Konopnicka: Rolę poety pojmowała jako rzecznika narodu (tak jak w Romantyźmie był on przywódcą). Utwory nowelistyczne mają wysoką wartość artystyczną, a jeśli chodzi o wiersze to są one dzisiaj oceniane różnie. Konopnicka uprawiała wszystkie rodzaje liryki, pisała: wiersze miłosne, patriotyczne, społeczne, filozoficzne. Szczególnie popularne były jej obrazki, czyli utwory z pogranicza poezji i nowelistyki (np. "W piwnicznej izbie", "Przed sądem", "Jaś nie doczekał"). Utwory te są wzruszającym obrazem krzywdy ludzkiej, jaką system wyrządzał najbiedniejszym. Wiele uwagi poświęciła w swej twórczości Konopnicka dzieciom pisząc o ich losach, aby poruszyć serca całego społeczeństwa, a także pisząc dla dzieci. Każdy z nas zna z pewnością takie utwory jak "Na jagody" czy "Baśń o krasnoludkach i sierotce Marysi". Niestety prace tej poetki rażą sentymentalizmem i rozbudowanym komentarzem. Często powtarzają się wątki filozoficzne jak i same obrazy w utworach. Narrator przekonuje rozwlekle o sprawach oczywistych. Wyróżnia się jedynie utwór "Wolny najmita", który jest sarkastyczny i ukazuje prawdziwy obraz reformy uwłaszczeniowej dla chłopskiej biedoty. Wyróżnia się także balladowa opowieść "A jak poszedł król na wojnę", w której Konopnickiej udało się osiągnąć niezwykłą lapidarność w symbolicznym zestawieniu losów chłopa i króla na wojnie. Wyraziła ona uniwersalną prawdę w słowach: A najdzielniej biją króle, A najgęściej giną chłopy. W nowelach Konopnicka okazała się mistrzynią. Pisała głównie utwory dotyczące ludności najbiedniejszej i o niesprawiedliwości ludzkiej, która najczęściej ma swoje podstawy w głupocie lub ślepym podporządkowaniu się ogólnie panującemu prawu ("Mendel gdański", "Miłosierdzie gminy"). Najciekawsza pod względem poetyckim jest liryka ludowa poetki z cyklów "Wieczorne pieśni", "Po rosie", "Na fujarce", "Z łąk i pól". Utwory te nawiązują do poezji ludowej konstrukcją chłopskiego podmiotu lirycznego, paralelizmem przyrody i losów ludzkich ("A czemuż wy chłodne rosy", "Świecą gwiazdy, świecą"). Poetka charakteryzuje się również mocnym tonem patriotycznym, czego dowodem są wiersze: "Rota" i "Contra spem spero" (wierzę wbrew nadziei). Ten drugi nawiązuje do myśli i poetyki romantycznej. Podmiot liryczny wierzy w "niezgasłe gwiazdy wśród zawiei", czyli odzyskanie niepodległości. Polska jawi mu się jak "wielki cmentarz", "krwawa rola". Syn się karmi kłosami gorzkiemi Z ojców swych ziemi. Sam Bóg zagasił nad nami pochodnię I na mogiły strząsnął jej popioły. Natomiast "Rota" to przysięga zbiorowego podmiotu lirycznego (Polacy) wierności ojczyzny, mowie przodków i tradycji.
Poezja Konopnickiej w pozytywiźmie
Konopnicka: Rolę poety pojmowała jako rzecznika narodu (tak jak w Romantyźmie był on przywódcą). Utwory nowelistyczne mają wysoką wartość artystyczną, a jeśli chodzi o wiersze to są one dzisiaj oceniane różnie. Konopnicka uprawiała wszystkie rodzaje liryki, pisała: wiersze miłosne, patriotyczne, społeczne, filozoficzne. Szczególnie popularne były jej obrazki, czyli utwory z pogranicza poezji i nowelistyki (np. "W piwnicznej izbie", "Przed sądem", "Jaś nie doczekał"). Utwory te są wzruszającym obrazem krzywdy ludzkiej, jaką system wyrządzał najbiedniejszym. Wiele uwagi poświęciła w swej twórczości Konopnicka dzieciom pisząc o ich losach, aby poruszyć serca całego społeczeństwa, a także pisząc dla dzieci. Każdy z nas zna z pewnością takie utwory jak "Na jagody" czy "Baśń o krasnoludkach i sierotce Marysi". Niestety prace tej poetki rażą sentymentalizmem i rozbudowanym komentarzem. Często powtarzają się wątki filozoficzne jak i same obrazy w utworach. Narrator przekonuje rozwlekle o sprawach oczywistych. Wyróżnia się jedynie utwór "Wolny najmita", który jest sarkastyczny i ukazuje prawdziwy obraz reformy uwłaszczeniowej dla chłopskiej biedoty. Wyróżnia się także balladowa opowieść "A jak poszedł król na wojnę", w której Konopnickiej udało się osiągnąć niezwykłą lapidarność w symbolicznym zestawieniu losów chłopa i króla na wojnie. Wyraziła ona uniwersalną prawdę w słowach: A najdzielniej biją króle, A najgęściej giną chłopy. W nowelach Konopnicka okazała się mistrzynią. Pisała głównie utwory dotyczące ludności najbiedniejszej i o niesprawiedliwości ludzkiej, która najczęściej ma swoje podstawy w głupocie lub ślepym podporządkowaniu się ogólnie panującemu prawu ("Mendel gdański", "Miłosierdzie gminy"). Najciekawsza pod względem poetyckim jest liryka ludowa poetki z cyklów "Wieczorne pieśni", "Po rosie", "Na fujarce", "Z łąk i pól". Utwory te nawiązują do poezji ludowej konstrukcją chłopskiego podmiotu lirycznego, paralelizmem przyrody i losów ludzkich ("A czemuż wy chłodne rosy", "Świecą gwiazdy, świecą"). Poetka charakteryzuje się również mocnym tonem patriotycznym, czego dowodem są wiersze: "Rota" i "Contra spem spero" (wierzę wbrew nadziei). Ten drugi nawiązuje do myśli i poetyki romantycznej. Podmiot liryczny wierzy w "niezgasłe gwiazdy wśród zawiei", czyli odzyskanie niepodległości. Polska jawi mu się jak "wielki cmentarz", "krwawa rola". Syn się karmi kłosami gorzkiemi Z ojców swych ziemi. Sam Bóg zagasił nad nami pochodnię I na mogiły strząsnął jej popioły. Natomiast "Rota" to przysięga zbiorowego podmiotu lirycznego (Polacy) wierności ojczyzny, mowie przodków i tradycji.
Materiały
Czasopismo "Monitor" - opis
„MONITOR”
W roku 1765, z częstotliwością dwa razy na tydzień, zaczął wychodzić „Monitor”. Nazywany „czasopismem moralnym”, wzorowany na angielskim „Spektatorze” („The Spectator” - obserwator), inspirowany i wspierany finansowo przez króla, stał się główną trybuną propagowania reform.
...
Klasyfikacja zawodów
Klasyfikacja zawodu – podział na zawody jest sprawa obiektywną, ale granica między zawodami bywają płynne. Charakter czynności zawodowych mieszczący się w jednej roli zawodowej może mieć różny zakres. Postęp technologiczny powoduje, że pojawiają się nowe czynności zawodowe, które układają się w nowe zawody stąd też potrzeba klasyfikacji za...
Problem służebności literatury w romantyźmie i pozytywiźmie, oraz miejsce i rola twórcy w życiu społeczeństwa tych epok
NA PRZYKŁADZIE ROMANTYZMU I POZYTYWIZMU ROZWAŻ PROBLEM SŁUŻEBNOŚCI LITERATURY, ORAZ PRZEDSTAW SWÓJ SĄD O MIEJSCU I ROLI TWÓRCY W ŻYCIU SPOŁECZEŃSTWA W TYCH EPOKACH.
Zarówno twórczość romantyczna jak i pozytywistyczna mają funkcje utylitarne, twórcy tak romantyczni jak i pozytywistyczni mają misję do spełnienia.
(1) Koncepcja poety i poezji w r...
Promocja związana z produktem
ZWIĄZEK PROMOCJI Z PRODUKTEM
Produkt – w znaczeniu marketingowym rozumiany jest bardzo szeroko. Jest to wytwór pracy ludzkiej, który w wyniku przeprowadzonych badań marketingowych powinien zaspokajać odczuwanie potrzeby, do starczać korzyści związanych z jego użytkowaniem oraz satysfakcji z jego posiadania.
Związki promocji z produkte...
Emigracja według Mickiewicza
Zadania emigracji według A. Mickiewicza.
Emigranci powinni zwiastować duchowo przemieniony świat zmaterializowanym narodom zachodu. Wiązało się to z ideą mesjanizmu.
Ocena emigracji.
Przedstawiona została w epilogu \"Pana Tadeusza\". Mickiewicz:
• zarzuca jej kłótliwość, wewnętrzną niezgodę i podziały wśród Polskiej emigracji
R...
Patriotyzm i ojczyzna w utworach Jana Kochanowskiego
Ojczyzna, patriotyzm, sprawy kraju zajmowały w twórczości Jana Kochanowskiego bardzo ważne miejsce. Odzwierciedlone jest to w wielu utworach tego wybitnego człowieka epoki Odrodzenia:
wśród fraszek możemy odnaleźć fraszkę \"Na sokalskie mogiły\", w której tekst wygłaszany jest przez duchy bohaterów, walka o ojczyznę powinna być obow...
Prognozy demograficzne na przyszłość
Jeżeli przyrost naturalny zostanie ograniczony do 5 promili to w roku 3000 będzie na Ziemi 442 mld ludności a na jednego człowieka przypadnie powierzchnia 337 m kwadratowych.
Jeżeli jednak utrzyma się obecny wskaźnik przyrostu naturalnego na świecie 13,2 promila to w roku 3000 na jednego człowieka przypadnie zaledwie 102,97 cm kw. - (koniec lud...
Esej - wyjaśnienie
esej - (franc. essai=próba) wypowiedź o tematyce literackiej
publicystycznej lub filozoficznej, wyróżniająca się swobodnym, osobistym
tonem oraz dbałością o formę; od rozprawy (wypowiedzi naukowej lub
filozoficznej prezentującej wyczerpująco materiał dowodowy) esej różni się
większą elastycznością formy, sięganiem po środki literacki...