Wskaźniki rentowności sprzedaży



Wskaźniki rentowności sprzedaży (obrotu). A) Wskaźniki będące relacją wyniku finansowego do przychodów ze sprzedaży. Wskaźnik rentowności sprzedaży (obrotu) netto – marża zysku Zysk netto x 100% ---------------------------------- Przychody ze sprzedaży Jest najczęściej wykorzystywanym wskaźnikiem w analizie rentowności sprzedaży – ukazuje globalną rentowność przedsiębiorstwa. Określa ile procent przychodu ze sprzedaży stanowi zysk netto. Jego rosnącą wartość w porównaniu z okresem ubiegłym może oznaczać wzrost wolumenu sprzedaży, zwiększenie asortymentu sprzedaży, osiągnięcie wyższych cen sprzedaży, obniżenie kosztów jednostkowych. Powinien w czasie rosnąć. Wskaźnik rentowności sprzedaży (obrotu) brutto Zysk brutto x 100% ----------------------------------- Przychody ze sprzedaży Określa ile procent przychodów ze sprzedaży stanowi zysk brutto (zysk netto wraz z obowiązkowymi zmniejszeniami zysku). Porównanie tego wskaźnika z poprzednim, ukazuje wpływ obowiązkowych zmniejszeń zysku (głównie podatku dochodowego) na zysk netto przedsiębiorstwa. Jego wartość w czasie powinna rosnąć. Rentowność sprzedaży z działalności gospodarczej Zysk z działalności gospodarczej x 100% ----------------------------------------------------------- Przychody ze sprzedaży Określa ile procent przychodów ze sprzedaży stanowi zysk z działalności zamierzonej przez przedsiębiorstwo (operacyjnej i finansowej a z pominięciem zysków i strat nadzwyczajnych). Rentowność sprzedaży z działalności finansowej Zysk z działalności finansowej x 100% ----------------------------------------------------- Przychody ze sprzedaży Rentowność sprzedaży z działalności operacyjnej Zysk z działalności operacyjnej x 100% -------------------------------------------------------- Przychody ze sprzedaży Są to wskaźniki uzupełniające do poprzednich. Określa tak jak poprzednie, ile procent przychodów ze sprzedaży stanowi zysk z działalności określonej w liczniku. Przy porównaniach w czasie wskaźników rentowności sprzedaży, każdy ich wzrost jest korzystny dla przedsiębiorstwa. Wskaźniki będące relacją wyniku finansowego do kosztów działalności. Zysk netto x 100% --------------------------- Koszty własne Zysk brutto x 100% ----------------------------- Koszty własne Wskaźniki te określają efekt finansowy działalności przedsiębiorstwa w przeliczeniu na jednostkę poniesionych kosztów. Ich wzrost w największym stopniu może oznaczać spadek kosztów własnych w mniejszym stopniu wzrost przychodów ze sprzedaży. Przy porównaniach w czasie ich wzrost oznacza korzystne zmiany w działalności przedsiębiorstwa. Wskaźniki będące relacją kosztów do przychodów ze sprzedaży zwane wskaźnikami poziomu kosztów. Koszty własne + lub – wyniki nadzwyczajne x 100% ------------------------------------------------------------------------ Przychody ze sprzedaży brutto Koszty działalności operacyjnej x 100% --------------------------------------------------------- Przychody ze sprzedaży brutto Określają one procentowy udział kosztów lub procentowy udział kosztów skorygowanych o wyniki nadzwyczajne w kwocie ze sprzedaży. Im niższy jest ten udział, tym wyższa rentowność przedsiębiorstwa. Przy porównaniach z okresami poprzednimi (porównanie w czasie), wzrost tych wskaźników oznacza niekorzystną sytuację dla przedsiębiorstwa – pogorszenie rentowności ocenianego przedsiębiorstwa. Wskaźniki rentowności majątku. Są procentowym stosunkiem wyniku finansowego w ujęciu bezwzględnym do określonego rodzaju majątku przedsiębiorstwa. Ukazują więc efektywność wykorzystania w przedsiębiorstwa majątku którym ono dysponuje. Rosnący poziom wskaźnika rentowności majątku oznacza wzrost racjonalnego wykorzystania posiadanych zasobów majątku trwałego lub obrotowego. Przy porównaniach tych wskaźników w czasie należy pamiętać, że każdy wzrost majątku np. zakończenie zadania inwestycyjnego może spowodować przejściowy spadek wartości tych wskaźników. Wielkości porównywalne należy korygować o wskaźnik inflacji. Wskaźnik rentowności majątku ogółem (ROA) Zysk netto x 100% ---------------------------------- Majątek ogółem (aktywa) Wskaźnik rentowności netto majątku trwałego Zysk netto x 100% ----------------------------------- Majątek trwały Wskaźnik rentowności netto majątku obrotowego Zysk netto x 100% ----------------------------------- Majątek obrotowy Wskaźniki te określają stopień efektywności finansowej poszczególnych grup majątku zaangażowanego w przedsiębiorstwie. Wskaźniki drugi i trzeci są uzupełnieniem, rozwinięciem podstawowego wskaźnika rentowności neto majątku ogółem (pierwszy). Wzrost wskaźników w czasie jest zjawiskiem korzystnym – wzrasta wykorzystanie majątku. Wskaźniki rentowności brutto majątku ogółem. Zysk brutto x 100% --------------------------- Majątek ogółem (Zysk brutto + odsetki) x 100% -------------------------------------------- Majątek ogółem W pierwszym wskaźniku zysk netto skorygowany o obowiązkowe obciążenia zysku (głównie podatek dochodowy), a w drugim dodatkowo jeszcze o odsetki płacone od kredytów. W prowadzonej analizie korygują one rentowność majątku, co wynika z faktu, że płacony podatek i odsetki od kapitałów obcych są elementami zmniejszającymi zysk netto. Wskaźniki rentowności kapitału Wskaźniki rentowności kapitału własnego są procentową relacją zysku netto do kapitału własnego w różnej jego formie. Wyrażają one efekty działalności przedsiębiorstwa (wielkość osiągniętego zysku netto na jednostkę kapitałów własnych przedsiębiorstwa), określają więc nie rentowność całości kapitałów własnych, a jedynie jego części, z pominięciem kapitałów obcych. Wzrost wskaźników w porównaniu w czasie świadczy o lepszym wykorzystaniu ulokowanych w przedsiębiorstwie przez właścicieli kapitałów. Wskaźnik rentowności kapitału własnego (ROE) Zysk netto x 100% -------------------------------- Kapitał własny ogółem Przy porównaniach wskaźnika w czasie należy urealnić zysk o wskaźnik inflacji. Każdy wzrost wskaźnika oznacza większy zysk przedsiębiorstwa w relacji do zaangażowanych w nim kapitałów własnych. Rentowność kapitału podstawowego (akcyjnego lub udziałowego) Zysk netto x 100% ------------------------------------- Kapitał akcyjny (udziałowy) Wskaźnik ten jest cząstkową postacią poprzedniego wskaźnika. Ukazuje rentowność kapitału akcyjnego lub udziałowego. Wskaźniki rentowności jednostkowej udziałów kapitałowych. Wskaźnik zyskowności na jedną akcję (udział) - EPS Zysk netto --------------------------------- Liczba akcji (udziałów) Wskaźnik o bardzo dużym znaczeniu. Na jego podstawie akcjonariusze (udziałowcy) oceniają działalność przedsiębiorstwa i podejmują decyzje co do dalszego inwestowania w jego działalność. Wskaźnik dywidendy na jedną akcję (udział) – DPS Zysk przeznaczony na dywidendę ------------------------------------------------- Liczba akcji (udziałów) Wskaźnik ten określa wysokość dywidendy wypłacanej przez przedsiębiorstwo na jedną akcję (udział). Im większa jego wartość, tym większe korzyści dla akcjonariuszy (udziałowców). Wskaźnik ceny rynkowej akcji (udział) MSP w stosunku do osiągniętego zysku na jedną akcję (udział) EPS – PER Cena rynkowa akcji (udziały) ------------------------------------------- Zysk na jedną akcję (udział) Daje pogłębioną ocenę omawianego zagadnienia (rentowność jednostkowa udziałów kapitałowych). Informuje lokujących kapitał w przedsiębiorstwo o efektywności tych lokat. Wskaźnik wypłaty dywidendy w stosunku do zysku na jedną akcję Dywidenda na jedną akcję (udział) ----------------------------------------------------- Zysk na jedną akcję (udział) Wskaźnik ten określa inwestorom jaką część zysku wypracowanego przez przedsiębiorstwo wypłaca się w formie dywidendy a jaka pozostaje w przedsiębiorstwie na jego rozwój. Rentowność zasobów ludzkich. Wskaźnik rentowności zatrudnienia Zysk netto ----------------------------------------- Przeciętny stan zatrudnienia Wzrost wskaźnika przy porównaniach w czasie, oznacza większą wartość zysku wypracowaną przez 2 pracownika – jest to zjawisko korzystne.

Wskaźniki rentowności sprzedaży

Materiały

Kapitał pracujący ISTOTA KAPITAŁU PRACUJĄCEGO Wielkość kapitału pracującego może być ustalona w dwojaki sposób. Pierwszy to spojrzenie kapitałowe a drugi to spojrzenie majątkowe I. Kapitał pracujący = kapitał stały – majątek trwały KP = KS - MT II. Kapitał pracujący = majątek obrotowy – krótkoterminowe źródła kapitałów KP = MO – ZB W prak...

Co to jest pragmatyzm? PRAGMATYZM Wiedza ludzka, kierunki poznania miały mieć charakter praktyczny. Wiliam James - według niego poznane powinno być tylko to co praktyczne i potrzebne w codziennym życiu.

Twórczość Antoniego Czechowa: "Kameleon", "Człowiek w futerale" Twórczość Antoniego Czechowa Antoni Czechow tworzył pod konie XIX stulecia. Korzystał z tendencji literatury realistycznej. Pisywał nowele i krótkie utwory. Potem pisał utwory dłuższe i dramatyczne. Zaczęły przejawiać się u niego tendencje modernistyczne. Opowiadania łączyły w sobie pierwiastki tragizmu i komizmu. Tragizm to tragizm codzienno...

Motyw uczty w literaturze Uczta - wieczerza -przyjęcie_________ Uczta - wystawne, huczne przyjęcie z udziałem wielu gości; bankiet, biesia¬da. Przenośnie oznacza przyjemność, bardzo przyjemne przeżycie (np. uczta duchowa); uczta weselna - patrz: wesele/gody; wieczerza - posiłek wieczorny, kolacja o uroczystym charakterze. Anakreontyk - utwór sławiący urodę życia, ...

Istota restrykturyzacji Zadaniem restrukturyzacji jest zmiana istniejących w przedsiębiorstwie struktur : - własności - organizacji formalnej - organizacji produkcji - zorganizowanego kapitału - redukcja aktywów - przychody i koszty - inne

Szczegółowe streszczenie "Konrada Wallenroda" Streszczenie Wstęp (w.1-52). Narrator szkicuje tło wydarzeń: ponad sto lat upłynęło od momentu podboju Prusów przez Krzyżaków i odtąd “Niemen rozdziela Litwinów od wrogów”, jego opis sta-nowią w. 23-39. Tu również wspomnienie o dawnej zażyłości narodów pruskiego i litewskie-go, którą “rozdzieliły boje” i zapowiedź nadc...

Podstawowy model komunikowania się W podstawowym modelu komunikowania się wyróżnia się: Nadawcę, który jest inicjatorem komunikowania się i ma do przekazania intencję (zamiar, myśli, uczucia). Kodowanie. Nadawca przekłada informację na ciąg symboli, słów i gestów, bowiem nie można inaczej przekazać informacji do drugiej osoby. Komunikat jest fizyczną formą, w której zakodowa...

"Zemsta" Fredry - geneza powstania Punktem wyjścia do napisania \"Zemsty\" było dla Fredry \"historyczne podanie zwyczajów ojców naszych\". Jaka była treść podania i w jakich okolicznościach Fredro na nie natrafił? W 1828 roku pisarz po wielu sta-raniach i długim okresie oczekiwania ożenił się z Zofią z Jabłonowskich Skarbkową. W posagu otrzymał majątek ziemski z połową starego z...