Historiozoficzna wizja przyszłości Krasiński uważał, że nie każda cena postępu jest moralna i możliwa do zaakceptowania. Według niego Opatrzność Boska nie mogła zaakceptować zła, gwałtu, rozlewu krwi – jako metod działania ludzi na drodze do postępu. Zatem rewolucja, mimo że posiada swoje niezaprzeczalne, cząstkowe racje, pozbawiona jest racji fundamentalnej, to jest akceptacji Boga. Jako nie mieszcząca się w boskim planie świata, „nie-boska” właśnie – jest skazana na klęskę, musi być potępiona. Zakończenie utworu przez niektórych badaczy uważane za sztuczne – ściśle wynika z logiki myśli historiozoficznej Krasińskiego. Pankracy – samowolnie sięgający po atrybuty władzy boskiej – staje twarzą w twarz z Bogiem i ginie jako samozwaniec. Bóg jest mistrzem w dziele stworzenia i On jedynie potrafi tworzyć historię. Symboliczna postać Chrystusa w finale utworu otwiera dwie, sprzeczne możliwości interpretacyjne. Może sugerować, że nadchodząca epoka będzie czasem jakiegoś nowego chrześcijaństwa i odrodzonego Kościoła. Może jednak wyrażać myśli katastroficzne: oto dzieje świata nie będą miały już dalszego ciągu i Bóg przecina bieg historii, gdyż dopełniła się miara ludzkich nieprawości.
"Nie-Boska Komedia" i jej historiozoficzna wizja przyszłości
Historiozoficzna wizja przyszłości Krasiński uważał, że nie każda cena postępu jest moralna i możliwa do zaakceptowania. Według niego Opatrzność Boska nie mogła zaakceptować zła, gwałtu, rozlewu krwi – jako metod działania ludzi na drodze do postępu. Zatem rewolucja, mimo że posiada swoje niezaprzeczalne, cząstkowe racje, pozbawiona jest racji fundamentalnej, to jest akceptacji Boga. Jako nie mieszcząca się w boskim planie świata, „nie-boska” właśnie – jest skazana na klęskę, musi być potępiona. Zakończenie utworu przez niektórych badaczy uważane za sztuczne – ściśle wynika z logiki myśli historiozoficznej Krasińskiego. Pankracy – samowolnie sięgający po atrybuty władzy boskiej – staje twarzą w twarz z Bogiem i ginie jako samozwaniec. Bóg jest mistrzem w dziele stworzenia i On jedynie potrafi tworzyć historię. Symboliczna postać Chrystusa w finale utworu otwiera dwie, sprzeczne możliwości interpretacyjne. Może sugerować, że nadchodząca epoka będzie czasem jakiegoś nowego chrześcijaństwa i odrodzonego Kościoła. Może jednak wyrażać myśli katastroficzne: oto dzieje świata nie będą miały już dalszego ciągu i Bóg przecina bieg historii, gdyż dopełniła się miara ludzkich nieprawości.
Materiały
Której z bogini przyznałbym złote jabłko ?
Której z bogini przyznałbym złote jabłko i dlaczego ?”
Z mitu „Historia wojny Trojańskiej” możemy wywnioskować, że bezpośrednią przyczyną wojny pod Troją był tzw. „wybór Parysa”. Syn Priama miał z pośród trzech bogiń, wybrać tą jedną najpiękniejszą, której da złote jabłko przyniesione przez boginię Eris. Rzeczą ...
Rozwój renesansu
PODSTAWOWE CECHY KULTURY RENESANSU
Epoka ta narodziła się we Włoszech w XIV wieku. Bogate mieszczaństwo przejmowało władzę w republikach włoskich. Wielkie rody skupiały w swoich pałacach uczonych, artystów i poetów. Ośrodkiem zainteresowania się uczonych i twórców stał się człowiek i jego doczesne sprawy. Chciano zjednoczyć kraj i przywrócić ...
Natura według Mickiewicza - Pan Tadeusz
Mickiewiczowskie widzenie natury w Panu Tadeuszu.
\"Pan Tadeusz\" jest poematem epickim, dominują w nim partie narracyjne. Ważne miejsce zajmują bogate, różnorodne opisy nieba polskiego, ziemi ojczystej - całej, bajecznej przyrody \"kraju lat dziecinnych\". Przyroda nie żyje w utworze jakimś odrębnym, samoistnym bytem. Towarzyszy człowiekowi ...
"Księgi narodu i pielgrzymstwa polskiego" - dokładny opis dzieła
Jak widać z tytułu, dzieło to składa się z dwóch części : \"Ksiąg narodu polskiego\" i \"Ksiąg pielgrzymstwa polskiego\". Obie stanowią jednak całość pod względem ideowym i pod względem artystycznym. \"Księgi\" są właściwie polityczną rozprawą ujętą w kształt prozą pisanego poematu.
\"Księgi narodu polskiego\" mają podtytuł \"Od początku świa...
Massmedia - co to jest ?
Wstęp
Chęć wzajemnego komunikowania się i porozumiewania się jest trwałym elementem składowym cywilizacji ludzkiej. Komunikowanie się za pomocą mediów masowych stało się możliwe dopiero od mniej więcej II połowy XV w. Wcześniej wykorzystywano inne sposoby, nie wymagające zaawansowanych technologii i wytworów cywilizacji technicznej. W...
Funkcja poezji w "Pieśńi Wajdeloty"
Funkcja poezji i poety w życiu narodu pozbawionego wolności
“Pieśń Wajdeloty”
Poezja ma:
być pomostem łączącym literaturę klasycystyczną i romantyczną
powinna ocalić od zapomnienia historii
zagrzewać do czynu
przechowywać najcenniejsze skarby narodowe
być świadectwem tożsamości narodowej, jest gwaranc...
Krótka interpretacja "Koniec wieku XIX"
“Koniec wieku XIX”
Podmiot liryczny jest zbiorowy. Propozycja nadaniu sensu życia. Odpowiedzi są niechętne, negatywne. Nic nie nadaje się do realizacji. Wszystko już było, nic go nie interesuje. Człowiek końca wieku ma brak woli działania i życia. Jest zgubiony w świecie, bezradny. Bez celu życia, bierny i apetyczny. Zwieszenie gł...
Wątki biblijne, stylizacje gatunkowe, wyrażenia i zwroty biblijne
Biblia może być wzorem :
- myśli moralno-religijnej i filozoficznej - kontynuowanej, rozwijanej lub podejmowanej w ujęciu polemicznym;
- wzorów osobowych;
- wątków i motywów fabularnych;
- symboliki, metaforyki, frazeologii i rytmiki;
- stylizacji gatunkowych.
Wątki biblijne - powtarzają się wielokrotnie w literzturze i sztuce:...