SZTUKA ŚREDNIOWIE-CZA W rozwoju sztuki średnio-wiecznej wyróżniamy okre-sy: - przedromański do X w. - romański X-XI w. - gotycki poł. XIII w. do pocz. XVI w. Cechy sztuki romańskiej: - budowle z kamienia, - łuk półkolisty w konstrukcji sklepień, wykroju okien i otworów drzwiowych, - częste stosowanie formy rotundy, - deformowanie postaci przedstawianych na obrazach i w rzeźbie. Cechy sztuki gotyckiej: - budowle z cegły nie tynkowanej, - strzelistość i wysmukłość budowli, - sklepienia krzyżowo-żebrowe, - ostrołuki w konstrukcji sklepień, okien i drzwi, - stosowanie witraży. Średniowiecze było epoką odkrywającą wnętrze człowieka. Kształtowało pogardę dla wartości materialnych, kierując uwagę w stronę wartości du-chowych. Idea teocentryzmu określała charakter sztuki. Kultura średniowiecza była kulturą obrazu. Apelowała do wzorowych - słowo pisane nie było jeszcze powszechnie dostępne. Dlatego dużą rolę od-grywały znaki, symbole, alegorie, liczby -malarstwo Malarstwo średniowieczne nie znało perspektywy ani proporcji, przedstawiano postacie święte, sceny biblijne lub życie dworu feudalnego. Postacie ludzkie były ujęte w sztywnych, uroczystych pozach. Były płaskie, wydłużone, nieru-chome na złotych tłach. Nie umiano wydobyć indywidualnych cech człowieka, uczuć. Chodziło bowiem o przekazanie idei religijnych. Średniowieczne rękopisy ozdabiano barwnymi inicjałami i miniaturami. Obraz i opis wzajemnie się uzupełniały....
Kultura i sztuka średniowiecza
SZTUKA ŚREDNIOWIE-CZA W rozwoju sztuki średnio-wiecznej wyróżniamy okre-sy: - przedromański do X w. - romański X-XI w. - gotycki poł. XIII w. do pocz. XVI w. Cechy sztuki romańskiej: - budowle z kamienia, - łuk półkolisty w konstrukcji sklepień, wykroju okien i otworów drzwiowych, - częste stosowanie formy rotundy, - deformowanie postaci przedstawianych na obrazach i w rzeźbie. Cechy sztuki gotyckiej: - budowle z cegły nie tynkowanej, - strzelistość i wysmukłość budowli, - sklepienia krzyżowo-żebrowe, - ostrołuki w konstrukcji sklepień, okien i drzwi, - stosowanie witraży. Średniowiecze było epoką odkrywającą wnętrze człowieka. Kształtowało pogardę dla wartości materialnych, kierując uwagę w stronę wartości du-chowych. Idea teocentryzmu określała charakter sztuki. Kultura średniowiecza była kulturą obrazu. Apelowała do wzorowych - słowo pisane nie było jeszcze powszechnie dostępne. Dlatego dużą rolę od-grywały znaki, symbole, alegorie, liczby -malarstwo Malarstwo średniowieczne nie znało perspektywy ani proporcji, przedstawiano postacie święte, sceny biblijne lub życie dworu feudalnego. Postacie ludzkie były ujęte w sztywnych, uroczystych pozach. Były płaskie, wydłużone, nieru-chome na złotych tłach. Nie umiano wydobyć indywidualnych cech człowieka, uczuć. Chodziło bowiem o przekazanie idei religijnych. Średniowieczne rękopisy ozdabiano barwnymi inicjałami i miniaturami. Obraz i opis wzajemnie się uzupełniały....
Materiały
Głos w sprawie Wertera
\" Mój głos w sprawie Wertera jako postaci \"
\" Takiej miłości każdy młodzian czeka,
tak być kochana chce każda dziewczyna;
czemuż w najświętszym z popędów człowieka
tkwi straszliwego cierpienia przyczyna? \"
Takie motto Goethe przypisał swej powieści, sugerując wyraźnie, iż miłości nieustannie towarzyszy cierpienie, które poci...
Rozmyślanie o procesie twórczym w wierszu "Sitowie"
Rozważanie o procesie twórczym w wierszu “Sitowie\" J. Tuwima.
• Język poetycki nie potrafi wyrazić myśli – Mickiewicz “Dziady III\" – Wielka Improwizacja;
• Wszystko co pomyślimy możemy zapisać – Słowacki “Beniowski\";
Proces twórczy w “Sitowiu\"
I strofa Opis jeziora porośniętego szu...
Różne ujęcie patriotyzmu w utworach romantyków
Zestaw utworów podejmujących problem miłości ojczyzny i walki o jej wyzwolenie:
Adam Mickiewicz: - Konrad Wallenrod - walka metodą podstępu i zdrady, poświęcenie honoru i zbawienia dla sprawy kraju. - Dziady cz. III - hołd męczeństwa młodzieży polskiej, przedstawia wywózki, przesłuchania, przekrój społeczeństwa polskiego (mesjanizm) - Pan Tad...
Rasy ludzkie - opisy
RASY LUDZKIE:
1- RASA BIAŁA (EUROPEIDALNA):
A- RASA EUROPEJSKA WŁAŚCIWA
(EUROPA, AMERYKA PÓŁN.);
B- RASA SEMITO-HAMICKA
(AFRYKA PÓŁN., BLISKI WSCH.-ARABSKA, ŻYDOWSKA);
C- RASA INDYJSKO-IRAŃSKA
(INDIE, ŚR. WSCH.-PERSOWIE, INDUSI, PAKISTAŃCZYCY).
2- RASA CZARNA (NEGOAUSTRALOIDALNA):
A- AFRYKANIE
(TUBYLCZA LUDNOŚĆ AFRY...
Poezja 'czasów niepoetyckich" - pozytywizm
Poezja \"czasów niepoetyckich\"
Poezja wykazuje zróżnicowanie tematyczne na wiersze programowe, społeczne, refleksyjne, miłosne i pejzaże. Twórcami byli Adam Asnyk, Maria Konopnicka, Felicjan Faleński.
A. Asnyk w wierszu \"Daremne żale, próżny trud...\" twierdzi, że upadły wartości romantyczne. Czas zerwać z przeszłością - \"Trzeba z żyw...
Człowiek w zmaganiu z formą w "Ferdydurke"
Podstawowym pojęciem, jakim operował Gombrowicz w swych wypowiedziach o człowieku i świecie była \"forma\". Jest to zarazem kluczowe znaczenie w poglądach pisarza, wyrażonych w powieściach, dramatach i dziennikach. Forma to dla Gombrowicza wszelkie sposoby wyrażania siebie i słowa, gesty, czyny, decyzje, postawy, styl i sposób bycia. Jest to pos...
Międzynarodowy podział pracy
Międzynarodowy podział pracy:
1. tradycyjny – funkcjonował do I wojny światowej (przetrwał ponad 100 lat)
2. współczesny – przyczyną tego podziału był rozwój przemysłowy w Anglii.
Cechy charakterystyczne:
a) międzygałęziowość, międzydziałowość ( jedne kraje rozwijają gałęzie gospodarki narodowej a inne kraje rozwijają zupełnie...
Pasywa banku komercyjnego
Struktura pasywów banku komercyjnego.
Pasywa
1. Kapitał własny
akcyjny
rezerwowy
2. Depozyty
a vista
terminowe
3. Instrumenty kredytowe
kredyty z NBP i innych banków
obligacje
certyfikaty depozytowe
kapitał własny - stanowi niewielką część, mniej niż 10%
depozyt...