Cechy stylu i języka utworów Młodej Polski



TEMAT: Charakterystyczne cechy stylu i języka utworów Młodej Polski. Okres Młodej Polski nie jest jednolity pod względem panujących w nim kierunków ideowo - artystycznych. Zróżnicowane są także środki stylistyczno - językowe stosowane w ówczesnej literaturze. Wyrosły z realizmu naturalizm oraz dekadentyzm sprzyjały rozwojowi stylizacji środowiskowej, wprowadzaniu słownictwa dosadnego, ujemnie nacechowanego pod względem uczuciowym. Natomiast odwoływanie się do romantyzmu, wskrzeszanie środków poetyckich tamtego okresu, estetyzm, nastrojowość i symbolizm spowodowały użycie wyszukanych środków artystycznych, sprzyjały poetyzacji tekstu literackiego. Gabriela Zapolska w swoich powieściach obyczajowych i dramatach ukazywała „nagą prawdę życia” z jej drażliwymi i ponurymi przejawami. Demaskowała obłudę moralną mieszczaństwa. Stosowała indywidualizację mowy postaci, jego charakteru odpowiednimi środkami językowymi. W dramatach Przybyszewskiego można zaobserwować słownictwo potoczne. Natomiast styl nacechowany jest poetyckimi metaforami i porównaniami. W utworach Żeromskiego występuje posunięty aż do okrucieństwa naturalizm. Żeromski był najwybitniejszym pisarzem tego okresu. W prozie Żeromskiego można zaobserwować wszystkie cechy języka i stylu Młodej Polski. Partie liryczne powieści pełne są poetyckich metafor. Czasami przeżycia i doznania bohaterów są formalnie wyodrębnione jako monolog liryczny, niekiedy w formie pamiętnika. Środki stylizacyjne, jak archaizacja, czy dialektyzacja. Żeromski wprowadza obficie do utworów mających charakter rapsodów. Jednak we wszystkich utworach Żeromskiego oraz w publicystyce pojawia się stylizacja poetycka. Przejawia się ona w poetyzmach słownikowych, w tropach poetyckich, w rytmizacji budowy składniowej tekstu. W utworach Żeromskiego niekiedy zaciera się granica między prozą a poezją. Zmiany ustalonego szyku wyrazów wpływają na rozkład akcentów, a tym samym na strukturę rytmiczną zdania. Pojawiają się nawet rymy. Żeromski był również mistrzem stylizacji humorystycznej. Użycie wyrazów o zabarwieniu uroczystym, podniosłym, właściwych stylizacji poetyckiej, obok wyrazów potocznych, potęguje efekt komiczny. Styl Żeromskiego łatwo odróżnić od stylu innych pisarzy. Poetyzacja partii lirycznych w prozie, upodobanie stylu prozy do poezji jest cechą typową dla Żeromskiego. W epoce Młodej Polski wzrosło zainteresowanie wsią, folklorem oraz pojawiła się wiara w odrodzenie narodowe dzięki wartościom tkwiącym w ludzie. Stąd chłop staje się bohaterem wielu utworów i następuje rozkwit stylizacji gwarowej. Najwybitniejszym dramaturgiem w okresie polskiego modernizmu był Stanisław Wyspiański. W jego utworach sceny realistyczne przeplatają się z scenami symbolicznymi, proza z wierszem białym i rymowanym. W dramatach o tematyce historycznej „rapsodach”, dramatach opisujących powstanie listopadowe, a nawet we współczesnych dramatach politycznych występuje stylizacja lekko archaizująca, patetyczna. W dramacie Wyspiańskiego odbijają się wyraźnie reminiscencje teatru romantycznego: luźna konstrukcja, przewaga słowa nad wątkami akcji i fabułą, patos oraz zaangażowanie emocjonalne i intelektualne w sprawę niepodległości Polski, myśl o jej przeszłości i przyszłości. W poezji młodopolskiej dominuje hiperboliczna metafora, animizacja i personifikacja. Panuje w niej nastrojowość, przyroda jest symbolem przeżyć psychicznych podmiotu lirycznego, pojawia się motyw śmierci i szatana jako wyraz dekadenckiego pesymizmu. Do wyszukanych sposobów wyrażania treści i doznań natury psychicznej należą synestezje, czyli łączenie ze sobą wrażeń odbieranych przez różne zmysły. Poezję tą cechuje również dbałość o piękną formę, stąd też staranny dobór rymów dokładnych, rzadkich, wyszukanych.

Cechy stylu i języka utworów Młodej Polski

Materiały

Bohaterowie literaccy w sytuacji wyboru i ocena ich postawy 6. \"Uczyniwszy na wieki wybór, w każdej chwili wybierać muszę\" (J. Liebert) Przedstaw bohaterów literackich w sytuacji wyboru i oceń ich postawy. . Każdy człowiek wielokrotnie w swym życiu znajduje się w sytuacji wyboru. Czasem jest to wybór trudny, niezwykle ważny, decydujący o naszej postawie życiowej, a także odpowiedzialności mo...

Funkcja sztuki i artysty w utworach Młodej Polski 22. Rola sztuki i artysty w programach i utworach Młodej Polski. Gdyby nie narodził się artysta, nie mógłby on stworzyć sztuki. Młodopolscy pisarze chcieli uchwycić wszystkie elementy sztuki poprzez wyszukiwanie w utworach specyficznych racji, które mogłyby zbliżyć ich do charakteru dzieł danego artysty. Wiele zjawisk, zdarzeń i postaci...

Sarmaci w polskiej literaturze SCHMAICHEL TEMAT: Sarmaci w literaturze polskiej. Polską szlachtę wieku XVII i XVIII cechowało poczucie narodowej potęgi, świadomość tradycji i przekonanie o pochodzeniu Polaków od starożytnych Sarmatów. Duma była nieodłączną cechą barokowej mentalności. Z czasem pojęcie sarmatyzmu nabrało ujemnego nacechowania. Oznaczało całokształt obycz...

Historia rewolucji w "Szewcach" Historia rewolucji Szewcy to dramat przedstawiający przemiany polityczne – kolejne etapy przejmowania władzy przez nowe siły zdolne do pokonania po¬przedniej ekipy. Obraz rewolucji i pojmowanie władzy ukazano w ujęciu deformującym rzeczywistość, groteskowym, a przez to wy¬raziście katastroficznym. Kwestie postaci uwikłanych...

"Bema pamięci żałobny rapsod" i "Fortepian Szopena" - analiza porównawcza Analiza porównawcza wierszy Cypriana Kamila Norwida, \"Bema pamięci żałobny rapsod\" i \"Fortepian Szopena\". Wiersze, o których wspomniałem w temacie, zasługują moim zdaniem na szersze omówienie i porównanie. W pracy tej postaram się uwidocznić różnice i podobieństwa w tych utworach, zarówno pod względem treściowym jak i składniowo-struktura...

Pejzaże arkadyjskie Pejzaże arkadyjskie Naturalna tęsknota człowieka za beztroskim i szczęśliwym życiem ma długą tradycję. Już w czasach starożytnych istniała pamięć o mitycznym \"złotym wieku\" i utraconych na zawsze krainach szczęścia, gdzie człowiek beztroski i niewinny istniał harmonijnie zespolony z naturą. Taką szczęśliwą krainę nazywano Arkadią. Prawdzi...

Motyw wolności w literaturze oświecenia Motyw zagrożonej i utraconej wolności w literaturze epoki oświecenia. Szukaj też podpunkt następny Pieśń dziada sokolskiego w kordonie cesarskim. Franciszek Karpińskim Napisana tuż po pierwszym rozbiorze. Pieśń ta jest utrzymana w smutnym nastroju wywołanym utratą niepodległości i jest wyrazem bólu patrioty i jego rozgoryczenia z powodu ...

"Obrazki więzienne" - krótko “Obrazki więzienne”. Utwory powstały w efekcie osobistych obserwacji autorki. Mają cechy reportażu, których au-torka nie kryje swego zaangażowania emocjonalnego i bliskiego kontaktu z bohaterami.