Interpretacja mitów tybetańskich, wędrówki Odyseusza, mitu o Prometeuszu, mitu o Dedali i Ikarze



1) mity tebańskie: Wprowadzają w krąg istnienia zła nieznanego. Edyp odsłania nam istnienie w greckiej świadomości tragicznej winy niezawinionej. Pytaniem głównym utworu jest to, dlaczego istnieje zło niezawinione. Grecy odpowiadali na nie stwierdzając, że nie ma sensu pytać o wyroki losu. Edyp w sposób niezawiniony staje się ojcobójcą i kazirodcą. Archetypiczna wartość mitu: archetyp cierpienia niezawinionego. 2) wędrówka Odyseusza: Odsłania bogactwo refleksji. Główny motyw to wędrówka. Los człowieka ukazany został jako wieczna tułaczka w poszukiwaniu miejsca, w którym możemy odnależć spokój. Obraz ludzkiego życia został symbolicznie przedstawiony jako wędrówka. Mit ten to archetyp ludzkiego losu, zobrazowanego jako nieustanne wędrowanie (w czasie, przez zbiór doświadczeń całego ludzkiego życia). 3) mit o Prometeuszu: Mit ten opowiada o powstaniu rodzaju ludzkiego. Pierwszych ludzi ulepił Prometeusz z gliny. Byli oni jednak słabi, nie potrafili zdobyć pożywienia i marzli. Prometeusz chronił ich, pomagał, wreszcie zaś zakradł się do stajni, w której znajdował się rydwan Heliosa ( boga słońca) i wykradł ogień. Kiedy bogowie dowiedzieli się o tym, Prometeusz został okrutnie ukarany. Przykuto go do skał Kaukazu, a sęp wyszarpywał mu, stale odrastającą wątrobę. Prometeusz stał się symbolem samotnego bojownika, który sprzeciwia się bogom w imię szczęścia ludzkości. Tę interpretację upowszechnił romantyzm, który nawet stworzył termin PROMETEIZM. 4) mit o Dedalu i Ikarze: Dedal, genialny budowniczy, został uwięziony wraz z synem Ikarem przez króla Minosa. Postanowił uciec za pomocą skonstruowanych dla siebie i syna skrzydeł. Przed lotem ojciec przestrzegał młodzieńca, aby nie wzlatywał zbyt wysoko, gdyż słońce roztopi wosk, ani by nie leciał zbyt nisko, bo woda zmoczy pióra. Nierozważny Ikar nie posłuchał ojca, wzbił się za wysoko i spadł do morza. To właśnie jego postawa, nie zaś rozsądnego Dedala stała się żródłem interpretacji tego mitu. Ikar symbolizuje marzenie i dążenie każdego człowieka do rzeczy wielkich, nieosiągalnych, lub też trudno osiągalnych.

Interpretacja mitów tybetańskich, wędrówki Odyseusza, mitu o Prometeuszu, mitu o Dedali i Ikarze

Materiały

Parys, Ikeaton, Priam - krótka charakterystyka Parys, Iketaon, Priam jako postacie typowe dla XVI- wiecznej polski. Parys 1. nie był patryjotą -podporządkowywał dobro państwa swym interesom -złamał prawo gościnności porywając Helenę, przez co zciąga niebezpieczeństwo na Troję -działał na szkodę państwa 2. egoista 3. nierozważny (działa pod wpływem chwili) i przekupny Ik...

Wprowadzenie do psychologii społecznej Ludzie ciągle znajdują się pod wpływem innych. Psy¬chologia społeczna została określona jako naukowe ba¬danie sposobu, w jaki myślimy, odczuwamy i zachowu¬jemy się pod wpływem rzeczywistej bądź wyobrażonej obecności innych. Wpływ społeczny jest często bardzo silny, nierzadko dominując różnice indywidualne w lu¬dzkich osobow...

Szczegółowy opis "Testament mój" Słowackiego J. Słowacki „Testament mój” – testament literacki. Rozrachunek z życia poety: Odejście z tego świata wywołuje u poety uczucie smutku, tym bardziej bolesne, że nie pozostawia tu na ziemi po sobie „żadnego dziedzica” ani dla swojej „lutni, ani dla imienia”; Poeta zwraca się do przyjaciół i całego na...

Streszczenie "Ludzi Bezdomnych" Stefana Żeromskiego Tom I Wenus z Milo Doktor Judym, przebywający od piętnastu miesięcy na praktyce lekarskiej w Paryżu, spaceruje właśnie ulicami tego pięknego miasta i usiłuje zabić gnębiącą go nudę. Przypadkiem trafia do galerii sztuki w Luwrze, gdzie uwagę jego przykuwa początkowo postać panny Natalii, a później osoba panny Podborskiej. Tomasz nawiązuje z...

Katastrofalna wizja przyszłości w "Szewcach" 5. Katastrofalna wizja przyszłości w „Szewcach” Sztuka powstała w lalach 1931-1934 jako zwieńczenie dorobku dramatycznego Witkacego. Jest również najdojrzalszą próbą przeniesienia teorii Czystej Formy na scenę. Akcji utworu nie daje się jednoznacznie umiejscowić, ani czasowo, ani prze¬strzennie. Wynika to z uniwersalizmu sztuki...

Prywatność i powinność w literaturze polskiej W trudnych okresach historii Polacy zmuszeni byli do zadawania sobie pytań, co ważniejsze: życie osobiste czy służba dla kraju, czyli prywatność czy powinność? Twórcą, który po raz pierwszy stawia to pytanie, jest Julian Ursyn Niemcewicz. W Powrocie posła, pierwszej polskiej komedii politycznej, zmusza swoich bohaterów do dokonania takiego wy...

Elementy chłopskiej mentalności w "Chłopach" Typowe elementy chłopskiej mentalności to: • pragnienie posiadania ziemi i traktowania jej jak świętości: Hanka mówi o ziemi \"Świętaś ty, rodzona, za twoją sprawą wszystko na świecie\", a przysłowie powiada, że „człowiek bez gruntu jak bez nóg”; • przywiązanie do wsi, ziemi i tradycji: świadczy o tym rozpacz Agaty opus...

Życie jako sen w wierszu "Żywot - sen i cień" Morsztyna Życie ludzkie jako sen w wierszu Z. Morsztyna \"Żywot - sen i cień\". Według podmiotu lirycznego życie ludzkie należy utożsamiać ze snem. Nie jest to zwykłe porównanie, ale określenie życia jako snu: \"Nie może dniową światłością żywot ten być nazwany – noc jest ten żywot, ciemnością paciepną przyodziany.\" Wszyscy ludzie, którzy kie...