„J. A. Morsztyn w wierszu „Niestatek” przedstawia kobietę baroku jako niestałą w uczuciach. Wiersz ten jest jednym zdaniem składającym się z szesnastu wierszy, jest on żartobliwy i ma formę monologu lirycznego. Poeta w celu pokazania kobiety używa wielu anafor. Przedstawia także ciąg paradoksów : „Prędzej prawdę poeta powie i sen płonny(...) Prędzej słońce na nocleg skryje się w jaskini” Sens tego wiersza zawarty jest w ostatnim wersie i ukazuje fakt, że piękne kobiety są niestałe w uczuciach: „Prędzej nam zginie rozum i ustaną słowa, Niźli będzie stateczna która białogłowa.” Wisława Szymborska w wierszu „Kobiety Rubensa” przedstawia kobiety takie, jakie widziała na płótnach barokowego artysty – Rubensa. Wiersz ten jest przykładem karykatury i parodii w poezji. Wiersz ten jest ironicznym, karykaturalnym zaprezentowaniem tematyki obrazów Rubensa. Przedstawia kontrast miedzy kobitami „chudymi”, a kobietami baroku, uważa kobiety szczupłe, delikatne, płaskie, smukłe, za wygnanki stylu. Prezentuje barokowe kobiety o obfitych kształtach – „waligórzanki” -, nagie – „nagie jak łoskot beczek” -, często w wyzywających pozach – „śpią z otwartymi ustami” -, oczy ich wyrażają rozkosz i namiętność - „źrenice uciekły wgłąb” -, w scenerii występuje łoże – „stratowne łoże”. Z tych dwóch wierszy wynika, że piękna kobieta baroku musiała mieć obfite kształty, i nie wstydzić się swego ciała. Niestety piękne kobiety baroku były także niestałe w swoich uczuciach.
Kobieta w czasach baroku
„J. A. Morsztyn w wierszu „Niestatek” przedstawia kobietę baroku jako niestałą w uczuciach. Wiersz ten jest jednym zdaniem składającym się z szesnastu wierszy, jest on żartobliwy i ma formę monologu lirycznego. Poeta w celu pokazania kobiety używa wielu anafor. Przedstawia także ciąg paradoksów : „Prędzej prawdę poeta powie i sen płonny(...) Prędzej słońce na nocleg skryje się w jaskini” Sens tego wiersza zawarty jest w ostatnim wersie i ukazuje fakt, że piękne kobiety są niestałe w uczuciach: „Prędzej nam zginie rozum i ustaną słowa, Niźli będzie stateczna która białogłowa.” Wisława Szymborska w wierszu „Kobiety Rubensa” przedstawia kobiety takie, jakie widziała na płótnach barokowego artysty – Rubensa. Wiersz ten jest przykładem karykatury i parodii w poezji. Wiersz ten jest ironicznym, karykaturalnym zaprezentowaniem tematyki obrazów Rubensa. Przedstawia kontrast miedzy kobitami „chudymi”, a kobietami baroku, uważa kobiety szczupłe, delikatne, płaskie, smukłe, za wygnanki stylu. Prezentuje barokowe kobiety o obfitych kształtach – „waligórzanki” -, nagie – „nagie jak łoskot beczek” -, często w wyzywających pozach – „śpią z otwartymi ustami” -, oczy ich wyrażają rozkosz i namiętność - „źrenice uciekły wgłąb” -, w scenerii występuje łoże – „stratowne łoże”. Z tych dwóch wierszy wynika, że piękna kobieta baroku musiała mieć obfite kształty, i nie wstydzić się swego ciała. Niestety piękne kobiety baroku były także niestałe w swoich uczuciach.
Materiały
Co to jest powieść?
Powieść
podstawowy gatunek epicki w literaturze ostatnich trzech stuleci. Kształtował się w ciągu XVII - XVIII w. wchłaniając doświadczenia starszych gatunków narracyjnych; w XIX w. uzyskał postać, którą do dziś uznaje się za wzorcową.
Jednak początków powieści należy szukać w średniowiecznych kronikach, żywotach świętych i legendach. Anonimow...
Płynnośc finansowa - pojęcie, problemy
PROBLEMY PŁYNNOŚCI FINANSOWEJ
POJĘCIE PŁYNNOŚCI
• PŁYNNOŚĆ JAKO POZYTYWNY STAN ŚRODKÓW PIENIĘŻNYCH
• PŁYNNOŚĆ W ROZUMIENIU WŁAŚCIWOŚCI SKŁADNIKÓW MAJĄTKU DO POWROTNEJ PRZEMIANY W PIENIĄDZ
• PŁYNNOŚĆ JAKO STOSUNEK POKRYCIA ZOBOWIĄZAŃ SKŁADNIKAMI MAJĄTKU
• PŁYNNOŚĆ JAKO MOŻLIWOŚĆ POKRYCIA W KAZDYM MOMENCIE ZOBOWIĄZ...
Dzieje Pawła Obareckiego "Syzyfowe prace"
Doktor Paweł Obarecki jest głównš postaciš w noweli Stefana Żeromskiego \"Syzyfowe prace\". Opowieć o losach lekarza, autor przedstawił w dwóch czasach; w monotonnej teraniejszoci i przeszłoci z czasów studenckich.
Pan Obarceki był studentem Szkoły Głównej medycznej w Warszawie. miały i energiczny, przepełniony był ideami i wszelkiego rodz...
Analiza utworu "Krzak dzikiej róży"
\"Krzak dzikiej róży\" Jana Kasprowicza jako utwór młodopolski
\"Krzak dzikiej róży\" to cykl IV sonetów wydanych w tomiku o tym samym tytule w 1898 roku. Kasprowicz wykorzystał klasyczną budowę sonetu. W dwóch pierwszych opisowych zwrotkach przedstawił krajobraz smreczyny, a w dwóch ostatnich - refleksyjnych przedstawił autor bohaterów - lim...
Impresjonizm w "Krzak dzikiej róży" i "Melodia mgieł nocnych"
IMPRESJONIZM
Impresjonizm to subiektywne utrwalenie wrażeń jednostkowych. Nazwa kierunku pochodzi od obrazu Claude Monet\'a Impresja - wschód słońca. Główne cechy kierunku to: malarstwo plenerowe, utrwalające bezpośrednie wrażenia zmysłowe, gra refleksów światła i kolorów, swobodna technika malarska. Głównymi tematami były pejzaż, martwa natu...
Motyw przyrody i jego rola w literaturze renesansowej
22. Motywy przyrody i ich rola w literaturze renesansowej.
Przyroda jest od wieków nieodłączną towarzyszką życia człowieka, więc nic dziwnego, że istota ludzka czuje się dobrze w otoczeniu przyrody. Na jej piękno zwracali uwagę już starożytni pisarze i poeci, wrażliwość tę wyrażali także polscy humaniści. Mikołaj Rej byłby głęboko nieszczę...
Uwarunkowane klasowo prawidłowości zachowań
Uwarunkowane klasowo prawidłowości zachowań
Klasy wyższe:
- niska reprodukcja, ale wyższa szansa przeżycia (mniejsza umieralność)
- średni wskaźnik destabilizacji życia społecznego
- większy zakres kontaktów organizacyjnych i towarzyskich
- inicjatorzy nowych zachowań społecznych, twórcy wzorów
- wyższy stopień ufności do władzy
- niższy ...
Kierunki artystyczne w literaturze i sztuce Młodej Polski
Kierunki artystyczne w literaturze i sztuce oraz sztuka Młodej Polski.
Artyści Młodej Polski wprowadzili nowe kierunki artystyczne, a także kontynuowali część starych kierunków.
Jednym ze starych kierunków które kontynuowali był realizm. Przedstawiał on świat zgodnie z jego charakterem, wybierał z otoczenia najbardziej typowe zjawiska i po...