W dobie renesansu dostrzec można dwojaki stosunek do Boga. W pierwszym okresie twórcy chwalą go, wysławiają jego wielkość i mądrość, w drugim natomiast, gdy ujawnia się głęboki kryzys, do Boga kierowane są pretensje, żale i wyrzuty. Doskonałym przykładem uwielbienia Boga jest pieśń Kochanowskiego "Hymn do Boga (Czego chcesz od nas, Panie, za twe hojne dary ?)". Jest to manifest humanistycznej religijności, majestatyczny hołd, oddany naturze, która wspaniale urządzona i uporządkowana przez siłę twórczą, służy człowiekowi. Kochanowski dziękuje Bogu za dzieło stworzenia świata oraz człowieka. Podmiot liryczny zwraca się do Boga z najwyższą czcią i uwielbieniem, wspomina o Jego wielkiej hojności i dobrodziejstwie. Cały porządek świata, harmonijne współistnienie człowieka z naturą, jest zasługą Stwórcy. Jednak w późniejszym okresie zaczyna się pojawiać kryzys widzenia Boga. Zapowiedzią tego jest Jego wizerunek, ukazany we fraszce "O żywocie ludzkim". Bóg pozostaje obojętny na poczynania człowieka, z dystansu przygląda mu się, ale nie zajmuje wobec niego żadnego określonego stanowiska. Załamanie wiary nadchodzi, gdy Kochanowskiemu umiera córka, Urszulka. Jego kryzys wartości znajduje swe odzwierciedlenie w "Trenach". Poeta nagle traci wiarę w sens istnienia. Nie tylko nie dostrzega sensu życia, ale także wyraża wątpliwość w istnienie Boga. Wprost pyta "Gdzieśkolwiek jest, jeśliś jest...". Można to odczytywać jako podważenie sensu istnienia, sensu egzystencji ludzkiej, czyli zwątpienie w obecność Boga. I dopiero matka poety (w Trenie XIX) zapewnia go o istnieniu Boga, mówi, że Urszulka ma lepiej w niebie, niż na ziemi. W ten sposób kryzys wewnętrzny poety zostaje zażegnany.
Ludzie a Bóg w renesansie
W dobie renesansu dostrzec można dwojaki stosunek do Boga. W pierwszym okresie twórcy chwalą go, wysławiają jego wielkość i mądrość, w drugim natomiast, gdy ujawnia się głęboki kryzys, do Boga kierowane są pretensje, żale i wyrzuty. Doskonałym przykładem uwielbienia Boga jest pieśń Kochanowskiego "Hymn do Boga (Czego chcesz od nas, Panie, za twe hojne dary ?)". Jest to manifest humanistycznej religijności, majestatyczny hołd, oddany naturze, która wspaniale urządzona i uporządkowana przez siłę twórczą, służy człowiekowi. Kochanowski dziękuje Bogu za dzieło stworzenia świata oraz człowieka. Podmiot liryczny zwraca się do Boga z najwyższą czcią i uwielbieniem, wspomina o Jego wielkiej hojności i dobrodziejstwie. Cały porządek świata, harmonijne współistnienie człowieka z naturą, jest zasługą Stwórcy. Jednak w późniejszym okresie zaczyna się pojawiać kryzys widzenia Boga. Zapowiedzią tego jest Jego wizerunek, ukazany we fraszce "O żywocie ludzkim". Bóg pozostaje obojętny na poczynania człowieka, z dystansu przygląda mu się, ale nie zajmuje wobec niego żadnego określonego stanowiska. Załamanie wiary nadchodzi, gdy Kochanowskiemu umiera córka, Urszulka. Jego kryzys wartości znajduje swe odzwierciedlenie w "Trenach". Poeta nagle traci wiarę w sens istnienia. Nie tylko nie dostrzega sensu życia, ale także wyraża wątpliwość w istnienie Boga. Wprost pyta "Gdzieśkolwiek jest, jeśliś jest...". Można to odczytywać jako podważenie sensu istnienia, sensu egzystencji ludzkiej, czyli zwątpienie w obecność Boga. I dopiero matka poety (w Trenie XIX) zapewnia go o istnieniu Boga, mówi, że Urszulka ma lepiej w niebie, niż na ziemi. W ten sposób kryzys wewnętrzny poety zostaje zażegnany.
Materiały
Metody wyceny wartości firmy
Zarys metody wyceny wartości firmy.
Szczegółowa klasyfikacja metody wyceny jest następująca:
1 Metody oparte na wycenie aktywów -majątkowe:
a) metoda księgowa
b) metoda wartości odtworzonej
c) metoda wartości likwidacyjnej
2 Metody dochodowe;
a) metoda zdyskontowanych strumieni pieniężnych
b) metody oparte na zysku
3 Metody rynkowe-me...
Co to jest ballada?
ballada
Gatunek ten jest zjawiskiem bardziej skomplikowanym niż sielanka Jej pierwociny znajdujemy w twórczości poetów prowansalskich. Odgrywała również istotna rolę w średniowiecznej literaturze angielskie i francuskiej, a arcydziełem w tym zakresie jest “Wielki Testament” Villona.
Ballady występowały również w anonimowej literatu...
Krasicki i Niemcewicz jako wychowawcy społeczeństwa
J. U. Niemcewicz w komedii \"Powrót posła\" umieszcza wątek polityczny. Ukazuje ściera-nie się poglądów stronnictwa reformatorskiego (Podkomorzy, Walery) i konserwatystów (Starosta Gadulski). Proponowane jest zniesienie liberum veto, wolnej elekcji, wprowadzenie dziedziczności tronu, zwiększenie liczby wojska i uwłaszczenie chłopów. Niemcewicz p...
III cz Dziadów problemem o narodzie w niewoli
Sytuacja jaka wynikła po upadku powstania listopadowego nie zgadzała się z założeniami wczesnoromantycznymi dotyczącymi oderwania się od polityki , ucieczce w sferę marzeń i buntowi przeciwko zastanej rzeczywistości. Dlatego też, większość scen tego utworu przedstawia obraz narodu polskiego w tym okresie. Należy tu głównie zwrócić uwagę na sceny...
"Dżuma" Albert Camus - życie i twórczość
Życie i twórczość Alberta Camusa
Albert Camus, znany powieściopisarz, dramaturg, eseista, dzien¬nikarz, reżyser teatralny, urodził się 7 listopada 1913 r. w algierskiej miejscowości Mondovi, jako drugie dziecko w rodzinie pochodzącego z Alzacji robotnika rolnego i posługaczki Hiszpanki1. Po śmierci ojca (w bitwie pod Mamą) w 1914 r....
Biografia Ignacego Krasickiego i Stanisława Staszica
Ignacy Krasicki nazywany był \"księciem poetów\" i niewątpliwie był najwybitniejszym poetą polskiego oświecenia. Urodził się w Dubiecku nad Sanem, w rodzinie szlacheckiej. Po ukończeniu kolegium jezuickiego we Lwowie wstąpił do seminarium, a studia podjął w Rzymie. Po powrocie do kraju nawiązał kontakt ze stolnikiem litewskim Stanisławem Auguste...
"Folwark zwierzęcy" - dzieje buntu uciemiężonych
Dzieje buntu uciemiężonych
Na folwarku pana Jonesa stopniowo pogarszały się warunki życia zwierząt. Wynikało to z braku wystarczającego zainteresowania właściciela chudobą, co wiązało się z kłopotami finansowymi i coraz bardziej nasilającą się skłonnością do alkoholu. Zwierzęta były całkowicie uzależnione od człowieka. Zamknięte w swoich p...
Przemiany społeczno-gospodarcze w baroku
Przemiany społeczno gospodarcze:
• kraj wielonarodowościowy (Polacy – 40%);
• antagonizmy społeczne => szlachta zagrodowa – magnateria (wzrost znaczenia magnaterii);
• zły stan gospodarki – upadek miast i zubożenie chłopstwa;
• wojny przez cały XVII;
• upadek autorytetu władzy królewskiej;
&...