Modernizm polski



TEMAT: Modernizm na ziemiach polskich. Modernizm polski obejmuje lata 1895÷1918. Od 1890r. mówi się o premodernizmie, gdyż pojawiają się już wówczas hasła nowej epoki. Ma to miejsce w piśmie „Wędrowiec”, a później w piśmie „Życie” wychodzącym w Warszawie w latach 1887÷1891, którego redaktorem był Zenon Przesmycki, pseudonim Miriam. Młoda Polska dzieli się na trzy fazy: - 1895÷1900 - spory programowe, dominacja poezji, ucieczka od problemów społecznych, wpływ Przesmyckiego i Stanisława Przybyszewskiego; - 1900÷1910 - rozwój twórczości patriotycznej zaangażowanej (Stanisław Wyspiański i Żeromski); - 1910÷1918 - rozrachunek z dekadencją, odzyskanie niepodległości jako ukoronowanie patriotycznych dążeń, problemy społeczne (Rejmont, Żeromski); Młoda Polska przejmuje wszelkie założenia modernizmu europejskiego. Ziemie polskie są nadal pod zaborami. W Królestwie Polskim utrwala się rozwój przemysłu, rozwija się klasa robotnicza. Zaczyna działać PPS i SDKPiL. W 1905 r. ma miejsce rewolucja. W Warszawie wychodzi mimo rusyfikacji 10 codziennych pism polskich. Najbardziej znaczącym pismem literackim jest „Chimera” redagowana przez Miriama. Na łamach tego pisma popularyzuje on twórczość wielkich romantyków, a jeden z numerów w całości poświęca Norwidowi. Uznawany jest za jego odkrywcę. W zaborze pruskim trwa walka z germanizacją. W 1908r. popularna staje się „Rota”. W 1899r. odsłonięto pomnik Słowackiego w Mirosławiu. O polskość walczy się także na Warmii i Mazurach, gdzie zdobywa popularność ludowy poeta Michał Kajka. W Galicji dzięki autonomii rozwija się polska kultura. Kraków jest najsilniejszym ośrodkiem modernizmu. Nadal wychodzi tu konserwatywne pismo Stańczyków „Czas”, wokół którego gromadzi się arystokracja. Pismem modernistów jest natomiast „Życie”, którego redaktorem zostaje Stanisław Przybyszewski. Wokół „Życia” gromadzi się cyganeria artystyczna. Podkreśla swoją odrębność poprzez strój (czarne długie płaszcze, czarne kapelusze, białe szaliki). Artyści prowokują filistrów odrzucając małżeństwa, stabilizację materialną. Natomiast demonstrują alkoholizm, narkomanię. W Krakowie uroczyście obchodzi się 100-tną rocznicę urodzin Mickiewicza i Słowackiego. W 1890r. prochy Mickiewicza sprowadzone na Wawel. W 1910r. uroczystości rocznicy Bitwy pod Grunwaldem. W tym roku powstaje też w Krakowie Związek Strzelecki, zalążek przyszłych Legionów Piłsudskiego. Ośrodkami polskiej kultury są uniwersytety w Krakowie i Lwowie oraz teatr w Krakowie, którym kieruje Tadeusz Pawlikowski, a występują Helena Modrzejewska i Ludwik Solski. W Krakowie działał też słynny kabaret Zielony Balonik, do którego teksty pisał Tadeusz Boy Żeleński. Muzyka: Mieczysław Karłowicz: poematy symfoniczne „Trzy odwieczne pieśni”. Ludomir Różycki: autor pieśni i oper oraz głośnego baletu „Pan Twardowski”. Grzegorz Fitelberg: słynny dyrygent powstałej w 1901r. Filharmonii Warszawskiej. Władysław Żeleński: autor pieśni i oper „Kondrad Wallenrod”, „Goplana”, „Stara baśń”. Malarstwo: (impresjoniści) Józef Mehoffel „Słońce majowe”. Leon Wyczółkowski „Dęby rogalińskie”. Jan Stanisławski „Ule na Ukrainie”, „Topole”. Józef Pankiewicz „Targ na kwiaty”. (symboliści) Jacek Malczewski „Błędne koło”, „Melancholia”, „Thanatos”. Władysław Podkowiński „Szał”. (secesja) Stanisław Wyspiański „Portrety dzieci”. Józef Mehoffer „Dziwny ogród”. Rzeźba: Konstanty Laszczka „Zrospaczona”. Władysław Szymanowski - „Pomnik Chopina w Łazienkach”.

Modernizm polski

Materiały

Streszczenie "Świętoszka" Moliera OSOBY Pani Pernelle - matka Orgona, dewotka i despotyczna stara kobieta; Orgon - pan domu, mąż Elmiry, ojciec Damisa i Marianny, głowa rodziny, człowiek naiwny i łatwowierny, całkowicie omotany przez obłudnego Tartuffe\'a; Elmira - żona Orgona; Damis - syn Orgona; Marianna - córka Orgona; Walery - zalotnik Marianny; Kleant -...

Ogólny opis utworu "Bema pamięci rapsod żałobny" \"Bema pamięci rapsod żałobny\" utwór poświęcony pamięci Józefa Bema, bohatera powstania listopadowego, który za \"wolność waszą i naszą\" walczył we Francji i Portugalii, w czasie Wiosny Ludów bił się w obronie Wiednia i na Węgrzech, swoją wspaniałą drogę żołnierza zakończył w służbie tureckiej. Wiersz powstał w 1851 roku, kilka miesięcy po zgo...

Krótki wstęp do "Konrada Wallenroda" \"Macie bowiem wiedzieć, że dwa są sposoby walczenia. Trzeba być lisem i lwem\" Nicolo di Bernardo dei Macchiavelli Żył w latach 1469 - 1527, napisał \"Książe\". Jest to zbiór refleksji na temat sposobów prowadzenia polityki. Uważał, że miarą polityki jest jej skuteczność - \"Cel uświęca środki\". Za pomocą tego motta autor zilustrował ...

Kryteria wyboru źródeł kapitału KRYTERIA WYBORU ŹRÓDEŁ KAPITAŁU 1. Mechanizm dźwigni finans • dźwignia finans – kształtowanie struktury kapitału • dźwignia operacyjna – struktura majątku firmy wpływa na to jakie koszty stałe ponosi firma. Bazuje na udziale kosztów stałych w kosztach całkowitych zwiększa poziom generowanych zysków operacyjnych prze...

Cele ONZ Zgodnie a Kartą Narodów Zjednoczonych zadaniem ONZ jest: - utrzymywanie międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa, - rozwijanie przyjaznych stosunków między narodami, u podstaw których leży poszanowanie zasady równouprawnienia i samostanowienia narodów, - współpraca w zakresie rozwiązywania problemów gospodarczych, społecznych, kulturalnych, h...

Ideał człowieka i obywatela w literaturze staropolskiej Ideał człowieka i obywatela w literaturze staropolskiej Stosunek człowieka do świata zmieniał się na przestrzeni wieków. Na kształtowanie się ludzkich poglądów miały ( i nadal mają ) wpływ wiele czynników. Poszczególne epoki oraz literatura i sztuka tworzona w czasie ich trwania odwzorowują różne światopoglądy. To właśnie one kształtowały chara...

Mity jako pasja Mity to pasja wielu ludzi, także i moja. Czemu my, ludzie współcześni interesujemy się tymi utworami? Uważam, że najważniejszym tego powodem jest to, że mity są jak baśnie. Przenoszą nas w inny świat, czytając je, odcinamy się od rzeczywistości. Przeżywamy losy bohaterów, raz się śmiejemy, podziwiamy, a innym razem płaczemy, niektórzy bohaterow...

Filozofia Młodej Polski 1. Tło filozoficzne Młodej Polski (Schopenhauer, Nietzsche, Bergson). Za początek epoki przyjęto umowną datę 1891 r., której towarzyszyły nowe tendencje ideowo-artystyczne, a za koniec - 1918 r., czyli rok odzyskania przez Polskę niepodległości. Już pod koniec lat osiemdziesiątych XIX w. wyraźnie narasta krytyka programu pozytywistycznego, któr...