Cechy stylu i języka utworów Młodej Polski



TEMAT: Charakterystyczne cechy stylu i języka utworów Młodej Polski. Okres Młodej Polski nie jest jednolity pod względem panujących w nim kierunków ideowo - artystycznych. Zróżnicowane są także środki stylistyczno - językowe stosowane w ówczesnej literaturze. Wyrosły z realizmu naturalizm oraz dekadentyzm sprzyjały rozwojowi stylizacji środowiskowej, wprowadzaniu słownictwa dosadnego, ujemnie nacechowanego pod względem uczuciowym. Natomiast odwoływanie się do romantyzmu, wskrzeszanie środków poetyckich tamtego okresu, estetyzm, nastrojowość i symbolizm spowodowały użycie wyszukanych środków artystycznych, sprzyjały poetyzacji tekstu literackiego. Gabriela Zapolska w swoich powieściach obyczajowych i dramatach ukazywała „nagą prawdę życia” z jej drażliwymi i ponurymi przejawami. Demaskowała obłudę moralną mieszczaństwa. Stosowała indywidualizację mowy postaci, jego charakteru odpowiednimi środkami językowymi. W dramatach Przybyszewskiego można zaobserwować słownictwo potoczne. Natomiast styl nacechowany jest poetyckimi metaforami i porównaniami. W utworach Żeromskiego występuje posunięty aż do okrucieństwa naturalizm. Żeromski był najwybitniejszym pisarzem tego okresu. W prozie Żeromskiego można zaobserwować wszystkie cechy języka i stylu Młodej Polski. Partie liryczne powieści pełne są poetyckich metafor. Czasami przeżycia i doznania bohaterów są formalnie wyodrębnione jako monolog liryczny, niekiedy w formie pamiętnika. Środki stylizacyjne, jak archaizacja, czy dialektyzacja. Żeromski wprowadza obficie do utworów mających charakter rapsodów. Jednak we wszystkich utworach Żeromskiego oraz w publicystyce pojawia się stylizacja poetycka. Przejawia się ona w poetyzmach słownikowych, w tropach poetyckich, w rytmizacji budowy składniowej tekstu. W utworach Żeromskiego niekiedy zaciera się granica między prozą a poezją. Zmiany ustalonego szyku wyrazów wpływają na rozkład akcentów, a tym samym na strukturę rytmiczną zdania. Pojawiają się nawet rymy. Żeromski był również mistrzem stylizacji humorystycznej. Użycie wyrazów o zabarwieniu uroczystym, podniosłym, właściwych stylizacji poetyckiej, obok wyrazów potocznych, potęguje efekt komiczny. Styl Żeromskiego łatwo odróżnić od stylu innych pisarzy. Poetyzacja partii lirycznych w prozie, upodobanie stylu prozy do poezji jest cechą typową dla Żeromskiego. W epoce Młodej Polski wzrosło zainteresowanie wsią, folklorem oraz pojawiła się wiara w odrodzenie narodowe dzięki wartościom tkwiącym w ludzie. Stąd chłop staje się bohaterem wielu utworów i następuje rozkwit stylizacji gwarowej. Najwybitniejszym dramaturgiem w okresie polskiego modernizmu był Stanisław Wyspiański. W jego utworach sceny realistyczne przeplatają się z scenami symbolicznymi, proza z wierszem białym i rymowanym. W dramatach o tematyce historycznej „rapsodach”, dramatach opisujących powstanie listopadowe, a nawet we współczesnych dramatach politycznych występuje stylizacja lekko archaizująca, patetyczna. W dramacie Wyspiańskiego odbijają się wyraźnie reminiscencje teatru romantycznego: luźna konstrukcja, przewaga słowa nad wątkami akcji i fabułą, patos oraz zaangażowanie emocjonalne i intelektualne w sprawę niepodległości Polski, myśl o jej przeszłości i przyszłości. W poezji młodopolskiej dominuje hiperboliczna metafora, animizacja i personifikacja. Panuje w niej nastrojowość, przyroda jest symbolem przeżyć psychicznych podmiotu lirycznego, pojawia się motyw śmierci i szatana jako wyraz dekadenckiego pesymizmu. Do wyszukanych sposobów wyrażania treści i doznań natury psychicznej należą synestezje, czyli łączenie ze sobą wrażeń odbieranych przez różne zmysły. Poezję tą cechuje również dbałość o piękną formę, stąd też staranny dobór rymów dokładnych, rzadkich, wyszukanych.

Cechy stylu i języka utworów Młodej Polski

Materiały

Myśl reformatorska w twórczości Krasickiego Druga połowa XVIII wieku stanowi w dziejach Polski okres obfitujący w wydarzenia niezwykle dramatyczne. Były to bowiem czasy wielkich przeobrażeń gospodarczych, społecznych, politycznych i kulturalnych, które jednak nie uchroniły kraju przed tragedią rozbiorów i upadkiem państwa. Tak więc w perspektywie historycznej okres ten rysuje się jako...

Współczesny człowiek a apokalipsa Człowiek współczesny poprzez słowo to rozumie wydarzenie ostateczne, zwykle związane z krzywda, śmiercią i bólem. Do proroctwa świętego Jana nawiązywało wielu pisarzy. Romantycy na podstawie tego tekstu dokonywali religijnej interpretacji dziejów narodu Polskiego (np. Adam Mickiewicz w „Dziadach” ). Apokalipsa była uważana za przestr...

Makbet jako tragedia o ludzkich namiętnościach \"Makbet\" to chyba najgłębsza psychologiczna tragedia Szekspira, w której obserwujemy nieustającą walkę wewnętrzną bohatera między jego zbrodniczą ambicją a wrażliwym sumieniem i bogatą wyobraźnią. To opowieść o żądzy władzy wiodącej do zbrodni, która nigdy nie może ujść nikomu bezkarnie. Szekspir bardzo wnikliwie przedstawia wewnętrzne przeżyc...

Alighieri Dante krótko o jego utworach Dante urodził się w 1265 r. we Florencji. Dzięki studiom w Bolonii posiadł gruntowną wiedzę. Brał udział w życiu politycznym, uczestniczył w walkach o zjednoczenie Włoch (w bitwie pod Campaldin w 1289 r.), był jednym z członków rady miejskiej Florencji. Przeciwnicy polityczni tzw. Gwelfowie Czarni (Dante należał do Gwelfów Białych) skazali g...

Dokładna analiza "Wojny chocimskiej" Potockiego „Wojna chocimska” - napisana w 1670, wydana w 1857 - poemat oparty na diariuszu (dzienniku) Jakuba Sobieskiego (ojca Jana III Sobieskiego), który brał udział w bitwie pod Chocimiem w 1621 r. - wierność wydarzeniom historycznym - rozbudowany o plastyczne i realistyczne opisy walki, charakterystyki postaci, dygresje, w których odnos...

Twórczość Słonimskiego i Lechonia Słonimski: zalicza się go do nurtu parnasistowskiego, wiążącego się z romantyzmem; polegał o na zwracaniu szczególnej uwagi na doskonałość formy literackiej z jednoczesnym poszukiwaniem nowych, oryginalnych i oczywiście doskonałych rozwiązań wersyfikacyjnych (ogółu zasad rządzących wierszem) i rytmizacyjnych (np. wyszukane rymy); tematykę czerpa...

Kapitał własny a obcy W przypadku KAPITAŁU WŁASNEGO podmiot wnoszący kapitał do danego przedsiębiorstwa staje się jego właścicielem lub współwłaścicielem . Podmiot ten z reguły nie ma prawa do zwrotu kapitału i otrzymania odsetek lecz uczestniczy odpowiednio do wniesionego kapitału w podziale zysku przedsiębiorstwa lub w jego stratach oraz w jego majątku w przypadku...

Cechy stylu Morsztyna Cechy stylu Morsztyna: 1. Wyszukana forma wiersza i skłonność do przesady (hiperbolizacja) 2. Niezwykłość i sztuczność metafizyki (epitety - strzała miłości, śmierci) 3. Konceptyzm, elegancja formy i igranie słowem 4. Stosował styl barokowy, który polegał na przeroście środków stylistycznych i wersyfikacyjnych nad treścią 5. Bogactwo ś...