieka, by bawić się w karczmach. Gdy jednak na wieść o ślubach panieńskich Klary i Anieli zacznie snuć swoją intrygę, wiejska siedziba stanie się miejscem nader interesującym. A. Fredro „Damy i huzary" - Gdy do dworku Majora zjadą jego siostry, ciche i spokojne kawalerskie życie, jakie do¬tąd pędził z przyjaciółmi, skończy się. Matrymonialne zabiegi trzech kobiet zamienią siedzibę mężczyzn w praw¬dziwe pole bitwy o zachowanie kawale¬rskiej wolności. A. Fredro „Pan Jowialski" - W swoim wiejskim dworku tytułowy pan Jowial¬ski ma niepodzielną władzę. On decydu¬je o wszystkim i jego decyzje nie pod¬legają żadnej dyskusji. Jest jednocześnie ów dworek ostoją szlacheckiego humo¬ru i dobrodusznej kpiny. C.K. Norwid „Fortepian Szopena" - Dom modrzewiowy wiejski staje się w wierszu Norwida symbolem tradycji narodowych, których doskonałej syn¬tezy z wartościami etycznymi, estetycz¬nymi i religijnymi dokonał w swojej muzyce Chopin. E. Orzeszkowa „Nad Niemnem" - 1) W siedzibie Korczyńskich poza nielicz¬nymi pracującymi przebywają sami pró¬żniacy. Jałowe życie mieszkańców Kor-czyna przeciwstawione jest radosnej, wypełnionej pracą egzystencji Bohaty-rowiczów. 2) Dworek w Olszynce jest miejscem, gdzie Kirłowa boryka się z trudami codziennego życia i pracuje, by utrzymać siebie i dzieci, gdy mąż całe tygodnie spędza poza domem, ob¬jeżdżając okoliczne dwory. H. Sienkiewicz „Rodzina Połaniec¬kich" - Dworek w Krzemieniu jest wyraźnym przeciwieństwem pełnej in¬tryg Warszawy, gdzie żyją aferzyści w stylu Połanieckiego czy Maszki. Jego utrata będzie dla Maryni wielkim prze¬życiem. Kiedy pan Stach będzie chciał uszczęśliwić żonę i podziękować za urodzenie dziecka, odkupi jej właśnie Krzemień. Powrót do wiejskiego dwor¬ku staje się w powieści symbolem po¬wrotu do szlacheckich tradycji ziemiań¬skich, które Sienkiewicz utożsamia z tradycją narodową. H. Sienkiewicz „Ogniem i mieczem" - 1) Dworek starej kniahini Kurcewi-czowej przypomina raczej kozacką cha¬tę niż siedzibę szlachecką, ale dla Skrze-tuskiego jest miejscem niemalże pięk¬nym, ponieważ tu mieszka jego ukocha¬na Halszka. 2) Ten sam dworek stanie się też miejscem grozy, bo tu dokona się rzeź kniaziów Kurcewiczów i ich matki. H. Sienkiewicz „Potop" - Do dworku Billewiczów w Wodoktach pędzi z woj¬ny Kmicic, by odebrać piękny legat w postaci Oleńki. Tutaj też Wołodyjow-ski i inni uwolnieni z rąk Janusza Radzi¬wiłła oficerowie dzięki panu Zagłobie dowiedzą się, że pan Andrzej wstawiał się za nimi do księcia. Tu wreszcie po raz pierwszy zachwieje się wiara Kmici-ca w uczciwe intencje Radziwiłłów. 2) W dworku Skrzetuskich pan Zagłoba pędzi spokojne życie w otoczeniu przy¬branych wnuków, synów Halszki i Jana. H. Sienkiewicz „Pan Wołodyjowski" - 1) Do dworku Kmiciców dociera wieść o nieszczęściu, jakie spotkało Wołodyjowskiego i stąd pan Andrzej wyruszy, by pocieszyć starego druha i, jak mówi Oleńka, dobroczyńcę. 2) Dwo¬rek Ketlinga stanie się siedzibą Zagłoby i Wołodyjowskiego na czas konwokacji. Tutaj zatrzyma się również siostra pana Michała wraz z Krzysia i Baśką. W jego murach rozegra się kolejny dramat miło¬sny w życiu „małego rycerza", szczꜬliwie zakończony oświadczynami Basi. H. Sienkiewicz „Stary sługa", „Ha¬nia", „Selim Mirza" - W tych trzech opowiadaniach, połączonych miejscem akcji i postaciami głównych bohaterów, w dworku szlacheckim rozegra się dra¬mat dziewczyny, córki starego służące¬go rodziny, która stanie się obiektem rywalizacji dwóch paniczów, Polaka Henryka i Tatara Selima. H. Mniszkówna „Trędowata" - Skro¬mny dworek rodziców Stefci Rudeckiej, tak różny od wspaniałych rezydencji arystokracji, ukazuje przepaść, jaka dzieli biedną guwernantkę od potomka magnackiej rodziny, ordynata Michoro-wskiego. S. Wyspiański „Warszawianka" -W dworku na Grochowie Chłopicki w otoczeniu wiernych sobie oficerów oczekuje na meldunki z pola bitwy pod Olszynką. S. Wyspiański „Wesele" - Akcja dra¬matu toczy się w bronowickiej chacie, ale w wystroju weselnej izby można odnaleźć wiele elementów typowych dla szlacheckiego dworku: złożone w krzyż szable, flinty, pasy podróżne, torba skórzana. To pomieszanie kultur szlacheckiej i chłopskiej ma symbolizo¬wać sytuację wyjściową dramatu - oto na weselu spotkają się chłopi i inteligen¬cja o szlacheckim rodowodzie. M. Rodziewiczówna „Dewajtis" - Dla Marka Czertwana opieka nad majątkiem i siedzibą rodu Orwidów jest spełnie¬niem obowiązku nałożonego przez ojca, ale także w pewien sposób służbą oj¬czyźnie - stary Orwid był powstańcem 1863 roku. Kiedy z Ameryki powróci do kraju dziedziczka majątku, Irena, miłość młodych doprowadzi do małżeństwa i Marek zostanie już nie opiekunem, ale gospodarzem. S. Żeromski „Ludzie bezdomni" - Dworek rodziców jawi się we wspo¬mnieniach Joasi Podborskiej jako miejs¬ce, gdzie przeżyła najszczęśliwsze chwile swojego życia. Kiedy po latach powróci do rodzinnego domu, znajdzie go zupełnie zmienionym przez obec¬nych właścicieli. S. Żeromski „Wierna rzeka" - W pod¬upadłym dworku, Niezdołach, na tle wydarzeń powstania styczniowego roz-grywa się dramatyczny romans ubogiej szlachcianki, Salomei Brynickiej, i ura¬towanego przez nią powstańca, Józefa Odrowąża, syna arystokratycznego ro¬du. S. Żeromski „Przedwiośnie" - 1) Dwór w Nawłoci staje się świadkiem miłosnych perypetii Cezarego Baryki. 2) Opis życia w Nawłoci staje się dla Żeromskiego pretekstem do pokazania lekkomyślności i niefrasobliwości zie-miaństwa, a także swoistej anachronicz¬ności szlachty. W.S. Reymont „Ziemia obiecana" -1) Sielskość i spokój życia w dworku ojca Karola Borowieckiego stanowią całko¬wite przeciwieństwo brutalnych praw rządzących egzystencją w Łodzi. 2) Dworek, do którego przenosi się stary Borowiecki po sprzedaniu majątku na wsi, położony na przedmieściach Łodzi, w pobliżu fabryki Karola, jest enklawą dobra i elementarnych wartości w zdep-rawowanym świecie goniącym za zys¬kiem. M. Samozwaniec „Na ustach grze¬chu" - Dworek rodziców Steńki jest parodią wyobrażeń Mniszkówny o życiu drobnej szlachty. S.I. Witkiewicz „W małym dworku" - A taki miał być przyjemny nastrój po podwieczorku w mafym, zacisznym, ukrytym w drzewach dworku. Niestety, wszystko by h tak dobrze i tak się, wszyst¬ko popsuto. Mały dworek w Kozłowi-cach, w powiecie sandomierskim staje się świadkiem niezwykłych wydarzeń, w których rzeczywistość miesza się z fantastyką i ujawnione zostają mrocz¬ne tajemnice mieszkańców. M. Pawlikowska-Jasnorzewska „Re¬zerwat" - Spokojne życie wiejskiego domu zostaje całkowicie zburzone przez przyjazd bogatego gościa z Ameryki, który podróżuje po świecie, poszukując miejsc, gdzie zachowały się jeszcze dawne, nie zniszczone przez nowoczes¬ność tradycje i zwyczaje. By go zadowo¬lić, nowoczesny, choć skromny, dom zostaje zamieniony w rezerwat tradycji szlacheckich z XIX wieku i staje się polskim dworkiem, takim, jaki pokazuje literatura. M. Dąbrowska „Noce i dnie" - 1) Dworek w Krepie, który państwo Niechcicowie otrzymują po dawnym ad¬ministratorze Winczewskim, jest przy¬czyną wielu rozterek pani Barbary. Póź¬niej stanie się dla niej miejscem wiel¬kiego szczęścia, bo tu urodzi się Piotruś, ale jednocześnie wielkiej tragedii, bo tu po czerech latach jej ukochany syn umrze. Opuszczać będą jednak Niechci-cowie Krepę z żalem. 2) W dworku w Serbinowie Niechcicowie przeżyją większość swoich nocy i dni, i niedziel, które zdarzają się w życiu rzadziej niż w kalendarzu. Tu urodzą się i dorosną ich dzieci, tu, nie w pełni tego świado¬ma, Barbara pokocha Bogumiła. Konie-czność opuszczenia Serbinowa stanie się dla obojga trudnym przeżyciem. Z. Nałkowska „Granica" - Dworek rodziców w Boleborzy jest dla Zenona Ziembiewicza symbolem tego wszyst¬kiego, czego chciałby w życiu uniknąć. W. Gombrowicz „Ferdydurke" - Wiejski dworek ciotki w Bolimowie, do którego wyjeżdża Józio wraz z Miętu¬sem, miast być ostoją tradycji i narodo-wych wartości, jest dziwacznym miejs¬cem, gdzie wuj opowiada głupawe his¬toryjki, ciotka nieustannie wspomina dzieciństwo głównego bohatera, Zosia okazuje się mdłą i nudną, głupią panien¬ką, a Zygmunt, choć jak przystało na panicza, odbywa erotyczne wyprawy do wsi, jednak ugania się nie za miodkami, ale za „starkami". Dworek ciotki jest jakimś absurdalnym muzeum pseudo-szlachetczyzny. K. Wierzyński „Ojczyzna chochołów" - Ojczyzna w kolumienkach, z widokiem na ule jest dla poety jeszcze jednym pustym symbolem, który odziedziczyła niepodległa Polska po okresie zaborów. Dworek, alkowa z pałaszem na kołku przysłaniają prawdziwy obraz wsi, gdzie szorbut, dzieci kopa. Cz. Miłosz „Dolina Issy" - Polski dwór na Litwie kowieńskiej jest miejscem, gdzie główny bohater powieści, To¬masz, przeżywa inicjację w życie przy¬rody. To także centrum tajemniczego świata, w którym realna historia Litwy po I wojnie światowej miesza się z po¬gańskimi jeszcze zwyczajami, a wszys¬cy ludzie noszą w sobie jakieś cierpienie i tajemnicę. J. Iwaszkiewicz „Sława i chwała" - Ziemiańskie dwory i dworki na Ukrainie to świat, który historia zmiotła z powie¬rzchni ziemi. Ale z tego świata wyras-tają w większości bohaterowie - on jest źródłem ich osobowości. M. Samozwaniec „Maria i Magdale¬na" - Krakowski dworek państwa Kos¬saków, zwany Kossakówką, jest miejs-cem, gdzie przyszłe pisarki, Maria Paw¬likowska-Jasnorzewska i Magdalena Samozwaniec, przeżywają szczęśliwe, beztroskie dzieciństwo. Panuje w nim dziwna atmosfera - jednocześnie artys¬tycznej swobody i mieszczańskich ogra¬niczeń. M. Samozwaniec „Zalotnica niebies¬ka" - Niezwykła atmosfera dworku Kossaków pozwala rozwinąć się orygi-nalnemu talentowi Lilki, która zasłynie jako poetka i autorka doskonałych dra¬matów, Maria Pawlikowska-Jasnorzew¬ska. Tutaj będzie powracać po wszyst¬kich zawodach miłosnych. T. Konwicki „Kompleks polski" - W szlacheckim dworku gdzieś na Litwie pojawia się jak duch Zygmunt Mineyko - powstaniec 1863 roku, którego spotka później tragiczny los: zostanie wydany przez chłopów w ręce kozackiej sotni. T. Konwicki „Bohiń" - W szlacheckim dworku na Litwie w czasie powstania styczniowego toczy się romans rzeko¬mej babki autora z powstańczym emisa¬riuszem - Żydem. * „Nie ma chyba rzeczy obojętniejszej niż dom, w którym się kiedyś mieszkało, i wiara, którą się straciło. Dom nadal stoi, mimo że dawny mieszkaniec zmie¬nił się we włóczęgę, wiara dalej żyje w sercach innych ludzi". (M. Kuncewiczowa) * „Każde pokolenie ulepszało swój dom w imię własnych ideałów, za które następne generacje musiały nieraz dro¬go płacić". (J. Kurek)

Motyw dworku w literaturze

Materiały

Rodzaje i gatunki literatury oświecenia Bajka W Oświeceniu bajka cieszyła się ogromną popularnością ze względu na dydaktyczny charakter, ujęty w zwięzłej i atrakcyjnej formie. Bajka należy do najstarszych utworów dydaktycznych. Wywodzi się z twórczości ludowej, a jako utwór literacki ukształtowała się w starożytnej Grecji. Za twórcę uznany jest półmityczny Ezop, który miał żyć w VI w...

Kapitał zakładowy - podwyższenie i obniżenie PODWYŻSZENIE I OBNIŻENIE KAPITAŁU ZAKŁADOWEGO. Podwyższenie kapitału zakładowego spółki akcyjnej wymaga zmiany statutu. Mówi o tym art. 432 K.s.h. Może ono nastąpić ze środków spółki. Walne zgromadzenie przeznacza na ten cel kapitał zapasowy powstały głównie z nadwyżki netto ceny emisyjnej akcji nad nominalną, dopłat za akcje uprzywilejowane ...

Proces etnogenezy i etnicyzmu - wyjaśnienie Etnogeneza oznacza proces kształtowania się etnosu, jakiejś grupy etnicznej, a wg niektórych badaczy, także proces kształtowania się grupy etnicznej Etapy etnogenezy: a) istnienie warunków, które powodują tworzenie się nowej wspólnoty etnicznej b) przejawiają się cechy odróżniające ją od innych etnosów jej współczesnych c) gdy cechy są wys...

"Moralność pani Dulskiej" na scenie Moralność pani Dulskiej na scenie Moralność pani Dulskiej wystawiana była najpierw w Krakowie (1906), później w Warszawie (1907), gdzie nosiła podtytuł Tragifarsa kołtuńska. Znakomita konstrukcja sceniczna utworu, nowoczesne wykorzystanie zaznaczonej w didaskaliach scenografii charakteryzującej bohaterów jeszcze przed ich pojawieniem się n...

Chłop w literaturze renesansu - Rej w \"Krótkiej rozprawie...\", pokazując chorobę Rzeczypospolitej, wszystkie winy za taki stan zrzuca na szlachtę, duchowieństwo i władzę. Jedynymi niewinnymi, a zarazem najbardziej poszkodowanymi są chłopi, na których spada cały ciężar nieodpowiedzialności innych stanów. Rej pokazuje, że przy okazji nie są chronieni żadnymi prawami, a to co...

Satyryczne postacie w literaturze polskiego oświecenia Satyryczne sylwetki w literaturze polskiego oświecenia. Karykaturalne, satyryczne sylwetki prezentowane są w utworach oświeceniowych głównie w celach dydaktycznych, mają ośmieszyć i wytknąć wszelkie wady pewnych postaw, które uważano za staroświeckie, sarmackie, szkodliwe dla narodu i integralności Rzeczypospolitej; Typowym przy...

Romantyzm w Europie - wstęp I. Romantyzm w Europie - wstęp. Romantyzm jako prąd kulturalny jest zjawiskiem historycznym ogromnie złożonym, m.in. dlatego, że ogarnął wszystkie dziedziny życia (sztukę, filozofię, politykę, obyczajowość), a poza tym przybierał różne kształty w poszczególnych krajach Europy, zależnie od panujących tam stosunków politycznych, społeczno-obycz...

Przejście od mitologii do nauki Przejście od mitologii do nauki. W czasach starożytnych nie było nauki. Świat objaśniano jedynie mitologicznie- Bóg tak chce- tak musi być. To Bóg i nic więcej , był podstawą wszystkiego co dzieje się na Ziemi. Jest on prekursorem, konstruktorem i wykonawcą wszelkich procesów ziemskich. Kiedyś wreszcie starożytni Grekowie przeszli od mitolo...