Funkcje marketingowe



Firmy działające na rynkach krajów rozwiniętych stosują powszechnie marketing - kompleks skoordynowanych działań , na który składa się znalezienie pomysłu na produkt ( materialny lub usługę ), którego potrzebują odbiorcy , zaprojektowanie , wytworzenie i wprowadzenie produktu na rynek oraz jego sprzedaż poprzez celowo dobrane kanały dystrybucji , modyfikowanie produktu , a wreszcie - po dłuższym lub krótszym czasie - wycofanie go z rynku , wyznaczanie i korygowanie ceny , tak by zapewniała zysk , a jednocześnie była akceptowana przez odbiorców , wspieranie sprzedaży produktu reklamą i innymi środkami promocji . Wszystkie te działania i decyzje oparte są na informacjach o rynkowym otoczeniu firmy i o samej firmie , których dostarczają badania marketingowe . Istota marketingu nie jest łatwa do określenia , o czym świadczy liczba i różnorodność sposobów jego definiowania . Wynika to stąd , że marketing nie jest spójną teorią czy dziedziną nauki , jak fizyka , geografia czy biologia , lecz zapożycza obficie koncepcje , metody i techniki badawcze z ekonomii , prawa , matematyki , statystyki , psychologii , socjologii , etyki , nauki o zarządzaniu i innych dziedzin . Amerykański profesor Philip Kotler - jeden z najlepszych specjalistów w dziedzinie marketingu - określa go najkrócej jako zyskowne zaspokajanie potrzeb odbiorców , a szerzej - jako sposób działania firmy na rynku , który polega na identyfikowaniu (ustalaniu , określaniu ) i kształtowaniu potrzeb odbiorców , określaniu , które z nich firma może najlepiej zaspokoić , zaprojektowaniu odpowiednich produktów i usług oraz mobilizowaniu każdego pracownika , by działał na rzecz zaspokojenia tych potrzeb . Amerykańskie Stowarzyszenie Marketingu zaaprobowało następującą definicję : „marketing to proces planowania i realizacji koncepcji , ceny , promocji i dystrybucji dóbr , usług i idei w celu doprowadzenia do wymiany , która daje satysfakcję jednostce i realizuje cele organizacji „. Marketing zakłada więc patrzenie na działalność gospodarczą z pozycji odbiorcy , oferowanie tego , co chce on kupić , nie zaś z pozycji producenta : co może , chce czy wygodniej mu wytwarzać . Inaczej mówiąc , marketing to produkowanie tego , co może być sprzedane , nie zaś usiłowanie sprzedania tego , co może być wytworzone . Zgodnie z filozofią marketingu firma dążyć powinna do maksymalizacji zysku przez maksymalizację satysfakcji odbiorców . Marketing jest szczególnie konieczny i przydatny w dziedzinach gospodarki , w których postęp techniczny jest szybki i owocuje wieloma nowymi produktami . Rynek w takich dziedzinach charakteryzuje się ostrą konkurencją , produkt danej firmy jest tylko jednym z możliwych sposobów zaspokajania potrzeby odbiorców i nie ma wyraźnej przewagi nad produktami konkurentów , preferencje i postawy odbiorców mogą więc ulegać częstym i trudnym do przewidzenia zmianom. Intensywność stosowania marketingu zależy w dużym stopniu od poziomu życia społeczeństwa w danym kraju . Wraz z powiększeniem się dochodów realnych konsumentów , które jest następstwem wzrostu gospodarczego i wyższej wydajności pracy , maleje istotnie udział wydatków gospodarstw domowych na dobra zaspokajające potrzeby podstawowe ( choć jednocześnie dobra pośledniejsze zaspokajające te potrzeby zastępowane są bardziej wartościowymi ) . Szacuje się , że w krajach wysoko rozwiniętych na zaspokajanie potrzeb podstawowych gospodarstwa domowe przeznaczają około połowy dochodów , pozostałą zaś część stanowi fundusz swobodnej decyzji konsumentów , a więc sumy , które konsumenci mogą dość dowolnie przeznaczać na różne cele : oszczędności , lepsze zaspokajanie potrzeb podstawowych zakup dóbr trwałego użytku lub kosztownych usług , np. turystycznych . Choć marketing stosowany jest w gospodarce rynkowej w odniesieniu do wszystkich dóbr i usług , to jego intensywność oraz stopień skomplikowania stosowanych metod zwiększają się szczególnie na tych rynkach branżowych oraz w odniesieniu do tych towarów i potrzeb , w wypadku których zakres swobody wyboru przez konsumentów różnych sposobów zaspokajani potrzeb jest największy . Twierdzi się niekiedy , że koszty marketingu , zwłaszcza reklamy i działalności promocyjnej , obciążają gospodarkę , a poprzez ceny - konsumentów . Doświadczenia krajów rozwiniętych wykazują jednak , że marketing przyspiesza i usprawnia procesy rynkowe , przyczynia się do wzrostu gospodarczego , podnosi więc standard życia konsumentów . Komu więc marketing jest najbardziej potrzebny ? Historia marketingu w krajach rozwiniętych uczy , że był on szybciej adaptowany i jest stosowany na większą skalę w dużych firmach . General Electric , General Motors , Procter and Gamble , Coca - Cola - to pionierzy marketingu . W krajach rozwiniętych marketing upowszechniał się najszybciej w produkcji i dystrybucji masowych , pakowanych towarów konsumpcyjnych częstego zakupu ( żywność , środki czystości , kosmetyki itp.) i konsumpcyjnych dóbr trwałego użytku , a dopiero potem na rynkach dóbr inwestycyjnych ( środków produkcji ) . W krajach rozwiniętych metody marketingu są wykorzystywane również coraz powszechniej przez organizacje non - profit ( nie działające przede wszystkim dla zysku ) . Są to uczelnie , szpitale , policje , muzea i inne placówki kulturalne , organizacje charytatywne , agendy rządowe . Posługują się one często narzędziami marketingu , np. reklamą w czasopismach , propagując sposoby oszczędzania energii , prowadząc kampanie antynikotynowe oraz zwalczające inne szkodliwe zjawiska społeczne . Marketing jest całościowym sposobem podejścia do rynku jako przedmiotu badań potrzeb i preferencji nabywców (badanie rynku), a zarazem jako przedmiotu oddziaływania (kształtowanie rynku ) ze strony przedsiębiorstwa . Znaczenie badań rynku , a szerzej otoczenia , w jakim działa przedsiębiorstwo wynika co najmniej z dwóch przesłanek . Po pierwsze z faktu , że otoczenie stanowi dla przedsiębiorstwa główne źródło szans lub zagrożeń i że to właśnie umiejętność trafnego przewidzenia dokonujących się w tym otoczeniu przeobrażeń (np. dotyczących preferencji nabywców ) jest szansą na podjęcie właściwych decyzji . Po drugie , znaczenie warstwy badawczej marketingu jest konsekwencją reguły , zgodnie z którą podejście marketingowe oznacza oparcie decyzji nie na intuicji menedżera firmy , lecz na systematycznie prowadzonych , przy wykorzystaniu dorobku różnych dyscyplin wiedzy , obserwacjach i analizach . Przedsiębiorstwo badając i oddziałowując na rynek , zmierza do zwiększenia swoich zysków , ale zarazem kieruje się zasadą łączenia własnych korzyści z korzyściami osiąganymi przez nabywców . Do uznania tej fundamentalnej dla marketingu zasady wzajemnych korzyści producentów i konsumentów (sprzedawców i nabywców) zmusza je stan rynku (rynek nasycony , konkurencyjny) i związany z tym , fakt że , aby sprzedać wytworzony towar (dokonać wymiany) przedsiębiorstwo musi ubiegać się o akceptację ze strony nabywców dla oferowanego produktu . Zwiększeniu wymiany , a tym samym powiększeniu własnych korzyści (większe zyski) oraz korzyści uzyskiwanych przez nabywców (wyższa wartość użytkowa) podporządkowana jest cała aktywność przedsiębiorstwa . Można ją usystematyzować zaliczając do jednej z następujących czterech form wpływania na rynek : 1) oddziaływanie poprzez cechy użytkowe produktu , 2) oddziaływanie poprzez określenie ceny produktu , 3) oddziaływanie poprzez określenie sposobu dystrybucji produktu , 4) oddziaływanie poprzez promocję produktu . Przedsiębiorstwo - a ściślej : osoby odpowiedzialne w przedsiębiorstwie za politykę marketingu - na podstawie badań potrzeb potencjalnych nabywców , a także tego co oferują konkurenci , projektują produkt , który ma szansę uzyskać akceptację konsumentów . Dla wzmocnienia tych szans ustalona jest odpowiednia cena (zarazem jednak zapewniająca osiągnięcie przez przedsiębiorstwo zysku ) , określane są sposoby dotarcia do nabywców (dystrybucja) i wreszcie sposoby informowania (promocja) nabywców o walorach produktu . Wymienione elementy : - produkt - cena - dystrybucja - promocja stanowią składniki zestawu narzędzi marketingowych (marketing mix), przy których zastosowaniu przedsiębiorstwo wpływa na rynek w celu zwiększenia realizowanej sprzedaży (wymiany) . Jest to zatem warstwa narzędziowa marketingu współzależna z warstwą poznawczą . Posługiwanie się przez przedsiębiorstwo wymienionymi elementami marketingu mix zależy od konkretnych okoliczności , w jakich działa firma , od rodzaju produktu i potrzeb , jakie może on zaspokajać . W tym miejscu warto podkreślić , że sposób wykorzystania poszczególnych narzędzi marketingu mix ustalony przez przedsiębiorstwo na podstawie analizy otoczenia i własnych zasobów powinien być określony w wybranej strategii działania i zapisany w planie marketingowym . Dla jego realizacji przedsiębiorstwo musi skutecznie zarządzać działalnością marketingową , co z kolei jest warunkowane , między innymi , przyjęciem odpowiedniej struktury organizacyjnej . Zasada łącznego traktowania wszystkich elementów marketingu mix jako narzędzi wzajemnie uzupełniających się i - w jakiejś mierze - substytuujących jest więc kolejną ważną zasadą koncepcji marketingowego działania na rynku . Odpowiada to eksponowanemu określeniu , że marketing jest zintegrowanym zespołem narzędzi i działań rynkowych , przy których zastosowaniu przedsiębiorstwo może poznawać ale zarazem kształtować i zaspokajać potrzeby nabywców realizując jednocześnie własne cele ekonomiczne .

Funkcje marketingowe

Materiały

Folwark zwierzęcy" - zmiana postawy elity rządzącej Zmiana postawy elity rządzącej Napoleon okazał się przywódcą bezwzględnym, sięgnął po niepodzielną władzę metodą pozbycia się rywala siłą. Wprowadził nowe zasady podejmowania decyzji, zlikwidował wspólne (choć już tylko pozornie demokratyczne) metody zarządzania folwarkiem. Nie było już wieców, dyskusji, zaś plany na przyszłość i wszelkie ...

Pouczający charakter bajek Krasickiego Bajki Krasickiego są dla niego tym, czym dla Kochanowskiego fraszki. Mają one charakter dydaktyczny. Krasicki wyśmiewa ludzkie wady: głupotę i pychę. Służą mu do tego maski, czyli zwierzęta, pod których postaciami kryją się różne postawy ludzkie. Swój program artystyczny przedstawił w bajce pt. \"Wstęp do bajek\". Bajki nie należy traktować seri...

Klasy społeczne w "Lalce" W powieści tej ukazane są wszystkie klasy społeczne ówczesnej Polski: - arystokracja: Izabela Łęcka, Tomasz Łęcki, baronowa i baron Krzeszowski, prezesowa Zasławska, Starski, Ochocki, pani Wąsowska. - mieszczaństwo: Stanisław Wokulski, Ignacy Rzecki, Klejn, Marczewski, Lisiecki, Mincel, Szlangbaum, Szuman. - zdeklasowana szlachta: Wirsk...

Postawa fricyka i damy modnej w utworach oświecenia Język polski - oświecenie: Przedstaw na podstawie wybranych utworów cechy fircyka i damy modnej. Krytykę postaw fircyka i damy modnej znajdujemy w wielu utworach oświeceniowych, ale najdobitniej ukazują te postawy Niemcewicz w \"Powrocie posła\" (fircyk głównie) i Krasicki w satyrze \"Żona modna\" (punkt 3) Niemcewicz poka...

Przyczyny mobbingu Wymienia się następujące grupy przyczyn sprzyjających wystąpieniu mobbingu: • Przyczyny społeczne • Cechy zarządzającego organizacją • Szczególna pozycja ofiary mobbingu Z przyczyn społecznych wymienia się bezrobocie, stałe zagrożenie utratą pracy i skłonnościami do zmuszania podwładnych do wykonywania wszelkich poleceń. ...

Kompozycja "Zdążyć przed Panem Bogiem" Kompozycja – czyli filozofia „zagęszczania” Hanna Krall dostraja się do osobowości Edelmana, do wynikającego z tej osobowości takiego, a nie innego sposobu relacjonowania. Autorka jest równie jak on oszczędna w słowach i środkach wyrazu. Cała książka to monologi i dialogi. Odautorski komentarz jest dyskretny, skrótowy, pe...

Lektury i teoria literatury w Średniowieczu Lektury średniowieczne Autorstwo większości dzieł średniowiecznych jest anonimowe. Wynikało to z faktu, iż pracę artystyczną traktowano jako służbę Bogu, przed którym nazwiska nic nie znaczą, a dzieła mogą przyczynić się do wzrostu boskiej chwały. Dzieła religijne i zabytki polskiego piśmiennictwa. \"Bogurodzica\"- najstarsza pieśń polsk...

Co to jest poligraf? Poligraf to urządzenie, które mierzy reakcje fizjologiczne (np. tempo bicia serca); kiedy poligraf jest stosowany do wykrycia kłamstwa, badający próbuje wówczas stwierdzić, czy ktoś kłamie, obserwując reakcje fizjologiczne osoby odpowiadającej na pytania.