Eurowalutowy rynek kredytów średnio i długoterminowych



Eurowalutowy rynek kredytów średnio- i długoterminowych obejmuje bankowe pożyczki terminowe, denominowane w walutach, które nie są rodzimymi walutami banków udzielających tych pożyczek przedsiębiorstwom, innym bankom, a także rządom innych krajów. Rynek eurokredytowy jest rynkiem zorientowanym na większe firmy, banki i przedsięwzięcia inwestycyjne. Skupia przede wszystkim większe banki komercyjne i inwestycyjne z poszczególnych krajów, które w celu pozyskania dużych ilości kapitału łączą się w tzw. grupy konsorcjalne. Maja one z założenia rozłożyć ryzyko niespłacenia zaciągniętego kredytu na większą liczbę pożyczkobiorców. Grupy konsorcjalne rozwinęły specyficzną formę i technikę kredytowania średnio- i długoterminowego tzw. europożyczki konsorcjalne dla dużych przedsięwzięć inwestycyjnych, podejmowanych przez lokalne firmy czy korporacje międzynarodowe. Najczęściej spotykanym typem pożyczki konsorcjalnej jest pożyczka terminowa, umarzana w taki sposób, że spłaty pożyczonych funduszy następują w ściśle określonych terminach, które są określane mianem okresów spłat zobowiązań pożyczkowych (odsetek i rat kapitałowych). W konsekwencji spłata (amortyzacja) pożyczki jest dokonywana na podstawie przyjętego harmonogramu obsługi długu. Europożyczki konsorcjalne mogą być udzielane w różnych walutach zagranicznych , jednakże ich podstawową część stanowią pożyczki udzielane w dolarach amerykańskich i euro, a dopiero potem w np. funtach brytyjskich, frankach szwajcarskich. W przypadku pożyczek eurodolarowych, podstawowa stopa oprocentowania kredytów jest ściśle związana z Londyńską Międzybankową Stopą Procentową - LIBOR tj. stopą procentową, zgodnie z którą oferowane są międzybankowe depozyty i pożyczki w Londynie. Pożyczki eurodolarowe udzielane przez banki w formie konsorcjalnych średnio- i długo terminowych, wymagają jednakże korygowania stopy procentowej i dostosowywania jej do poziomu stóp rynkowych, obowiązujących z początkiem kolejnego nowego okresu spłaty rat kapitałowych w ciągu całego okresu użytkowania danego kredytu, zgodnie z wcześniej ustalonymi zasadami. Średnie marże banku wiodącego w zależności od ryzyka kredytowego i pożyczkobiorcy wynoszą 0,5 – 3 %, przy czym są one zróżnicowane także w zależności od waluty, w której jest udzielony kredyt. Niezależnie od kosztów odsetkowych (związanych z wysokością łącznego oprocentowania w całym okresie kredytowania) banki pobierają jednorazowo dodatkowe opłaty, związane z różnymi dodatkowymi administracyjnymi kosztami przygotowania kredytu konsorcjalnego. Ponieważ kredytobiorcy są najczęściej bardziej wrażliwi na łączne koszty odsetek od zaciąganych pożyczek, również z tego względu konsorcja bankowe będą dążyć raczej do obniżenia swojej marży odpowiednio do wzrostu stopy LIBOR, zwłaszcza w okresach spadku popytu na kredyty. Długość okresu kredytowania w przypadku pożyczek eurowalutowych jest także dość zróżnicowana i wynosi średnio od 1 roku do 3 lat dla pożyczek średnioterminowych oraz 4 do 10 lat dla pożyczek długoterminowych.

Eurowalutowy rynek kredytów średnio i długoterminowych

Materiały

Niezłomna wierność ideałom Niezłomna wierność ideałom - fanatyzm, imperatyw, postawa nierealistyczna, dobrowolny wybór Wielu bohaterów literackich stawało przed dokonaniem trudnych wyborów moralnych. Wybierając określoną drogę, kierowali się z reguły własnymi ideałami, sumieniem i dobrem ogółu. Wierność ideałom postaram się ukazać na przykładzie trudnych wyborów: Tomasza...

Walka narodowowyzwoleńcza w twórczości Mickiewicza Problem walki narodowo - wyzwoleńczej w twórczości Adama Mickiewicza. Utwory polskich romantyków są nacechowane dużym patriotyzmem ze względu na sytuację w jakiej znalazła się Polska po roku 1918. Z pośród utworów Mickiewicza należy wymienić: \"Grażynę\", \"Konrada Wallenroda\", \"Redutę Ordona\", \"Dziady drezdeńskie\", \"Pana Tad...

Zarządzanie systemem informacyjnym ZARZĄDZANIE SYSTEMEM INFORMACYJNYM. Informacja – to wiedza potrzebna do określenia i realizacji zadań służących do osiągnięcia celów organizacji, a ściślej właściwość wiadomości lub sygnału polegająca na zmniejszeniu nieokreśloności lub niepewności co do stanu albo dalszego rozwoju sytuacji, której ta wiadomość dotyczy. Informacja to takż...

Sponsoring - opis Sponsoring – jest formą promocji stosowaną już od wielu lat, która szczególną popularność zdobywa w ostatnim okresie. Jest to celowe działanie podmiotu gospodarczego, który pragnie promować nazwę, znak firmowy, znak handlowy bądź też wizerunek danej firmy. W latach 70. sponsoring był szczególnie widoczny w sporcie i w działalności charyt...

Tranzyt - wyjaśnienie TRANZYT – przewóz towarów z jednego kraju do drugiego przez trzeci kraj. Rodzaje tranzytu:  Bezpośredni – bezpośrednio z jednego kraju do drugiego (z Litwy do Niemiec)  Pośredni – zatrzymuje się w kraju tranzytowym i są stosowane środki uszlachetniające np. przepakowanie, przeładowanie towaru. Podział tranzy...

Co to jest religia? RELIGIA zjawisko społeczno-kulturowe, którego istotę określa stosunek człowieka do sacrum (świętości); na religię składają się wierzenia (mity, dogmaty), kult (obrzędy religijne) oraz w przypadku bardziej rozwiniętych religii - organizacja (np. Kościoły); wielość religii jest wynikiem różnego pojmowania i wyobrażania sobie sacrum przez różne lu...

Proces planowania Planowanie. Zadania i korzyści wynikające z planowania: • wyznaczanie celów organizacji i określenie najlepszego sposobu ich osiągnięcia • uzyskanie środków potrzebnych do realizacji celów • działanie członków organizacji zgodnie z przyjętymi celami i procedurami • śledzenie realizacji celów by w razie konieczności p...

Wierzenia i bogowie Słowian Wierzenia i bogowie Słowian O d początku świata ludzie wierzyli w różne przedmioty i bóstwa. Brały się one z niewiedzy i zagadek na, które człowiek nie mógł znaleźć odpowiedzi. Wykopaliska dostarczyły pewnej liczby znalezisk z związanych z obsługą kultu religijnego Słowian. Klepsydrowate obiekty gliniane były zapewne miniaturowymi ołt...