"Zemsta" - konflikt dramatu



Konflikt dramatyczny oparty jest na przeciwstawieniu sobie dwóch kontrastowych natur: Cześnika Raptusiewicza i Rejenta Milczka. Ich walka z pozoru toczy się o majątek, ale w rzeczywistości jest zwykłym, szlacheckim pieniactwem, często samobójczą próbą postawienia na swoim. Z wątkiem naczelnym przeplatają się kolejne: • zamiary małżeńskie Cześnika, • miłość Klary i Wacława, • historia Papkina. I Ekspozycja (zarys głównych spraw, zdarzeń, charakterów postaci to 4 początkowe sceny aktu I) 1. Zamiary matrymonialne Cześnika w stosunku do Podstoliny. 2. Wrogi stosunek współwłaścicieli zamku. II Zawiązanie akcji (5 scena aktu I) 1. Gwałtowna reakcja Cześnika na widok naprawy muru. III Rozwój akcji (od 7 sceny aktu I) 1. Kłótnia i bójka przy murze granicznym. 2. Wacław dobrowolnym jeńcem Józefa Papkina. 3. Cześnik w roli szczęśliwego narzeczonego. 4. Wyzwanie Rejenta na pojedynek przez Cześnika. 5. Papkin - sekundantem Cześnika. 6. Przygotowania Rejenta do procesu przeciwko Cześnikowi. 7. Intryga Milczka - pokrzyżowanie planów małżeńskich Cześnika, Wacława i Klary. 8. Skutki poselstwa Papkina: • przyjęcie przez Rejenta wyzwania do pojedynku szlacheckiego, • przekazanie listu do sąsiada. 9. Zemsta Cześnika: • pierwsza myśl o zajeździe na dom Rejenta, • kapitalna scena pisania listu, • "porwanie" Wacława i wymuszenie zgody na ślub z Klarą IV Punkt kulminacyjny (9 scena aktu II) 1. Spotkanie dwu antagonistów. V Rozwiązanie akcji (11, 12, 13 scena aktu IV) 1. Interwencja Wacława i Klary. 2. Zgoda sąsiedzka. Każdy akt kończy ważne wydarzenie: — a.I: wypędzenie robotników z budowy,— a.II: wyzwanie na pojedynek, — a.III: zerwanie układów w sprawie małżeństwa. Podział na sceny wynika z: pojawienia się nowej postaci, zmiany miejsca akcji, odejścia jednego z bohaterów

"Zemsta" - konflikt dramatu

Materiały

Problemy UE Integracja europejska przyniosła państwom cznkowskim wiele korzyści, większy rynek poprawił konkurencyjność i wielkość produkcji. Brak granic i ceł znacznie ułatwił handel i rozwój gospodarczy regionów słabiej rozwiniętych. Wspólna waluta i pogłębiająca się integracja polityczna to odpowiedź Unii na wyzwania globalizacji. Niemniej jednak...

Bohater romantyczny jako indywidualista Bohater romantyczny jako wielka indywidualność Bohater romantyczny to najprościej mówiąc bojownik, rycerz walczący o wolność narodu. Postać romantyczna zmienia się w zależności od potrzeb chwili, w bardzo różny sposób potrafi realizować swoje zamierzenia, zmienia poglądy, pokazuje swoje dążenia. Na podstawie kilku polskich utworów z okresu ...

Broniewski - poeta buntu Broniewski - poeta buntu i przeżyć osobistych Władysław Broniewski - ten poeta-żołnierz, legionista Piłsudskiego, przeszedł po I wojnie światowej tę samą mniej więcej drogę co bohater \"Przedwiośnia\" Żeromskiego - Cezary Baryka. Stał się płomiennym bardem rewolucji, a w poczuciu solidarności z pokrzywdzonymi, rozczarowania Polską niepodległą -...

Hrabia Henryk jako przedstawiciel arystokracji Początkowo dramat Zygmunta Krasińskiego miał nosić tytuł „Mąż” i skupić tym samym uwagę czytelnika na konstrukcji losów głównego bohatera oraz na problematyce związanej z człowiekiem, z dylematami jego duszy. Autor jednak nadał swojemu dziełu tytuł : „Nie – Boska komedia”, zmierzając raczej w kierunku rozważań histo...

Zasada marketingu i główne zadanie Naczelna zasada marketingu dążenie do realizacji ekonomicznych celów przedsiębiorstwa przez zadowolenie klienta. Główne zadanie marketingu zastosowanie najwłaściwszej w konkretnej sytuacji strategii wejścia na rynek już istniejący lub wykreowanie zupełnie nowego rynku, a następnie takie oddziaływanie na rynek, aby stał się on względnie tr...

Wiersze nieregularne i wolne Wiersze nieregularne i wolne Poprzednie sposoby wierszowania prezentowały pewne jednolite systemy rytmicznej budowy wypowiedzi, natomiast wiersz nieregularny lub wolny przeciwstawia się generalnie wszelkiej wersyfikacji regularnej. Wiersz nieregularny odwołuje się do sposobów rytmizacji wykształconych w ramach poprzednich systemów. Natomiast w...

Giaur - wzór powieści poetyckiej \"Giaur\" Byrona uchodzi w romantyzmie za najdoskonalszy wzór powieści poetyckiej, ale opartej na utworach twórcy tego gatunku: Waltera Scotta; Najważniejszymi cechami były: mimo wierszowanej konstrukcji tekstu, dość typowa dla powieści epicka narracja; fragmentaryczność, czyli podzielenie utworu na szereg zdarzeń ustawionych w porządku nie c...

Szczegółowa analiza sonetu V "O nietrwałej miłości rzeczy świata tego" Sonet V. O nietrwałej miłości rzeczy świata tego. Wyjdźmy od zdania rozpoczynającego trzecią strofę: \"Miłość jest własny bieg życia naszego\", w którym współistnieją dwa pojęcia: miłość i życie. W kontekście utworu nietrudno zauważyć, że miłość jest czymś nadrzędnym, pięknym, a jej ostatecznym celem jest sam Bóg: \"Gdy ciebie, wiecznej i pr...