Pojęcia: klasycyzm, sentymentalizm, racjonalizm, utylitaryzm, deizm, ateizm, bajronizm, werteryzm, Kolumbowie, Apokalipsa spełniona



Pojęcia: klasycyzm, sentymentalizm, racjonalizm, utylitaryzm, deizm, ateizm, bajronizm, werteryzm, Kolumbowie, Apokalipsa spełniona. klasycyzm - prąd literacki w sztuce i literaturze europejskiej; od 16 wieku we Włoszech, rozkwit we Francji wieku 17; modny w okresie Oświecenia (18 wiek); nawiązywał do Antyku; w wersji francuskiej związany był z racjonalizmem, miał łączyć piękno i prawdę z trwałymi wartościami akceptowanymi przez rozum; propagował harmonię kształtów i umiar, unikając skrajnych wartości estetycznych, jak komizm satyryczno - groteskowy czy gwałtowny tragizm; sięgano po takie formy, jak: epos, tragedia nawiązująca do starożytności, poematy dydaktyczny i opisowy, oda, satyra, bajka; w Polsce widoczny od połowy 18 wieku w twórczości najwybitniejszych pisarzy okresu stanisławowskiego; tzw. Klasycyzm warszawski zaistniał w pierwszym 30 - leciu 19 wieku w Księstwie Warszawskim i Królestwie Kongresowym; zwany przez niechętnych „pseudoklasycyzmem"; uprawiali go np. Osiński, Feliński, Śniadecki; sentymentalizm - ukształtował się w połowie 18 wieku, jako reakcja przeciw klasycyzmowi oraz jako zwrot do natury i do prawdy uczuć; odwoływał się do przeżyć wewnętrznych jako do właściwej dziedziny literatury; prawda uczuć jednostki, jej naturalne doznania i związki międzyludzkie, natura jako tło sytuacji ludzkich przeciwstawione zostają światu cywilizacji, jako światu obłudy, pozorów i osamotnienia; odwoływał się także do ludowości; w dramacie wprowadził mieszczańskiego bohatera, który siła swoich uczuć miał dorównać bohaterowi tragedii klasycznej. Stąd przesadny sposób wyrażania tych uczuć, nadmiar słów i czułostkowość. W literaturze europejskiej S. rozwinął się głownie w powieści (Rousseau „Nowa Heloiza") i w dramacie; w literaturze polskiej w sielance, elegii i pieśni lirycznej (Franciszek Karpiński) oraz w powieści; S. na miejsce stylu retorycznego wprowadzał do poezji styl mówiony, sięgał po formy poezji ludowej, kształtował nowy pejzaż poetycki; S. stanowi jedno z ogniw prowadzących do romantyzmu racjonalizm - termin filozoficzny przypisujący zasadniczą rolę w poznaniu rozumowi; funkcjonuje w 2 podstawowych znaczeniach: 1. przeciwstawiany empiryzmowi głosi, iż cała wiedza nie pochodzi od zmysłów, lecz jej jedynym źródłem jest rozum; zmysły nie informują nas o prawdziwej naturze rzeczywistości, skierowane są na jej stronę zjawiskową, na to, co przypadkowe i jednostkowe; nie dostarczają wiedzy pewnej, mogą jedynie stanowić źródło informacji przydatnych do działania w świecie; tylko rozum dostarcza wiedzy pewnej i dotyczącej istoty rzeczywistości 2. przeciwstawiany irracjonalizmowi; to pogląd głoszący, że nie ma żadnej innej wiedzy niż ta, którą człowiek może osiągnąć poprzez własny umysł, odrzucający takie jej źródła, jak: objawienie, doświadczenie mistyczne, intuicja; nie wyklucza zaś poznania zmysłowego; tego rodzaju pogląd szczególnie dobitnie formułowali przedstawiciele francuskiego Oświecenia („wieku rozumu"), którzy postulowali rozwój poznania naukowego jako wiedzy niezależnej od dogmatów czy tradycji; choć często krytykowali chrześcijaństwo i instytucje kościelne, nie odrzucali religii; wysuwali także postulaty stworzenia religii wywodzącej się z rozumu (np. Wolter), nie odwołującej się do autorytetów i objawienia (deizm); tak rozumiany R. Oznacza postawę charakteryzująca się krytycyzmem, odrzucanie przesądów, uprzedzeń, fanatyzmu. bajronizm - zespół tendencji literackich, ideowych i obyczajowych ukształtowany za sprawą twórczości i biografii wybitnego reprezentanta angielskiego romantyzmu, G.G.Byrona. Skomplikowane życie osobiste, radykalizm społeczno-politycznych poglądów poety (będący przyczyną opuszczenia ojczyzny) poparty udziałem w walkach powstańczych w Grecji oraz sposób bycia Byrona stały się w pierwszej połowie XIX wieku przedmiotem legendy, która wywarła wpływ na obyczajowy styl epoki i przyczyniła się do powstania wzoru osobowego poety romantycznego jako jednostki o nieprzeciętnej indywidualności, ale zarazem nieszczęśliwej, skłóconej z otoczeniem i samotnie walczącej o prawa dla innych. W obfitej twórczości Byrona ukształtował się wielokrotnie powielany przez innych twórców stereotyp bohatera romantycznego-buntownika, który swym postępowaniem wyrażał protest przeciw panującemu porządkowi społecznemu i zasadom moralnym. Wypracowane przez Byrona nowe formy gatunkowe odznaczały się celowym powikłaniem kompozycyjnym, synkretyzmem rodzajowym, wykorzystywaniem motywów egzotycznych i historycznych, a przede wszystkim ironicznym dystansem podmiotu literackiego wobec świata przedstawionego i samego twórcy. Ukształtowany przez Byrona wzorzec poety i twórczości oddziaływał na czołowych poetów epoki: A. de Musseta, H. Heinego, M. Lermontowa, A. Puszkina, A. Mickiewicz i J. Słowackiego. ateizm- doktryna ateistów, pogląd zaprzeczający istnieniu Boga oraz sił nadnaturalnych, ateizm wywodzi się ze źródeł poznawczych oraz społecznych; źródłem poznawczym ateizmu jest wzrastająca, nieuchronna sprzeczność po między twierdzeniami naukowymi a wierzeniami religijny mi; społecznym źródłem ateizmu jest protest przeciwko zachowawczym społecznie funkcjom religii usprawiedliwiającej zwykle nierówność społeczną i przenoszącej kwestię wyrównania krzywd społecznych w sferę pozaziemską, historycznie ateizm występował w różnych postaciach i wiązał się z różnymi systemami filozoficznymi, przeważnie jednak kojarzył się z materializmem filozoficznym, deizm- racjonalizm przeciwstawiając się wiedzy objawionej i dogmatom wiary, stał się źródłem deizmu, deiści uznawali istnienie Boga jako stwórcy świata, uznawali też wagę nakazów moralnych płynących z religii, odrzuca li natomiast objawienie i wyznaniowe formy wiary, deistami byli między innymi Diderot i Wolter, Kolumbowie- to ludzie, których młodość, wkraczanie w dorosłe życie przypadło na lata II wojny światowej, pokolenie literackie Kolumbów to grupa twórców, którzy w momencie wybuchu wojny mieli po 18-20 lat i którzy wzięli udział w walce z okupantem, nazwa pochodzi od tytułu powieści Romana Bratnego „ Kolumbowie. Rocznik 20 „ wy danej w Warszawie w roku 1957, do tej generacji pisarzy należeli: Krzysztof Kamil Baczyński (Jan Bugaj), Tadeusz Gajcy, Zdzisław Stroiński, Andrzej Trzebiński, Tadeusz Borowski, Tadeusz Różewicz, Zbigniew Herbert, Roman Bratny i Miron Białoszewski, apokalipsa spełniona- tym terminem określa się grupę z pokolenia literackiego Kolumbów, którzy zginęli w czasie II wojny światowej w walce z okupantem hitlerowskim (Tadeusz Gajcy, K.K.Baczyński, Zdzisław Stroiński, Andrzej Trzebiński), werteryzm- to pojęcie ogromnie ważne w dobie romantyzmu , to charakterystyczna dla tej epoki postawa młodego człowieka, to moda na pewien styl bycia, odczuwania, a nawet na sposób ubierania się, werteryzm to wreszcie istotna w literaturze tendencja kształtowania bohatera, wywodzi się od powieści Goethego „ Cierpienia młodego Wertera „, powieści, która zyskała sobie w owym czasie ogromną popularność. Fabuła utworu nie jest zawiła: Wer ter- młody, wrażliwy i nader uczuciowy człowiek wyjeżdża na wieś, by tam zaznać ukojenia po niezbyt szczęśliwych perypetiach miłosnych w mieście. Tu, na wsi, poznaje Lottę - słodką kobietę - anioła. Rodzi się uczucie, w typowo romantycznej atmosferze: kwiaty, prezenty, spotkania i cudowne rozmowy na łonie natury. Niestety! Lotta jest już narzeczoną innego człowieka - Alberta. Werter, miotany namiętnościami, znajduje się w ślepej uliczce. Ogromnie przeżywa swój ból, swój konflikt z konwenansami tego świata. Wreszcie po romantycznym pożegnaniu, bohater pełen wewnętrznego rozdarcia popełnia samobójstwo strzelając do siebie; Ta romantyczna historia poruszyła młodzież Europy. Czytelnicy łączyli się z bohaterem w jego wewnętrznych zmaganiach z samym sobą, odczuwali niesprawiedliwość istniejących norm społecznych, rozumieli decyzję odejścia od społeczeństwa. Werteryzm objawił się w ogólnym zachwycie naturą, modą na strój werterowski (słynny niebieski frak i żółta kamizelka), a nawet falą zanotowanych wówczas samobójstw. A zatem werteryzm oznaczał pewien model zachowań: odczuwanie weltschmerzu (bólu świata), wybujałą uczciwość, patrzenie na rzeczywistość przez pryzmat poezji i marzeń, wieczne niepogodzenie ze światem i jego konwenansami, a także poczucie wyobcowania wśród społeczności ludzkiej, utylitaryzm - pojęcie związane z epoką oświecenia, wyznaczało zadania dla literatury głosząc uniwersalne wartości utworów literackich

Pojęcia: klasycyzm, sentymentalizm, racjonalizm, utylitaryzm, deizm, ateizm, bajronizm, werteryzm, Kolumbowie, Apokalipsa spełniona

Materiały

Streszczenie Sonetów Adama Asnyka Nad głębiami (Sonety XIII i XXIX) Powstały w latach 1883-1893 cykl trzydziestu numerowanych sonetów Nad głębiami uważany jest za podsumowanie i syntezę a jednocześnie dopełnienie przemyśleń filozoficznych Adama Asnyka. W Sonecie XIII mamy do czynienia z kontynuacją wyrażonego we wcześniejszych wierszach historiozoficznego przekonania o ni...

Kształtowanie polityki cen KSZTAŁTOWANIE POLITYKI CEN W PRZEDSIĘBIORSTWIE Szczególna właściwość ceny jako instrumentu marketingowego: decyzja o wysokości ceny wpływa bezpośrednio na wielkość osiąganego dochodu, podczas gdy inne instrumenty powoduje uprzednie podniesienie kosztów. Można wyróżnić cztery podstawowe sytuacje określające rangę ceny w kompozycji marketingowej...

Urok romantycznej poezji i kryjące się w niej niebezpieczeństwa dla poety i społeczeństwa Urok romantycznej poezji i kryjące się w niej niebezpieczeństwa dla poety i społeczeństwa 1. “NK” Z. Krasiński Czym jest poezja w świetle “Nieboskiej komedii”? Przekleństwem. Fałszem. “Matką Piękności i Zbawienia”. Prawdą. To są definicje poezji, jakie zawarł w swoim dramacie Krasiński, chociaż są sprzecz...

Treść i problematyka "Powracającej fali" Prusa “Powracająca fala” treść Gotlieb Adler jest bogatym przemysłowcem, właściciele fabryki tkani bawełnianych. Ma syna Ferdynanda, który prowadzi hulaszczy tryb życia. Ten traktuje go pobłażliwie uważając, że praca jest przekleństwem. Pozwala synowi korzystać z uroków życia. Aby spłacić długi syna, obniża płace robotnikom i zwalnia...

Temat piękna w XVI i XVII wieku 5.Pojęcie piękna w XVI i XVII wieku. Klasycyzm francuski : artyści skupieni wokół dworu wersalskiego nawiązywali do antyku. Zabiegali o wyszukaną formę wypowiedzi, wykwintność, elegancję języka, brak wyrazów pospolitych. Tematem było piękno, ogłada. Zasady, reguły pisania utworów literackich określił Mikołaj Boilau : \"Tylko prawda jest pi...

Opracowanie "Lorda Jima" „LORD JIM” - JOSEPH CONRAD (KORZENIOWSKI) Korzeniowski młodo się usamodzielnił. W wieku 38 lat zadebiutował jako literat. W literaturze istnieje jako Józef Conrad. W świecie powieści jego siłą napędową jest zbiór wydarzeń. Śledzenie wewnętrznych filozofii człowieka, poznanie prawdy o nim. Trudne w odbiorze. Syn proboszcza. Jeden ...

"Romantyczność" istotą romantyzmu Utwór ten uznawany był przez romantyków (i jest nadal) za kwintesencję romantyzmu; zawiera on wiele elementów rozwijającej się literatury romantycznej. Irracjonalny stosunek do świata prezentuje Mickiewicz już w motcie zaczerpniętym z Szekspira: \"Zdaje mi się, że widzę... gdzie? Oczyma duszy mojej\"; założeniem (typowo właśnie romantycznym) je...

Narodziny tragedii i komedii Ariona - 7- 6 w.p.n.e. półlegendarny grecki poeta i lutnista z Lesbos, domniemany twórca dytyrambu ( pieśń pisana w intencji pochwalnej, gatunek uprawiany w starożytnej Grecji, wyłoniła się z niego tragedia i komedia), jako gatunku literackiego Tespis - w 534 r. p.n.e. uzupełnił pieśni chóru o postać aktora prowadzącego dialog z przewodnikie...