Sokrates jako nauczyciel ludzkości



„ Nauczyciel ludzkości – Sokrates . ” POGLĄDY : Sokrates spojrzał na człowieka z innej strony , powiedział : „ Człowiek to ten , który rozpoznaje dobro i powinien je czynić ”. w ten sposób jednoznacznie świadczy , że najważniejsze zasady w egzystencji ludzkiej to prawa etyczne , które stanowią niejako fundamenty człowieczeństwa . Zaznaczył , że ich brak w życiu człowieka sprawiłyby , że upodobnił by się on do zwierzęcia rozumnego , lecz gotowego czynić zło świadomie . To stwierdzenie uzmysławia nam jak szczególnie niebezpieczna byłaby taka istota , pozbawiona sumienia i kierująca się jedynie instynktem (nie tylko samozachowawczym ) . CNOTA JEST DOBREM BEZWZGLĘDNYM . Sokrates wskazał na zalety , które są jedne dla całego rodu ludzkiego : sprawiedliwość , odwaga , panowanie nad sobą , są zaletami zawsze i wszędzie . Nazywając te zalety „ cnotą ” , dał temu wyrazowi bardziej specjalne , a właściwie zupełnie nowe znaczenie . Wytworzył nowe pojęcie cnoty przez to , ze spośród zalet człowieka wyodrębnił specjalnie zalety moralne . Prawa dotyczące cnoty moralnej są „ niepisane ” , nie ma ich w kodeksach ; niemniej są trwalsze od pisanych . Wywodzą się bowiem z samej natury rzeczy , a nie z ustanowienia ludzkiego ; jakże mogłyby być ustanowione , skoro są powszechne , jednakowe dla wszystkich ludzi ? – wszak wszyscy ludzie nie mogli zejść się razem i ustanowić praw – tak rozumował Sokrates . Na powszechność praw moralnych kładł szczególny nacisk , stojąc w opozycji do poglądów SOFISTÓW (przedstawiciele nowego typu filozofii , powstałego w Atenach w V wieku p.n.e. , głoszących m.in. , że cnota jest całkowicie względna , różna dla mężczyzny i dla kobiety ,młodzieńca i dojrzałego męża ) ; powszechność była zasadniczą cechą cnoty w jej nowym znaczeniu . Wszystko inne , co ludzie zwykli uważać za dobro – zdrowie , bogactwo , sława – niejednokrotnie w skutkach okazuje się złe . Człowiek powinien zabiegać o dobro najwyższe , nie licząc się nawet z niebezpieczeństwami i śmiercią . Dla dóbr moralnych powinien poświęcić dobra niższe i pozorne : „ Czyż nie wstydzisz się dbać o pieniądze , sławę , zaszczyty , a nie o rozum , prawdę i o to , by dusza stała się najlepsza ? ” . Sokrates był wtedy pierwszym , który wyróżnił dobra moralne , właściwy przedmiot etyki ( za to nazwano go „ twórcą etyki ” ) ; a także był pierwszym przedstawicielem stanowiska wynoszącego dobra moralne ponad wszystkie inne . Sokrates mawiał , że rad by posłać do piekieł tego , kto pierwszy rozdzielił dobro i pożytek . Ale związek obu widział nie w tym , iż dobro zależne jest od pożytku , lecz przeciwnie , iż pożytek zależny jest od dobra . Tylko to , co dobre jest naprawdę pożyteczne . Podobnie rozumiał stosunek dobra do szczęścia : szczęście związane jest z cnotą , bo z cnoty wynika . Szczęśliwym jest bowiem ten , kto posiada największe dobra , a największym dobrem jest cnota . Wszelkie zło pochodzi z nieświadomości :nikt umyślnie i z świadomością zła nie czyni . I nie może być inaczej : skoro dobro jest pożyteczne i gwarantuje szczęście , nie ma powodu , aby ktoś , kto je zna , nie czynił go . „ Jest to jedno i to samo wiedzieć , co jest sprawiedliwe , i być sprawiedliwym ” . To była definicja Sokratesa : cnota jest wiedzą . Sokrates wzywał nie wprost do cnoty , lecz do zastanowienia się nad cnotą . Sam , choć był nauczycielem nie posiadał gotowej wiedzy , którą by mógł komunikować innym ; nie obiecywał , że uczniów nauczy prawdy , lecz że będzie razem z nimi szukać prawdy . Jego teoria wiedzy była teorią poszukiwania wiedzy . J właśnie przez to była rzeczą szczególnej wagi, bo spowodowała , że dla poszukiwania wiedzy została obmyślona specjalna metoda ; uwaga filozofów , skierowana dotąd na rzeczywistość , spoczęła teraz na wiedzy i na sposobie jej zdobywania . Sokrates nie był teoretykiem , lecz wirtuozem metody ; nie formułował jej przepisów , lecz przykładem własnym pokazywał , jak je stosować . Metoda , jaką się posługiwał , była metodą dyskusji , współpracy umysłowej . Składała się z dwóch części , negatywnej i pozytywnej : pierwsza uczyła , jak usuwać fałszywe przekonania , druga – jak zdobywać prawdziwe . Etyczne tezy Sokratesa łączyły się w łańcuch i prowadziły do jasnego wniosku : LUDZIE DĄŻĄ DO SZCZĘŚCIA I DO POŻYTKU . PRAWDZIWE SZCZĘŚCIE I PRAWDZIWY POŻYTEK DAJE TYLKO DOBRO . PRAWDZIWYM DOBREM JEST CNOTA . CNOTA JEST JEDNA , BO KAŻDA CNOTA JEST WIEDZĄA . ZDOBYWAJĄC WIEDZĘ OSIĄGAMY DOBRO , A Z NIM POŻYTEK I SZCZĘŚCIE . Wyłania się stąd proste wskazanie życiowe : należy szukać wiedzy , a kto może . powinien i innych wiedzy uczyć . Sokrates nie tylko głosił taką ogólną teorię , ale zastosował ją do siebie , z żelazną konsekwencją kierował swym życiem zgodnie z teorią . Uważając nauczanie za zadanie najwyższe , cały mu się poświęcił . Nie licząc się z osobistymi skłonnościami i warunkami życia dążył niezłomnie do tego , co jest dobrem najwyższym i co przeto obowiązuje wszystkich i zawsze . Jego życie i śmierć były w zupełnej jedności z jego nauką .

Sokrates jako nauczyciel ludzkości

Materiały

Biblia i mitologia w "Mistrzu i Małgorzacie" Biblia i mitologia pozwoliły Michałowi Bułhakowowi w \"Mistrzu i Małgorzacie\" na rozszerzenie wymowy utworu oraz na podjęcie wielu różnych tematów. a) Walka dobra i zła w wymiarze etycznym i filozoficznym. Terenem-sceną, która najbardziej eksponuje dyskusję na temat dobra i zła jest bal u szatana -niejako arena, na której przewiają się ni...

Podział zysku spółki z o.o. PODZIAŁ ZYSKU. Wspólnik ma prawo do udziału w zysku wynikającym z rocznego spra¬wozdania finansowego, o ile zysk ten został przeznaczony do podziału uchwalą zgromadzenia wspólników. Jest to istotna zmiana w stosunku do regulacji zawartej wart. 191 KH i w sposób definitywny eliminuje ewentu¬alne spory podatników z organami podatkowymi ...

Model osobowości bohatera romantycznegow literaturze polskiej Przedstaw model osobowości bohatera romantycznego i jego ewolucje w literaturze polskiej tego okresu. Nie ma romantyzmu bez bohatera romantycznego. Jest to postać zrośnięta z epoką, organizująca większość utworów – symbol człowieka młodego pierwszej połowy XIX wieku. Zarysujmy schemat ogólny : młodość bohatera romantycznego określona...

Lud i ludowość jako inspiracja w literaturze polskiej LUD I LUDOWOŚĆ JAKO INSPIRACJA ORAZ JAKO TEMAT W LITARATURZE POLSKIEJ. 1. RENESANS a) Jan Kochanowski „Pieśń świętojańska o sobótce” Kochanowski wykorzystuje tradycyjne święto ludowe - Sobótka - obchodzone najczęściej w noc letniego przesilenia (z 23 na 24.VI), podczas którego są palone ognie, dziewczęta puszczają wianki na wodę...

Różnice między powieścią a nowelą 11. Jakie różnice dostrzegasz między powieścią a nowelą? nowela - zwięzły utwór narracyjny, pisany prozą, o wyraźnej akcji i prostej, najczęściej jednowątkowej fabule; wydarzenia z życia bohatera rozgrywają się w krótkim okresie czasu, przy czym autor unika wszelkich komentarzy, szczegółowych opisów zarówno postaci, jak i sytuacji; istotnym ele...

Bohaterstwo bez bohaterów w "Zdążyć przed Panem Bogiem" Bohaterstwo bez bohaterów „Czym jest ta książka – zastanawiał się jeszcze w lutym 1978 roku Zbigniew Baner w „Życiu Literackim”. — Reportażem, esejem, powieścią, konfesją? Niespójna, rwąca się, nękająca nawrotami, tym wydzieraniem słów, pauzami, przemilczeniami. Natrętna i wyrozumiała, balansująca na pogranicz...

Porównanie literatury pierwszej i drugiej dekady XX-lecia Literatura pierwszej i drugiej dekady 20-lecia - porównanie Pierwsza dekada - zwana czasem jasnym dziesięcioleciem. Dominują w niej postawy optymistyczne (po odzyskaniu niepodległości), wiara w świetlaną przeszłość. Najgłośniejszą grupą tego okresu okazał się Skamander. Wśród zjawisk poetyckich pierwszego dziesięciolecia wyróżnia się twórczość ...

Czy literatura może być sumieniem ludzkości? Czy literatura może być sumieniem ludzkości? Tak, literatura nie tylko może, ale zawsze była sumieniem ludzkości. A ludzkość to przecież my – Polacy, Francuzi, Niemcy czy Amerykanie. Ogromna jest przecież ilość dzieł, które podpowiadają nam, co dobre, a co złe, prezentują wzorce i antywzorce postaw ludzkich, zawierają pouczenia, zestaw ...