Cechy i przykład powieści poetyckiej



Jako gatunek cechuje się ona przede wszystkim: - zerwaniem z łańcuchem przyczynowo - skutkowym, co powoduje wyraźną epizodyczność budowy; poszczególne sceny nie są związane ze sobą przyczynowo - skutkowo, tzn. kolejna scena nie musi być logicznym następstwem sceny ją poprzedzającej; - achronologicznością, polegającą na zaburzeniu chronologii utworu; kolejne epizody nie są ukazane w sposób chronologiczny, tzn. autor dowolnie ukazuje poszczególne sceny, wracając np. w licznych retrospekcjach do wydarzeń, które miały miejsce dawniej, niż już opisane (tzw. inwersja czasowa fabuły); - synkretyzmem rodzajowym, czyli mieszaniem różnych rodzajów literackich (liryki, epiki, dramatu); - synkretyzmem gatunkowym, czyli współistnieniem w utworze różnych gatunków literackich (powieść, pieśń, ballada); - umieszczeniem akcji w przeszłości historycznej (np. akcja "Konrada Wallenroda" A. Mickiewicza w latach 90 - tych XIV w.) Powieść poetycka to ukształtowany w okresie romantyzmu gatunek poezji narracyjnej, z połączeniem elementów epickich i lirycznych. Jest to rozbudowany utwór wierszowany, zawierający fabułę nasyconą dramatycznymi momentami. Charakterystyczne jest silnie zsubiektywizowane opowiadanie i opis. Narrator może zwracać się wprost do czytelnika lub jawnie i emocjonalnie komentować postawę bohaterów. Fabuła ma luźną i fragmentaryczną kompozyc- ję, pełna jest niedomówień i tajemnic. "Konrad Wallenrod" jest właśnie powieścią poetycką. Akcja rozgrywa się w średniowieczu, sytuacja Litwy, nękanej przez zaciekłego wroga - Krzyżaków - wydaje się beznadziejna. W tej sytuacji tytułowy bohater decyduje się na walkę poprzez podstęp i zdradę. Konrad (Alf), litewski chłopiec, jako dziecko został porwany przez Krzyżaków. Przez nich był też wychowywany, ale jego prawdziwym opiekunem był Halban, stary Litwin. To on właśnie rozbudził w nim świadomość narodową i miłość do nieszczęśliwej ojczyzny. Powiedział mu prawdę o jego przeszłości, podżegał w nim żądzę zemsty, pielęgnował miłość do Litwy. Młody Alf przy pierwszej sposobności uciekł na Litwę. Opowiedział tu swoje dzieje, wspomagał księcia Kiejstuta, pokochał jego córkę Aldonę i założył rodzinę. Słowem, wiódł szczęśliwe życie. Lecz szczęscie nie było mu pisane. Nadciągała groźba wojny z Krzyżakami, a jeden Alf wiedział, jak są silni i że zwyciężą Litwinów. Obmyślił sposób na zwycięstwo. Opuścił żonę i ojczyznę, przedostał się do Krzyżackich szeregów, zdobył tam jako Konrad Wallenrod władzę komtura i uznanie. Zwlekał z bitwą, prowadził ją tak, by Krzyżacy przegrali. Działał na ich zgubę. Można powiedzieć, że skruszył zakon od środka. Użył podstępu i sam jeden pokonał wroga. Nie oznacza to jednak powrotu do prywatnego szczęścia. Krzyżacy wykryli zdradę, lecz Konrad Wallenrod postanowił zginąć z własnej ręki. Umiera także Aldona, która podążyła za nim jako ukryta w wieży pustelnica. Tak kończą się losy człowieka, który ponad wszystko ukochał ojczyznę. Płakał jej łzami, cierpiał jej cierpieniem. Drogo okupił zwycięstwo nad wrogiem - swoją miłością, życiem, honorem. Mickiewicz przeniósł akcję utworu w przeszłość, do XV w. a ponadto zastosował tzw. poetykę maski, ukazując tytułowego bohatera jako człowieka zmuszonego do przyjęcia postawy dwulicowej, z założenia fałszywej i pełnej podstępu. Mottem swej powieści poetyckiej uczynił słowa "Macie bowiem wiedzieć, że są dwa sposoby walczenia: Trzeba być lisem i lwem.". Dwulicowość, konieczność bycia raz odważnym lwem, a raz chytrym, napadającym z ukrycia lisem, zapowiadają główne przesłanie utworu - konflikt moralno - etyczny między dumą i honorem rycerskim, nakazujący głównemu bohaterowi ujawnienie się, a koniecznością podstępnego działania. Sumienie głównego bohatera będzie obciążał czyn sprzeczny z kodeksem doskonałego rycerza - Wallenrod, jako Wielki Mistrz wysyłał na śmierć swoich rycerzy, którzy przecież wybrali go na swego przywódcę, a tym samym zaufali mu i złożyli w jego ręce własne losy. Bardzo ważna jest konstrukcja głównego bohatera. Jest to tak zwany bohater wallenrodyczny, motywowany w swym działaniu wysokimi, patriotycznymi pobudkami, gotowy dla ojczyzny poświęcić dobro osobiste, a nawet szczęście ukochanej kobiety. Bohater wallenrodyczny to typ bohatera rozdartego między rodziną a ojczyzną, lecz zawsze wybierającego ojczyznę, ponieważ nie potrafi znaleźć szczęścia rodzinnego w zniewolonym kraju ("Szczęścia nie znalazł, bo go nie było w ojczyźnie."). Dodatkowym obciążeniem dla bohatera będzie konieczność sprzeniewierzenia się etyce rycerskiej, a w konsekwencji zbrukanie własnego honoru. Efekty działania Wallenroda (Alfa) są tragiczne: bohater unieszczęśliwia Aldonę, która zostaje pustelnicą i niszczy samego siebie. Odtąd nękany wyrzutami sumienia dążyć będzie do tragicznego finału, czyli do samobójczej śmierci, która będzie ostatnią, rozpaczliwą próbą zachowania twarzy i obrony honoru rycerza średniowiecznego. Śmierć będzie dla niego wybawieniem od cierpień życia ("W imię sumienia i przeciw sumieniu").

Cechy i przykład powieści poetyckiej

Materiały

Nawiązania do antyku Powszechne jest mniemanie, iż starożytne literatury grecka i rzymska oraz biblia to dwa źródła naszej kultury i literatury. Cyprian Kamil Norwid w wierszu \"Moja Ojczyzna\" wyraził następującą myśl: \"Naród mnie żaden nie zbawił, ni stworzył, Wieczność pamiętam przed wiekiem, Klucz dawidowy usta mi otworzył ...

Miłość jako siła budująca czy niszcząca? 33. Miłość - siła budująca czy niszcząca? A właściwie to dlaczego od razu budująca albo niszcząca? Miłość jest zjawiskiem tak skomplikowanym, że nie można jej sprowadzać do roli czynnika \"budowlanego\". Proponuję zatem zastanowić się nieco bardziej ogólnie - poszukajmy jaką rolę odgrywa miłość w naszym życiu, oczywiście opierając się w czas...

Historia teatru antycznego Historia teatru antycznego (etapy rozwoju, twórcy, dzieła) Początki teatru antycznego są związane z kultem boga Dionizosa. W czasie pochodu podczas Wielkich Dionizji część ludu ubrana była w koźlą skórę, aby symbolizować leśnych przyjaciół boga Dionizosa. Śpiewali pieśń pochwalną, opowiadającą o nim, zwaną Dytyrambą. Po dojściu korowodu do oł...

Interpretacja mitów tybetańskich, wędrówki Odyseusza, mitu o Prometeuszu, mitu o Dedali i Ikarze 1) mity tebańskie: Wprowadzają w krąg istnienia zła nieznanego. Edyp odsłania nam istnienie w greckiej świadomości tragicznej winy niezawinionej. Pytaniem głównym utworu jest to, dlaczego istnieje zło niezawinione. Grecy odpowiadali na nie stwierdzając, że nie ma sensu pytać o wyroki losu. Edyp w sposób niezawiniony staje się ojcobójcą i kazi...

Rola poety w "Konradzie Wallenrodzie" Rola poety. Ma wyraźny rodowód biblijny. W kulturze żydowskiej wykształca się życie narodowe, które pozwala im zachować własną tożsamość narodową. Poeta powinien być wieszczem, prorokiem który mocą ducha i słowem przewodzi ludowi. Ma zastąpić zniewolonej społeczności przywódców politycznych. Poezję narodową nazywa poeta \"wieścią gminną\" i \...

Recenzja filmu "Ogniem i mieczem" Ogniem i mieczem, czyli dzieje wielkiej i burzliwej miłości sięgającej aż po kres ukraińskiego stepu recenzja. W piątek 26 marca wybraliśmy się z klasą, a nawet ze szkołą do kina Bałtyk na film Jerzego Hoffmana pt. Ogniem i mieczem, zrealizowany na podstawie powieści H. Sienkiewicza o tej samej nazwie. W tym Momencie powinienem przytoczyć bi...

Co to jest cykl życia produktów Cykl życia produktu Produkty będące przedmiotem wymiany utrzymują się na rynku przez pewien czas. Przecho-dzą przy tym przez pewne fazy, które składają się na tzw. cykl życia produktu. Ekonomiczne starzenie się produktów jest następstwem rozwoju nauki i techniki, wymiany międzynarodowej, społecznej zamożności oraz coraz szerszego przepływu i...

Patriotyzm "Kazań" Piotra Skargi 12. Patriotyczny charakter \"Kazań\" Piotra Skargi. \"Kazania\" Piotra Skargi. Piotr Skarga dzięki działalności filantropijnej został nadwornym kaznodzieją króla Zygmunta III Wazy. Najważniejszym dziełem nadwornego kaznodziei są wydane w 1597 r. \"Kazania sejmowe\". Nie należą one do literatury religijnej, lecz są doskonale ułożonym traktatem p...