Konsekwencje moralne II wojny światowej



MORALNE KONSEKWENCJE II WOJNY ŚWIATOWEJ W S T Ę P Wojna i totalitaryzm stworzyły człowiekowi warunki, w których nie mógł wykazać się swoim człowieczeństwem. Głód, ciągła groźba śmierci, tortury fizyczne i psychiczne nie sprzyjały temu by ludzie byli ludźmi. Literatura wojny i okupacji dostarcza szereg aktów utraty człowieczeństwa i wiedzie do refleksji: jak łatwo jest o podłość, o zbrodnię, byle by uratować swoje życie. Czy nie są zaprzeczeniem człowieczeństwa gwałty i „materialne” traktowanie ludzi, kobiet, bezkarne kradzieże i donosy ? Podobnie nieludzka staje się katorżnicza praca i walka o każdy kęs jedzenia „wyrzekanie się” przez rodzinę więźnia-aby nie mieć nic wspólnego z przestępcą . Z kolei ten inny świat udowadnia także, że istnieje wielka wola człowieka i obrona własnej godności ludzkiej. W poezji znajdujemy różne określenia okresu wojny i okupacji np. – czasy pogardy – apokalipsa spełniona – mroczny czas (K.K. Baczyński”Ten świat”) – czas kaleki, lata gniewne (K.K.B. „Niebo złote ci otworzę”) „Inny świat” G. H.-Grudzińskiego „Medaliony” Z. Nałkowskiej „Pożegnanie z Marią”T.Borowskieg „Zdążyć przed Panem Bogiem” Hanny Krall, „Rozmowy z katem”Kaz.Moczarski, „Pamiętnik z powstania warszawsk Mirona Białoszewskieg, „Początek” A, Szczypiorskiego to utwory, które są przykładem, że człowiek boi się wojny, zniewolenia, śmierci. W walce o życie gotów jest zaakceptować zło, przyjąć nieetyczny kodeks obozowy, uodpornić się na krzyk mordowanych być niewrażliwym na brutalny los i nieszczęście innych. W obliczu zagrożenia człowiek jest zdolny do najpodlejszych czynów (donosicielstwa, zdrady, bycia katem) Inne niż moralne konsekwencje: -straty materialne i niewinne ofiary wojny -rozbicie środowisk i instytucji kulturalnych -autorzy tworzą swoje utwory na podstawie własnych doświadczeń i przeżyć, często sami w nich występują -literatura ostrzega przed samozagładą, zatraceniem tradycyjnych wartości moralnych i praw R O Z W I N I Ę C I E Najbardziej wyraźne zmiany -zabicie staje się aktem miłosierdzia „Medaliony””Przy torze kolejowym” „Zdążyć...”(w getcie cenny staje się cyjanek -bezczeszczenie zwłok i ciała „Medaliony””Profesor Spanner” „Dno”(eksperymenty medyczne) -kanibalizm „Medaliony” „Dno”(Kobiety z głodu zmuszone były do pożywiania się ludzkim mięsem. Ale czy my możemy je o to obwiniać? Czy my byliśmy kiedyś tak naprawdę głodni? Borowski mówi : „...” T.Borowski”Dzień na Harmen-zach” (głód jest prawdziwy gdy się patrzy na drugiego człowieka jak na obiekt do zjedzenia) -rozbicie więzi międzyludzkich T.Borowski”Proszę państwa do gazu”(kobiety porzucające niemowlęta, matka odpędzająca dziecko, gdyż boi się własnej śmierci. Instynkt macierzyński został tu przytłumiony i zdominowany przez zwierzęcą walkę o przetrwanie .)”Dzień na Harmenzach”(zabicie syna za kradzież chleba)”U nas w Auschwitzu...”(syn prowadzi do komory gazowej własnego ojca gdyż boi się narazić esesmanowi) „Inny świat” -bierność i obojętność wobec zła „Zdążyć przed Panem Bogiem” Czesław Miłosz”Campo di Fiori” Wojna i okupacja dokonała głębokich spustoszeń w psychice ludzkiej. Przykładem są opowiadania obozowe Tadeusza Borowskiego”Pożegnanie z Marią” Ukazują one człowieka złagrowanego - czyli takiego, którego psychika przystosowała się do warunków obozowych. Niektórzy jak np. Tadek są znieczuleni na śmierć współtowarzyszy, myślą jedynie jak się dostosować i jak przetrwać. Odrzucają wszystkie wartości ludzkie. Uodpornili się już na krzyk bitych i mordowanych. Oswoili się ze śmiercią oraz zatracili uczucie przyjaźni, miłości i solidarnościowe więzi. Stali się nieczuli, obojętni i niewrażliwi na ludzką krzywdę. Naczelnym problemem poruszany przez Borowskiego staje się destrukcyjny wpływ obozu koncentracyjnego na psychikę i kodeks moralny człowieka. Według niego jedynym sposobem na przetrwanie obozu jest życie kosztem innych. W „Medalionach”Z. Nałkow-skiej ukazany jest między innymi wypatrzony obraz psychiki lekarza Spannera, który z ludzkiego tłuszczu produkował mydło. To także zniszczona psychika asystenta profesora młodego gdańszczanina, który o nieludzkim procederze mówi spokojnie, a nawet podziwia talent Niemców , którzy potrafią zrobić „coś” z „niczego”. Na uwagę zasługuje też inna psychika „dobroczyńcy” z opowiadania „Przy torze kolejowy Wojna spowodowała, że ten człowiek, by pomóc cierpiącej kobiecie, która uciekając z transportu została zraniona, zabija ją bez poczucia zbrodni.(żaden z licznie zgromadzonych gapiów nie potrafi zdobyć się na udzielenie pomocy)Autorka ukazuje jak w warunkach zagrożenia i zastraszenia słabnie solidarność międzyludzka nakazująca nieść pomoc cierpiącym. Opowiadanie „Dno” udowadnia, że w straszliwy głodzie człowiek zdolny jest do ludożerstwa (kanibalizmu).Motto : „ludzie ludziom zgotowali ten los” „Rozmowy z katem” K.Moczarsk obrazują, że wojna i hitleryzm zupełnie wypaczyły osobowość Jürgena Stroopa. Szkoła, rodzina, system iwojna wytępiły zeń wszelką wartość, nauczyły go mordować, wykorzystały i spotęgowały jego systematyczność i pedanterię. Wojna dając mu wysokie stanowisko w SS i władzę ukształtowała go na bezdusznego kata i mordercę. „Inny świat”G.H-Grudzińskiego Także i w sowieckich łagrach realia były straszne. I tu w obliczu lufy przystawionej do skroni lub zmuszony poprzez fizyczne i psychiczne tortury, człowiek wypierał się rodziny lub przeciwnie – potwierdzał wszystko co mu zarzucano, choćby brzmiało to idiotycznie. Ale jeśli dawało to szansę przeżycia choćby następnego dnia ? Zakończony jest „Epilogiem” , w którym autor zawarł ważne przesłanie etyczne. Podkreśla on że zła nie usprawiedliwiają żadne warunki zewnętrzne, nawet zagrożenie życia, że człowiek musi do końca zachować swą godność i walczyć o utrzymanie resztek człowieczeństwa(Kostylew z rozdz. „Ręka w ogniu” dokony-wał samo okaleczania się aby nie pracować dla sowietów Z A K O Ń C Z E N I E Wizja człowieka z czasów wojny -istota zupełnie inna, niepojęta w swoich zachowaniach, wygnana ze świata, bezsilna w próbach poznania go, skazana na przetrwanie za wszelką cenę, która traci swe uprzywilejowane miejsce w kulturze a również zdolność wyboru i możliwość budowa-nia własnego losu -jest to człowiek nie wierzący już w dobroć Boga i możliwości słowa, poszukujący na nowo wartości, którego dewizą staje się hasło: „przystosować się i przetrwać” -człowiek podporządkował się regułom władzy obozowej -staje się zwierzęciem, traci wymiar ludzki w tak nieludzkich warunkach-z wojny wyłania się zupełnie inna niepojęta istota ludzka. Jej dewizą życiową staje się zwykła chęć przeżycia za wszelką cenę. -ogromny wpływ na psychikę ludzi, którzy to przeżyli

Konsekwencje moralne II wojny światowej

Materiały

Hołd złożony wybitnym postaciom prze Norwida HOŁD ZŁOŻONY WYBITNYM POSTACIOM W POETYCKICH OBRAZACH NORWIDA Norwid to jeden z najoryginalniejszych i najwszechstronniejszych pisarzy i myślicieli polskich u schyłku romantyzmu. Jeśli reprezentantem tzw. pokolenia romantyków, którego młodość przypadła na okres po klęsce powstania listopadowego. Wynikiem tego było to, że poezja jego była bardzo...

Marketing globalny - czynniki Czynniki determinujące znaczenie marketingu globalnego Do podstawowych czynników które wyznaczają znaczenie stosowania zasad marketingu globalnego zaliczyć należy globalizację rynków wynikłą przede przez wszystkim przemiany społeczno-polityczne w byłych krajach socjalistycznych (wśród nich Polska), prywatyzacja przedsiębiorstw i dążenie tych kr...

"Odprawa posłów greckich" - tragedia renesansowa . Odprawa posłów greckich oryginalną tragedią w duch antycznym Renesansowi twórcy byli olśnieni starożytną kulturą jako całością. Antyk określił renesans, stał się głównym źródłem tej epoki. Najświatlejsze umysły epoki studiowały historię starożytnych, ich dorobek literacki, filozoficzny oraz języki. Jan Kochanowski uchodzi za najwybitniejsz...

Inne nazwy Młodej Polski Inne nazwy Młodej Polski i ich uzasadnienie Okres w literaturze polskiej umownie objęty datami 1890-1918 zwykło się nazywać Młodą Polską. Lecz określenie to mimo najszerszego znaczenia nie było jedynym stosowanym dla określenia tej epoki. Wielu twórców opowiadało się za innymi nazwami (określeniami), starając się udowodnić słuszność takich okre...

Nurty kultury barokowej NURTY KULTURY BAROKOWEJ Geneza dworski ¬ z renesansu metafizyczny ¬ ze średniowiecza sarmacki ¬ z baroku Barok dworski Ulegał wpływom zagranicznym. Był nurtem oddalającym się od tradycji i wzorującym się na hierarchii wartości dworów Europy. Kultura była związana nie tylko z dworem królewskim ale i mag...

Definicja pojęć: topos, archetyp, alegoria, mimezis, katharsis, fatum Topos - stały, powtarzający się obraz lub motyw literacki. Przykładem toposu mitycznego jest Arkadia, Amor przeszywający serce strzałą. W Biblii jest to wypędzenie z Raju, posłan-nictwo i męka Chrystusa. Motyw Sądu Ostatecznego wykorzystuje Zb. Herbert (\"U wrót doli-ny\" - analogia do segregacji w obozie). Archetyp - pierwowzór postaw i zach...

"Odprawa posłów greckich" jako utwór uniwersalny Kwestia odpowiedzialności władcy i obywateli za państwo. Zagładzie Troi są winni są sami jej obywatele, zaś pretekst Heleny jest tylko czynnikiem przyspieszającym upadek owego państwa. \"Odprawa posłów Greckich\" jest utworem uniwersalnym, gdyż odnosi się do każdego państwa, w którym nad poczuciem solidarności górę bierze prywata, przekupstw...

Rodzaje mitów Rodzaje mitów: Kosmologiczne-o powstaniu świata Teologiczne- o bogach antropologiczne – o człowieku genealogiczne- o rodach ludzkich