Maria Konopnicka “Nowele” Maria Konopnicka już jako sławna poetka ogłosiła cztery zbiory nowel. Wypełniły je głównie portrety i biografie różnych postaci ludowych. Współczuciu ich niedoli towarzyszy tu szacu-nek dla ich wrażliwości moralnej, wielkoduszności, subtelnej nieraz kultury uczuciowej. Bohaterowie Konopnickiej nie tylko znajdują się w sytuacjach tragicznych, ale i potrafią je świadomie, godnie, z poczuciem odpowiedzialności moralnej, a nieraz z heroizmem przeży-wać. • U Konopnickiej bohater ludowy, niegdyś tylko obiekt “pracy u podstaw”, traktowany z li-tością, ale i wzgardą, stał się dopiero reprezentantem powszechnych prawd o kondycji ludz-kiej, wzorem męstwa i godności wobec nieszczęścia czyhającego na człowieka. Konopnicka z sarkastyczną dosadnością zaatakowała bezduszną obojętność i obłudę współ-czesnych instytucji społeczeństwa burżuazyjnego (“Miłosierdzie gminy”) • Warsztat nowelistyczny pisarki kształtował się w latach, gdy walcząca i arogancka publi-cystyka pozytywizmu ustąpiła miejsca dojrzałej i przedmiotowej prozie realistycznej. Dla większości nowel postyczniowych materiał ideowy i artystyczny stanowiła publicystyka, gdy dla Konopnickiej - reportaż. Praktyka w “Świcie” nauczyła ja gromadzić, selekcjonować i zestawiać fakty, by ich wymowy nie osłabiał i nie przeinaczał komentarz narratora. • Trzecioosobowego narratora, który wie absolutnie wszystko o opowiadanym świecie nie-często dopuszcza do głosu. Zachowuje on się powściągliwie, nawet, gdy przedmiotem opo-wieści jest świat wewnętrzny bohatera (jego uczucia, przeżycia). Częstym też chwytem jest opowiadanie z zewnątrz, ale jakby z perspektywy uczestnika zdarzeń, z rozumiejącą ni-by-akceptacją postaw bohaterów (czytelnik postawiony zostaje przed groza nagich faktów).
Cechy nowel Konopnickiej
Maria Konopnicka “Nowele” Maria Konopnicka już jako sławna poetka ogłosiła cztery zbiory nowel. Wypełniły je głównie portrety i biografie różnych postaci ludowych. Współczuciu ich niedoli towarzyszy tu szacu-nek dla ich wrażliwości moralnej, wielkoduszności, subtelnej nieraz kultury uczuciowej. Bohaterowie Konopnickiej nie tylko znajdują się w sytuacjach tragicznych, ale i potrafią je świadomie, godnie, z poczuciem odpowiedzialności moralnej, a nieraz z heroizmem przeży-wać. • U Konopnickiej bohater ludowy, niegdyś tylko obiekt “pracy u podstaw”, traktowany z li-tością, ale i wzgardą, stał się dopiero reprezentantem powszechnych prawd o kondycji ludz-kiej, wzorem męstwa i godności wobec nieszczęścia czyhającego na człowieka. Konopnicka z sarkastyczną dosadnością zaatakowała bezduszną obojętność i obłudę współ-czesnych instytucji społeczeństwa burżuazyjnego (“Miłosierdzie gminy”) • Warsztat nowelistyczny pisarki kształtował się w latach, gdy walcząca i arogancka publi-cystyka pozytywizmu ustąpiła miejsca dojrzałej i przedmiotowej prozie realistycznej. Dla większości nowel postyczniowych materiał ideowy i artystyczny stanowiła publicystyka, gdy dla Konopnickiej - reportaż. Praktyka w “Świcie” nauczyła ja gromadzić, selekcjonować i zestawiać fakty, by ich wymowy nie osłabiał i nie przeinaczał komentarz narratora. • Trzecioosobowego narratora, który wie absolutnie wszystko o opowiadanym świecie nie-często dopuszcza do głosu. Zachowuje on się powściągliwie, nawet, gdy przedmiotem opo-wieści jest świat wewnętrzny bohatera (jego uczucia, przeżycia). Częstym też chwytem jest opowiadanie z zewnątrz, ale jakby z perspektywy uczestnika zdarzeń, z rozumiejącą ni-by-akceptacją postaw bohaterów (czytelnik postawiony zostaje przed groza nagich faktów).
Materiały
Interpretacja utworu Naborowskiego "Krótkość żywota"
D.Naborowski \"Krótkość żywota\": utwór ukazuje nietrwałość ludzkiego życia. Przemijalność całych pokoleń człowieczych została ujęta w syntezie: \"Był przodek, byłeś ty sam, potomek się rodzi\". Jest to rozważanie istoty życia ludzkiego w perspektywie uniwersalnej, w wymiarze boskim, człowiek jest nie tylko przechodniem w świecie, który trwa w...
Cechy i przykład powieści poetyckiej
Jako gatunek cechuje się ona przede wszystkim:
- zerwaniem z łańcuchem przyczynowo - skutkowym, co powoduje wyraźną epizodyczność budowy; poszczególne sceny nie są związane ze sobą przyczynowo - skutkowo, tzn. kolejna scena nie musi być logicznym następstwem sceny ją poprzedzającej;
- achronologicznością, polegającą na zaburzeniu chronolog...
Zasada racjonalnego wykorzystania wody
:
Bilans wody w kategoriach ekonomicznych:
Z + P = H + S +R
przychody = rozchody
Z – retencja początkowa (wielkość pozostała z poprzedniego okresu bilansowego)
P – opady atmosferyczne, które spadły bezpośrednio na teren bilansowania
H – odpływ całkowity z obszaru bilansowania
S – parowanie wód z ob...
Miłość jako podstawa szczęścia
Miłość jako podstawa szczęścia. O poezji sentymentalistów.
Franciszek Karpiński to obok Franciszka Dionizego Kniaźnina najwybitniejszy przedstawiciel polskiego sentymentalizmu. Początki sentymentalizmu wiążą się z nazwiskiem filozofa Jana Jakuba Rousseau, który głosił przewagę serca nad rozumem, przewagę natury nad cywiliza...
Krótko o Wisławie Szymborskiej
Wisława Szymborska - poetka pytań i wątpliwości.
O Wisławie Szymborskiej i jej poezji Stanisław Barańczak napisał: Poetka bierze na siebie rolę współczesnego Noego; jej twórczość staje się arką, w której przynajmniej próbki tych wartości pragnie ocalić. Jakie to wartości? - obrona pojedynczości, przypadku, żywiołu życia przed kolektywizmem, d...
Bohaterowie "Szewców"
Bohaterowie:
Są to nierealne, sztuczne twory. GOLEM zbudował go uczony kabalista, włożył w usta kartkę z magicznym zaklęciem i zmusił go do pracy. Golem był posłuszny, ale potem się zbuntował i zaczął niszczyć otoczenie, więc trzeba go było unieszkodliwić.
Witkacy tworzy w dramacie nowe psychiczne organizmy - golemy i automaty. Czeladnicy dysk...
Treny Kochanowskiego dramatem filozofa
Dlaczego mówimy, że treny to nie tylko dramat cztowieka, lecz także artysty - filozofa?
Twierdzenie takiejest słuszne, gdyż treny są nie tylko wyrazemojcowskiego bólu, są także traktatem filozoficznym. Najdziwniejsze i zaskakujące staje się to, że poeta, który dotąd w Pieśniach i we fraszkach głosił pochwałę życia, pochwałę człowiekajako istoty...
Sponsorowanie telewizyjne
Sponsorowanie telewizyjne – współfinansowanie w sposób bezpośredni lub pośredni produkcji i/lub emisji programów telewizyjnych w celu rozpowszechniania nazwy firmy, znaku towarowego lub produktu sponsora.
Rodzaje sponsoringu telewizyjnego:
• Sponsorowanie finansowe
• Sponsorowanie rzeczowe
- fundowanie nagród
- udostępni...