OPOZYCJA KULTURY SZLACHECKIEJ I MAGNACKIEJ Autor ubolewa nad zachowaniem szlachty oraz nad wychowywaniem młodych Polaków za granicami kraju, przez co stawali się obcy Polsce, nie znali polskich realiów, tracili więź z ojczyzną. Uczuciom tym dał wyraz w utworze "Fortes poloni, equites boni". "Wedle złej, teraźniejszej, szlachcic jeden mody, Wyprawił syna w obce dla nauk narody." Boleje nad tym, że zapomniano o polskiej tradycyjnej więzi z końmi, o tym, że to Polacy powinni uczyć inne narody rzemiosła jeździeckiego a nie na odwrót. Potocki martwi się, że Polacy zapomnieli o swych zaletach i umiejętnościach i że bezmyślnie naśladują modę z innych krajów. "(…)O, wieczna ojczyzny sromoto ! Do Rzymu, albo raczej gdzie na wschodnie światy , Piękniej, bo niźli frezy, ujeżdżać bachmaty. Polakówże, co prawie na koniu się rodzą, Koniem, piszą, granice ojczyste rozwodzą, Niemcy albo Francuzi konia uczyć mogą(…)" Zwraca on także uwagę na to, że młodzież polska w obliczu tragicznej sytuacji wewnętrznej państwa wyjeżdżają zagranicę, by pobierać nauki w słynnych paryskich szkołach i kształcić się na kulturalnych obywateli europejskich o nienagannych manierach. " Mistrzami Marsa bywszy, postrzygli się w żaki, Kiedy jako po szkołach, jakby wojny w domu Nie mieli, po Paryżach włóczą się bez sromu?" Problem wyjazdu młodej szlachty porusza także w utworze "Na chłopów podgórskich". Również tu poddaje krytyce sens podróży młodych Polaków. "Po cóż do cudzych z młodu szlachta jeździ krajów? Żeby mogli nawyknąć tamtych obyczajów. Że na chłopów podgórskich nieprzystępne Włochy, Do bliskich Węgier chodzą na podobne fochy.(…) Czemuż różną nagrodę swej wędrówki znają? Szlachtę czczą honorami, a chłopów wieszają."
Protest kultury szlacheckiej i magnackiej
OPOZYCJA KULTURY SZLACHECKIEJ I MAGNACKIEJ Autor ubolewa nad zachowaniem szlachty oraz nad wychowywaniem młodych Polaków za granicami kraju, przez co stawali się obcy Polsce, nie znali polskich realiów, tracili więź z ojczyzną. Uczuciom tym dał wyraz w utworze "Fortes poloni, equites boni". "Wedle złej, teraźniejszej, szlachcic jeden mody, Wyprawił syna w obce dla nauk narody." Boleje nad tym, że zapomniano o polskiej tradycyjnej więzi z końmi, o tym, że to Polacy powinni uczyć inne narody rzemiosła jeździeckiego a nie na odwrót. Potocki martwi się, że Polacy zapomnieli o swych zaletach i umiejętnościach i że bezmyślnie naśladują modę z innych krajów. "(…)O, wieczna ojczyzny sromoto ! Do Rzymu, albo raczej gdzie na wschodnie światy , Piękniej, bo niźli frezy, ujeżdżać bachmaty. Polakówże, co prawie na koniu się rodzą, Koniem, piszą, granice ojczyste rozwodzą, Niemcy albo Francuzi konia uczyć mogą(…)" Zwraca on także uwagę na to, że młodzież polska w obliczu tragicznej sytuacji wewnętrznej państwa wyjeżdżają zagranicę, by pobierać nauki w słynnych paryskich szkołach i kształcić się na kulturalnych obywateli europejskich o nienagannych manierach. " Mistrzami Marsa bywszy, postrzygli się w żaki, Kiedy jako po szkołach, jakby wojny w domu Nie mieli, po Paryżach włóczą się bez sromu?" Problem wyjazdu młodej szlachty porusza także w utworze "Na chłopów podgórskich". Również tu poddaje krytyce sens podróży młodych Polaków. "Po cóż do cudzych z młodu szlachta jeździ krajów? Żeby mogli nawyknąć tamtych obyczajów. Że na chłopów podgórskich nieprzystępne Włochy, Do bliskich Węgier chodzą na podobne fochy.(…) Czemuż różną nagrodę swej wędrówki znają? Szlachtę czczą honorami, a chłopów wieszają."
Materiały
Bohaterowie starożytności
Prometeusz - ciało człowieka ulepił z gliny i łez, a duszę dał z iskier rydwanu słońca. Człowiek był bezbronny wobec przyrody, więc bohater postanowił skraść bogom ogień i na-uczyć ludzi posługiwania się nim. Zemstą Dzeusa było wysłanie na ziemię Pandory wraz z puszką zawierającą troski, choroby - otworzył ją Epimeteusz. Prometeusz uknuł pods...
Analiza i interpretacja wierszy Juliana Tuwima i Leopolda Staffa
Analiza i interpretacja dowolnego wiersza Juliana Tuwima lub Leopolda Staffa.
NAUKA
Nauczyli mnie mnóstwa mądrości,
Logarytmów, wzorów i formułek,
Z kwadracików, trójkącików i kółek
Nauczali mnie nieskończoności.
Rozprawiali o „cudach przyrody”,
Oglądałem różne tajemnice:
W jednym szkiełku „życie w kropli wody&...
Reakcje występujące we frustracji
a) frustracja – agresja
- frustracja jako przerwanie działań zmierzających do osiągnięcia celu rodzi tendencję do agresji
- siła pobudzenia do agresji jest zależy od:
• siły popędu leżącego u podstaw zablokowanej czynności
• wielkość przeszkody
• ilość kolejnych frustracji
- agresja zmniejsza się kiedy człowiek anty...
"Świętoszek" jako komedia klasyczna
Temat: \"Świętoszek\" Moliera jako komedia klasyczna.
Molier to jeden z twórców francuskiego klasycyzmu, głęboko odwołującego się do
pierwowzorów antycznych. Celem autora jest wyjawienie czytelnikowi całej prawdy
o człowieku, o istocie, motywacjach i skutkach postępowania. Zgodnie z regułą
\"prawda - piękno - dobro\" powstał program Mol...
"Odyseja" - opis wędrówki Odysa
(Wędrówka)
Homer „Odyseja”
Motyw długiej wędrówki, pełnej trudów i niebezpiecznych przygód, nieodłącznie kojarzy się z Odyseuszem, królem Itaki, który po zakończeniu wojny trojańskiej powracał do domu. O jego dziesięcioletniej tułaczce opowiadają mity, lecz najpiękniej przedstawił ją Homer w 24 księgach swojej epopei, zatytułow...
Handel zagraniczny Polski w latach 1970-1989 - ustrój
Do przełomu lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych organizacja handlu zagranicznego i wszelkich form powiązań ekonomicznych z innymi krajami była zdeterminowana przez ogólne rozwiązania ustrojowe charakterystyczne dla systemu socjalistycznego. Wymiana gospodarcza z zagranicą została znacjonalizowana. Władze centralne samodzielnie kształtował...
Wyjaśnienie pojęć: konflikt, dezorganizacja
KONFLIKT - proces, w którym jednostka lub grupa dążąc do osiągnięcia celu eliminuje, podporządkowuje lub niszczy innych, którzy zdążają do celów podobnych lub identycznych
DEZORGANIZACJA - zespół procesów, których występowanie i intensywność zagraża kontynuacji procesów życiowych zbiorowości
Zjawiska składowe dezorganizacji: 1) alkoholizm i na...
"Proces" jako metafora
Trzeba zacząć od tego, co to jest proces? To postępowanie toczące się najczęściej z inicjatywy strony (powoda) w jej własnym interesie, na skutek wytoczenia przez nią powództwa przed sądem w celu rozpoznania i rozstrzygnięcia spornej sprawy cywilnej. W tym przypadku nie chodzi jednak o taki typ procesu. Bohater tytułowy \"Proces\"\'u Franca Kafk...