Konsekwencje moralne II wojny światowej



MORALNE KONSEKWENCJE II WOJNY ŚWIATOWEJ W S T Ę P Wojna i totalitaryzm stworzyły człowiekowi warunki, w których nie mógł wykazać się swoim człowieczeństwem. Głód, ciągła groźba śmierci, tortury fizyczne i psychiczne nie sprzyjały temu by ludzie byli ludźmi. Literatura wojny i okupacji dostarcza szereg aktów utraty człowieczeństwa i wiedzie do refleksji: jak łatwo jest o podłość, o zbrodnię, byle by uratować swoje życie. Czy nie są zaprzeczeniem człowieczeństwa gwałty i „materialne” traktowanie ludzi, kobiet, bezkarne kradzieże i donosy ? Podobnie nieludzka staje się katorżnicza praca i walka o każdy kęs jedzenia „wyrzekanie się” przez rodzinę więźnia-aby nie mieć nic wspólnego z przestępcą . Z kolei ten inny świat udowadnia także, że istnieje wielka wola człowieka i obrona własnej godności ludzkiej. W poezji znajdujemy różne określenia okresu wojny i okupacji np. – czasy pogardy – apokalipsa spełniona – mroczny czas (K.K. Baczyński”Ten świat”) – czas kaleki, lata gniewne (K.K.B. „Niebo złote ci otworzę”) „Inny świat” G. H.-Grudzińskiego „Medaliony” Z. Nałkowskiej „Pożegnanie z Marią”T.Borowskieg „Zdążyć przed Panem Bogiem” Hanny Krall, „Rozmowy z katem”Kaz.Moczarski, „Pamiętnik z powstania warszawsk Mirona Białoszewskieg, „Początek” A, Szczypiorskiego to utwory, które są przykładem, że człowiek boi się wojny, zniewolenia, śmierci. W walce o życie gotów jest zaakceptować zło, przyjąć nieetyczny kodeks obozowy, uodpornić się na krzyk mordowanych być niewrażliwym na brutalny los i nieszczęście innych. W obliczu zagrożenia człowiek jest zdolny do najpodlejszych czynów (donosicielstwa, zdrady, bycia katem) Inne niż moralne konsekwencje: -straty materialne i niewinne ofiary wojny -rozbicie środowisk i instytucji kulturalnych -autorzy tworzą swoje utwory na podstawie własnych doświadczeń i przeżyć, często sami w nich występują -literatura ostrzega przed samozagładą, zatraceniem tradycyjnych wartości moralnych i praw R O Z W I N I Ę C I E Najbardziej wyraźne zmiany -zabicie staje się aktem miłosierdzia „Medaliony””Przy torze kolejowym” „Zdążyć...”(w getcie cenny staje się cyjanek -bezczeszczenie zwłok i ciała „Medaliony””Profesor Spanner” „Dno”(eksperymenty medyczne) -kanibalizm „Medaliony” „Dno”(Kobiety z głodu zmuszone były do pożywiania się ludzkim mięsem. Ale czy my możemy je o to obwiniać? Czy my byliśmy kiedyś tak naprawdę głodni? Borowski mówi : „...” T.Borowski”Dzień na Harmen-zach” (głód jest prawdziwy gdy się patrzy na drugiego człowieka jak na obiekt do zjedzenia) -rozbicie więzi międzyludzkich T.Borowski”Proszę państwa do gazu”(kobiety porzucające niemowlęta, matka odpędzająca dziecko, gdyż boi się własnej śmierci. Instynkt macierzyński został tu przytłumiony i zdominowany przez zwierzęcą walkę o przetrwanie .)”Dzień na Harmenzach”(zabicie syna za kradzież chleba)”U nas w Auschwitzu...”(syn prowadzi do komory gazowej własnego ojca gdyż boi się narazić esesmanowi) „Inny świat” -bierność i obojętność wobec zła „Zdążyć przed Panem Bogiem” Czesław Miłosz”Campo di Fiori” Wojna i okupacja dokonała głębokich spustoszeń w psychice ludzkiej. Przykładem są opowiadania obozowe Tadeusza Borowskiego”Pożegnanie z Marią” Ukazują one człowieka złagrowanego - czyli takiego, którego psychika przystosowała się do warunków obozowych. Niektórzy jak np. Tadek są znieczuleni na śmierć współtowarzyszy, myślą jedynie jak się dostosować i jak przetrwać. Odrzucają wszystkie wartości ludzkie. Uodpornili się już na krzyk bitych i mordowanych. Oswoili się ze śmiercią oraz zatracili uczucie przyjaźni, miłości i solidarnościowe więzi. Stali się nieczuli, obojętni i niewrażliwi na ludzką krzywdę. Naczelnym problemem poruszany przez Borowskiego staje się destrukcyjny wpływ obozu koncentracyjnego na psychikę i kodeks moralny człowieka. Według niego jedynym sposobem na przetrwanie obozu jest życie kosztem innych. W „Medalionach”Z. Nałkow-skiej ukazany jest między innymi wypatrzony obraz psychiki lekarza Spannera, który z ludzkiego tłuszczu produkował mydło. To także zniszczona psychika asystenta profesora młodego gdańszczanina, który o nieludzkim procederze mówi spokojnie, a nawet podziwia talent Niemców , którzy potrafią zrobić „coś” z „niczego”. Na uwagę zasługuje też inna psychika „dobroczyńcy” z opowiadania „Przy torze kolejowy Wojna spowodowała, że ten człowiek, by pomóc cierpiącej kobiecie, która uciekając z transportu została zraniona, zabija ją bez poczucia zbrodni.(żaden z licznie zgromadzonych gapiów nie potrafi zdobyć się na udzielenie pomocy)Autorka ukazuje jak w warunkach zagrożenia i zastraszenia słabnie solidarność międzyludzka nakazująca nieść pomoc cierpiącym. Opowiadanie „Dno” udowadnia, że w straszliwy głodzie człowiek zdolny jest do ludożerstwa (kanibalizmu).Motto : „ludzie ludziom zgotowali ten los” „Rozmowy z katem” K.Moczarsk obrazują, że wojna i hitleryzm zupełnie wypaczyły osobowość Jürgena Stroopa. Szkoła, rodzina, system iwojna wytępiły zeń wszelką wartość, nauczyły go mordować, wykorzystały i spotęgowały jego systematyczność i pedanterię. Wojna dając mu wysokie stanowisko w SS i władzę ukształtowała go na bezdusznego kata i mordercę. „Inny świat”G.H-Grudzińskiego Także i w sowieckich łagrach realia były straszne. I tu w obliczu lufy przystawionej do skroni lub zmuszony poprzez fizyczne i psychiczne tortury, człowiek wypierał się rodziny lub przeciwnie – potwierdzał wszystko co mu zarzucano, choćby brzmiało to idiotycznie. Ale jeśli dawało to szansę przeżycia choćby następnego dnia ? Zakończony jest „Epilogiem” , w którym autor zawarł ważne przesłanie etyczne. Podkreśla on że zła nie usprawiedliwiają żadne warunki zewnętrzne, nawet zagrożenie życia, że człowiek musi do końca zachować swą godność i walczyć o utrzymanie resztek człowieczeństwa(Kostylew z rozdz. „Ręka w ogniu” dokony-wał samo okaleczania się aby nie pracować dla sowietów Z A K O Ń C Z E N I E Wizja człowieka z czasów wojny -istota zupełnie inna, niepojęta w swoich zachowaniach, wygnana ze świata, bezsilna w próbach poznania go, skazana na przetrwanie za wszelką cenę, która traci swe uprzywilejowane miejsce w kulturze a również zdolność wyboru i możliwość budowa-nia własnego losu -jest to człowiek nie wierzący już w dobroć Boga i możliwości słowa, poszukujący na nowo wartości, którego dewizą staje się hasło: „przystosować się i przetrwać” -człowiek podporządkował się regułom władzy obozowej -staje się zwierzęciem, traci wymiar ludzki w tak nieludzkich warunkach-z wojny wyłania się zupełnie inna niepojęta istota ludzka. Jej dewizą życiową staje się zwykła chęć przeżycia za wszelką cenę. -ogromny wpływ na psychikę ludzi, którzy to przeżyli

Konsekwencje moralne II wojny światowej

Materiały

Kandydaci do Unii Europejskiej Kandydaci do Unii Unia Europejska dla wielu państw stała się celem polityki zagranicznej. Zwłaszcza po upadku socjalizmu wiele państw skierowało swoją aktywność w kierunku integracji z UE. Obecnie do wspólnoty kandydują :  państwa z tzw. I grupy : - Polska, - Czechy, - Węgry, - Estonia, - Słowenia, - Cypr,  państ...

Zrównoważenie bilansu płatniczego Metody równoważenia bilansu - nadwyżka kapitałowa Jak już wspomnieliśmy bilans płatniczy musi być zrównoważony. W przypadku Polski jego deficytową cześć (którą stanowią zazwyczaj obroty bieżące) pokrywa wysoka nadwyżka kapitałowa. Składają się na nią inwestycje zagraniczne w prywatyzowane zakłady i budowę nowych oraz zakupy polskich papierów ...

Konstrukcja świata przedstawionego w "Lalce", "Ludziach bezdomnych" i "Granicy" Bolesław Prus \"Lalka\": Dwóch głównych narratorów. Ogólnie głównym bohaterem i sprawozdawcą jest Wokulski, ale w powieści pojawia się samodzielna część, która mogłaby być oddzielnym utworem, jest to \"Pamiętnik starego subiekta\" (Rzeckiego). Polifoniczność w tym utworze ma za zadanie przedstawić te same sytuacje z różnego punktu widzenia, d...

Cezary Baryka wobec rewolucji w "Przedwiośniu" Cezary wobec rewolucji (motyw dajmoniona i ormiańskiej dziewczyny). Cezary we wczesnej młodości widział rewolucję w Baku, byl nawet jej uczestnikiem (zmiana, bunt wobec tego co było, kojarzy mu się z buntem wobec matki), a więc wiedzial co ona ze sobą niesie, nie była to dla niego wyłącznie ideologia. Wiedział również że proletariatsam sie ni...

Echa różnych filozofii w Młodej Polsce Filozofie końca wieku zdominowały trzy koncepcje filozoficzne, które, jak się później okazało, miały ogromny wpływ na sposób myślenia ludzi, literaturę i sztukę a nawet historię. Pierwsza koncepcja filozoficzna to - schopenhaueryzm, czyli dekadencki nastrój pesymizmu, smutku i rozpaczy. Jej twórcą był Artur Schopenhauer, a dzieło, które zyska...

Czy brak uwagi może pomagać reklamie? Czy brak uwagi może pomagać reklamie? Według amerykańskich badań z 1991 roku 69% ludzi podczas emisji reklam telewizyjnych jest zajęta np. szydełkowaniem, rozmową telefoniczną, czytaniem prasy itp. (taka ucieczka od koncentracji uwagi na ekranie, jest szczególnie częsta gdy reklamowane są podpaski). Jak widać twórcy reklam muszą dosto...

Recenzja filmu "Pan Tadeusz" W sobotę 23 października 1999 roku o godzinie 8:00 w Warszawie odbyła się premiera filmu Andrzeja Wajdy \"Pan Tadeusz\". Czekaliśmy na obejrzenie filmu z niepokojem i wręcz niedowierzaniem. Niewiele dni później wybraliśmy się również do kina w Szczecinie, by obejrzeć i ocenić tą tak bardzo reklamowaną i zachwalaną adaptację dzieła Mickiewiczowsk...

Cechy i postawa Wokulskiego budzące sprzeciw Cechy i postawa Wokulskiego budzące sprzeciw. Piękna i szlachetna postawa Wokulskiego miała również i ciemne strony. Wokulski żył w ciągłym konflikcie z samym sobą. Na pewno na potępienie zasługuje małżeństwo dla pieniędzy z Małgorzatą, wdową po Minclu. Został właścicielem sklepu i wkrótce dawne ideały zastąpiła przyziemna praca i robienie pien...