Analiza "Gotyk" Krzysztofa Baczyńskiego



Gotyk Z kościołów ciemną głębią głucho napuszonych wypełzły ciężkie krople fugą nie zagraną i zastałe wiekami stalugowe świece ¬ – żółte mumie okrucieństw wypełzłe na ścianę. Ciężar głębi powietrza splątany w organach zachrypł w słowach ponurych marszem pogrzebowym. Światło ciche, zastałe osiada na szybach (ciche, ciepłe są barwy w szybkach kolorowych). Zmierzch kołacze pod stropem zadymionym słońcem (rozpylone barwicie w powietrzu potęgi). Srebro sypie się łyskiem z napuchłych ołtarzy; głos po stropach się chwieje kamienistym kręgiem. Czas nabiega ciemnawo smutkiem bezcielesny jak krew czarnobłękitna w napuchniętą pręgę. Wiersz nosi podtytuł Impresja i należy do utworów juwenilnych; pomimo to możemy w nim odnaleźć najważniejsze cechy stylu Ba¬czyńskiego. Opis wnętrza gotyckiego kościoła oparty został na epi¬tetach określających kolory, odcienie, kształty – mamy więc tutaj przewagę wrażeń wzrokowych. Barwy przed oczami patrzącego od¬słaniają się stopniowo, tak, jakby opis podążał za wzrokiem podmio¬tu, kolejno wydobywając poszczególne elementy obrazu. Kolory sko¬jarzone zostały ze światłem – blaski, cienie, migotania – a że źródeł światła jest kilka (płomienie świec, witrażowe okna, odblaski w złotych i srebrnych ozdobach), przeto nie dziwi nas ich zmienność i „ruchliwość”. Obraz kościoła drga i mieni się, rozproszone światło witrażowych drobnych szybek i świec rozmazuje kontury. Wirujące w powietrzu drobinki kurzu nadają całości blady, srebrzysty koloryt i dodatkowo zmiękczają krawędzie przedmiotów – opis kojarzyć się może nie tyle z konkretnym kościołem, co raczej z jakąś jego zapamiętaną wizją malarską, na przykład z którąś ze słynnych Katedr Moneta – podtytuł wiersza w pełni to skojarzenie uzasadnia. Tekst nie zachowuje konsekwentnie opisowego charakteru. Na oglądany obraz nakłada się bowiem nastrój podmiotu – patrzący wydobywa z wnętrza te elementy, które odpowiadają jego stanowi psychicznemu: świece, kamienie, kurz, ołtarz, marsz pogrzebowy, cisza, ciemna głębia – składają się na atmosferę uroczystą, pełną powagi, może nawet smutku. Przestrzeń, jaką ukazuje czytelnikowi podmiot mówiący, to miejsce szczególne, miejsce święte, służące skupieniu, głębokiej zadumie, refleksji, modlitwie. Jednak dodatko¬wo, obok tych przedmiotów, które wprowadzają nas w atmosferę gotyckiego kościoła, w obrazie pojawiają się elementy nieoczekiwa¬ne, których źródłem jest wyobraźnia podmiotu: krew, cierpienie, napuchnięte pręgi, „mumie okrucieństw”. Być może opisujący te mo¬tywy podmiot odnalazł je w którymś z kościelnych ołtarzy, może dostrzegł obraz czy rzeźbę przedstawiającą na przykład mękę Pańską, ale po pierwsze – nie wynika to tak dokładnie z tekstu, brak nam po prostu takiej informacji, po drugie – nawet jeśli tak jest, wymienione obrazy stanowią zdecydowany kontrast z poprzednio prezentowaną wizją, prześwietloną łagodnym blaskiem i wprawdzie tchnącą smutkiem, ale i spokojem. Nagłe wprowadzenie elementów obcych burzy harmonię obrazu, stąd można przypuszczać, że raczej mamy tu do czynienia z projekcją wizji patrzącego. Nastrój grozy, cierpienia, męki – wynika z jego postawy, usposobienia, stanu psychicznego. Niezależnie od ostatecznych wniosków czytelnik tego wiersza nic może pozostać obojętny na urodę obrazu – odrealniona katedra, sre¬brne światło sacrum, w którym człowiek czuje się niczym prze¬niesiony w inną rzeczywistość. Służą temu przede wszystkim opisy wrażeń wzrokowych oraz wydobyte z mroku przedmioty – czy może raczej fantomy przedmiotów? – ożywione wyobraźnią patrzącego. Z punktu widzenia naszych rozważań wiersz może być interesujący z kilku powodów. Przede wszystkim jest to najwcześniejszy z tekstów Krzysztofa Kamila Baczyńskiego proponowany w szkole średniej, a zatem możemy – dzięki analizie – samodzielnie ocenić rozwój talen¬tu poetyckiego młodego artysty. Po drugie – Gotyk to znakomita liry¬ka opisowa, stanowiąca dowód na inspirującą siłę i uniwersalną wartość sztuki średniowiecza. Współczesny nam nieomal młody człowiek – dzięki sile swojej wyobraźni i wrażliwości – jest w stanie oddać piękno, potęgę i wielkość dzieła architektury sprzed wieków, opisać nastrój wywołany pobytem w miejscu uświęconym obecnością piękna i – Boga. Wreszcie wiersz może być potraktowany jako odzwierciedlenie stanów psychicznych, jakim podlegał młody Baczyński już we wczesnym okresie swojego pisarstwa. Utwór pow¬stał jeszcze przed wojną, a zatem wszystkie obecne w nim lęki, niepokoje, obawy nie są motywowane żadną realną przyczyną. Mamy tu zatem do czynienia z przeczuciem cierpienia; poczucie zagrożenia, wrogości świata istnieją niejako „na wyrost”, nie uzasadnia ich nic poza wewnętrznym stanem podmiotu, jego „kolorytem psy¬chicznym”. Warto więc wrócić do tego tekstu w klasie czwartej, przy omawia¬niu dojrzałych wierszy poety, aby ocenić ewolucję postawy, kształ¬towanie się światopoglądu oraz doskonalenie się warsztatu poe¬tyckiego Baczyńskiego.

Analiza "Gotyk" Krzysztofa Baczyńskiego

Materiały

Pojęcie katastrofizmu w wierszach Baczyńskiego Poezja Krzysztofa Kamila Baczyńskiego wyraża katastrofę spełnioną. W wierszu \"Z głową na karabinie\" poeta ściśle określa istotę Apokalipsy;niiesie ona zagładę pokoleniu, które jako pierwsze po ponad studwudziestoletniej niewoli urodziło się, wychowało w wolnej Polsce i przeznaczone było do życia w pokoju i szczęściu. W wizyjnym krajobrazie noc...

Stanisław Wyspiański - życie i twórczość Stanisław Wyspiański – informacje biograficzne Autor Wesela, Nocy listopadowej, Wyzwolenia i wielu innych dramatów, znanych bywalcom polskich teatrów (a także sporej liczby sztuk mało grywanych), związany był ze sceną nie tylko ze względu na charakter swojej twórczości. Nie tylko projektował scenografię, malował portrety aktorów w ic...

Konosament - co to jest Ze względu na sposób przyjęcia towarów do przewozu: Konosament na towary załadowane (on board lub skipped), który jest pokwitowaniem przyjęcia towaru do przewozu na określony statek. Konosament na towary przyjęte do załadunku (recived for shipment) stwierdzający przyjęcie towaru przez przewoźnika w celu późniejszego załadowania na statek. Uw...

Znaczenie pojęć: metoda i technika METODA - świadomie stosowany sposób postępowania zmierzający do osiągnięcia określonego celu w danych warunkach, ilekroć się dany cel w danych warunkach zamierza osiągnąć (a więc nie tylko przypadkowo); całkowity sposób postępowania (całkowita procedura badawcza). TECHNIKA - szczegółowy sposób wykonywania danego rodzaju zadań badawczych (sposób...

Pisma mądrościowe: Księga Koheleta, Ksiega Hioba Księga Hioba. Hiob był najbogatszym i najszlachetniejszym człowiekiem Wschodu. Szczerze czcił Boga i ufał mu bezgranicznie. Nie wierzył w to Szatan, toteż za przyzwoleniem Stwórcy poddał Hioba strasznej próbie: pozbawił go majątku oraz dziesięciorga dzieci. Hiob przyjął swój los pokornie: \"Nie zgrzeszył, nie przypisał Bogu nieprawości\". ...

Znaczenie mitów dawniej a dziś „Znaczenie mitów dawniej i dziś” Jakie znaczenie miały mity dawniej? W starożytności, mity odgrywały ogromną rolę. Stanowiły one składnik kultury oraz pełniły funkcje poznawcze i światopoglądowe. Były niezwykle ważne gdyż wyjaśniały grekom wszystkie zjawiska, których oni nie mogli pojąć. Wyjaśniały m.in. zagadnienia powstania...

"Ajudah" Adama Mickiewicza Ajudah Ajudah, góra-niedźwiedź, to ostatni element przyrody Krymu uwieczniony w słynnym cyklu sonetów A. Mickiewicza. Jej nazwa pojawia się w tytule ostatniego utworu tej grupy liryków. Ajudah tchnie spokojem i pogodą. Klasyczna budowa tego sonetu uwydatnia wrażenie harmonii, jaka panuje pomiędzy poetą i światem. Medytacja w obliczu sk...

Postawy i drogi życiowe Cezarego Baryki i Zenona Ziembiewicza C. Baryka i Z. Ziembiewicz - dwie postawy, dwie drogi życiowe. Cezary i Zenon są postaciami zupełnie odmiennymi: inne są ich drogi życiowe, gdzie indziej i w innych warunkach się wychowywali, czym innym się kierowali z życiu, inaczej przedstawia się ich droga życiowa; Cezary jest dzieckiem Polaków: urzędnika koncernu naftowego w Baku, człow...