"Sklepy cynamonowe" Brunona Schulza - konwencja mitów i symboli: sklepy cynamonowe - symbol poszukiwanego szczęścia, egzotyki i niedoścignionego pragnienia, epoki, która odeszła; ojciec - ptak; Adela - bóstwo zniszczenia, - przedstawienie rzeczywistości jako baśni - subiektywność odbioru każdego elementu, połączonego podświadomie z przeżyciami z okresu dzieciństwa (archetypy); dziecinne wyobrażenia o nim; zapis uczuć jednostki związanych z elementem rzeczywistości, - asocjacyjność metafor, - synestezja - połączenie doznań zmysłowych z obrazami tworzonymi przez umysł, - wprowadzenie do utworu rzeczy i zjawisk nadrealnych jako przykładu możliwych do wychwycenia przez każdego człowieka, kierującego się indywidualizmem, - odwrócenie hierarchii wartości - najważniejsze jest spontaniczne reagowanie na wydarzenia, - kreacjonizm jest podkreśleniem zdążania autora do zachowania tożsamości, indywidualizmu, a także własnego przetworzenia rzeczywistości, - zastosowanie groteski lirycznej dla oddania niepowtarzalności i "dziwności" nastroju, - odrzucenie mimetyzmu jako uniwersalnego spojrzenia twórcy na świat, - rezygnacja z ciągłości fabuły - czasoprzestrzeń konstruowana według uznania odbiorcy. "Ferdydurke" Witolda Gombrowicza - motyw "zdziecinnienia" bohatera - podobnie jak w "Sklepach cynamonowych", - postaci ludzkie są uosobieniem cech charakteru i umysłowości: nauczyciele, rodzina Młodziaków, rodzice uczniów, uczniowie..., - konwencja groteski - sytuacja zagrożenia bohatera jest śmieszna, jak i przerażająca; konwencja "złego snu": wychowanie młodego pokolenia na ludzi niezdolnych do samodzielnego życia; ludzie są kukiełkami, marionetkami, - symbole: Pupa - zdziecinnienie, Gęba - opinia u innych, której nie można zmienić, zatracenie tożsamości, Łydka - instynkty, biologizm, sprzeciw wobec unifikacji, - schematyzm odczuwania i postępowania ludzi w mieście, na wsi i w rodzinie mieszczańskiej, - wykreowanie postaci bliskich obłędu jako dowód nienaturalności ludzkich zachowań i nielogiczności pobudek, - formy jako wykreowane przez ludzi nienaturalne prawidła współżycia, - neologizmy i "archaizacja" wypowiedzi ("Słowacki wielkim poetą był"). "Szewcy" Ignacego Witkacego - TO JEST DRAMAT, ale może się przydać. - dowolność kształtowania i odbioru świata przedstawionego (didaskalia), - groteskowość konwencji - wszystko jest możliwe; częste zmiany akcji (np. rewolucje); zmiany stylu wypowiedzi bohaterów ; bezsens niektórych dialogów; didaskalia częścią akcji utworu, - aluzyjność imion bohaterów, - teoria CZYSTEJ FORMY - maksymalne zdeformowanie świata; odejście od codziennych treści; sposób na odrodzenie teatru niezaangażowanego; wywołanie niepokoju, lęku metafizycznego. Odbiorca w obliczu Tajemnicy Istnienia, którą musi zgłębić indywidualnie. "Proces" Franza Kafki - konwencja koszmaru sennego, - abstrakcyjność lokalizacji czasowej i przestrzennej akcji, - kreacja samego procesu jako wpływu cywilizacji i urzędów na pojedynczego, często zagubionego człowieka, - proces parabolą ludzkiego losu - to nie my decydujemy o narodzinach, śmierci i samym przebiegu życia. Konieczność podporządkowania się z góry ustalonym prawom., - kreacja bohatera jako oskarżonego, którym może być każdy człowiek; ludzie zniszczeni są przez wieloletnie procesy, arogancja adwokata, - otwarta kompozycja dzieła. "Mistrz i Małgorzata" Michała Bułhakowa - wykreowanie postaci Wolanda, Asasella, Behemota, Helli... jako interpretacji biblijnych przekazów o twórcach zła ; występują oni także w płaszczyźnie realistycznej, - trzy przestrzenie: Moskwa, Jerozolima za czasów Chrystusa, przestrzeń fantastyczna, - hiperbolizacja: tragedia ludzi pod wszechwładzą systemu.
Kreacjonizm w prozie polskiej i obcej XX wieku
"Sklepy cynamonowe" Brunona Schulza - konwencja mitów i symboli: sklepy cynamonowe - symbol poszukiwanego szczęścia, egzotyki i niedoścignionego pragnienia, epoki, która odeszła; ojciec - ptak; Adela - bóstwo zniszczenia, - przedstawienie rzeczywistości jako baśni - subiektywność odbioru każdego elementu, połączonego podświadomie z przeżyciami z okresu dzieciństwa (archetypy); dziecinne wyobrażenia o nim; zapis uczuć jednostki związanych z elementem rzeczywistości, - asocjacyjność metafor, - synestezja - połączenie doznań zmysłowych z obrazami tworzonymi przez umysł, - wprowadzenie do utworu rzeczy i zjawisk nadrealnych jako przykładu możliwych do wychwycenia przez każdego człowieka, kierującego się indywidualizmem, - odwrócenie hierarchii wartości - najważniejsze jest spontaniczne reagowanie na wydarzenia, - kreacjonizm jest podkreśleniem zdążania autora do zachowania tożsamości, indywidualizmu, a także własnego przetworzenia rzeczywistości, - zastosowanie groteski lirycznej dla oddania niepowtarzalności i "dziwności" nastroju, - odrzucenie mimetyzmu jako uniwersalnego spojrzenia twórcy na świat, - rezygnacja z ciągłości fabuły - czasoprzestrzeń konstruowana według uznania odbiorcy. "Ferdydurke" Witolda Gombrowicza - motyw "zdziecinnienia" bohatera - podobnie jak w "Sklepach cynamonowych", - postaci ludzkie są uosobieniem cech charakteru i umysłowości: nauczyciele, rodzina Młodziaków, rodzice uczniów, uczniowie..., - konwencja groteski - sytuacja zagrożenia bohatera jest śmieszna, jak i przerażająca; konwencja "złego snu": wychowanie młodego pokolenia na ludzi niezdolnych do samodzielnego życia; ludzie są kukiełkami, marionetkami, - symbole: Pupa - zdziecinnienie, Gęba - opinia u innych, której nie można zmienić, zatracenie tożsamości, Łydka - instynkty, biologizm, sprzeciw wobec unifikacji, - schematyzm odczuwania i postępowania ludzi w mieście, na wsi i w rodzinie mieszczańskiej, - wykreowanie postaci bliskich obłędu jako dowód nienaturalności ludzkich zachowań i nielogiczności pobudek, - formy jako wykreowane przez ludzi nienaturalne prawidła współżycia, - neologizmy i "archaizacja" wypowiedzi ("Słowacki wielkim poetą był"). "Szewcy" Ignacego Witkacego - TO JEST DRAMAT, ale może się przydać. - dowolność kształtowania i odbioru świata przedstawionego (didaskalia), - groteskowość konwencji - wszystko jest możliwe; częste zmiany akcji (np. rewolucje); zmiany stylu wypowiedzi bohaterów ; bezsens niektórych dialogów; didaskalia częścią akcji utworu, - aluzyjność imion bohaterów, - teoria CZYSTEJ FORMY - maksymalne zdeformowanie świata; odejście od codziennych treści; sposób na odrodzenie teatru niezaangażowanego; wywołanie niepokoju, lęku metafizycznego. Odbiorca w obliczu Tajemnicy Istnienia, którą musi zgłębić indywidualnie. "Proces" Franza Kafki - konwencja koszmaru sennego, - abstrakcyjność lokalizacji czasowej i przestrzennej akcji, - kreacja samego procesu jako wpływu cywilizacji i urzędów na pojedynczego, często zagubionego człowieka, - proces parabolą ludzkiego losu - to nie my decydujemy o narodzinach, śmierci i samym przebiegu życia. Konieczność podporządkowania się z góry ustalonym prawom., - kreacja bohatera jako oskarżonego, którym może być każdy człowiek; ludzie zniszczeni są przez wieloletnie procesy, arogancja adwokata, - otwarta kompozycja dzieła. "Mistrz i Małgorzata" Michała Bułhakowa - wykreowanie postaci Wolanda, Asasella, Behemota, Helli... jako interpretacji biblijnych przekazów o twórcach zła ; występują oni także w płaszczyźnie realistycznej, - trzy przestrzenie: Moskwa, Jerozolima za czasów Chrystusa, przestrzeń fantastyczna, - hiperbolizacja: tragedia ludzi pod wszechwładzą systemu.
Materiały
Bogowie olimpu
Życie bogów na Olimpie
Zeus (Jowisz) - bóg nieba i ziemi, nazywany gromowładnym (władał piorunami). Mieszkał w pałacu na Olimpie, tam odbywały się uczty i zebrania.
Hera (Jounona) - małżonka Zeusa, krolowa nieba
Hades (Pluton) - bóg podziemia, władca Hadesu
Posejdon (Neptun) - bóg mórz
Afrodyta (Wenus) - najpiękniejsza bogini, jej nieodłącz...
Cechy bohatera plebejskiego
Bohaterowie plebejscy:
1) Marchołt - opisywany w sposób: brzydki, gruby, kosmaty, jak wieprz
- prostak - wygrawa w rozmowach z mędrem biblijnym królem Salomonem, bo:
- w dialogu wspaniałej geneologii króla przeciwstawia on władzę, błazenstwo
- na każde pytanie odpowiada drwinami
- to sprytny prostak, o niepewnym pochodzeni...
Analiza wiersza "List do ludożerców" Różewicza
ANALIZA WIERSZA
LIST DO LUDOŻERCÓW – Tadeusza Różewicza
1. Temat utworu
Wiersz mówi o wzajemnym odnoszeniu się do siebie ludzi w naszym społeczeństwie.
2. Tytuł
Tytuł wiersza sugeruje, iż jest to list otwarty (ogłoszony publicznie), a więc wypowiedź skierowana do szerokiego kręgu odbiorców. Listy otwarte o...
Kobiety kochane w romantyźmie - opis
PORTRET KOBIET KOCHANYCH W ROMANTYZMIE
W każdym z dotąd poznanych utworów występuje zjawisko miłości do kobiety. W niektórych utworach jest ono wysunięte na pierwszy plan (Cierpienia młodego Wertera – J. W. Goethego), a w niektórych gra podrzędną role, ale mimo tego to uczucie ma ogromny wpływ na rozwój akcji i zakończenie (np. Konrad W...
Władza futurystów rosyjskich
“Język pozarozumowy\" futurystów rosyjskich.
Futuryzm w Rosji:
• Rewolucyjna Rosja – ojczyzna najciekawszych osiągnięć futuryzmu;
• Wpływ odmiennej sytuacji społeczno politycznej na rozwój ideowy (inny niż na zachodzie);
• Nastroje oczekiwania zagłady, indywidualizm, anarchizm – charakterystyka ros. fut...
Relacje między szczęściem jednostki a dobrem ogółu w literaturze polskiej
Literatura polska w pewnych epokach tworzyła wzorce osobowe, które miały być przykładem postaw społecznych i wskazanego postępowania . Przez cały wiek XIX który był symbolem ucisku i uciemiężenia narodu polskiego, takim wzorcem był spiskowiec walczący o wyzwolenie kraju z pod ucisku zaborcy. Jeden z najbardziej wymownych wzorców stworzyła liter...
Terminowe kursy walutowe - problematyka
PROBLEMATYKA TERMINOWYCH KURSÓW WALUTOWYCH Wyznaczanie kursu walutowego:
W Polsce: kursy wyznaczane przez NBP- kurs płynny kierowany:- kurs średni dnia –fixing-średni zamknięcia –ważony kursy wyznaczane przez banki i kantory- zbliżone do kursów płynnych, wyznaczane na podstawie popytu i podaży. Elementy brane pod uwagę przy wyznacz...
Dramat polskiego emigranta
Romantyzm jest to okres w dziejach kultury i literatury europejskiej przełomu XVIII i XIX wieku oraz pierwszej połowy XIX wieku. Powstał na fali europejskich ruchów wolnościowych, które nawiązywały do ideałów Wielkiej Rewolucji Francuskiej. W Anglii towarzyszył ruchowi czartystów, w Rosji powstaniu dekabrystów, a w Polsce powstaniu listopadowemu...