“Język pozarozumowy" futurystów rosyjskich. Futuryzm w Rosji: • Rewolucyjna Rosja – ojczyzna najciekawszych osiągnięć futuryzmu; • Wpływ odmiennej sytuacji społeczno politycznej na rozwój ideowy (inny niż na zachodzie); • Nastroje oczekiwania zagłady, indywidualizm, anarchizm – charakterystyka ros. futuryzmu; • Brak jedności w szeregach futurystów – egofuturyści, kubofuturyści; • Kubofuturyuści = dominująca grupa; • Skutki rewolucji – kolejne podziały (stanowiska nieprzejednane, neutralne lub pro-rewolucyjne); • Upadek kierunku i jego wpływ na następców. Język pozarozumowy: • Wrogość (nienawiść) wobec tradycyjnej poezji i jej zasadom, które doprowadziły do skostnienia słów (jedno znaczenie raz na zawsze) , i które ograniczają poetę (artystę); • Nowe treści = >nowe słowa + nowe skojarzenia słów; • Futuryści rosyjscy (od założeń kubizmu ) – podstawa rewolucji język poetyckiego; • Poezja powinna dążyć do ograniczenia dominacji materiału na rzecz obnażania struktur i form; • Nie akcja lub fabuła, a jakość formy to kryterium oceny; • “Mistyczne siły" zdolne wyrazić najcięższe treści (niemożliwe do wyrażenia przez umowny, konwencjonalny sposób) są ukryte u podstaw języka (m. in. w sylabach, głoskach); • “Należy uwolnić słowa, udręczone i storturowane tyranią myśli, należy stworzyć uniwersalny język pozarozumowy, w którym nie myśl rządziłaby słowami lecz słowo, dźwięk objawiały nieznaną i rewelacyjną treść."; • Język pozarozumowy = władza nad ludzką wyobraźnią.
Władza futurystów rosyjskich
“Język pozarozumowy" futurystów rosyjskich. Futuryzm w Rosji: • Rewolucyjna Rosja – ojczyzna najciekawszych osiągnięć futuryzmu; • Wpływ odmiennej sytuacji społeczno politycznej na rozwój ideowy (inny niż na zachodzie); • Nastroje oczekiwania zagłady, indywidualizm, anarchizm – charakterystyka ros. futuryzmu; • Brak jedności w szeregach futurystów – egofuturyści, kubofuturyści; • Kubofuturyuści = dominująca grupa; • Skutki rewolucji – kolejne podziały (stanowiska nieprzejednane, neutralne lub pro-rewolucyjne); • Upadek kierunku i jego wpływ na następców. Język pozarozumowy: • Wrogość (nienawiść) wobec tradycyjnej poezji i jej zasadom, które doprowadziły do skostnienia słów (jedno znaczenie raz na zawsze) , i które ograniczają poetę (artystę); • Nowe treści = >nowe słowa + nowe skojarzenia słów; • Futuryści rosyjscy (od założeń kubizmu ) – podstawa rewolucji język poetyckiego; • Poezja powinna dążyć do ograniczenia dominacji materiału na rzecz obnażania struktur i form; • Nie akcja lub fabuła, a jakość formy to kryterium oceny; • “Mistyczne siły" zdolne wyrazić najcięższe treści (niemożliwe do wyrażenia przez umowny, konwencjonalny sposób) są ukryte u podstaw języka (m. in. w sylabach, głoskach); • “Należy uwolnić słowa, udręczone i storturowane tyranią myśli, należy stworzyć uniwersalny język pozarozumowy, w którym nie myśl rządziłaby słowami lecz słowo, dźwięk objawiały nieznaną i rewelacyjną treść."; • Język pozarozumowy = władza nad ludzką wyobraźnią.
Materiały
Wiersze Baczyńskiego - o czym sa?
Przeżycia okupacyjne, wyrażane w liryce literatury wojennej, są niezwykle różnorodne. Najsilniej doznania tego czasu wyraziła ta generacja twórców, dla których początek dojrzałości zbiegł się z wkroczeniem w mroczny świat okupacji. To bolesne doznanie, prowadziło do postaw katastroficznych, przekonania o ostatecznym zmierzchu cywilizacji i kultu...
Treny Jana Kochanowskiego
Treny są ostatnim z wielkich dzieł Jana Kochanowskiego. Powstały później niż fraszki, pieśni, psałterz. Dość powszechna jest opinia, że to najwybitniejsze dzieło w dorobku poety, ukoronowanie twórczości. Uważa się także, że jest to jej podsumowanie, a zarazem wszechstronna polemika, a ściślej autopolemika z podstawowymi założeniami własnej fi...
Cechy poezji młodopolskiej w wierszach Kasprowicza
42. „Charakterystyczne cechy poezji młodopolskiej na przykładzie wybranych wierszy Kasprowicza”
Pierwszy okres twórczości Jana Kasprowicza, nosi silne piętno naturalistyczne i pozytywistyczne. Kasprowicz był rzecznikiem skrzywdzonych i poniżonych, w szczególności biedoty wiejskiej. W twórczości jego wyraźne są wpływy naturalizmu, ...
Rola sztuki i artysty w różnych epokach
34. Rola sztuki i artysty w różnych epokach
Sztuka jest to podstawowy składnik kultury. Jeden z zasadniczych sposobów uzewnętrzniania zdolności twórczych człowieka - zespół świadomych działań ludzkich, w wyniku których powstaje przedmiot estetyczny, taki jak obraz, rzeźba, budowla, film, utwór sceniczny bądź muzyczny, określany mianem dzieła l...
Mit rajski
Temat: Czy mit rajski można traktować jako przykład rozumu i samodzielności człowieka?
Adam i Ewa żyli w raju – krainie wiecznej szczęśliwości. Nie mieli żadnych problemów, nie znali bólu ani cierpienia. Nie potrzebowali niczego z zewnątrz. Wszystkiego mieli pod dostatkiem.
Pan Bóg oddając ogród w „zarządzanie” Adamowi pow...
Co to jest pragmatyzm?
PRAGMATYZM
Wiedza ludzka, kierunki poznania miały mieć charakter praktyczny. Wiliam James - według niego poznane powinno być tylko to co praktyczne i potrzebne w codziennym życiu.
Prądy literatury współczesnej
PRĄDY I UGRUPOWANIA ARTYSTYCZNE
BEHAWIORYZM
Behawioryzm (ang. behaviour - zachowanie, postępowanie) to kierunek w psychologii, rozpowszechniony głównie w USA, zakładający badanie nie zjawisk psychicznych, ale postępowania człowieka w oderwaniu od aktów świadomości, nie uwzględniający czynnika społecznego w kształtowaniu psychiki ludzkiej.
...
Ludzie średniowiecza wobec śmierci
Śmierć już od tysiącleci jest podstawowym problemem w filozofii, teologii i religioznawstwie. Pytanie o to, czy stanowi ona kres istoty ludzkiej trapi nas od początku istnienia człowieka. Powstało już wiele koncepcji życia pozagrobowego. Niebo i Piekło, Nirwana, Eldorado, czy
Pola elizejskie i Tartar to tylko część miejsc, w które dusza m...