Typologia ładu społecznego wg Ossowskiego: Ossowski wytypował 4 rodzaje ładu społecznego poprzez skrzyżowanie następujących kategorii działań: - koordynacji lub jej braku - podejmowania działań w ramach systemu pod wpływem ingerencji innych ośrodków lub jej braku a) ład przedstawień zbiorowych - zachowania ludzi wyznaczane są przez wspólne warunki, wzory oraz normy - powinność człowieka jest tożsama z jego bytem - pozycja społeczna każdego człowieka wyznaczana jest raz na zawsze, usankcjonowana kryteriami przez niego samego wyznawanymi - może istnieć niezależnie od tego czy istnieje jakiś wspólny środek decyzyjny - np.: społeczeństwa pierwotne - obiekt badań etnologii albo antropologii b) ład monocentryczny - istnieje 1 wyraźny ośrodek decyzyjny - jednostki traktowane są przedmiotowo i instrumentalnie - występuje w państwach autorytarnych i mniejszych strukturach (organizacjach totalnych) - społeczeństwa oparte na ładzie monocentrycznym powinny być badane przez cybernetykę społeczną (naukę o sterowaniu) c) ład policentryczny - wynik wzajemnego oddziaływania różnych ośrodków decyzyjnych - istnieje wiele ośrodków decyzyjnych i brak jest koordynacji (np.: społeczeństwo liberalne) - końcowy rezultat działań podejmowanych przez elementy takiego ładu jest nieprzewidywalny, dopóki dane zdarzenie się nie zakończy d) ład czwarty (postmonocentryczny) - mimo istnienia wielu ośrodków decyzyjnych działania w jego obrębie są skoordynowane - polega na zorganizowanym współdziałaniu - obiekt badań współczesnej socjologii
Typologia ładu społecznego wg Ossowskiego
Typologia ładu społecznego wg Ossowskiego: Ossowski wytypował 4 rodzaje ładu społecznego poprzez skrzyżowanie następujących kategorii działań: - koordynacji lub jej braku - podejmowania działań w ramach systemu pod wpływem ingerencji innych ośrodków lub jej braku a) ład przedstawień zbiorowych - zachowania ludzi wyznaczane są przez wspólne warunki, wzory oraz normy - powinność człowieka jest tożsama z jego bytem - pozycja społeczna każdego człowieka wyznaczana jest raz na zawsze, usankcjonowana kryteriami przez niego samego wyznawanymi - może istnieć niezależnie od tego czy istnieje jakiś wspólny środek decyzyjny - np.: społeczeństwa pierwotne - obiekt badań etnologii albo antropologii b) ład monocentryczny - istnieje 1 wyraźny ośrodek decyzyjny - jednostki traktowane są przedmiotowo i instrumentalnie - występuje w państwach autorytarnych i mniejszych strukturach (organizacjach totalnych) - społeczeństwa oparte na ładzie monocentrycznym powinny być badane przez cybernetykę społeczną (naukę o sterowaniu) c) ład policentryczny - wynik wzajemnego oddziaływania różnych ośrodków decyzyjnych - istnieje wiele ośrodków decyzyjnych i brak jest koordynacji (np.: społeczeństwo liberalne) - końcowy rezultat działań podejmowanych przez elementy takiego ładu jest nieprzewidywalny, dopóki dane zdarzenie się nie zakończy d) ład czwarty (postmonocentryczny) - mimo istnienia wielu ośrodków decyzyjnych działania w jego obrębie są skoordynowane - polega na zorganizowanym współdziałaniu - obiekt badań współczesnej socjologii
Materiały
Przepływy kapitałowe na świecie
Kapitał: Obcy Zewnętrzny
(1) kredyty rządowe i organizacji międzynarodowych udzielane na warunkach preferencyjnych lub rynkowych
(2) w formie bezpośrednich inwestycji portfelowych, kredytów banków komercyjnych, kredyty handlowe
Inwestycje bezpośrednie to lokaty kapitału w przedsiębiorstwa zagraniczne użyte w celu uzyskania trwałego wpływu n...
Biblia i mitologia w "Mistrzu i Małgorzacie"
Biblia i mitologia pozwoliły Michałowi Bułhakowowi w \"Mistrzu i Małgorzacie\" na rozszerzenie wymowy utworu oraz na podjęcie wielu różnych tematów.
a) Walka dobra i zła w wymiarze etycznym i filozoficznym.
Terenem-sceną, która najbardziej eksponuje dyskusję na temat dobra i zła jest bal u szatana -niejako arena, na której przewiają się ni...
Znaczenie pojęć romantyzmu
Wallenrodyzm - postawa człowieka, który aby osiągnąć wyższy cel, sięga po środki nie-etyczne - zdradę i podstęp. Przeżywa konflikt - musi wybierać między nakazami honoru, chrześcijańską moralnością a obowiązkiem walki. Poświęca życie, własne szczęście dla dobra narodu. Bohater osiąga cel, jednak ponosi klęskę jako człowiek. Kreator bohatera u...
Instynkt - etologiczne ujęcie
a) hormizm – teoria instynktów społecznych McDougalla.
- instynkt jako celowa siła tkwiąca w żywych organizmach. Składa się z aspektu wzruszeniowego, poznawczego i motywacyjnego
- wg McDougalla istnieje pewna ograniczona ilość wrodzonych instynktów, które każdy z nas posiada (biologiczne i społeczne)
- teoria ta opisuje sytuacje życiowe...
Giaur jako postać tragiczna
Giaur to tytułowy bohater powieści Georga Byrona. Jest to postać, której dzieje naznaczone są nieszczęśliwą, wręcz tragiczną miłością, cierpieniem, zbrodnią i samotnością.
Giaur pochodził z Wenecji i był chrześcijaninem.
W Grecji zakochał się on w jednej z żon Hassana, bogatego właściciela haremu, który dowiedziawszy się o zdradzie swej nałożn...
Znaczenie pojęć Młodej Polski
Dekadentyzm - termin Teofila Gautiera - schyłkowość, uważano, iż kultura, cywilizacja i ludzka moralność dążą do upadku w świecie myśli kategoriami zysku i opłacalności. Postawa była mieszaniną pesymizmu, zwątpienia w celowość istnienia i negacji nauki, postępu. Deka-dent manifestował zanik chęci życia, biernie zdawał się na los. Stawiał sztu...
Trzy sposoby koordynowania działań
3 sposoby skutecznego koordynowania działań (stosunkowo trudne potrzeby często można zaspokoić podstawowymi technikami) :
- łatwy przepływ informacji
- zbiór reguł i procedur
- technika przez przekonanie się samemu (jak nasza organizacja działa)
Dobrym pomysłem jest wprowadzenie swojego rodzaju „łącznika”, który będzie wprowad...
Tragedia antyczna - cechy i geneza
2.
Geneza teatru antycznego wiąże się z kultem boga Dionizosa, boga wina i urodzaju, a także narodzin i śmierci. Dla uczczenia Boga, starożytni wyprawiali dwa razy w roku huczne uroczystości, które z początkowego orgiastycznego charakteru, pod wpływem kultu Apollina (boga poezji, muzyki i sztuk) uległy złagodzeniu i zrytualizowaniu.
· Mał...